Macbook Pro 14" M1 och oförmågan att använda USB-C baserad ethernet

Permalänk
Medlem

Macbook Pro 14" M1 och oförmågan att använda USB-C baserad ethernet

Önskar höra mig för om andra apple användares erfarenheter med USB-C hubbar med ethernet port för jag har ett problem med min MacBook Pro M1 som håller på att driva mig fullständigt vansinnig.

Jag vill använda Ethernet vs trådlöst. av alla de normala skäl som kommer på tal i denna diskussion.

Jag har under det dryga år jag ägt min Macbook pro använt 2 olika USB-C switchar med 1 Gb Ethernet port.

  1. En Satechi On the go switch (Unpowered)

  2. En Lenovo Universal USB-C dock (Powered)

Båda har gett samma resultat, d v s att Ethernetporten droppas, d v s Min MacBook låtsas som just Ethernet porten försvunnit.
Detta kan hända efter några timmar eller efter 3-5 dagars användande, helt slumpmässigt.
Det spelar ingen roll om swicthen är ansluten direkt till Macbooken eller under en OWC Thunderbolt 4 hub, samma resultat.
När detta fel uppstår så är det enda sättet att återställa att dra ur switchen i några sekunder och ansluta den igen.

Jag har sökt och forskat i detta.
Jag hittade nyligen en intressant blog som har följande artikel:
Ethernet via PCIe vs USB for MacOS

TLDR:
Senare versioner av MacOS har generellt problem med Ethernet via USB och Ethernet via en Thunderbolt/PCIe brygga är att föredra. Dessutom finns bara native stöd för ett fåtal varianter av olika TB4/PCIe Ethernet chipset.

Så nu undrar jag:

  • Har ni andra som använder Apples datorer av M1/M2 etc upplevt liknande problem?

  • Om ni använder en Thunderbolt Docka med en M1/M2 Mac, vilken använder ni och vilken skärm, upplösning och uppdateringsfrekvens använder ni?

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Medlem
Skrivet av nihilist71:

Önskar höra mig för om andra apple användares erfarenheter med USB-C hubbar med ethernet port för jag har ett problem med min MacBook Pro M1 som håller på att driva mig fullständigt vansinnig.

Jag vill använda Ethernet vs trådlöst. av alla de normala skäl som kommer på tal i denna diskussion.

Jag har under det dryga år jag ägt min Macbook pro använt 2 olika USB-C switchar med 1 Gb Ethernet port.

  1. En Satechi On the go switch (Unpowered)

  2. En Lenovo Universal USB-C dock (Powered)

Båda har gett samma resultat, d v s att Ethernetporten droppas, d v s Min MacBook låtsas som just Ethernet porten försvunnit.
Detta kan hända efter några timmar eller efter 3-5 dagars användande, helt slumpmässigt.
Det spelar ingen roll om swicthen är ansluten direkt till Macbooken eller under en OWC Thunderbolt 4 hub, samma resultat.
När detta fel uppstår så är det enda sättet att återställa att dra ur switchen i några sekunder och ansluta den igen.

Jag har sökt och forskat i detta.
Jag hittade nyligen en intressant blog som har följande artikel:
Ethernet via PCIe vs USB for MacOS

TLDR:
Senare versioner av MacOS har generellt problem med Ethernet via USB och Ethernet via en Thunderbolt/PCIe brygga är att föredra. Dessutom finns bara native stöd för ett fåtal varianter av olika TB4/PCIe Ethernet chipset.

Så nu undrar jag:

  • Har ni andra som använder Apples datorer av M1/M2 etc upplevt liknande problem?

  • Om ni använder en Thunderbolt Docka med en M1/M2 Mac, vilken använder ni och vilken skärm, upplösning och uppdateringsfrekvens använder ni?

Vet inte om detta tillför något men här är iaf min upplevelse inom det övergripande området:

Använder ingen dockningsstation men det jag använder för Ethernet är en Belkin F2CU040, detta med en Macbook Air M1 (2020).

Har fungerat bra för mig, men datorn används mest "på språng" så vet inte om det finns något problem som dyker upp först efter att ha varit inkopplad flera dagar eller så.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av nihilist71:

Önskar höra mig för om andra apple användares erfarenheter med USB-C hubbar med ethernet port för jag har ett problem med min MacBook Pro M1 som håller på att driva mig fullständigt vansinnig.

Jag vill använda Ethernet vs trådlöst. av alla de normala skäl som kommer på tal i denna diskussion.

Jag har under det dryga år jag ägt min Macbook pro använt 2 olika USB-C switchar med 1 Gb Ethernet port.

  1. En Satechi On the go switch (Unpowered)

  2. En Lenovo Universal USB-C dock (Powered)

Båda har gett samma resultat, d v s att Ethernetporten droppas, d v s Min MacBook låtsas som just Ethernet porten försvunnit.
Detta kan hända efter några timmar eller efter 3-5 dagars användande, helt slumpmässigt.
Det spelar ingen roll om swicthen är ansluten direkt till Macbooken eller under en OWC Thunderbolt 4 hub, samma resultat.
När detta fel uppstår så är det enda sättet att återställa att dra ur switchen i några sekunder och ansluta den igen.

Jag har sökt och forskat i detta.
Jag hittade nyligen en intressant blog som har följande artikel:
Ethernet via PCIe vs USB for MacOS

TLDR:
Senare versioner av MacOS har generellt problem med Ethernet via USB och Ethernet via en Thunderbolt/PCIe brygga är att föredra. Dessutom finns bara native stöd för ett fåtal varianter av olika TB4/PCIe Ethernet chipset.

Så nu undrar jag:

  • Har ni andra som använder Apples datorer av M1/M2 etc upplevt liknande problem?

  • Om ni använder en Thunderbolt Docka med en M1/M2 Mac, vilken använder ni och vilken skärm, upplösning och uppdateringsfrekvens använder ni?

Kör en air m1 2020 tsm med dells d6000 docka. Ethernet har alltid funkat bra genom den. D6000 är ju en såkallad Displaylink docka som på mjukvaruväg kommer runt begränsningen med bara en skärm (vanliga m1an). Kör en 1440p skärm å en 1080p till dockan. Känns som dockan introducerar lite inputlag, men jag kodar bara macen ändå

Visa signatur

Topkek

Permalänk
Medlem

Nej har inte märkt några konstigheter på Min MacBook Pro 14" M1 Pro. Jag kör med en D-Link DUB-E250 USB-C till 2.5G Ethernet Adapter och den gör sitt jobb utan bekymmer. Inte märkt några konstigheter..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Tack för er input, jag måste ha otur med minna 2 dockor och jag överväger därför att köpa en Thunderbolt docka med Ethernet via PCIe istället för USB.

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Medlem

Kan väga in med att inte heller jag upplever något problem med nedan nätverkskort, också på en MBP 14" M1.:
Detta kopplat genom en USB-C-hubb som dock inte har eget nätverkskort inbyggt.

https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/tradburet-natverk/...