Metallfläkt håller prestandalöfte – tystare än Noctua

Permalänk
Melding Plague

Metallfläkt håller prestandalöfte – tystare än Noctua

I ett tidigt test från Igor's Lab får Alphacools metallfläkt lovord för att vara både innovativ och prestera avsevärt bättre än konkurrenterna.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kul med innovation i en annars relativt stagnerad marknad, frågan blir om noctua släpper något svar snarast? Med en ny fläkt

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Har väntat med spänning och hoppats på utlovad prestanda, skall bli mycket kul att testa i verkligheten.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Ser lovande ut! Saknar bara en vit modell och lite RGB runtom, sen blir det att byta ut alla 14 fläktarna i lådan 😜

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem

Häftigt!

Kanske dags att gå ifrån RGB och köra krom på allt istället

Kommer begagnad marknaden över fyllas med massa fläktar efter detta undrar jag.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
DingDongerMcDongface

Vi har exemplar på väg till testlabbet som @JonasT klickat hem, men dessvärre dröjer det ett antal veckor innan de anländer

Permalänk
Medlem

Verkar prestera riktigt bra, men 350Kr för en fläkt är fortfarande lika dyrt som en noctua, så visst kanske mer prisvärd i det segmentet, men en 20 kronors fläkt gör ofta jobbet.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Kul med innovation i en annars relativt stagnerad marknad, frågan blir om noctua släpper något svar snarast? Med en ny fläkt

Hehe, snarast
Noctua NF-A12x25 tog omkring 4.5 år att utveckla innan den släpptes. Noctua är mycket, men inte snabba.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Tråkigt att jag behöver 6st bara. Plus 3st 140mm om/när det kommer.

Permalänk
Medlem

Undrar vad Noctua kan göra på sikt när dom reverse enginerar denna och applicerar sin kunskap. Men lär inte bli billigt

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Någon som vet om det finns möjlighet att byta lager i den om den mot förmodan skulle rasa? Tänker att man kan ha dom livet ut isåfall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Någon som vet om det finns möjlighet att byta lager i den om den mot förmodan skulle rasa? Tänker att man kan ha dom livet ut isåfall.

Undrar just över livslängden med, vill inte köpa nya varje för dom slits ut. Håller dom 3-4+ år så är det ok.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Siffrorna som Alphacool presenterade från början var dock också från Igor's Lab (källa), så det är fortfarande ingen utomstående som faktiskt testat fläkten.

Permalänk
Medlem

Min oro att stoppa in dessa i mitt Mini-itx system är att det ska komma åt någon sladd och klippa av den vid eventuell kontakt.

Visa signatur

7800x3D | Asus Strix 4090 OC | x670 MSI Pro WIFI | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | NH-DH15 Chromax Black| Fractal North Mesh | TUF 1000W Gold | Samsung Neo G8 32' 4K 240hz | Mac M2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ibland:

Min oro att stoppa in dessa i mitt Mini-itx system är att det ska komma åt någon sladd och klippa av den vid eventuell kontakt.

fläktbladen är av plast, det är ramen som är av metall. om jag inte läste fel.
så ingen mer risk att klippa av en sladd än vilken annan fläkt. dock så borde sladdar ledas så bra att dom inte kommer i kontakt med fläktblad oavsett

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Igors lab brukar väl ha hyfsad koll men jag är ändå otroligt skeptisk.
Klart det går att spöa Noctua (de är som redan nämnts rätt långsamma ) men att med marginal spöa alla andra fläktar från ingenstans genom att klämma fläkten mellan två metallskivor verkar osannolikt...

Inget jag skulle förköpa, men om fler tester bekräftar prestandan så får man väl bara gratulera till en imponerande produkt

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Hehe, snarast
Noctua NF-A12x25 tog omkring 4.5 år att utveckla innan den släpptes. Noctua är mycket, men inte snabba.

Den skulle ha släppts en A14x25 i april i år som är försenad. Kanske de får lite panik nu när alphacool kommer sno lite spotlight

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

fläktbladen är av plast, det är ramen som är av metall. om jag inte läste fel.
så ingen mer risk att klippa av en sladd än vilken annan fläkt. dock så borde sladdar ledas så bra att dom inte kommer i kontakt med fläktblad oavsett

aha! då riskerar man inte att få ett avklippt finger heller! Jo absolut men i väldigt kompakta system kan det vara svårt att veta när du trycker dit sista sidan. Använder även extra fläktgaller för att det ska funka

Visa signatur

7800x3D | Asus Strix 4090 OC | x670 MSI Pro WIFI | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | NH-DH15 Chromax Black| Fractal North Mesh | TUF 1000W Gold | Samsung Neo G8 32' 4K 240hz | Mac M2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Igors lab brukar väl ha hyfsad koll men jag är ändå otroligt skeptisk.
Klart det går att spöa Noctua (de är som redan nämnts rätt långsamma ) men att med marginal spöa alla andra fläktar från ingenstans genom att klämma fläkten mellan två metallskivor verkar osannolikt...

Inget jag skulle förköpa, men om fler tester bekräftar prestandan så får man väl bara gratulera till en imponerande produkt

Jag skulle nog tro på prestandan men frågan blir livslängden på dessa.
Vågar de köra 6år garanti eller blir det klassiska 2år...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Någon som vet om det finns möjlighet att byta lager i den om den mot förmodan skulle rasa? Tänker att man kan ha dom livet ut isåfall.

Tyvärr går det nog inte att serva lagren. När de är utslita så är det väl bara att kassera dem.
Alphacool säger själva att livslängden är 100000 timmar vid 25C, vilket är lite mer än 11 år vid 24/7, men ingen info om vilken garantitid de lämnar.

HDB, FDB och liknande lager är ju inget mer än glorifierade glidlager i grund och botten, enda skillnaden är att de har skåror i axeln/lagerblocket som pumpar tillbaka vätskan vid rotation, så den skapar en tunn oljefilm som minskar friktionen ytterligare i glidlagret. Detta är även anledningen till att de kan monteras både horisontellt och vertikalt vilket inte vanliga glidlagerfläktar kan.
Någon gång kommer de att torka ut, på grund av att tätningarna går inte att få så täta helt enkelt, visst det kan gå att fylla på med olja ifall detta händer, men det är ju ingen garanti. Vem vet de kanske har formulerat någon specialsmörja som inte går att få tag på för oss vanliga heller.

Dock är det kul att en sådan som att göra chassit i metall har gjort en så stor skillnad mot alla andra fläktar.

Permalänk
Medlem

Känns som att andra tillverkare borde prövat metallfläktar tidigare? 🤣

Permalänk

Jag tror på innovation men efter alla år med noctua vet man själv vad man får för pengarna och att de faktist lever upp till det som de påstår. När det kommer nya grejer till marknaden ser man hellre en bunt med recensioner innan man köper för man vet aldrig hur testmiljön har varit kontra hur tex Noctua testar sina fläktar. Blir intressant minst sagt

Visa signatur

Sapphire Radeon RX 7900XT MBA | Amd Ryzen 7 7800X3D | Arctic Liquid Freezer III 420mm | Asus Strix X670E-F Gaming Wifi | Corsair Vengeance 2x16Gb 6000Mhz | Corsair MP600 XT 2Tb | Sata SSD 500gb | Sata SSD 1Tb | Corsair RM750e | Fractal design North XL | LG Ultragear 32GP850 | Corsair Strafe RGB | Steelseries Prime Wireless | Sennheiser 560S

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Fenrisulvfan:

Verkar prestera riktigt bra, men 350Kr för en fläkt är fortfarande lika dyrt som en noctua, så visst kanske mer prisvärd i det segmentet, men en 20 kronors fläkt gör ofta jobbet.

För någon definition av "gör jobbet", visst.

Men om det är något jag mer än gärna spenderar pengar på när det gäller datorer är det låg ljudnivå. Har tillräckligt med erfarenhet av allsköns olika fläktar för att veta att jag ska sky en för 20 kr från ett märke jag inte ens hört talas om som pesten.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Så där, nu kommer alla andra apa efter detta och erbjuda "Metallfläktar" som sina "Flaggskepp"...
RGB incoming...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Om man ska tro mätningarna så spelar de i en helt egen liga.

Det verkar av bilderna att döma som att bladen sitter ihop även i ytterkanterna med en ring runt periferin.
Är det nytt, eller finns det andra som har det också? Man kan ju tänka sig att det gör att bladen håller formen bättre och inte "rätar" ut sig vid belastning med minskad effektivitet som följd.

Permalänk
Medlem

Väldigt spännande produkt, nyfiken på hur tillförlitliga deras glidlager är.
Var ju populärt för flera år sedan med glidlager, lägre ljudnivå fast fläktarna dog efter 2-3 år.
Kullagersfläktar brukar gå bra i nästan 10 år innan man behöver tillföra ny olja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gimbal:

Det verkar av bilderna att döma som att bladen sitter ihop även i ytterkanterna med en ring runt periferin.
Är det nytt, eller finns det andra som har det också? Man kan ju tänka sig att det gör att bladen håller formen bättre och inte "rätar" ut sig vid belastning med minskad effektivitet som följd.

Det är ovanligt men inget nytt. Tex Noiseblocker eLoop har gjort det rätt länge, och Arctics nya P12 max gör samma sak.
Finns även på relativt många grafikkort, inklusive tex Nvidias FE modeller.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Fenrisulvfan:

Verkar prestera riktigt bra, men 350Kr för en fläkt är fortfarande lika dyrt som en noctua, så visst kanske mer prisvärd i det segmentet, men en 20 kronors fläkt gör ofta jobbet.

Ägt dom låter som pesten.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Vi har exemplar på väg till testlabbet som @JonasT klickat hem, men dessvärre dröjer det ett antal veckor innan de anländer

Lite hederliga fläktrecensioner, kul!
Ni borde ha med en högvarvig Delta-fläkt från tiden när det begav sig: https://m.youtube.com/watch?v=5sKMzSClCkQ
Läskigt nog sitter dessa allt som oftast i vissa serverrack/servrar. Man kan få en härlig dammpust/ljudchock av dessa vid omstarter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

För någon definition av "gör jobbet", visst.

Men om det är något jag mer än gärna spenderar pengar på när det gäller datorer är det låg ljudnivå. Har tillräckligt med erfarenhet av allsköns olika fläktar för att veta att jag ska sky en för 20 kr från ett märke jag inte ens hört talas om som pesten.

2000-RPM varianten kommer vara kung för oss ljudkänsliga; hela prestandan från A12x25, men till ljudnivån av att köra den på bottenläge.
Men ser fram emot fler tester (swec, GN, LTT)

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P