Pixel 8 Pro halkar efter Iphone 12 i prestandatest

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Många saker på iOS när det gäller systemappar o sånt krävs en uppdatering från Apple, medans det på Android inte behövs en uppdatering i många av fallen.

Önskar att Apple bryter loss webbläsaren från iOS/iPadOS likt de har gjort i macOS.

Antar däremot att WebKit är djupt rotat i iOS då nära nog allt använder den webbmotorn.

Microsoft gjorde samma sak i Windows 8, 8.1 & 10, där Edge-läsaren (innan Chromium) med tillhörande säkerhetsrisker enbart uppdaterades tillsammans med OS:et.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swerkelina:

Jo, ja, men det kan man ju säga om iPhones 3 ögon också

Men "att se dum ut" för att prestandan enligt benchmarks är sämre är ju et väldigt konstigt sett att se det på. Tycker jag

Japp, det håller jag med om. Ska man gå omkring och skämmas för att man köpt en specifik telefon?

Låter som man är väldigt dömmande om man går omkring och tycker att andra har gjort bort sig för en sådan liten sak. Om den inte är värd sitt pris vs prestanda, men någon ändå köper den, så är det deras grej att hålla på med.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Apples CPUer har ju varit kalas i många år, tror att min Galaxy S4 i9506 (2013, samma chip som Note 3) hängde med den aningen nyare Iphone 5S (höst 2013) rätt bra, speciellt överklockad (vilket är helt relevant jämförelse, då det dels gick att överklocka, dels skrivs på den här siten), men visst, 5S hade lite bättre singeltrådprestanda förmodligen, men sämre multicore och mindre RAM.

Ett av mina barn har min gamla S4 som extratelefon och visst är den daterad, men den känns ändå rimligt ok med 1920x1080-skärm på 5" etc. Vågar påstå att för de flesta skulle Iphone 5S kännas mer daterad idag. Men om vi hoppar till nyare telefoner, säg 5 år sedan (2018) så har ju flaggskeppen sedan dess säkerligen prestanda som folk flest skulle klara sig bra med. De flesta som köper flaggskepp är "medel-svenssons" trots allt, samma sak när det gäller Iphone. Det som får folk flest att byta är skador, dåligt batteri, slut på lagring, är mina okvalificerade gissningar. Men det skulle vara intressant att se djupare statistik från operatörerna och de stora säljarna, de sitter säkert på rolig information.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Då hänger jag med! Men då tar du noll hänsyn till ekosystemet i övrigt eller ens vad enheten kostar under sin livstid.

Självklart kan en Xiaomi lur för 1000:- ge mer prestanda/krona än en iPhone för 10000:- om du enbart ser till inköpspriset.

Tittar du däremot på Total Cost of Ownership, så är det inte så säkert att den där Xiaomi:n var så prisvärd.

Min gamla Xiaomi lur fick 1 (en!) uppdatering av Android. I övrigt uppdaterades endast MIUI som även senare blev nedlusat med reklam i många systemappar.

Nu har Google genom Pixel 8 Pro visat vad det kostar att ge support i klass med Apple.

Helt plötsligt försvinner ditt argument ang. priser och prestanda.

Du får gärna göra en lista som tar hänsyn till hur länge de olika enheterna supportas

Själv hade jag aldrig vågat köpa en Android-enhet från någon annan än Google igen, då Xiaomi, Samsung och HTC bränt mig tidigare.

Jag skulle jämföra telefoner med liknande specs och deras pris. Inte en telefon för 1000 med dålig prestanda mot en för 10000.

Min POCO F2 har haft Android 10 - 12 och den kommer inte få 13. Jag har inte haft någon cost of ownership alls märkligt nog. Har inte behövt betala något alls för den sedan jag köpte den. Märkligt! Vad är det du behövde betala för den?

Den enda skillnaden jag märker mellan 10 och 12 är att jag tyckte bättre om 10:an.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jag tror inte det har med uppdateringar att göra det där med Bank-ID. Bank-ID stöds på Android 6 och nyare på Android sidan, vilket är klart äldre än iOS 12.

Frågan är dock om Android 6 är såpass säkert att BankID bör stödjas eller att man stödjer det för att det är så många som kör det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Vad är det du behövde betala för den?

Jag har en död POCO X3 i byrålådan här, så den levde väl knappt ett år.

"Cost of Ownership" vet du först efter du bytt ut din nuvarande lur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

Jodå jag har inte påstått att det kommer släppas uppdateringar med nya funktioner. Men så länge det släpps säkerhetsuppdateringar regelbundet är dom inte döda mjukvarumässigt så som du hävdar. Att enheterna får säkerhetsuppdateringar innebär att bland annat BankID kommer fungera ett tag till.

Min poäng att de kunde låtit iPhone vara kvar på iOS 7 och endast uppdatera webbläsaren. Samma sak i praktiken. En Sony Ericsson X10 Mini skulle man isåfall säga att den stöds fortfarande då Chrome fortfarande uppdateras med säkerhetsfixar om man ska applicera Apples sätt att se hur länge telefonerna stöds. Med förbehåll att jag inte vet om Chrome funkar till nougat 2.3.

Skrivet av joakim99:

Frågan är dock om Android 6 är såpass säkert att BankID bör stödjas eller att man stödjer det för att det är så många som kör det?

Det är tillräckligt säkert. Väldigt få kör Android 6. Snart under 2% kör det. Oftast någon surfplatta.

https://www.androidauthority.com/android-13-version-distribut...

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Jag har en död POCO X3 i byrålådan här, så den levde väl knappt ett år.

"Cost of Ownership" vet du först efter du bytt ut din nuvarande lur.

Du har reklamationsrätt upp till 3 år har jag för mig.

https://www.hallakonsument.se/varor-och-tjanster-process/mobi...

Min har hållt i 3+ år hitintills. Köptes 2020-06.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Min poäng att de kunde låtit iPhone vara kvar på iOS 7 och endast uppdatera webbläsaren. Samma sak i praktiken.

Fast nu innehåller uppdateringarna inte bara buggfixar för webbläsaren även om det var så i just det fallet. Så i praktiken är en iPhone X inte alls död mjukvarumässigt. Visst, operativsystemet kommer inte få några nya funktioner men likväl säkerhetsuppdateringar. Och det är fritt fram för utvecklare att uppdatera och släppa appar med nya funktioner vilket kommer ske under flera år framöver.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

För en gångs skull de senaste 20 åren så matchar Apples priser prestandan. De har gjort ett bra jobb med sina processorer!

Synd bara på deras OS, annars hade det varit en bra kombo!

Sorgligt att de är så mycket efter och vill ha så mycket pengar. Betalar jag så mycket så vill jag fan ha något fetare.

Inget fel på iOS. Apparna flyter på bättre än på Android.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

Fast nu innehåller uppdateringarna inte bara buggfixar för webbläsaren även om det var så i just det fallet. Så i praktiken är en iPhone X inte alls död mjukvarumässigt. Visst, operativsystemet kommer inte få några nya funktioner men likväl säkerhetsuppdateringar. Och det är fritt fram för utvecklare att uppdatera och släppa appar med nya funktioner vilket kommer ske under flera år framöver.

De såg ut att mest vara buggfixar i appar. Vad är då skillnaden från att Androids appar uppdateras separat från systemet?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Dem8n:

Håller inte med, det borde finnas prestandatester för fler apparater så man vet vad man får prestandamässigt.
Routrar finns i en uppsjö, 99% av dem är rent skräp, trots prislappar på flera tusen.
Många av dem innehåller lastgamla processorer.
Hade det funnits prestandamätningar så skulle de förmodligen vara betydligt bättre.

Och nej jag är inte en tonåring, inte heller nybliven vuxen.

Jag säger inte att det är överflödigt med tester, jag säger att denna sortens prestandatester är helt meningslösa eftersom de inte speglar någon som helst praktiskt verklighet.

Det är en tävling i godtyckliga siffror. En anledning till att testmetoder som SiSoftSandra med andra har mer eller mindre dött ut.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Jag säger inte att det är överflödigt med tester, jag säger att denna sortens prestandatester är helt meningslösa eftersom de inte speglar någon som helst praktiskt verklighet.

Det är en tävling i godtyckliga siffror. En anledning till att testmetoder som SiSoftSandra med andra har mer eller mindre dött ut.

Det enda de är bra för är jämförelse, men som du skriver så testar de inte verkliga scenarier utan är syntetiska tester.
Jag hade gärna fått mer tester som testar riktiga applikationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

De såg ut att mest vara buggfixar i appar. Vad är då skillnaden från att Androids appar uppdateras separat från systemet?

iOS 16.7 innehåller diverse olika buggfixar och säkerhetsuppdateringar. Apparna uppdateras separat.

https://support.apple.com/sv-se/HT213927

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Nej deras processorer är kalas!

Deras OS lämnar dock mycket att önska, det är rätt så nerlåst från mina egna erfarenheter. jag hade t.ex ett bekymmer med att jag inte kunde ladda ner för stora saker på mobilt internet.

istället för att fråga ifall jag verkligen vill göra det på mobil data så krävde det wifi och det gick inte diskutera.

Varför ska jag behöva använda Wifi när jag har obegränsat internet och kan ladda ner i 70 Mbit/s? Det är skit dumt!

Så jag fick sätta mig på en 10 Mbit's lina som då tog mycket längre tid bara för att Apple tyckte det.

Sen är jag inte helt kompis med deras UI och tycker där är för lite alternativ för att göra det smidigare för mig att använda telefonen, vilket är helt subjektivt. Jag vet när jag provat IOS så har där varit mycket små grejer som jag inte varit kompis med.

Jag misstänker att det är det som syftas på

...Och nej Android är inte perfekt det heller, men jag tycker det är mer användbart i jämförelse för mig.

Begränsningar med att t ex installera stora appar via mobilt internet är ju lösta sen åtskilliga år sedan. Så inget problem idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Apples CPUer har ju varit kalas i många år, tror att min Galaxy S4 i9506 (2013, samma chip som Note 3) hängde med den aningen nyare Iphone 5S (höst 2013) rätt bra, speciellt överklockad (vilket är helt relevant jämförelse, då det dels gick att överklocka, dels skrivs på den här siten), men visst, 5S hade lite bättre singeltrådprestanda förmodligen, men sämre multicore och mindre RAM.

Ett av mina barn har min gamla S4 som extratelefon och visst är den daterad, men den känns ändå rimligt ok med 1920x1080-skärm på 5" etc. Vågar påstå att för de flesta skulle Iphone 5S kännas mer daterad idag. Men om vi hoppar till nyare telefoner, säg 5 år sedan (2018) så har ju flaggskeppen sedan dess säkerligen prestanda som folk flest skulle klara sig bra med. De flesta som köper flaggskepp är "medel-svenssons" trots allt, samma sak när det gäller Iphone. Det som får folk flest att byta är skador, dåligt batteri, slut på lagring, är mina okvalificerade gissningar. Men det skulle vara intressant att se djupare statistik från operatörerna och de stora säljarna, de sitter säkert på rolig information.

iphone 5s fick en säkerhetsuppdatering i januari i år. Galaxy S4 hade senaste OS uppdateringen i maj 2017.

Jag vet flera som använder iphone 5s som huvudtelefon ( t ex min far...) utan problem. Däremot känner jag ingen som använder en Androidtelefon som är ens i närheten så gammal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

iOS 16.7 innehåller diverse olika buggfixar och säkerhetsuppdateringar. Apparna uppdateras separat.

https://support.apple.com/sv-se/HT213927

Vad jag vet kan inte systemappar uppdateras utan att Apple släpper en uppdatering.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Dem8n:

Det enda de är bra för är jämförelse, men som du skriver så testar de inte verkliga scenarier utan är syntetiska tester.
Jag hade gärna fått mer tester som testar riktiga applikationer.

Ja precis men samtidigt så tänker jag också att moderna telefoner är så sjukt snabba att skillnaden mellan modeller är rätt försumbar och idag snarare handlar om features eller kvalite på kameran typ.

Jag har en Pixel 6 Pro och den presterar ärligt talat rätt dåligt i de flesta benchmarks och enda gången jag kan tycka det märks är typ i krävande mobilspel möjligen.

Annars är den liksom tillräckligt snabb. Jag hade inte blivit gladare av en "snabbare" processor. Inget man gör vardagligen blir ju snabbare av det.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Vad jag vet kan inte systemappar uppdateras utan att Apple släpper en uppdatering.

Nej men alla övriga appar.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

iphone 5s fick en säkerhetsuppdatering i januari i år. Galaxy S4 hade senaste OS uppdateringen i maj 2017.

Jag vet flera som använder iphone 5s som huvudtelefon ( t ex min far...) utan problem. Däremot känner jag ingen som använder en Androidtelefon som är ens i närheten så gammal.

Ja, det var en uppdatering till webbläsaren, det var inte en OS uppdatering. Chrome till S4an uppdaterades senast i förra veckan.

Jag vet flera äldre som fortfarande annder s3, s4, s5 Telefoner.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Skrivet av Rizzt:

Prestanda är överskattat i en mobil i mitt tycke.
Förstå mg iinte fel. Spelar gör jag då och då. men det är mobilspel. Inte Cyberpunk 2077 direkt.

Till saken
Jag har haft otaliga mobiler genom åren, Samsung, Oneplus, HTC, Iphone. Men Pixeln är nog den som jag känt mig mest hemma med. Inget bloatware eller liknande. Det är som Google tänk att Android ska vara.

Jag gillar öppenheten i Android till skillnad mot iOS. Inget fel alls på Apple. Bra kvalitet. Enkelt för dom som inte vill greja så mycket. Bara tuta och köra. Men för en teknik nörd som mig, android alla dagar, och Pixel gör jobbet bäst.

Alltid lika humoristiskt att läsa från de som tycker prestanda är överskattat på en mobil. Ja men dåså varför kör du inte en gammal Pentium 4 bestyckad dator eller lågbudgetprocessor som knappt kammar hem 400 singeltrådade poäng i Geekbench 6?

För mig är prestanda och support de viktigaste sakerna förutom att mobilen som helhet är av god kvalitet.

Att använda en seg mobil är inte kul!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Ja precis men samtidigt så tänker jag också att moderna telefoner är så sjukt snabba att skillnaden mellan modeller är rätt försumbar och idag snarare handlar om features eller kvalite på kameran typ.

Jag har en Pixel 6 Pro och den presterar ärligt talat rätt dåligt i de flesta benchmarks och enda gången jag kan tycka det märks är typ i krävande mobilspel möjligen.

Annars är den liksom tillräckligt snabb. Jag hade inte blivit gladare av en "snabbare" processor. Inget man gör vardagligen blir ju snabbare av det.

Står man ut med att vänta nån sekund på att saker ska ladda så behöver inte nya prylar, det gäller datorer med.

Men jag vill ha det snabbaste för jag vill inte vänta några sekunder extra på allt jag ska göra.
En seg dator t.ex triggar mig, blir arg om jag ska vänta på att excel ska starta upp ett ark och det fortfarande inte dykt efter 5 sekunder.
Det är väl en sjukdom i sig, men sån är jag. 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Ja, det var en uppdatering till webbläsaren, det var inte en OS uppdatering. Chrome till S4an uppdaterades senast i förra veckan.

Jag vet flera äldre som fortfarande annder s3, s4, s5 Telefoner.

Ja du har rätt, sista ios 12 uppdateringen som inte var enbart för web-motorn var i september 2021, men det är ändå 8 år efter release av 5s.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

iphone 5s fick en säkerhetsuppdatering i januari i år. Galaxy S4 hade senaste OS uppdateringen i maj 2017.

Jag vet flera som använder iphone 5s som huvudtelefon ( t ex min far...) utan problem. Däremot känner jag ingen som använder en Androidtelefon som är ens i närheten så gammal.

Galaxy S4 är helt riktigt inte uppdaterad på flera år, mjukvarumässigt ligger de efter, däremot har ju webläsare och en del annat fått uppdateringar. Min "gräns" för när en telefon är helt passé som huvudtelefon är när man inte kan köra BankID; den gränsen dras just nu vid IOS 12 och Android 6. Vidare bör man ha en telefon som klarar VoLTE i Sverige då 3G stängs ner i rask takt. Galaxy S4 har inte VoLTE i Sverige och kan inte köra bank-ID.

Hur det är med Iphone 5S vet jag inte, men jag tänkte egentligen mer hårdvarumässigt, prestandamässigt, Galaxy S4 hänger med där om man lägger in ett custom-ROM, den har en stor skärm med hög upplösning, den känns inte alls så gammal som den är. Påminner ganska mycket om min frus Galaxy S7, som dock har mycket snabbare kamera, mer minne, etc, givetvis.

Apple har absolut bäst uppdateringspolicy historiskt på mobiltelefoner, det som tar kål på dem tycks vara fallskador om jag får bedöma min arbets- och umgängeskrets.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jag bryr mig inte heller mycket om mobiler, och det var länge sedan jag bytte telefon varje år. Jag tycker även att Android sidan fungerar bra att ha telefoner i flera år.

Japp, absolut. Googles 7 år uppdateringar är ju fantastisk. Apple ligger väl i linje med det... Vilken sida man väljer är en smaksak, både android och iOS är bra idag. Så just nu är det bara att välja sida och sen sitta nöjt i båten.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6