Asus släpper PCI Express 5.0-kort för fyra SSD-enheter – upp till 64 GB/s hastighet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Förut var det inte ovanligt att ha 4 - 5+ SATA-enheter (HDD eller SSD) i samma dator eftersom man ofta behöll den förra när man ville utöka lagringsutrymmet. T.ex. om man köpte en 512 GB SSD kunde man ha kvar sin gamla 256 GB också för att få 768 GB totalt.

Med M.2 kan man inte göra på samma sätt eftersom de flesta moderkort bara har ett fåtal M.2. platser. Då gör ju ett kort liknande detta att man kan återanvända gamla M.2. SSD på samma sätt och då spara pengar och få mer lagring.

eller hur, precis det jag skriver!

Jag råkar ha fler m2 och känner inte att jag har råd att köpa andra SSD just nu så vill kunna använda alla små/stora som finns till hands

Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64

Permalänk
Medlem

Supermicro har kort för 4xnvme där pcie splitter chip sitter på kortet. Då kan man köra det i valfri slot dvs x1, x4, x8 el x16 med de begränsningar som då ev inträder men för ren lagring eller sådant som inte kräver superhastighet men ändå väldigt snabbt mot en hårddisk eller 2.5” ssd. Jag har 4 sådana kort i min server i x8 slottar och det fungerar kanon. Jag har verifierat det i x4 och x1 också så de fungerar i dessa med. Runt 2 gb/s i hastighet ger det mig med 4 pcie 3.0 diskar på varje kort i pcie 3.0x8 slot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Förut var det inte ovanligt att ha 4 - 5+ SATA-enheter (HDD eller SSD) i samma dator eftersom man ofta behöll den förra när man ville utöka lagringsutrymmet. T.ex. om man köpte en 512 GB SSD kunde man ha kvar sin gamla 256 GB också för att få 768 GB totalt.

Med M.2 kan man inte göra på samma sätt eftersom de flesta moderkort bara har ett fåtal M.2. platser. Då gör ju ett kort liknande detta att man kan återanvända gamla M.2. SSD på samma sätt och då spara pengar och få mer lagring.

Eller hur, precis vad jag skrev också!

Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64