Tänkte slå till på en ny PC men är osäker på kylningsalternativ och tar gärna emot övriga tips

Permalänk
Medlem

Tänkte slå till på en ny PC men är osäker på kylningsalternativ och tar gärna emot övriga tips

Har ett 7800 xt redan men utöver det ser min PC i tanken ut så här:

Funderingar:

- Är kylningen ok?

- Vilken vatten kylning skulle ni rek?

- Moderkort ok?

- Chassi.... kanske blir Fractal Design North Vit oklart just nu men är det ett bra chassi tycker ni i jmf med det jag har ovan?

- övriga tips mottages gärna!

Tack sweclockers

// Calle

Permalänk
Medlem

Spontana tankar:

1. A620m moderkort lite underligt val med den rejäla cpu du har valt. Finns det ingen b650? Prislappen ser ut att vara liknande b650 jag har sett.

2. För den prislappen kan du få 1tb m2 istället.

3. Cpu kylare är onödigt dyr. Kika på thermalright phantom assasin eller spirit (skiljer sig en värmespridare i antal). Brukar gå för 400-600kr, presterar likvärdigt eller bättre än d15 typ.

4. Psu ok men dyrt.

Psu som är bra går ofta på rea, så om du kan vänta så kan man spara sig en grym slant där.
Rekommenderar starkt att få bra sladdar med psu, underlättar kabeldragning för att få det snyggt.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av draanexle:

Spontana tankar:

1. A620m moderkort lite underligt val med den rejäla cpu du har valt. Finns det ingen b650? Prislappen ser ut att vara liknande b650 jag har sett.

Varför är det underligt?

2. För den prislappen kan du få 1tb m2 istället.

Ok ska kolla upp!

3. Cpu kylare är onödigt dyr. Kika på thermalright phantom assasin eller spirit (skiljer sig en värmespridare i antal). Brukar gå för 400-600kr, presterar likvärdigt eller bättre än d15 typ.

Det är en personlig favo men kollat på billigare alternativ mestadels AIO 240

4. Psu ok men dyrt.

Psu som är bra går ofta på rea, så om du kan vänta så kan man spara sig en grym slant där.
Rekommenderar starkt att få bra sladdar med psu, underlättar kabeldragning för att få det snyggt.

Se mina svar i din text som jag har citerat!

Tack för all hjälp

Permalänk

https://www.inet.se/produkt/8308822/thermalright-peerless-ass...

Den kyler din cpu utan problem

Vill du vara 100% säker på att inte får en psu med coilwhine kör https://www.inet.se/produkt/6904964/corsair-rm850x-850w-v3?gc... allt är bättre,japanska kondensatorer osv.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

https://www.inet.se/produkt/8308822/thermalright-peerless-ass...

Den kyler din cpu utan problem

Vill du vara 100% säker på att inte får en psu med coilwhine kör https://www.inet.se/produkt/6904964/corsair-rm850x-850w-v3?gc... allt är bättre,japanska kondensatorer osv.

Tack

Permalänk
Medlem

Jag håller med ovanstående.

Ett 650 moderkort vore mer passande.

Har själv exakt den kylaren (som jag också gillar mkt) till min 5900x som generellt brukar kunna gå rätt varmt men den kylaren räcker gott och väl. Det jag gjorde var för att ytterligare förbättra kylningen är att jag bytte ut fläkten på den till 2st NF-A12 istället som är grymma plus undervoltade CPU vilket du också kan göra så allt håller sig svalt och fint du kan kolla i mitt galleri.

PSU precis som någon skrev så skulle jag välja ett 850w från Corsair med Gold standard.

Har själv också en 970 Evo Plus och det är en riktigt bra m2. Men sant att du kan få 1tb för samma pris om du väljer någon annan.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | AMD Ryzen 9 5900x | PNY RTX 4080 Verto 16GB | Corsair Vengeance 32GB LPX 3600Mhz | ASUS B550-F Gaming ROG STRIX | Noctua NH-U12S | Seasonic Focus GX-750W Gold ATX 3.0| LG 34GN850 Ultrawide 34" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av dorian1:

Jag håller med ovanstående.

Ett 650 moderkort vore mer passande.

Har själv exakt den kylaren (som jag också gillar mkt) till min 5900x som generellt brukar kunna gå rätt varmt men den kylaren räcker gott och väl. Det jag gjorde var för att ytterligare förbättra kylningen är att jag bytte ut fläkten på den till 2st NF-A12 istället som är grymma plus undervoltade CPU vilket du också kan göra så allt håller sig svalt och fint du kan kolla i mitt galleri.

PSU precis som någon skrev så skulle jag välja ett 850w från Corsair med Gold standard.

Har själv också en 970 Evo Plus och det är en riktigt bra m2. Men sant att du kan få 1tb för samma pris om du väljer någon annan.

Tack:)

Permalänk
Medlem

Skulleköra vattenkylning istället för noctua-NH luftkylare. Bytte från Noctua nh d-15 till acrtic freezer 2 280 och gick från 85-90c till 60-65c hos min 7800x 3d och ökade all core clocks från 4.5 ghz till 5 ghz. Samtidigt är kylaren mycket tystare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taggen86:

Skulleköra vattenkylning istället för noctua-NH luftkylare. Bytte från Noctua nh d-15 till acrtic freezer 2 280 och gick från 85-90c till 60-65c hos min 7800x 3d och ökade all core clocks från 4.5 ghz till 5 ghz. Samtidigt är kylaren mycket tystare

Grymt tack! Vad ser du för nackdelar med din vattenkylning?

Permalänk
Medlem

Nu vill jag också bara poängtera att mkt beror ju på hur det i övrigt ser ut i ditt chassi. Om det är bra luftflöde och hur övriga fläktar kyler. Klart man kan köra vattenkylning men det både låter mer, kostar mer och blir struligare om något skulle gå sönder. Sedan så vinner man inte speciellt mkt längre på det gentemot en bra luftkylare nuförtiden om man inte vill att det ska se snyggt ut bara. Själv så ligger min CPU på ca 35 grader i idle och kanske max 75 under en tid spelande. Oftast runt 65-70 grader.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | AMD Ryzen 9 5900x | PNY RTX 4080 Verto 16GB | Corsair Vengeance 32GB LPX 3600Mhz | ASUS B550-F Gaming ROG STRIX | Noctua NH-U12S | Seasonic Focus GX-750W Gold ATX 3.0| LG 34GN850 Ultrawide 34" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av calfen:

Grymt tack! Vad ser du för nackdelar med din vattenkylning?

Inga men har bara haft den 1 vecka. Så bara kanske spelat 6-7 timmar med den samt kört en del benchmarks vs min nh d15.So far är jag dock otroligt nöjd. Önskar jag bytte bort luftkylaren tidigare. Bästa datorköpet på flera år.