Permalänk
Medlem
Skrivet av Heliopause:

Är det nåt på stiften så torde det mest troligt vara 5 volt på det ena och 0 på det andra. Det är bara en enkel startpuls som ska tända upp nätagget, så det är väldigt lite ström där, någon enda milliampere. Byglar du pinnarna med t.ex en skruvmejsel eller ett gem, och det ändå inte går igång, då är det inte startknappen det är fel på. Det är ändå ett mycket ovanligt fel.
(jag är f.d elektronikreparatör, men det är snart 20 år sedan jag bytte yrke, så jag är lite rostig på det numera)

Rent generellt, man börjar alltid felsökningen från väggen och går inåt i datorn, alltså klassikern "sitter elkontakten i vägguttaget? "har du kollat på/av brytaren på nätagget" osv, sedan undersöka nätagget att allt där verkligen funkar som det ska.
Att nätagget startar innebär inte att det är felfritt, bara att primärdelen och någon del av sekundärdelen funkar, men inte nödvändigtvis att hela sekundärsidan är ok. Först när du uteslutit strömkällan och är säker på att alla utspänningar finns där på alla relevanta kontakter går du vidare in i datorn och börjar plocka ur bit för bit, expansionskorten, isladdade grejor som mekanisk hårddisk, dvd, det kan vara kortis i chassifläktar, kan vara allt möjligt, men ta det metodiskt så går det alltid lättare.

Det allra vanligaste hårdvarufelet per min erfarenhet är att det är nätdelen som gett upp. Har du t.ex en äldre nätdel liggande, prova med den. Det behöver inte vara 1000 watt om du bara ska provstarta och se om grejorna går igång. Är det ingen disk eller annan startbar media isatt finns inget program som kan gå igång och maxlasta processor mm, så kortet behöver väldigt lite effekt i det läget.

Jag har mätt 24-pins och ostartat får
Jag 2,3v ur fjärde pinsen.

Kollar jag CPU låg den på 0,4.

Jag vet inte vad som är vettigt tyvärr.

Edit:
startade agget med gem.

12v ur IDE/SATA och 5v ur CPU/PCI-E.

Fick olika ur 24-pins men hittade en som gav 5v.

Permalänk
Medlem

Ungefär 1/3 ner på sidan https://en.wikipedia.org/wiki/ATX har du en beskrivning av förväntade spänningar när PSU är igång. Du har ju redan använt ett gem när du byglat pinne PS_ON (Power on) till jorrd. Annars har du bara spänning på +5V SB (Standby). När du skaffat en voltmeter så väljer du valfri jordledning och sedan kollar du alla andra stift för att verifiera att allt är enligt teorin.

Mät upp samtliga pinnar och lista dem här, det är inte säkert att vi räknar samma pinne 4 som du gör, eller hänvisa till numreringen på bilden på wiki-sidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Ungefär 1/3 ner på sidan https://en.wikipedia.org/wiki/ATX har du en beskrivning av förväntade spänningar när PSU är igång. Du har ju redan använt ett gem när du byglat pinne PS_ON (Power on) till jorrd. Annars har du bara spänning på +5V SB (Standby). När du skaffat en voltmeter så väljer du valfri jordledning och sedan kollar du alla andra stift för att verifiera att allt är enligt teorin.

Mät upp samtliga pinnar och lista dem här, det är inte säkert att vi räknar samma pinne 4 som du gör, eller hänvisa till numreringen på bilden på wiki-sidan.

Sådär - Allt stämmer med 24-pins. CPU får 12v enligt spec.

Det som gör mig förvirrad är att pwrpin för moderkortet till frontpanelen ger 3.3v. Men jag lyckas inte brygga igång.

Min tanke är att även med en tom dator borde bryggningen starta nätaggregatet?

Permalänk
Medlem

Har du testat att montera loss moderkortet och se om något har hänt under?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Har du testat att montera loss moderkortet och se om något har hänt under?

Nej, än sitter moderkortet i datorn för att kunna testa utan att riskera problem. Men börjar närma sig nedmontering.

Vill få input om den sista mätningen jag gjorde som verkar peka på att jag ändå har ström i pwr-pin för frontpanel. Men en platt mejsel kan väl inte brygga? För jag har haft båda bryggade - 100%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Nej, än sitter moderkortet i datorn för att kunna testa utan att riskera problem. Men börjar närma sig nedmontering.

Vill få input om den sista mätningen jag gjorde som verkar peka på att jag ändå har ström i pwr-pin för frontpanel. Men en platt mejsel kan väl inte brygga? För jag har haft båda bryggade - 100%.

Att brygga är ju bara att kortsluta, så om du får kontakt med mejseln mellan stiften så kan du brygga/kortsluta.

Nu kanske jag missuppfattade dig dock, då jag haft en lång dag 😊

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Att brygga är ju bara att kortsluta, så om du får kontakt med mejseln mellan stiften så kan du brygga/kortsluta.

Nu kanske jag missuppfattade dig dock, då jag haft en lång dag 😊

Jag har lagt den ovanpå och mellan. No luck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Jag har lagt den ovanpå och mellan. No luck.

Tycker det låter som moderkort då... Har ju hänt tidigare att man får överslag på undersidan pga billigt material.

Prime har ju tyvärr haft lite dålig vrm och budget i komponenterna.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Tycker det låter som moderkort då... Har ju hänt tidigare att man får överslag på undersidan pga billigt material.

Prime har ju tyvärr haft lite dålig vrm och budget i komponenterna.

Misstänker det men vill se vad jag kan få för svar på sista mätningen sen blir det att montera ned det.

Hoppas på att kunna byta upp mig isf till samma men DDR5 men det säger kanske Komplett nej till 🙈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Sådär - Allt stämmer med 24-pins. CPU får 12v enligt spec.

Det som gör mig förvirrad är att pwrpin för moderkortet till frontpanelen ger 3.3v. Men jag lyckas inte brygga igång.

Min tanke är att även med en tom dator borde bryggningen starta nätaggregatet?

Toppen. När du trycker på power on så kortsluts kretsen. Detsamma sker när du trycker på reset (om ditt chassi har en sådan knapp). Så I princip kan du koppla reset-sladdarna till power-on-sockeln och prova om resetknappen drar igång maskin. (Utslitna power-on-knappar sker då och då.)

Just det här med hur interaktionen mellan cpu-moderkort-PSU sker vid power-on har jag aldrig sett någon djupare dokumentation om, men jag har aldrig sett något liv i ett system utan dessa tre komponenter ihopkopplade. Du skulle kunna mäta på Power_OK pinnen när allt är monterat för att se om den ger +5V efter ett ögonblick (0.5 sekunder). Någonstans kring 1-3 går det fel för dig. Uppenbarligen fungerar gem-dricket, men inte signalen via moderkortet. Kanske är det något fel som belastar någon strömledning så att inte PSU vill starta? (Skyddskretsar slår till, annars hade du sett felet (där det rykt)).

1. Du trycker på chassits power-on-switch, kretsen sluts.
2. Den låga (kortslutna) signalen går vidare till PSU för att be om ström.
3. PSU startar och börjar mata ström på alla ledningar.
4. När PSU anser strömmen stabil så höjs Power Good till +5V.
5. Moderkortet eller CPU läser av Power Good.
6. CPU börjar exekvera BIOS/UEFI.

Det är vem/vad som har ansvaret mellan varje siffra som jag inte har koll på, om det är rena signalledningar eller mer intelligent elektronik, t.o.m. CPUn, inblandad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Toppen. När du trycker på power on så kortsluts kretsen. Detsamma sker när du trycker på reset (om ditt chassi har en sådan knapp). Så I princip kan du koppla reset-sladdarna till power-on-sockeln och prova om resetknappen drar igång maskin. (Utslitna power-on-knappar sker då och då.)

Just det här med hur interaktionen mellan cpu-moderkort-PSU sker vid power-on har jag aldrig sett någon djupare dokumentation om, men jag har aldrig sett något liv i ett system utan dessa tre komponenter ihopkopplade. Du skulle kunna mäta på Power_OK pinnen när allt är monterat för att se om den ger +5V efter ett ögonblick (0.5 sekunder). Någonstans kring 1-3 går det fel för dig. Uppenbarligen fungerar gem-dricket, men inte signalen via moderkortet. Kanske är det något fel som belastar någon strömledning så att inte PSU vill starta? (Skyddskretsar slår till, annars hade du sett felet (där det rykt)).

1. Du trycker på chassits power-on-switch, kretsen sluts.
2. Den låga (kortslutna) signalen går vidare till PSU för att be om ström.
3. PSU startar och börjar mata ström på alla ledningar.
4. När PSU anser strömmen stabil så höjs Power Good till +5V.
5. Moderkortet eller CPU läser av Power Good.
6. CPU börjar exekvera BIOS/UEFI.

Det är vem/vad som har ansvaret mellan varje siffra som jag inte har koll på, om det är rena signalledningar eller mer intelligent elektronik, t.o.m. CPUn, inblandad.

Tyvärr har jag ingen reset-knapp.

Skulle alltså behövt ett annat nätaggregat…

Edit: Chassit är 4-5 månader gammalt skulle jag tro. NZXT H9 så känns inte troligt att det är det som bråkar. Men konstigare saker har hänt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Tycker det låter som moderkort då

Skrivet av mc68000:

Vågar man lägga moderkortet på wellpapp och starta utanför chassit? Tänker för att säkerställa att det inte är något mongo i chassit.

Dvs CPU i moderkortet, 24-pin, en 4-pin till CPU sen mejsel på moderkortet. Funkar det inte då blir jag iaf 90% säker på att det är moderkortet som är rökt.

Permalänk
Medlem

Hahahahahahahahahahaha 🤦🤦🤦🤦 Tog ur batteriet och satte i det igen. Nätaggregatet startade med cpu i. Så problem solved och en jäkla massa onödigt gjort för en så enkel lösning.

Nästa gång - Steg 1…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Hahahahahahahahahahaha 🤦🤦🤦🤦 Tog ur batteriet och satte i det igen. Nätaggregatet startade med cpu i. Så problem solved och en jäkla massa onödigt gjort för en så enkel lösning.

Nästa gång - Steg 1…

Skönt att det är ordnat

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Grattis. Då sällar du dig till det moderna gänget som säger "Ska bara ploppa batteriet!", snarare än oldtimers "Har du bootat om?".
Det är väl ett tecken i tiden att hårdvaran blir allt mer komplex, för utan tvekan har den här typen av problem kommit på senare år. Kanske för att vi rör oss mot allt snabbare timings vilket medför allt fler "gråzoner" som systemen kan fastna i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Skönt att det är ordnat

Japp! Men så enkelt 🙈

Skrivet av mc68000:

Grattis. Då sällar du dig till det moderna gänget som säger "Ska bara ploppa batteriet!", snarare än oldtimers "Har du bootat om?".
Det är väl ett tecken i tiden att hårdvaran blir allt mer komplex, för utan tvekan har den här typen av problem kommit på senare år. Kanske för att vi rör oss mot allt snabbare timings vilket medför allt fler "gråzoner" som systemen kan fastna i.

Jag har vad jag kan komma på aldrig stött på ett sånt problem i min karriär. Och det närmar sig 20 år 😱

Permalänk

Den var ny, tänk vad lätt det är - när man vet😉

Permalänk
Medlem

Då är det bara ett problem kvar antar jag, och det är Varför det blev som det blev men den tar vi när det kommer senare. Hehe. Bara att njuta av att den fungerar!

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q