Permalänk
Medlem

Beror på mackan och/eller pålägg.

Men brukar alltid ha något "likt" smör på mackan. Istället för smör så kanske jag kör philadephia-ost.

Permalänk
Medlem

Läste intresserad denna tråd. Saknar dock avokado som pålägg. många fördelar som smör substitut. Miljöproblem kanske men smör har också miljöproblem. Äter också bröd torrt.

Permalänk
Medlem

Kör ni margarin så är det ju inte smör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragonflame:

Kör ni margarin så är det ju inte smör

Bregott är inte margarin, om det är det du menar. Det är smör som är hoprört med vanlig rapsolja och lite vatten (mer i lågfettsvarianter) för att få det mjukare. Margarin av den typ du tänker på är någon sorts vegetabilisk olja som man har härdad för att få den hård, dvs raka motsatsen till varför man har rapsolja i Bregott, samt lite smaksättning för att det mer ska likna smör.

Permalänk
Medlem

Jäklar va folk ljuger då, antagligen kör majoriteten margarin och inte smör.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Lätta extrasaltat. Ca hälften av kalorierna.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk

Äter väldigt mycket bröd och alltid med smör (eller Bregott), såvida det inte är färskost, leverpastej eller mjukost. Så vansinnigt gott att jag måste lägga band på mig själv när det gäller brödinköp.

Permalänk
Medlem

Ett rejält lager, när jag väl äter bröd vilket är väldigt sällan.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Jäklar va folk ljuger då, antagligen kör majoriteten margarin och inte smör.

Det känns som att man kanske inte vet vad smör är? Jag är rätt så säker på att 88% (ställningen i pollen när jag skrev inlägget) av de tillfrågade inte använder smör även om det är så de har svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Jäklar va folk ljuger då, antagligen kör majoriteten margarin och inte smör.

Det är väl ingen som köper margarin? Typ Lätta och dylikt. De allra flesta lär väl köra Bregott, vilket inte är margarin utan smör som gjorts lättare att bre med ett litet tillskott av olja.

Permalänk
Medlem

Enligt livsmedels verket
Smör – vi äter det som det är och det ingår i matfettsblandningar som Bregott.

Bakslaget: Bregott är inte smör
Bregott är inte smör, slår Marknadsdomstolen fast. Arla får därmed inte använda beteckningen smör i sin marknadsföring av Bregott, för då hotar böter på en miljon kronor.

Nån får rätta marknadsdomstolen 😅

Permalänk
Medlem

Jag kör den här jag - smaken tillräckligt bra för att man inte ska bli arg, vilket är fallet vid renare margarinprodukter.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Avstängd

Jag äter Pågens Havrebröd, det är så saftigt att det ej behövs smör på.

Så, nej.. inget smör.

Visa signatur

XFX Merc 7900XT|R5 5600X|MSI MPG B550|32GB 3600mhz.

32" 1440P@240Hz, 1000R.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jeppe109:

Jag äter smör men inte mackor.

Jag är tvärtom

Finns mycket nyttiga bröd.

Visa signatur

XFX Merc 7900XT|R5 5600X|MSI MPG B550|32GB 3600mhz.

32" 1440P@240Hz, 1000R.

Permalänk
Medlem
Skrivet av geson:

Har slutat helt med mackor pga hur onyttigt det är.
Smör däremot, riktigt smör gjort på 100% grädde (ingen rapsolja eller annan vegetabilisk olja), där går det åt mellan 400-800g i veckan plus 300g talg plus minst 1kg bacon.

Jag har svårt att tänka mig att 1 kg bacon i veckan är så mycket nyttigare än bra bröd. Det finns gott om bröd som inte är så nyttiga dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragonflame:

Enligt livsmedels verket
Smör – vi äter det som det är och det ingår i matfettsblandningar som Bregott.

Bakslaget: Bregott är inte smör
Bregott är inte smör, slår Marknadsdomstolen fast. Arla får därmed inte använda beteckningen smör i sin marknadsföring av Bregott, för då hotar böter på en miljon kronor.

Nån får rätta marknadsdomstolen 😅

Det är fortfarande inte margarin som du föreföll påstå.

Permalänk
Medlem

Hemma så blir det antingen hemmagjord äppelkompott eller majonnäs(med ost). På kontoret så får det bli bregott eftersom jag inte klarar av att äta findus majonnäs.

Permalänk
Medlem

Bregott räknas som bordsmargarin.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Äter normalsaltat smör med iblandad olja (Bregott, Gårdsgoda, ICAs motsvarighet, etc.) på mina smörgåsar.

Köper dock bära när det är extrapris, och alla extra paket åker i frysen, så man har ett litet lager hemma. Tar absolut ingen skada och smakar exakt som vanligt när de är tinade. Samma sak gäller det rena smöret, köp när det är extrapris och i frysen bara tills man behöver det.

Permalänk
Medlem

Norrgott extrasaltat 👌

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Jag äter smör men inte mackor.

Låter inte så gott med bara smör 😆

Permalänk
Medlem

Vilket tjafs om vad som är och inte är smör. I mina hemtrakter är allt man brer på smörgåsen smör, oavsett vad som står på paketet. Det sagt så på de få brödbitar jag faktiskt äter så har jag äkta smör, gärna extrasaltat, för det är så mycket godare.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Bregott räknas som bordsmargarin.

Spelar väl ingen roll vilken flumtitel folk väljer att ge bredbart smör i den här frågeställningen. Folk som brer sitt bröd med bregott har smör, och har inte margarin, på sin smörgås.

Permalänk
Medlem

Ja! En bra macka definieras av hur många sorters fett man lyckas stapla på den; smör, ost, avocado, bacon ...

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Jag tror att alla förstår andemening med ordet ”smör” när man pratar om matbröd 🙄

Permalänk
Avstängd

Aldrig hört något liknande, låter sinnesjukt.

Visa signatur

Ny här

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Spelar väl ingen roll vilken flumtitel folk väljer att ge bredbart smör i den här frågeställningen. Folk som brer sitt bröd med bregott har smör, och har inte margarin, på sin smörgås.

Folk = i stort sett alla livsmedelskedjor och Livsmedelsverket...

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MatteN:

Bregott räknas som bordsmargarin.

Det är väl inget margarin i bregott?
Däremot en hel del smör.

Jag har förvisso knappt sett ordet bordsmargarin så jag vet inte riktigt vad som ingår i begreppet.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Folk = i stort sett alla livsmedelskedjor och Livsmedelsverket...

Gör det att Bregott helt magiskt börjar innehålla margarin trots att margarin inte ingår i förpackningens innehåll?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Bregott räknas som bordsmargarin.

What!!
Finns ingenting om det på Arlas hemsida. Det är smör med tillsatt rapsolja för att göra det bredbart eftersom det förvaras i kylskåp och vid de temperaturerna så blir smör för svårt att bre utan att behöva stå framme och mjukna.