Google vinner patenttvist mot Sonos – högtalargrupper tillbaka

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin1:

Jag har aldrig haft något problem någonsin. Inte en enda gång under flera år.

kul för dig, men jag upplevt problem med sonos som jag inte kunnat lösa med sporadiskt stopp av uppspelning på vissa högtalare och liknande.

Angående pris/kvalitet; ett par bra stereohögtalare + förstärkare är betydligt billigare än sonos lösnining, och låter bättre (föredrar stero över surround dessutom)
Jag köpte två begagnade Dali 450 och en Yamaha WCA50, låter suveränt

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

kul för dig, men jag upplevt problem med sonos som jag inte kunnat lösa med sporadiskt stopp av uppspelning på vissa högtalare och liknande.

Angående pris/kvalitet; ett par bra stereohögtalare + förstärkare är betydligt billigare än sonos lösnining, och låter bättre (föredrar stero över surround dessutom)
Jag köpte två begagnade Dali 450 och en Yamaha WCA50, låter suveränt

Nej det gör de inte. Inte om man har sub.

Hur är funktionerna? Hur möblerar du det där jämfört med Sonos?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin1:

Nej det gör de inte. Inte om man har sub.

Hur är funktionerna? Hur möblerar du det där jämfört med Sonos?

Jo, det gör det, även om man har sub.
högtalarna bredvid tv-bänken, förstärkaren i bänken.
Förstärkaren kopplad med toslink till TV, har även stöd för BT, spotify-connect och Qobuz via app, enda jag möjligen saknar på den är full CC-support, men lägenheten är inte riktigt stor nog för multi-room ändå

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Jo, det gör det, även om man har sub.
högtalarna bredvid tv-bänken, förstärkaren i bänken.
Förstärkaren kopplad med toslink till TV, har även stöd för BT, spotify-connect och Qobuz via app, enda jag möjligen saknar på den är full CC-support, men lägenheten är inte riktigt stor nog för multi-room ändå

Nej. Det gör det inte alls. Din anläggning låter inte bättre än två stereo-kopplade Sonos Five + sub. Då får gärna inbilla dig det. Men det gör det inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin1:

Nej. Det gör det inte alls. Din anläggning låter inte bättre än två stereo-kopplade Sonos Five + sub. Då får gärna inbilla dig det. Men det gör det inte.

Ja, det kan du ju inbilla dig

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Ja, det kan du ju inbilla dig

Det står dig fritt att inbilla dig vad du vill: https://youtu.be/raai9t3XQT0?si=E2xX5MWVDVVByocZ

Permalänk
Medlem

Nu kommer Youtube-länkarna!
(Med en jämförelse med något helt annat)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin1:

Det står dig fritt att inbilla dig vad du vill: https://youtu.be/raai9t3XQT0?si=E2xX5MWVDVVByocZ

Jag kan också skicka en länk som visar de högtalarna jag har i en dålig inspelning https://youtu.be/OP6iJ_MoyhQ?si=ytq75dgEAsbxfQ59
(tycker för övrigt att de låter bättre i denna video än båda de testade systemen i den videon du länkar)

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk

Jag kör gamla begagnade Chromecast enheter på gammal stereo och några högtalare. Märker att den senaste tiden, så har det inte fungerat från mobilen, högtalargruppen är borta. Däremot, så går det från datorn att välja min skapade högtalargrupp. Så antar funktionen nu kommer tillbaka till mobilen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Nu kommer Youtube-länkarna!
(Med en jämförelse med något helt annat)

Alltid spännande!

Extra roligt också att kommentarerna till videon stöttar synen att de inte alls är "bra" högtalare ur aspekten ljudkvalitet/pris kontra streohögtalare + förstärkare (vilket även stöttas av videoskaparen);

Citat:

användare: "...BUT, for more discerning listeners, the Sonos 5 don’t (and cannot) compete with a dedicated receiver and bookshelf speakers of relatively equal cost. You’re always gonna lose sound quality when trying to stuff an amplifier, power supply, and additional electronics into the same box that’s meant to project sound... "

LifestyleLab_: "Great summary! I'm also about to post a video comparing $200, $500, and $1500 receivers playing samples through the same Bowers and Wilkins PM1s"

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Alltid spännande!

Extra roligt också att kommentarerna till videon stöttar synen att de inte alls är "bra" högtalare ur aspekten ljudkvalitet/pris kontra streohögtalare + förstärkare (vilket även stöttas av videoskaparen);

Det var ju du som sa att dina högtalare låter bättre. Det är jobbigt för hi-fi-publiken att det finns högtalare för massorna som out of the box kan anpassas till olika rums akustiska förutsättningar. Jag förstår frustrationen. Och den småsinta bitterheten.

Vi som står med en fot i båda lägren och vittna om att Sonos är MKT bättre än vad hi-fi-figurerna hävdar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin1:

Det var ju du som sa att dina högtalare låter bättre. Det är jobbigt för hi-fi-publiken att det finns högtalare för massorna som out of the box kan anpassas till olika rums akustiska förutsättningar. Jag förstår frustrationen. Och den småsinta bitterheten.

Vi som står med en fot i båda lägren och vittna om att Sonos är MKT bättre än vad hi-fi-figurerna hävdar.

Mhmm, jag kan gissa var din näsa är i alla fall...

EDIT: det var du som drog upp play:5 + sub, jag jämförde från början med det system som mina päron har med Sonos bar + 2x play:1.
Du bör nog försöka balansera lite bättre på båda fötterna

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Mhmm, jag kan gissa var din näsa är i alla fall...

Vad hi-fi-publiken aldrig kommer att förstå är att det är helheten som är bra med Sonos. Bra ljud, smarta funktioner till ett system som är enkelt att möblera. Alla vill inte ha hem som Åkes hi-fi-garage där Åke stup i kvarten testar remmar till sina vinylspelare. Så är det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin1:

Vad hi-fi-publiken aldrig kommer att förstå är att det är helheten som är bra med Sonos. Bra ljud, smarta funktioner till ett system som är enkelt att möblera. Alla vill inte ha hem som Åkes hi-fi-garage där Åke stup i kvarten testar remmar till sina vinylspelare. Så är det.

Ett tips om du vill kunna ha givande diskussioner och få riktiga svar tillbaka;
Flytta inte målstolparna (jag har inte klagat på de funktioner Sonos har)
Ge inte epitet till folk "Hi-fi publiken" och dumma svar ger dumma svar tillbaka "kan du ju inbilla dig" gör bara att jag trollar tillbaka

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Google utger sig inte gör att sälja bra hifi och de har inte heller svindyra ljudprylar (i förhållande till prestandan) vilket gör dem oändligt mycket bättre än Sonos.

Sonos är ett förstag som säljer ett varumärke snarare än bra produkter, Inte ens när de har sina jättereor är de i närheten av den prisnivå de presterar på ljudkvalitetsmässigt.

Sonos har också gjort "recycle mode" vilket är totalt oförlåtligt och bara den sakne gört ju att alla borde bojkotta dem.

jag kan inte förstå att någon kan vilja försvara dem när alla i stället borde varna för dem och deras underpresterande priodukter.

Sonos säljer dyr skit till folk som inte bryr sig om ljudkvalitet utan bara vill ha et hiippt varumärke på prylarna.

Så det var alltså aldrig ljudet eller funktionerna som gjorde det utan det var enbart priset.
För de som är villiga att lägga en slant är Sonos grymma, men jag kan absolut förstå din frustration.

Sonos hade aldrig blivit så stora så fort om de inte hade bra grejer.
Lite som Apple som någon jämförde Sonos med, från nära konkurs till ledande på kort tid, även där tack vare bra produkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Så det var alltså aldrig ljudet eller funktionerna som gjorde det utan det var enbart priset.
För de som är villiga att lägga en slant är Sonos grymma, men jag kan absolut förstå din frustration.

Sonos hade aldrig blivit så stora så fort om de inte hade bra grejer.
Lite som Apple som någon jämförde Sonos med, från nära konkurs till ledande på kort tid, även där tack vare bra produkter.

Om det är din tolkning av inlägget du citerar hade jag rekommenderat en kurs i läsförståelse

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Ett tips om du vill kunna ha givande diskussioner och få riktiga svar tillbaka;
Flytta inte målstolparna (jag har inte klagat på de funktioner Sonos har)
Ge inte epitet till folk "Hi-fi publiken" och dumma svar ger dumma svar tillbaka "kan du ju inbilla dig" gör bara att jag trollar tillbaka

Don efter person. Det var redan hög troll-nivå på den här tråden redan innan jag gjorde entré. Det står så mycket märkligt i den här tråden att man blir helt vimmelkantig.

Sonos sugen okej? Random begagnade traditionell medelmåttig förstärkare är bättre än Sonos? Okej. Låt oss gå vidare med våra liv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Sonos säljer dyr skit till folk som inte bryr sig om ljudkvalitet utan bara vill ha et hiippt varumärke på prylarna.

Jag köpte en Sonos Connect för rätt så precis 11 år sedan och jag kan inte hålla med om att ljudkvaliteten är så dålig. Om man ser till vilka alternativa lösningar som fanns då så stack inte heller priset ut tycker jag.

Jag tror inte att någon har reagerat på vilket varumärke som det är heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Så egentligen inget en annan soundbar med t.ex. Chromecast löser.

Idag när de flesta, inkl tidigare Sonos-användare antar jag, mest kör Spotify eller liknande. Visst.

Men, grejen med Sonos från början var ju främst lokal musikservering. Och där var de ett smidigt val, särkilt för allt i ett.

Det fanns ju även andra stora alternativ som Squeezebox, samt en otaliga varianter från mer eller mindre hifi eller rent av high-end märken som gjorde egna märkesknutna system.

För den som vill köra old-school fortfarande idag och ogillar inlåsning så är faktiskt just det numera sen länge nedlagda Squeezebox ett enkelt val. Det gick OS för några år sen och har därför bättrats på mycket sen dess.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vaneriuz:

”Lyssna på riktig hifi och jämför”. Herregud. Snälla var inte en sån, jämför äpplen och päron. Min XC40 Recharge med 408 hästar gör säkert 0-100 snabbare än din rostiga Renault Clio också, men är det en rättvis jämförelse?

Jag tycker det är värt att notera att en i Sonos-lägret alltså likställer Sonos med en rostig Clio. 🤣🤣

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

Jag tycker det är värt att notera att en i Sonos-lägret alltså likställer Sonos med en rostig Clio. 🤣🤣

Det där ”lyssna och jämför med riktig hi-fi” har man ju hört några gånger😀

Ofta sägs ju detta av människor som på fullaste allvar menar att olika remmar i vinylspelaren ger distinkta ljudkvaliteter. Som om remmarna har någon mystisk egenskap förutom att snurra skivtallriken😀

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin1:

Don efter person. Det var redan hög troll-nivå på den här tråden redan innan jag gjorde entré. Det står så mycket märkligt i den här tråden att man blir helt vimmelkantig.

Sonos sugen okej? Random begagnade traditionell medelmåttig förstärkare är bättre än Sonos? Okej. Låt oss gå vidare med våra liv.

Den började rätt tydligt med dig skulle jag säga.
Nej, sonos suger inte, men om en fokuserar på ljudkvalitet så kommer ett par BRA begagnade stereohögtalare och en BRA Förstärkare (begagnad eller ny) vara ett bättre val till ett lägre eller samma pris.

Som ett experiment kan du sätta samman ett Sonos-system för de pengar jag lade på mitt system; Dali 450 (1800), Yamaha WXA50 (4300), Kablar (typ 200)

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Bra att patent tvisten blev löst, tyckte det var ganska tveksamt.

Men Sonos gör helt Ok grejer, funkar smidigt och de har förhållande lång support på sina grejer. Mina två play:1 som jag köpte ungefär 10 årsedan funkar fortfarande fin fint som bakhögtalare till TV:n tillsammans med resten av systemet.

Men visst de har ju absolut sina begränsningar och kräker och komprimerar när man spelar för starkt.
Men för normal ljudvolym och för bakgrundsmusik/tv så duger det fint.

Om jag vill kräma på så har jag även ett par Genelec 8050 kopplade till en Sonos port tillsammans med vinylspelare och det låter kanon.
Bor i lägenhet så mycket mer SPL tror jag inte mina grannar hade orkat med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Den började rätt tydligt med dig skulle jag säga.
Nej, sonos suger inte, men om en fokuserar på ljudkvalitet så kommer ett par BRA begagnade stereohögtalare och en BRA Förstärkare (begagnad eller ny) vara ett bättre val till ett lägre eller samma pris.

Som ett experiment kan du sätta samman ett Sonos-system för de pengar jag lade på mitt system; Dali 450 (1800), Yamaha WXA50 (4300), Kablar (typ 200)

Återigen, om man vill ha musik i flera rum, hur får jag ut det från ditt system? Ska jag placera 2 st Dali 450 med receiver i varje rum?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Owlbeast:

Återigen, om man vill ha musik i flera rum, hur får jag ut det från ditt system? Ska jag placera 2 st Dali 450 med receiver i varje rum?

Kan du läsa?
Jag har inte sagt något om detta, jag pratar enbart om ljudet (och har endast gjort det i mina inlägg)

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Den började rätt tydligt med dig skulle jag säga.
Nej, sonos suger inte, men om en fokuserar på ljudkvalitet så kommer ett par BRA begagnade stereohögtalare och en BRA Förstärkare (begagnad eller ny) vara ett bättre val till ett lägre eller samma pris.

Som ett experiment kan du sätta samman ett Sonos-system för de pengar jag lade på mitt system; Dali 450 (1800), Yamaha WXA50 (4300), Kablar (typ 200)

Det är svårt att säga vad som är ”bra ljud”. Örats förmåga att notera detaljer minskar med åldern. En 12-åring har större behov av ”hi-fi” än en person som är 65. Det finns dessutom stora individuella skillnader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin1:

Det är svårt att säga vad som är ”bra ljud”. Örats förmåga att notera detaljer minskar med åldern. En 12-åring har större behov av ”hi-fi” än en person som är 65. Det finns dessutom stora individuella skillnader.

Nja, finns (hyfsat) klara uppfattningar/definitioner av vad som är "bra" ljud rent tekniskt, om det är just vad du som person gillar, eller ens har möjlighet att uppfatta är mindre relevant när det är just ljudkvalitet som vi diskuterar.

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin1:

Det är svårt att säga vad som är ”bra ljud”. Örats förmåga att notera detaljer minskar med åldern. En 12-åring har större behov av ”hi-fi” än en person som är 65. Det finns dessutom stora individuella skillnader.

Edvin ge dig nu. Ingen köper ju Sonos för ljudkvaliten primärt. Det är för smidigheten att koppla ihop grejerna, samt att det är ett välkänt och "tryggt" märke. Det måste du ju erkänna.

Sen att du gillar dina prylar är ju bra. Men det är ju inte "Hifi-prylar" va?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Edvin ge dig nu. Ingen köper ju Sonos för ljudkvaliten primärt. Det är för smidigheten att koppla ihop grejerna, samt att det är ett välkänt och "tryggt" märke. Det måste du ju erkänna.

Sen att du gillar dina prylar är ju bra. Men det är ju inte "Hifi-prylar" va?

Man kan ju tolka inlägget som att med åldern blir hörseln sämre och då låter Sonos bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Edvin ge dig nu. Ingen köper ju Sonos för ljudkvaliten primärt. Det är för smidigheten att koppla ihop grejerna, samt att det är ett välkänt och "tryggt" märke. Det måste du ju erkänna.

Sen att du gillar dina prylar är ju bra. Men det är ju inte "Hifi-prylar" va?

Om du hade läst mina inlägg så hade du vetat att det är min åsikt med. Dock anser jag definitivt att Sonos erbjuder tillräckligt bra ljudkvalité för pengarna. Absolut. Med ”hifi-prylar” får man vad vissa hävdar är ”bättre ljudkvalité”. Men man får också betala mer. Oftast mkt mer. Ska vi f.ö. diskutera pris blir det ju löjligt att jämföra nya Sonos-högtalare med begagnande hifi-prylar (som somliga i tråden tycks göra).

Jag har både Sonos och ”hi-fi-prylar” kan tilläggas. Tycker definitivt att skillnaderna är mindre än vad somliga gör gällande.