Permalänk
Medlem

Hur presterar olika däck

Skrivet av MP-Jan:

Fondmetal Athena på EV6 GT. Continental WinterContact TS 870 P 20" 255/45. En uppsättning som inte skulle funka och definitivt inte rekommenderas av Kia. Utvärderingen börjar nu.

<Uppladdad bildlänk>

Fyller ut väldigt bra i bredd.

<Uppladdad bildlänk>

Varför mellaneuropeiska vinterdäck?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Varför mellaneuropeiska vinterdäck?

Nu vet jag inte var bilen rullar, men i södra Sverige påminner vinterklimatet till stor del mer om det mellaneuropeiska än om det nordiska, det gör att den gummiblandningen många gånger är bättre för södra delarna.

Jag bor själv i dom absolut sydligaste delarna och kommer själv köra på den typen av vinterdäck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Nu vet jag inte var bilen rullar, men i södra Sverige påminner vinterklimatet till stor del mer om det mellaneuropeiska än om det nordiska, det gör att den gummiblandningen många gånger är bättre för södra delarna.

Jag bor själv i dom absolut sydligaste delarna och kommer själv köra på den typen av vinterdäck.

Yes det kan jag köpa utan problem. Inte så kul bara när de ska rulla upp till Sälen sen.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Yes det kan jag köpa utan problem. Inte så kul bara när de ska rulla upp till Sälen sen.

Inga större problem när man inte kör kortare tid, får väl också vara lite försiktigare om det är många minus när man är där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Nu vet jag inte var bilen rullar, men i södra Sverige påminner vinterklimatet till stor del mer om det mellaneuropeiska än om det nordiska, det gör att den gummiblandningen många gånger är bättre för södra delarna.

Jag bor själv i dom absolut sydligaste delarna och kommer själv köra på den typen av vinterdäck.

Skrivet av MacAllan:

Inga större problem när man inte kör kortare tid, får väl också vara lite försiktigare om det är många minus när man är där.

Fast nu tycker jag nog att du har missat en grundskillnad. En av de saker som verkligen påverkar är att de har ett klart glesare mönster som ser lite mer ut som sommardäck. Något som gör att de vattenplanar långt senare än vad nordiska dubbfria gör, men också leder till sämre prestanda på särskilt is och hårdpackad snö som de väldigt täta lamellerna på nordiska är till för. Sedan är detta oftast ett problem först någonstans i stigningen upp från Sälens by då det en stor del av vägen ofta är saltväg och/eller plusgrader dit. Möjligen enklare att hyra en bil än att både strula med laddning när precis alla ska köra samma väg samtidigt och dessutom ha för ändamålet ej anpassade däck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Fast nu tycker jag nog att du har missat en grundskillnad. En av de saker som verkligen påverkar är att de har ett klart glesare mönster som ser lite mer ut som sommardäck. Något som gör att de vattenplanar långt senare än vad nordiska dubbfria gör, men också leder till sämre prestanda på särskilt is och hårdpackad snö som de väldigt täta lamellerna på nordiska är till för. Sedan är detta oftast ett problem först någonstans i stigningen upp från Sälens by då det en stor del av vägen ofta är saltväg och/eller plusgrader dit. Möjligen enklare att hyra en bil än att både strula med laddning när precis alla ska köra samma väg samtidigt och dessutom ha för ändamålet ej anpassade däck.

Den största skillnaden mellan däcken är gummiblandningen där dom nordiska är mjukare för att klara temperaturen bättre, iaf enligt min däckhandlare.
Sen kan där säkert vara en del andra saker som skiljer också och man köper ju ett däck för det ändamålet där man kör de flesta milen.
Som du sen även skriver så blir det ofta omställning av väglaget efter en del av sträckan och vilka skall man då välja?
Spelar ju inte heller någon roll om man har hyrbil om väglaget ändras efter en del av sträckan, man har fortfarande bara en typ av däck.

Därav menar jag att det är inte ett stort problem om man bara anpassar sin körning när man är på dom delar som kan vara mer förrädiska för den däcktypen du har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Varför mellaneuropeiska vinterdäck?

Ja, jag velade lite fram och tillbaka. Stod mellan Nokian HP R5, Conti VikingContact 7 och dessa. Fick tänka tillbaka på tumregeln för vilka vinterdäck man bör köpa: köp dom som passar på det underlag du kör mest på. Bäst för det mesta osv. Här i Uppsala har det varit sällsynt med snöiga och isiga förhållanden mer än några dagar per säsong. Alltså: det är främst bara kallare och blötare än under sommarhalvåret. Vi har ganska god kapacitet för snöröjning och temperaturerna brukar vara relativt milda. Så ser underlaget ut, för det mesta.

Det andra som fällde avgörandet till just dessa däck (inte bara mellaneuropeiskt som kategori) var att dessa är OE (original equipment) om man köper vinterdäck/fälg från Kia. Skillnaden är bara att man köper i storleken som orignalfälgarna (i 21").

Det tredje som gjorde att slutligagiltiga listan med däck var ganska kort och utan nordiska vinterdäck, är hastighetsindex. De mjukare nordiska vinterdäcken är bättre på ffa. is, för att de är mjukare. Detta medför att de inte tål lika höga rotationskrafter. På en elbil har man (i regel) bara en växel, och skulle andan falla på, så skulle mina däck kunna rotera i 260km/h ganska snabbt. Det är mycket mer än dom 190km/h som HK R5 och Conti VC 7 klarar (liksom dom flesta andra nordiska vinterdäck).

En liten bonus, som kungjordes av Jonathan Benson på Tyre Reviews, efter att jag hade beställt dessa däck, är att dom dessutom har ett mycket lågt rullmotstånd. Något som brukar innebära sämre våtgrepp, men trots detta placerar sig dessa däck bra jämte andra liknande däck. Alltså för en elbil är dessa rekommenderade bara utifrån rullmotståndet.

Varför?

  • Bör fungera mycket bra för mina typiska vinterförhållanden

  • OE-däck från Kia

  • Högre hastighetsindex än nordiska vinterdäck

  • Bonus: lågt rullmotstånd

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Ja, jag velade lite fram och tillbaka. Stod mellan Nokian HP R5, Conti VikingContact 7 och dessa. Fick tänka tillbaka på tumregeln för vilka vinterdäck man bör köpa: köp dom som passar på det underlag du kör mest på. Bäst för det mesta osv. Här i Uppsala har det varit sällsynt med snöiga och isiga förhållanden mer än några dagar per säsong. Alltså: det är främst bara kallare och blötare än under sommarhalvåret. Vi har ganska god kapacitet för snöröjning och temperaturerna brukar vara relativt milda. Så ser underlaget ut, för det mesta.

Det andra som fällde avgörandet till just dessa däck (inte bara mellaneuropeiskt som kategori) var att dessa är OE (original equipment) om man köper vinterdäck/fälg från Kia. Skillnaden är bara att man köper i storleken som orignalfälgarna (i 21").

Det tredje som gjorde att slutligagiltiga listan med däck var ganska kort och utan nordiska vinterdäck, är hastighetsindex. De mjukare nordiska vinterdäcken är bättre på ffa. is, för att de är mjukare. Detta medför att de inte tål lika höga rotationskrafter. På en elbil har man (i regel) bara en växel, och skulle andan falla på, så skulle mina däck kunna rotera i 260km/h ganska snabbt. Det är mycket mer än dom 190km/h som HK R5 och Conti VC 7 klarar (liksom dom flesta andra nordiska vinterdäck).

En liten bonus, som kungjordes av Jonathan Benson på Tyre Reviews, efter att jag hade beställt dessa däck, är att dom dessutom har ett mycket lågt rullmotstånd. Något som brukar innebära sämre våtgrepp, men trots detta placerar sig dessa däck bra jämte andra liknande däck. Alltså för en elbil är dessa rekommenderade bara utifrån rullmotståndet.

Varför?

  • Bör fungera mycket bra för mina typiska vinterförhållanden

  • OE-däck från Kia

  • Högre hastighetsindex än nordiska vinterdäck

  • Bonus: lågt rullmotstånd

https://youtu.be/RipM4-ouIWM?si=KbZfInsjCpKV0a88

Okej jag förstår. Men Uppsala där kan det definitivt packas massa snö och bildas is. Kör du runt stan och kommer in på någon mindre väg kommer det definitivt att hända. Och samma sak om du kör utanför staden.

Merparten av ditt underlag kommer vara vinterväglag och inte enstaka snö som nere i mellaneuropa.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Okej jag förstår. Men Uppsala där kan det definitivt packas massa snö och bildas is. Kör du runt stan och kommer in på någon mindre väg kommer det definitivt att hända. Och samma sak om du kör utanför staden.

Merparten av ditt underlag kommer vara vinterväglag och inte enstaka snö som nere i mellaneuropa.

Det blir nog bra ändå. Vi viktar nog bara våra däckval olika.

https://www.tyrereviews.com/Tyre-Tests/Results-Grid/2023-Tyre...

Där kan man vikta som man vill och få fram andra alternativ utifrån vad som är viktigt för dig.

Om vi viktar alla underlag lika och värderar högre på komfort och värde (där pris och rullmotstånd finns). Ja, då är valet bland de testade däcken inte svårt (för mig).

Och valet mellan nordiskt och europeiskt vinterdäck: ja, jag kör på däcken idag redan. Dom är nog överlägsna samtliga nordiska vinterdäck under dessa dagar (med dygnsmedel kring låga enstaka grader). Vi, inte nödvändigtvis du och jag, har pratat om det här tidigare. Man byter bara däcken en gång per säsong och då ska dom fungera hela säsongen. Inte bara några enstaka dagar (i extremerna av intervallet). Rätt för det mesta, som sagt. Men en sak är vi nog överens om, tror jag: dom är åtminstone bättre som vinterdäck än allväders-/recharge-däcken på Volvona?

Så här såg temperaturerna ut under "vinterdäcksmånaderna" förra säsongen

Notera att mars månad var ovanligt kall.

Tillägg
Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Det blir nog bra ändå. Vi viktar nog bara våra däckval olika.

https://www.tyrereviews.com/Tyre-Tests/Results-Grid/2023-Tyre...

Där kan man vikta som man vill och få fram andra alternativ utifrån vad som är viktigt för dig.

Om vi viktar alla underlag lika och värderar högre på komfort och värde (där pris och rullmotstånd finns). Ja, då är valet bland de testade däcken inte svårt (för mig).

https://i.imgur.com/EEA8IUs.png

Och valet mellan nordiskt och europeiskt vinterdäck: ja, jag kör på däcken idag redan. Dom är nog överlägsna samtliga nordiska vinterdäck under dessa dagar (med dygnsmedel kring låga enstaka grader). Vi, inte nödvändigtvis du och jag, har pratat om det här tidigare. Man byter bara däcken en gång per säsong och då ska dom fungera hela säsongen. Inte bara några enstaka dagar (i extremerna av intervallet). Rätt för det mesta, som sagt. Men en sak är vi nog överens om, tror jag: dom är åtminstone bättre som vinterdäck än allväders-/recharge-däcken på Volvona?

Så här såg temperaturerna ut under "vinterdäcksmånaderna" förra säsongen

https://i.imgur.com/2lOQq27.png

Notera att mars månad var ovanligt kall.

Jag hade själv inte offrat isprestandan som nordiska friktionsdäck ger samt den lite bättre snöprestandan.

Hade istället väntat med att byta däcken till om ungefär en månad och haft riktiga nordiska vinterdäck.

För du kommer stöta på hård packad snö och is i vinter. Det är granterat.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Det blir nog bra ändå. Vi viktar nog bara våra däckval olika.

https://www.tyrereviews.com/Tyre-Tests/Results-Grid/2023-Tyre...

Där kan man vikta som man vill och få fram andra alternativ utifrån vad som är viktigt för dig.

Om vi viktar alla underlag lika och värderar högre på komfort och värde (där pris och rullmotstånd finns). Ja, då är valet bland de testade däcken inte svårt (för mig).

https://i.imgur.com/EEA8IUs.png

Och valet mellan nordiskt och europeiskt vinterdäck: ja, jag kör på däcken idag redan. Dom är nog överlägsna samtliga nordiska vinterdäck under dessa dagar (med dygnsmedel kring låga enstaka grader). Vi, inte nödvändigtvis du och jag, har pratat om det här tidigare. Man byter bara däcken en gång per säsong och då ska dom fungera hela säsongen. Inte bara några enstaka dagar (i extremerna av intervallet). Rätt för det mesta, som sagt. Men en sak är vi nog överens om, tror jag: dom är åtminstone bättre som vinterdäck än allväders-/recharge-däcken på Volvona?

Så här såg temperaturerna ut under "vinterdäcksmånaderna" förra säsongen

https://i.imgur.com/2lOQq27.png

Notera att mars månad var ovanligt kall.

Skrivet av Dizzö:

Jag hade själv inte offrat isprestandan som nordiska friktionsdäck ger samt den lite bättre snöprestandan.

Hade istället väntat med att byta däcken till om ungefär en månad och haft riktiga nordiska vinterdäck.

För du kommer stöta på hård packad snö och is i vinter. Det är granterat.

Jag tenderar hålla med Dissö här. Jag bor mycket sydligare än dig, och även om vi har väldigt få vinterdagar, så kör jag hellre nordiskt dubbfritt på de regniga dagarna och tar det lite lugnare. Jag kan hantera bilen väl i detta underlag med nordiska vinterdäck.

Däremot är jag inte säker på att jag kan hantera bilen den veckan eller dagar där det är is och snö med europeiska vinterdäck. Det känns som den veckan/dagarna är mycket farligare/risk benägen än majoriteten av tiden på nån plusgrad med nordiska vinterdäck.

Ett alternativ kan ju vara att inte ge sig ut på vägarna under de dagarna med, men kan vara svårt ibland om man är bilberoende för vardagen (jobb etc).

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Jag tenderar hålla med Dissö här. Jag bor mycket sydligare än dig, och även om vi har väldigt få vinterdagar, så kör jag hellre nordiskt dubbfritt på de regniga dagarna och tar det lite lugnare. Jag kan hantera bilen väl i detta underlag med nordiska vinterdäck.

Däremot är jag inte säker på att jag kan hantera bilen den veckan eller dagar där det är is och snö med europeiska vinterdäck. Det känns som den veckan/dagarna är mycket farligare/risk benägen än majoriteten av tiden på nån plusgrad med nordiska vinterdäck.

Ett alternativ kan ju vara att inte ge sig ut på vägarna under de dagarna med, men kan vara svårt ibland om man är bilberoende för vardagen (jobb etc).

Instämmer. Nu bor jag ju norrut så för mig är dubbdäck en självklarhet, men generellt tänker jag att det är bättre att däcken är jämnsäkra i de olika väder jag kan tänkas ha, än att de är jättesäkra i vissa situationer och i andra situationer fullkomligt livsfarliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Jag tenderar hålla med Dissö här. Jag bor mycket sydligare än dig, och även om vi har väldigt få vinterdagar, så kör jag hellre nordiskt dubbfritt på de regniga dagarna och tar det lite lugnare. Jag kan hantera bilen väl i detta underlag med nordiska vinterdäck.

Däremot är jag inte säker på att jag kan hantera bilen den veckan eller dagar där det är is och snö med europeiska vinterdäck. Det känns som den veckan/dagarna är mycket farligare/risk benägen än majoriteten av tiden på nån plusgrad med nordiska vinterdäck.

Ett alternativ kan ju vara att inte ge sig ut på vägarna under de dagarna med, men kan vara svårt ibland om man är bilberoende för vardagen (jobb etc).

Så du är hellre "farligare" i trafiken den större delen av "vintern" här nere?
Nordiska däck har sämre prestanda på det väglaget vi har 90% av vintern.
_________________________________________________________________________________________

Verkar som många tror det är mils skillnad mellan EU och Nordiska vinterdäck, där är skillnader men inte så stora som många verkar tro.
Där är större skillnad på ett dåligt vinterdäck mot ett bra inom samma kategori vilket t.ex. gör att ett bra EU vinterdäck är bättre i nordiskt klimat (kallt, snö och is) än ett dåligt Nordiskt däck, samma sak gäller tvärt om.

Så eftersom man inte kan täcka in och ha topp prestanda i alla olika förutsättningar med ett däck så är bästa valet ett premiumdäck inom den kategorin där man kör sina flesta mil under vintern.

Sen får man inte glömma att bästa vinterdäcket sitter mellan öronen, oavsett vilket däck man har måste man köra med sunt förnuft och anpassa sig till underlaget.
Många i trafiken tror att dom kan brassa på bara för att dom lagt på vinterdäck när snön kommer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Så du är hellre "farligare" i trafiken den större delen av "vintern" här nere?
Nordiska däck har sämre prestanda på det väglaget vi har 90% av vintern.
_________________________________________________________________________________________

Verkar som många tror det är mils skillnad mellan EU och Nordiska vinterdäck, där är skillnader men inte så stora som många verkar tro.
Där är större skillnad på ett dåligt vinterdäck mot ett bra inom samma kategori vilket t.ex. gör att ett bra EU vinterdäck är bättre i nordiskt klimat (kallt, snö och is) än ett dåligt Nordiskt däck, samma sak gäller tvärt om.

Så eftersom man inte kan täcka in och ha topp prestanda i alla olika förutsättningar med ett däck så är bästa valet ett premiumdäck inom den kategorin där man kör sina flesta mil under vintern.

Sen får man inte glömma att bästa vinterdäcket sitter mellan öronen, oavsett vilket däck man har måste man köra med sunt förnuft och anpassa sig till underlaget.
Många i trafiken tror att dom kan brassa på bara för att dom lagt på vinterdäck när snön kommer.

Tack!
Tur att det finns oberoende tester. Synd att få verkar läsa dom. Man får tycka vad man vill men vad man tycker spelar ingen roll om man faktiskt har fel.
Precis som du skriver bästa säkerhetssystemet sitter innanför skallbenet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Tack!
Tur att det finns oberoende tester. Synd att få verkar läsa dom. Man får tycka vad man vill men vad man tycker spelar ingen roll om man faktiskt har fel.
Precis som du skriver bästa säkerhetssystemet sitter innanför skallbenet.

Samtidigt är ju inte jämförelsen helt rättvis, i alla fall om man tittar på Tyrereviews. De europeiska däcken testas ju inte ens på is, och hastigheten i snö är bara 40km/h. Själv tänker jag att worst case styr, dvs försöka säkra upp den svagaste länken. Om däcken presterar 15 vs 18 meter i 40km/h så brukar man ju räkna 4x sträckan för 2x hastigheten, och då får man 60 vs 72 meter i 80km/h. Om då däcket bromsar på 25 eller 35 meter i 80km/h och regn känns inte lika viktigt, sträckan är så pass kort oavsett, men när det börjar ta över 60 meter så kan varje meter vara värdefull. Och då har vi som sagt inte ens testat is.

Däremot håller jag med om att vattenplaningsskillnaden var enorm. 75 jämfört med 100km/h kan ju vara avgörande då man ofta ligger runt 90-100 och än om man "fegar" och går ner till 80 så räcker det alltså inte. Men då ska det ju vara så pass blött att det faktiskt finns risk för vattenplaning, utan att det börjar krypa ner mot nollan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Samtidigt är ju inte jämförelsen helt rättvis, i alla fall om man tittar på Tyrereviews. De europeiska däcken testas ju inte ens på is, och hastigheten i snö är bara 40km/h. Själv tänker jag att worst case styr, dvs försöka säkra upp den svagaste länken. Om däcken presterar 15 vs 18 meter i 40km/h så brukar man ju räkna 4x sträckan för 2x hastigheten, och då får man 60 vs 72 meter i 80km/h. Om då däcket bromsar på 25 eller 35 meter i 80km/h och regn känns inte lika viktigt, sträckan är så pass kort oavsett, men när det börjar ta över 60 meter så kan varje meter vara värdefull. Och då har vi som sagt inte ens testat is.

Däremot håller jag med om att vattenplaningsskillnaden var enorm. 75 jämfört med 100km/h kan ju vara avgörande då man ofta ligger runt 90-100 och än om man "fegar" och går ner till 80 så räcker det alltså inte. Men då ska det ju vara så pass blött att det faktiskt finns risk för vattenplaning, utan att det börjar krypa ner mot nollan.

Istest mm., nordiska vinterdäck. Referensdäck från Nokian (dubb) och Continental (europeiskt).

https://www.tyrereviews.com/Article/2022-Tyre-Reviews-Studles...

"As for the two reference tyres, the Central European Continental WinterContact TS870, wow, what an impressive tyre. Yes it was the slowest, but not THAT much slower than the worst nordic winter tyre, and it was easy and friendly to drive. The studded tyre felt really great on the brakes, but I was finding quite a lot of understeer mid corner so it didn't have the advantage it should. This is a multiple test winning studded winter tyre, so it just goes to show how advanced these friction winter tyres are, especially on rough ice."

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Istest mm., nordiska vinterdäck. Referensdäck från Nokian (dubb) och Continental (europeiskt).

https://www.tyrereviews.com/Article/2022-Tyre-Reviews-Studles...

"As for the two reference tyres, the Central European Continental WinterContact TS870, wow, what an impressive tyre. Yes it was the slowest, but not THAT much slower than the worst nordic winter tyre, and it was easy and friendly to drive. The studded tyre felt really great on the brakes, but I was finding quite a lot of understeer mid corner so it didn't have the advantage it should. This is a multiple test winning studded winter tyre, so it just goes to show how advanced these friction winter tyres are, especially on rough ice."

Det där testet visar ju väldigt tydligt varför man ska ha ett nordiskt vinterdäck(i testet fanns bla Nokian R5)
om man kör på vintervägar.

Referensdäcket från Continental är alltså "långsammare" än tex en sån höjdare som Federal Himalaya ICEO.

(Den som gör det citerade omdömet, har nog andra referensramar än svensk vinter.)

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Ang vinterdäck och tyrereviews.com, jag förstår inte deras procent staplar.

Jag har Nokian Snowproof P på min bil. Jämför jag det däcket mot Michelin Pilot Alpin 5 (som ska va det bästa vinterdäcket 2023) så har Nokian däcket för det mest bättre procent.
Varför är inte Nokian det bättre däcket? Testar dom bara sponsrade däck eller varför har dom inga Nokian alls i deras 2023 uppställning?

Michelin Pilot Alpin 5 - https://www.tyrereviews.com/Tyre/Michelin/Pilot-Alpin-5.htm
Nokian Snowproof P - https://www.tyrereviews.com/Tyre/Nokian/Snowproof-P.htm

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Det där testet visar ju väldigt tydligt varför man ska ha ett nordiskt vinterdäck(i testet fanns bla Nokian R5)
om man kör på vintervägar.

Referensdäcket från Continental är alltså "långsammare" än tex en sån höjdare som Federal Himalaya ICEO.

(Den som gör det citerade omdömet, har nog andra referensramar än svensk vinter.)

Jomenvisst, sörrö.

Vi kan blunda för saltade våta vägar och torra förhållanden, då är det phett najs med HAKKAPELIITTA och riktiga, riviga viking-däck.

Men tänk på att inte köra som vanligt i regn och slask!

Har man förhållanden som för det mesta är isiga, JA, då har man bäst GREPP med nordiska dubbdäck. Annars är det verkligen inte självklart val med nordiska vinterdäck och särskilt inte dubbdäck.

Här i tråden verkar det som att svära i kyrkan om man påstår att det finns bra centraleuropeiska vinterdäck. Spelar ingen roll vilka belägg man har. Det kan helt enkelt inte stämma.

Några inlägg sedan visade jag att medeltemperaturen häromkring mellan oktober och mars är ca. +1,5 grader (väldigt lika även säsongen 2021-2022). Med snöröjning och saltande är det för det mesta blött och kallt. Väldigt sällan har det de senaste åren varit långa perioder med is och snö. Även om det har varit så:
1. Dessa Continental-däck gör inte fullkomligt bort sig på varken snö eller is.
2. Det finns andra, minst lika bra, om inte bättre, centraleuropeiska vinterdäck än Conti-däcken på snö (och säkerligen på is). Blizzak LM005 och Michelin Pilot Alpin 5 är två tvärbra däck.

Jag är beredd att släppa det här ämnet. På vintern kör man med vinterdäck och på sommaren kör man med sommardäck. Förutom om man är någon variant av snål eller lat och kör med dubbfria vinterdäck året om, eller året-om-däck oavsett säsong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grogt:

Ang vinterdäck och tyrereviews.com, jag förstår inte deras procent staplar.

Jag har Nokian Snowproof P på min bil. Jämför jag det däcket mot Michelin Pilot Alpin 5 (som ska va det bästa vinterdäcket 2023) så har Nokian däcket för det mest bättre procent.
Varför är inte Nokian det bättre däcket? Testar dom bara sponsrade däck eller varför har dom inga Nokian alls i deras 2023 uppställning?

Michelin Pilot Alpin 5 - https://www.tyrereviews.com/Tyre/Michelin/Pilot-Alpin-5.htm
Nokian Snowproof P - https://www.tyrereviews.com/Tyre/Nokian/Snowproof-P.htm

https://www.tyrereviews.com/Article/2021-Tyre-Review-Winter-T...

Där testas dom samtidigt.

Gissar att procenten färgas ÄR användarbetyg och om det finns en mix av andra tester (andra publikationer).

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Jomenvisst, sörrö.

Några inlägg sedan visade jag att medeltemperaturen häromkring mellan oktober och mars är ca. +1,5 grader (väldigt lika även säsongen 2021-2022). Med snöröjning och saltande är det för det mesta blött och kallt. Väldigt sällan har det de senaste åren varit långa perioder med is och snö. Även om det har varit så:

Jag är beredd att släppa det här ämnet. På vintern kör man med vinterdäck och på sommaren kör man med sommardäck. Förutom om man är någon variant av snål eller lat och kör med dubbfria vinterdäck året om, eller året-om-däck oavsett säsong.

Vill inte slänga bensin på brasan eller nått, du har en poäng helt klart.

Men ... medeltemp säger inte riktigt något alls. Det var "många" extremt varma dagar med +10-15C, det drar ju upp medeltemperaturen ganska mycket. Däremellan var det ju ett gäng minus dagar.
Som jag ser det så är det i dessa situationer det är gott med dubb, det regnar ena dagen och fryser under natten så på morgonen är det isgata. Har upplevt det många gånger och lika tacksam för mina dubbdäck varje gång (bor i Gbg området).

Sen är det ju så att visst, nordiska dubbfria och dubbdäck är inte bäst på torr och våt asfalt, men europeiska vinterdäck suger mer på snö/is än vad de andra gör på torr/våt asfalt.

Orkar man/har man råd, så kan man läsa Teknikens Världs vinterdäckstest där går de väldigt tydligt igenom skillnaderna och för/nackdelar med alla olika typer av vinterdäck, så kan man ta ett välgrundat beslut efter det.
Skulle gärna klistrat in valda delar här, men vill inte bryta forumregeler om upphovsrätt eller hamna i fängelse

Youtube:arna testar ju inte riktigt i alla olika situationer/underlag, även om det ger en viss indikation.

På nya bilen blir det Nokian R5 dubbfritt ...

Visa signatur

/O

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Jomenvisst, sörrö.

Vi kan blunda för saltade våta vägar och torra förhållanden, då är det phett najs med HAKKAPELIITTA och riktiga, riviga viking-däck.

https://i.imgur.com/wJhImsa.png
https://i.imgur.com/zeLIACc.png

Men tänk på att inte köra som vanligt i regn och slask!

https://i.imgur.com/BmOmeYM.png

Har man förhållanden som för det mesta är isiga, JA, då har man bäst GREPP med nordiska dubbdäck. Annars är det verkligen inte självklart val med nordiska vinterdäck och särskilt inte dubbdäck.

Här i tråden verkar det som att svära i kyrkan om man påstår att det finns bra centraleuropeiska vinterdäck. Spelar ingen roll vilka belägg man har. Det kan helt enkelt inte stämma.

Några inlägg sedan visade jag att medeltemperaturen häromkring mellan oktober och mars är ca. +1,5 grader (väldigt lika även säsongen 2021-2022). Med snöröjning och saltande är det för det mesta blött och kallt. Väldigt sällan har det de senaste åren varit långa perioder med is och snö. Även om det har varit så:
1. Dessa Continental-däck gör inte fullkomligt bort sig på varken snö eller is.
2. Det finns andra, minst lika bra, om inte bättre, centraleuropeiska vinterdäck än Conti-däcken på snö (och säkerligen på is). Blizzak LM005 och Michelin Pilot Alpin 5 är två tvärbra däck.

Jag är beredd att släppa det här ämnet. På vintern kör man med vinterdäck och på sommaren kör man med sommardäck. Förutom om man är någon variant av snål eller lat och kör med dubbfria vinterdäck året om, eller året-om-däck oavsett säsong.

Fast du har ju inte så bra belägg, det är det som är hela problemet. Du tycks ha en grovt förenklad bild och kör med någon "devis" som "välj det däck som är absolut bäst flest dagar per säsong" så har du det bästa däckvalet! Men sanning är att man måste jämföra fördelar såväl som nackdelar med varje val.

Det finns alltså specialanpassade friktionsdäck för den nordiska marknaden, men de är ju uppenbarligen utvecklade endast för användning norr om Polcirkeln, för i Uppsala så passar det ändå bättre med däck anpassade för den centraleuropeiska kontinentens vinterklimat...

Givetvis finns det många situationer där det kontinentala däcket är outstanding. Typ som det är ute nu, med ett gäng plusgrader och endast torr eller våt vägbana. Men under perioden du hänvisar till ovan, med en medeltemperatur på 1,5 grad under 6 månader och där dygnstemperaturer ofta studsar runt om båda sidorna sträcket så är det inte ett optimalt däck att ha. Visst, om du helt sonika ställer bilen varje gång det kryper ned mot nollan, så funkar det ju jättebra. Men de kontinentala däcken underpresterar på snö och i synnerhet på is.

ViBilägare gjorde ett däcktest för ett par år sedan där de hade med Continental TS870, som då visserligen presterar otroligt bra mot vattenplaning, och definitivt bättre än de nordiska friktionsdäcken vid såväl blött som torrt väglag. I din graf så är skillnaden i bromssträcka på torrt underlag mellan de kontinentala och dubbdäck cirka 5-6 meter (41m till 46-47m). På is är skillnaden i bromssträcka mellan Continentals europeiska friktionsdäck och dess nordiska friktionsdäck också 6 meter, skillnaden är dock att det i detta fall utgör 50% längre bromssträcka (12 till 18 meter), och testet utförs endast i 25 km/h! Så prova att göra samma bromstest på is i 100 km/h, så ska du få se på skillnader i prestanda. Det nordiska friktionsdäcket hinner alltså stanna flera gånger om.

Sedan är det en vanlig villfarelse att dubbdäck är något man behöver längst upp i norr, medan man i söder inte alls behöver dubbar. Sanningen är snarare det motsatta. Långt upp i norr får snön ofta ligga kvar, och vägarna täcks allt som oftast av snö, något som passar nordiska friktionsdäck ypperligt bra. Längre söder ut, där temperaturen ofta kan dansa runt nollan, så smälter och fryser det om vart annat. Så inte nog med att dubbdäck presterar bättre än nordiska friktionsdäck på såväl våt som torr asfalt (om än inte lika bra som de kontinentala friktionsdäcken såklart), så är deras främsta egenskap såklart också hantering av is, vilket alltså blir rätt så vanligt givet att det kan regna under dagen med någon enstaka plusgrader, och sedan på kvällen/natten fryser det på och man kan ha såväl underkylt regn som blixthalka.

Nackdelen med dubbdäck är såklart att de sliter mycket på torrlagda vägar och river upp mycket damm och partiklar. Men rent säkerhetsmässigt så tror jag inte det finns några andra typer av däck som kan slå dubbdäck på fingrarna "över brädet" för det klimat vi har här.

Du säger "välj det däck som passar absolut bäst för de flesta dagarna under säsongen", jag säger "välj det däck som presterar så bra som möjligt i de olika situationer du vet du kommer utsättas för". Så det kan alltså ofta vara värt att offra lite prestanda under vått och torrt väglag (även om det är det vanligaste under vintern), för att också ha god prestanda när det är snö och is, något som inte är ett kanske, utan det är garanterat flertalet dagar om året med snö och is i olika kombinationer och utsträckning. Undantaget är om du alltså väljer att parkera bilen alla dagar det är risk för snö eller is. Så jag håller alltså inte med dig om din slutsats, och jag tror ärligt talat inte att du får med dig en enda svensk däckexpert/däcktestare på ditt resonemang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

ViBilägare gjorde ett däcktest för ett par år sedan där de hade med Continental TS870, som då visserligen presterar otroligt bra mot vattenplaning, och definitivt bättre än de nordiska friktionsdäcken vid såväl blött som torrt väglag

Undantaget är om du alltså väljer att parkera bilen alla dagar det är risk för snö eller is.

Jag ställer säkerligen inte bilen då, men kör nog långsammare och försiktigare. Och du får krypa fram om det är regn eller slask - måste ju tänka på bromssträckan.

"VAL AV VINTERDÄCK
När man skall välja vinterdäck så kan man göra flera val. Då vinterdäcken är en säkerhetsdetalj, och för att få ut maxima säkerhet av däcken så är det viktigt att man gör sitt val av vinterdäck efter de behov och körförhållanden man har.
Valet av däck inverkar inte bara trafiksäkerhet utan också miljön.

Det finns idag tre typer av vinterdäck:

Dubbade vinterdäck för nordiska förhållanden
Dubbfria vinterdäck för nordiska förhållanden
Dubbfria vinterdäck för mellaneuropeiska förhållanden
Vi har som jämförelse i denna tabell också tagit med sk. ”All-Season däck” (”Helårsdäck”, ”Året Runt däck”), då flera av dessa har snögreppsmärkningen (3PMSF), men inte är anpassade och utvecklade för de svårare vinterförhållanden som vi har här i norden.

Dubbdäck fungerar generellt bättre på is, och speciellt på våt is. Dubbfria vinterdäck kan vara fördelaktiga för den som kör mycket på barmark, eller saltade och plogade vägar. Dubbfria däck för nordiska förhållanden har generellt jämförbara vinteregenskaper med dubbade vinterdäck vid vinterväglag, utom på is. Kör man på mestadels torra, våta eller slaskiga vintervägar så kan dubbfria mellaneuropeiska vinterdäck vara en bra och fungerande lösning.

Det finns dock inga perfekta däck för alla situationer och väglag. Man får göra sitt val efter sina egna behov. Sommardäck är dock aldrig ett alternativ vid körning på vinterväglag! Gummiblandningen i sommardäck är anpassad till sommarbruk, vilket gör att den blir för hård när temperaturen år låg under vinterhalvåret."

https://www.stro.se/information/val-av-vinterdack/

Vi har uppenbarligen olika behov.

Frågan:

TS 870 eller 870 P? Kanske är samma för dig men så är det inte. Du pratar om 870, jag har 870 P.

Fråga
Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

https://www.tyrereviews.com/Article/2021-Tyre-Review-Winter-T...

Där testas dom samtidigt.

Gissar att procenten färgas ÄR användarbetyg och om det finns en mix av andra tester (andra publikationer).

Ah, tack!
Jag såg också den listan och blev inte klokare.

Nåväl, jag är nöjd med däcken iaf men lite synd att däcken ska vara sämre på vatten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grogt:

Ah, tack!
Jag såg också den listan och blev inte klokare.

Nåväl, jag är nöjd med däcken iaf men lite synd att däcken ska vara sämre på vatten.

Oroa dig inte. Det är kompetenta däck, använd testerna som en fingervisning om var dina marginaler är. Återigen: omdömet>världens bästa däck, oavsett säsong och typ.

I måndags:

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Jag ställer säkerligen inte bilen då, men kör nog långsammare och försiktigare. Och du får krypa fram om det är regn eller slask - måste ju tänka på bromssträckan.

"VAL AV VINTERDÄCK
När man skall välja vinterdäck så kan man göra flera val. Då vinterdäcken är en säkerhetsdetalj, och för att få ut maxima säkerhet av däcken så är det viktigt att man gör sitt val av vinterdäck efter de behov och körförhållanden man har.
Valet av däck inverkar inte bara trafiksäkerhet utan också miljön.

Det finns idag tre typer av vinterdäck:

Dubbade vinterdäck för nordiska förhållanden
Dubbfria vinterdäck för nordiska förhållanden
Dubbfria vinterdäck för mellaneuropeiska förhållanden
Vi har som jämförelse i denna tabell också tagit med sk. ”All-Season däck” (”Helårsdäck”, ”Året Runt däck”), då flera av dessa har snögreppsmärkningen (3PMSF), men inte är anpassade och utvecklade för de svårare vinterförhållanden som vi har här i norden.

Dubbdäck fungerar generellt bättre på is, och speciellt på våt is. Dubbfria vinterdäck kan vara fördelaktiga för den som kör mycket på barmark, eller saltade och plogade vägar. Dubbfria däck för nordiska förhållanden har generellt jämförbara vinteregenskaper med dubbade vinterdäck vid vinterväglag, utom på is. Kör man på mestadels torra, våta eller slaskiga vintervägar så kan dubbfria mellaneuropeiska vinterdäck vara en bra och fungerande lösning.

Det finns dock inga perfekta däck för alla situationer och väglag. Man får göra sitt val efter sina egna behov. Sommardäck är dock aldrig ett alternativ vid körning på vinterväglag! Gummiblandningen i sommardäck är anpassad till sommarbruk, vilket gör att den blir för hård när temperaturen år låg under vinterhalvåret."

https://www.stro.se/information/val-av-vinterdack/

Vi har uppenbarligen olika behov.

Frågan:

TS 870 eller 870 P? Kanske är samma för dig men så är det inte. Du pratar om 870, jag har 870 P.

Fast har vi verkligen olika behov? Hade du sagt att du bara kör om det är bar mark och plusgrader så har vi olika behov, absolut. Men nu påstår du själv att du inte gör det, och vi har inte olika klimat. Eller jo, du bor en bra bit längre norrut än vad jag gör faktiskt, och har i snitt betydligt mer snö än vad vi har här nere på västkusten... Om jag googlar antal snödagar i Uppsala så hittar jag en artikel som säger att det i snitt är 66 snödagar (minst 5 cm snö) per år i Uppsala, lägg där till att det kan vara isigt och halka utan att för den delen vara minst 5 cm snö. Detta kan på inget sätt jämföras med hur klimatet är på den centraleuropeiska kontinenten, för vilket de däck du lovordar är utvecklade för.

Ingen säger emot att dessa däck är bättre när det handlar om våt eller torr vägbana, jag nämner det flera gånger i mitt inlägg. Trots det så är det detta du hakar upp dig på helt och hållet, och klistrar in en jättelång text om att inget däck är perfekt i alla väglag, vilket alltså överhuvudtaget inte är ostridigt och inte har påståtts av någon i den här tråden. De europeiska friktionsdäcken hade fungerat fantastiskt som ett höst- och vårdäck, om man ides byta däck 4 gånger per år. Men under vintermånaderna är däcket helt enkelt inte optimalt, för det är för dåligt på snö och is.

Sedan påstår du också att jag behöver krypa fram i regn och slask, fastän skillnaderna mellan dina däck och mina är kanske 5-15% under sådana förutsättningar (i 100 km/h). När det dock är snö eller framförallt is, så är skillnaderna mellan våra däck 30-60% (i 25 km/h). Så om du nu hävdar att jag ska krypa fram, vad gör du då de där 66+ dagarna med snö och is i Uppsala, leder du bilen hem? Är det riktigt isigt så kan det till och med vara helt okörbart med fel däck. Bilar som rätt och slätt glider ner för backar för de överhuvudtaget inte får något fäste och kan bromsa...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Fast har vi verkligen olika behov? Hade du sagt att du bara kör om det är bar mark och plusgrader så har vi olika behov, absolut. Men nu påstår du själv att du inte gör det, och vi har inte olika klimat. Eller jo, du bor en bra bit längre norrut än vad jag gör faktiskt, och har i snitt betydligt mer snö än vad vi har här nere på västkusten... Om jag googlar antal snödagar i Uppsala så hittar jag en artikel som säger att det i snitt är 66 snödagar (minst 5 cm snö) per år i Uppsala, lägg där till att det kan vara isigt och halka utan att för den delen vara minst 5 cm snö. Detta kan på inget sätt jämföras med hur klimatet är på den centraleuropeiska kontinenten, för vilket de däck du lovordar är utvecklade för.

Ingen säger emot att dessa däck är bättre när det handlar om våt eller torr vägbana, jag nämner det flera gånger i mitt inlägg. Trots det så är det detta du hakar upp dig på helt och hållet, och klistrar in en jättelång text om att inget däck är perfekt i alla väglag, vilket alltså överhuvudtaget inte är ostridigt och inte har påståtts av någon i den här tråden. De europeiska friktionsdäcken hade fungerat fantastiskt som ett höst- och vårdäck, om man ides byta däck 4 gånger per år. Men under vintermånaderna är däcket helt enkelt inte optimalt, för det är för dåligt på snö och is.

Sedan påstår du också att jag behöver krypa fram i regn och slask, fastän skillnaderna mellan dina däck och mina är kanske 5-15% under sådana förutsättningar (i 100 km/h). När det dock är snö eller framförallt is, så är skillnaderna mellan våra däck 30-60% (i 25 km/h). Så om du nu hävdar att jag ska krypa fram, vad gör du då de där 66+ dagarna med snö och is i Uppsala, leder du bilen hem? Är det riktigt isigt så kan det till och med vara helt okörbart med fel däck. Bilar som rätt och slätt glider ner för backar för de överhuvudtaget inte får något fäste och kan bromsa...

  1. Vilken artikel?

  2. Vad bra att du vet vilka körhållanden jag oftast har och hur mina behov ser ut. Jag har svarat hur jag landade i dessa däck. Bära eller brista så är det mitt beslut. Så länge du inte har identiska krav och på en identisk bil så lär våra beslut bli olika. Och det är ingen fara med det.

  3. Procent och hypotetiska påståenden. Kryp fram, led fram eller ställ bilen. Jag bryr mig inte. Jag anpassar min körning till körförhållandena oavsett vilken typ av däck bilen har som jag kör. Toppen om du känner att du behöver göra mindre och färre justeringar än jag

Upprepar varför:

  • Bör fungera mycket tillräckligt bra för mina typiska vinterförhållanden

  • OE-däck från Kia

  • Högre hastighetsindex än nordiska vinterdäck

  • Bonus: lågt rullmotstånd

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Så eftersom man inte kan täcka in och ha topp prestanda i alla olika förutsättningar med ett däck så är bästa valet ett premiumdäck inom den kategorin där man kör sina flesta mil under vintern.

Håller inte alls med.
Det bästa valet är ett däck som har sin absoluta prestanda i det förhållande som innebär störst risker och har störst konsekvenser.

Hellre ett dubbdäck som är 10-15% sämre på barmark men fungerar vid is/snö/blixthalka, än ett sommardäck som har sin peak på barmark, men är fullständigt värdelöst på is/snö/slask. (sommardäck är att ta i, men tror poängen går fram ändå)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Jag anpassar min körning till körförhållandena oavsett vilken typ av däck bilen har som jag kör. Toppen om du känner att du behöver göra mindre och färre justeringar än jag

Upprepar varför:

  • Högre hastighetsindex än nordiska vinterdäck

Vänta lite nu... Anpassar din körning och ändå kräver ett hastighetsindex över 190km/h
Känns som en lite tveksam kombo va?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Vänta lite nu... Anpassar din körning och ändå kräver ett hastighetsindex över 190km/h
Känns som en lite tveksam kombo va?

Utveckla gärna.