Windows Operativ i molnet eller kallas det VPS - kan man installera program som en vanlig PC burk?

Permalänk
Medlem

Windows Operativ i molnet eller kallas det VPS - kan man installera program som en vanlig PC burk?

Hej jag vet att det finns spel man kan köra via moln tjänst och vill minnas att jag läst att man kan ha ett Windows som man kör i molnet eller har jag misstagit mig - om jag har rätt kan man installera Microsoft Excel 2021 och andra Windows program och köra som en vanlig pc fast via molnet som man då har tillgång till den oavsett vilken enhet man sitter vid eller vart man befinner sig.

Tror det kallas VPS och vet inte vad det står för.

Vill veta mer - tack på förhand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompado:

Hej jag vet att det finns spel man kan köra via moln tjänst och vill minnas att jag läst att man kan ha ett Windows som man kör i molnet eller har jag misstagit mig - om jag har rätt kan man installera Microsoft Excel 2021 och andra Windows program och köra som en vanlig pc fast via molnet som man då har tillgång till den oavsett vilken enhet man sitter vid eller vart man befinner sig.

Tror det kallas VPS och vet inte vad det står för.

Vill veta mer - tack på förhand.

En Virtual Private Server (VPS) kan mycket riktigt ge dig det du efterfrågar, men det är sannolikt både enklare och billigare att titta på en lösning som ex. Tailscale för Excel och liknande.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Tack då är jag på rätt spår - för jag ska automatisera två Betfair Trading Strategier och använda Betfair Bot Manager - som skriver att man kan använda en VPS - villet då blir en passiv inkomst som kör 24/7 och tänkte då att jag ska få ytterligare användning som att köra mina Excel simulationer och spara mina spread-sheets med resultat av mina trades.
Liksom samla allt på ett och samma ställe.

Men det är klart att det är en kostnad fråga, utgår ifrån att det måste vara en Microsoft VPS - stabil och billig samt pålitlig.

MVH

Permalänk
Medlem

Hitta en till synes bra sida - Svensk och 50 kr per månad - det är överkomligt.
https://vps.infracom.se/

Support 24/7 och det underlättar att det är på Svenska.

Lite grundläggande frågor, jag bör väl ha en VPN anslutning mellan mig och VPS - har en gratis variant - men det ska väl inte spela någon roll att jag endast har Nederländerna, Japan och USA.

Ska läsa på lite om VPS Howto's och klura lite på hur man går tillväga.
Tror inte det är så svårt, haft forum förut via en tjänst på internet med eget Admin konto och det var inga svärigheter.
Kanske lite mer att tänka på med en VPS - återstår att se.

MVH

Permalänk
Medlem

Nej, du behöver ingen VPN för att ansluta till din VPS, vad får dig att tro det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcorp:

Nej, du behöver ingen VPN för att ansluta till din VPS, vad får dig att tro det?

Hej kanske det är mitt missförstånd - men trodde att när man kopplar upp sig mot en annan dator/konto, så vill man ha en säker anslutning, men kanske https räcker, men tänkte att kanske VPN skulle ge ett extra lager skydd, men det kanske inte stämmer.

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompado:

Hej kanske det är mitt missförstånd - men trodde att när man kopplar upp sig mot en annan dator/konto, så vill man ha en säker anslutning, men kanske https räcker, men tänkte att kanske VPN skulle ge ett extra lager skydd, men det kanske inte stämmer.

MVH

Så länge anslutningen är krypterad så behöver du sannolikt ingen VPN (lite beroende på protokoll anslutningen sker med). En kostnadsfri VPN brukar innebära att du är produkten på något sätt (om det inte är något du får som en del av en annan tjänst du betalar för), med tanke på att tjänsten har löpande underhållskostnader. Den trafik som inte redan är krypterad kan leverantören då mycket väl lyssna av, då du trots allt tunnlar all trafik genom deras utrustning.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

VDI = Virtual Desktop Infrastructure kanske 👍

Permalänk
Medlem

Molnet = någon annans dator.

Dvs du lånar en dator i stället för äger en. Fördelen med detta upplägg är att du prenumererar på hårdvarukostnaden i form av en månadskostnad, nackdelen är att du fortsätter och betalar månadskostnaden även om kostnaden överstiger vad det hade kostat dig att köpa hårdvaran själv.

Sen tillkommer förstås andra smidighetsfaktorer såsom att du inte själv behöver administrera fjärraccessen till datorn/resursen utan den hanteras utav VPS-leverantören.

Men om du är ute mestadels efter att kunna spela på fjärrdatorn så blir det en dyr historia, om du inte väljer en specifik tjänst för det såsom Nvidia Geforce Now och liknande där du tar del av en pool av servrar/datorer med grafikkort och där din sparningsdata kopplat till spelen lagras på den plattformen så du kan fortsätta spela spelen oavsett vart du är och på vad du spelar, såsom lånad dator, surfplatta eller mobiltelefon.

Om du däremot har en vettig dator hemma och vill kunna nå och spela på denna utifrån så finns det gott om tjänster för detta såsom Parsec, Railway, Sunshine/Moonlight eller Open-Stream som låter dig strömma spelen till valfri enhet över nätverk eller till och med över internet.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompado:

Hej kanske det är mitt missförstånd - men trodde att när man kopplar upp sig mot en annan dator/konto, så vill man ha en säker anslutning, men kanske https räcker, men tänkte att kanske VPN skulle ge ett extra lager skydd, men det kanske inte stämmer.

MVH

@blunden förklarade bra i inlägget ovan. RDP, protokollet som används för remote desktop, är krypterat. Även om en VPN i 99% av fallen är krypterad så måste den inte vara det. Och även om den är krypterad mellan dig och din VPN-leverantör så kan leverantören se all trafik som skickas över VPN som om den skickades över internet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcorp:

@blunden förklarade bra i inlägget ovan. RDP, protokollet som används för remote desktop, är krypterat. Även om en VPN i 99% av fallen är krypterad så måste den inte vara det. Och även om den är krypterad mellan dig och din VPN-leverantör så kan leverantören se all trafik som skickas över VPN som om den skickades över internet.

I detta scenario använder man inte VPN som en anonymitetstjänst, utan det mest troliga är att man upprättar en site-to-site VPN och då kan ingen tjänsteleverantör "se" trafiken.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Ska du köra en dator i molnet borde du kolla in https://shadow.tech/en-SE/shadowpro/offers

Även Microsoft har tjänster för att köra i molnet; https://www.microsoft.com/sv-se/windows-365/business/configur... eller om man vill sätta upp en maskin själv via Azure. Det blir dock snabbt dyrt.

Visa signatur

/dev/null

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

I detta scenario använder man inte VPN som en anonymitetstjänst, utan det mest troliga är att man upprättar en site-to-site VPN och då kan ingen tjänsteleverantör "se" trafiken.

Ja, en site-to-site-VPN är bra, men då i detta fallet främst för att man ska slippa exponera RDP eller andra tjänster mot internet.

Nu skrev OP dock något i stil med "en kostnadsfri VPN", vilket för mig låter som en VPN-tjänst (hatar att de tjänsterna i dagligt språkbruk hijackat ordet "VPN").

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

I detta scenario använder man inte VPN som en anonymitetstjänst, utan det mest troliga är att man upprättar en site-to-site VPN och då kan ingen tjänsteleverantör "se" trafiken.

Läs igenom tråden igen och fundera på om TS menar en site-to-site eller klient-vpn som terminerar någon annan stans, eller om det ens ges sken av att förstå skillnaden på de två.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcorp:

Läs igenom tråden igen och fundera på om TS menar en site-to-site eller klient-vpn som terminerar någon annan stans, eller om det ens ges sken av att förstå skillnaden på de två.

Läs mitt inlägg igen och fundera på om jag bemöter ditt påstående om att en ISP (alltid) kan se VPN trafik som passerar oavsett teknisk lösning eller om jag besvarar TS. Att inte lyfta skillnaderna är att göra TS en otjänst och är inte speciellt konstruktivt på ett teknikforum.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Läs mitt inlägg igen och fundera på om jag bemöter ditt påstående om att en ISP (alltid) kan se VPN trafik som passerar oavsett teknisk lösning eller om jag besvarar TS. Att inte lyfta skillnaderna är att göra TS en otjänst och är inte speciellt konstruktivt på ett teknikforum.

Jag har aldrig skrivit att en ISP kan se trafiken som passerar genom VPN, jag skrev att VPN-leverantören kan se trafiken som om den passerade på internet.
Absolut kan det vara en poäng i att lyfta skillnader på tekniska lösningar, men det gäller också att presentera information som mottagaren kan förstå, och ibland "undanhålla" andra tekniska lösningar som för det aktuella caset är lite "over-engineered".

@pompado
Din gratis-vpn kommer med en kostnad någonstans även om den inte är i pengar. Det betyder inte att de läser din trafik och säljer statistik om dig till tredje-part. Men de har den tekniska möjligheten iom att du skickar all trafik genom deras servrar.

Om du vill lösa detta på enterprise-nivå så är det i korta drag en VPS hos en större välrenomerad leverantör som gäller, t.ex AWS eller Azure. På detta sätter du sedan upp en site-to-site VPN mellan din router hemma och ditt nätverk du får hos Auzre/AWS. Sedan konfar du routing i både din router och hos AWS/Azure så att all trafik som ska till din VPS skickas över VPN-tunneln.

Tycker du att allt detta låter rätt krångligt så fortsätter du med den planen du redan har. För de ändamål du har beskrivit så räcker det utmärkt. Det som kan vara bra att tänka på är att du kanske ska ha en backup på din data, alltså dina Excel-filer, ifall din VPS-leverantör har problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcorp:

Jag har aldrig skrivit att en ISP kan se trafiken som passerar genom VPN, jag skrev att VPN-leverantören kan se trafiken som om den passerade på internet.
Absolut kan det vara en poäng i att lyfta skillnader på tekniska lösningar, men det gäller också att presentera information som mottagaren kan förstå, och ibland "undanhålla" andra tekniska lösningar som för det aktuella caset är lite "over-engineered".

@pompado
Din gratis-vpn kommer med en kostnad någonstans även om den inte är i pengar. Det betyder inte att de läser din trafik och säljer statistik om dig till tredje-part. Men de har den tekniska möjligheten iom att du skickar all trafik genom deras servrar.

Om du vill lösa detta på enterprise-nivå så är det i korta drag en VPS hos en större välrenomerad leverantör som gäller, t.ex AWS eller Azure. På detta sätter du sedan upp en site-to-site VPN mellan din router hemma och ditt nätverk du får hos Auzre/AWS. Sedan konfar du routing i både din router och hos AWS/Azure så att all trafik som ska till din VPS skickas över VPN-tunneln.

Tycker du att allt detta låter rätt krångligt så fortsätter du med den planen du redan har. För de ändamål du har beskrivit så räcker det utmärkt. Det som kan vara bra att tänka på är att du kanske ska ha en backup på din data, alltså dina Excel-filer, ifall din VPS-leverantör har problem.

Tack - har reflekterat
Uppdaterar tråden om jag skaffar VPS

Mvh