Compress/limit ljud över en viss nivå (Nattligt tittande)

Permalänk

Compress/limit ljud över en viss nivå (Nattligt tittande)

Har en fråga,

Brukar dra igång en lista med youtube videor eller någon film till natten men med den här ljudkällan jag har nu (en desktop skärm med inbyggda högtalare) är inte av bästa kvalite så skillnaden i ljudkvalite och volym blir rätt så markant om man ska samtidigt kunna höra röster/dialog men kunna somna/få vara sovande/inte väcka grannar osv -
då musik och övriga effekt ljud blir höga som fan.

Då videor från youtube såklart kan skilja rätt rejält i ljudnivå video till video samt filmer är ju satt i sten att dialogen allt som ofta är rätt reducerad i jämnförelse med ljudeffekterna/musiken.

Tänker själv en limiter av något slag borde vara enklaste lösningen?
Använder EQ programmet Peace APO ibland till att ställa in frekvenserna på hörlurar men vet någon ett bra exempel på det jag letar efter där så är jag tacksam.

Även om något annat program rekommenderas är jag tacksam!

Visa signatur

CPU ∙ 7800x3D •
RAM ∙ 32GB G.Skill •
MB ∙ MSI MAG B650 Tomahawk •
GPU ∙ 4070ti Super •
PSU ∙ Seasonic Focus+ Gold 750W •

Permalänk
Hedersmedlem

Du vill ha en kompressor som höjer de låga ljuden så de blir mer lika de höga, då får du bättre kontroll över volymen. Jag har kört equalizer apo tidigare och där finns stöd för vst plugins, så det borde inte vara svårt att lösa. Vet inte vad peace stöder men det verkar vara närbesläktat.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Skrivet av Aphex:

Du vill ha en kompressor som höjer de låga ljuden så de blir mer lika de höga, då får du bättre kontroll över volymen. Jag har kört equalizer apo tidigare och där finns stöd för vst plugins, så det borde inte vara svårt att lösa. Vet inte vad peace stöder men det verkar vara närbesläktat.

Det var något sådant jag hade i tankarna vilket borde lösa just dom problemen men kommer det även lösa problemet att youtube videor sinsemellan är renderade/bakade med helt olika ljudnivåer tvärs över hela videon eller vad nu vill kalla det - det är jag inte säker på men ska kika lite närmare på det och se om jag hittar något som kan tänkas fungera.
Kanske det du föreslår i kombination med en volym limiter..

Yes Peace är bara ett annat interface utav EQ APO så i princip samma.

Visa signatur

CPU ∙ 7800x3D •
RAM ∙ 32GB G.Skill •
MB ∙ MSI MAG B650 Tomahawk •
GPU ∙ 4070ti Super •
PSU ∙ Seasonic Focus+ Gold 750W •

Permalänk
Medlem

Du kan använda t.ex streamlink och MPC-HC/VLC så har du löst problemet