Datorn fryser vid fullscreen video?!? Hjälp?

Permalänk
Medlem

Datorn fryser vid fullscreen video?!? Hjälp?

Problemet har precis dykt upp. Vet inte om det är uppdateringen av drivisar till grafikkortet eller om det Win11 som orsakar det. Det är inte bara i chrome utan även alla andra videoappar som VLC t.ex.

Kör 6950xt och 7600x. Både Win11 och grafik har senaste drivrutiner. Har någon annan fått detta problem nyligen?

Kan tillägga att jag råkade få in Norton antivirus men jag installerade en adobe produkt nyligen men tog bort det direkt. Kan det ha orsakat detta?

Permalänk
Medlem

Jag fick problem med detta efter att jag hade installerat om mitt Windows 10.
Jag testade olika drivrutiner och uppdaterade till sist till Windows 11 men resultatet blev densamma.
Jag har klabbat från och till med detta i snart 1 månad...
Folk verkade få problem med 2023.9.2 och senare men jag har rullat tillbaks till drivrutinsversioner från Juli utan att det har löst ett smack.
Provade att stänga av Freesync vilket tydligen har fungerat för vissa men inte mig.
Fick istället problem med att grafikkortet konstant låg och maxade klockfrekvensen på minnet om jag satte uppdateringsfrekvensen på skärmen högre än 120 Hz.
Med det sagt så blev det något bättre med Freesync avstängt då ljudet slutade hänga sig.
Provade även att stänga av hårdvaruaccelerationen i webbläsaren och andra mjukvaror som en nödlösning men det löste inte heller bekymret.
Jag blev lurad några gånger då det fungerade i rätt många timmar eller till och med någon dag innan problemet uppstod.
Nu får jag kanske ett fryshack 1-2 gånger i timmen om jag exempelvis tittar på ett youtubeklipp och det behöver inte vara i helskärm utan det räcker att det rullar på en flik i bakgrunden.

Du kan kika lite i denna tråden om när jag började felsöka:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1699364-adrenalin-23-9...

Jag testade precis och uppdaterade till 2023.10.2 vilket gjorde problemet värre.
Jag är ganska less på skiten vid det här laget. -_-
Skall prova och rulla tillbaks till någon 2023.06 version.

EDIT: 2023.05.2 får det bli då det inte fanns någon "Juniversion". =P

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch