Permalänk
Hedersmedlem

Flera Unifi AP´s som standalone

Hej alla,

Vi har i några år haft två stycken Unifi AC Lite i huset konfigurerade via Unifi app som standalone enheter. De är anslutna till samma router via en enkel switch och konfigurerade exakt likadant vad gäller SSID, Wifi lösenord och liknande.
Det har fungerat bra, när vi rört oss i huset har våra anslutna enheter valt den AP som har bäst mottagning.
I listan över tillgängliga nätverk har vi enbart sett ett 2.4 och ett 5.0 nätverk trots två standalone AP. Har inte reflekterat något nämnvärt över det utan trott att det är så det fungerar med Unifi.

Nu har vi byggt till huset och vi kompletterade med ytterligare en AP i samma switch, Unifi AC Pro blev det denna gång. Lade till den som standalone och konfigurerade den exakt som de andra två.
Nu får vi vid sökning efter tillgänliga Wifi dock upp två 2.4 nätverk och två 5.0 nätverk med samma namn som de tidigare AC lite. Ett 2.4 och ett 5.0 för de två tidigare AC lite och ett 2.4 och ett 5.0 för den nya AC pro.

Som jag förstår efter lite efterforskning får man inte ett mesh-nätverk med standalone via Unifi-appen så frågan är varför det fungerat tidigare och varför fungerar det inte nu?

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Som jag förstår efter lite efterforskning får man inte ett mesh-nätverk med standalone via Unifi-appen så frågan är varför det fungerat tidigare och varför fungerar det inte nu?

Det beror lite på vad du menar med "mesh-nätverk" här. Normalt brukar man syfta på nätverk där de olika accesspunkterna ansluter till varandra över WiFi. Ansluter du dem till samma nätverk med kabel är det inte ett mesh-nätverk, även om det råkar vara objektivt bättre och du fortfarande får allt på samma nätverk. Det som brukar göra det lite förvirrande är att de mesh-lösningar som säljs i många fall också kan anslutas med kabel, vilket då rent praktiskt inte är "mesh" längre.

Personligen skulle jag bara göra "rätt" och sätta upp dem med deras gratis controller-mjukvara istället. Eftersom du egentligen inte behöver köra den hela tiden för att få grundläggande funktionalitet (betydligt fler inställningar än du får i standalone-läge) så kan du installera den på en dator och bara starta upp den när du vill uppdatera firmware eller ändra inställningarna på dina APs.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Hedersmedlem

Hej,

Fel av mig och precis som du skriver menar jag inte mesh som i mesh utan mer att den har bytit AP sömlöst tidigare när jag enbart hade två AP. Nu med en tredje AP ses denna som ett eget unikt nätverk trots exakt samma inställningar som de tidigare.

Jag kikar på controller-mjukvaran och ser om jag får till det med den. Har bara varit så smidigt tidgare med appen men uppenbarligen får jag inte den funktionalitet jag tänkt mig.

Tack för svaret

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Tror att du behöver en kontroller efter ett visst antal AP's

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Hedersmedlem

Har laddat hem deras program, Network server och det var lite skillnad. Tack för tipsen

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Jag kikar på controller-mjukvaran och ser om jag får till det med den. Har bara varit så smidigt tidgare med appen men uppenbarligen får jag inte den funktionalitet jag tänkt mig.

Du kan fortfarande använda appen för att se information och göra vissa inställningar, men den ansluter istället till din controller (som då givetvis måste köra hela tiden på någon lämplig enhet).

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Du kan fortfarande använda appen för att se information och göra vissa inställningar, men den ansluter istället till din controller (som då givetvis måste köra hela tiden på någon lämplig enhet).

Så länge man inte använder något avancerat gäst nätverk så räcker det att ha igång controllern när man konfigurerar/uppgradera.
Så det går utmärkt att köra på en PC och starta upp vid behov.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Så länge man inte använder något avancerat gäst nätverk så räcker det att ha igång controllern när man konfigurerar/uppgradera.
Så det går utmärkt att köra på en PC och starta upp vid behov.

Ja, det var det jag rekommenderade först. Ville bara påpeka att man fortfarande kan använda appen om man har deras controller körandes.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q