Permalänk

Fel på moderkort eller CPU?

Hej,

Det började med bluescreens med felmed. WHEA_UNCORRECTABLE_ERROR
och ibland fryser datorn helt, omstart med knappen. Ser inget samband när man belastar den, benchmark program fixar den utan problem men med enklare saker så kraschar den.

Windows loggbok gav inget och efter en ren installation så misstänker jag hårdvarufel.

Vid kallstart har datorn börjat starta om med snabba intervall, ca 2 sekunder, det håller på så minst 5 gånger ibland upp emot 10.

Det är en äldre dator så det kanske är moderkortet eller CPU som börjar ge upp?
CPU: 4790K
Minnen: Crucial Ballistix Sport DDR3 1600MHz 8GB x2
Moderkort: Gigabyte GA-Z97MX-Gaming5

Jag har återställt bios och laddat in de optimerade standardvärdena.
Testat att köra minnena var för sig och på olika minnesplatser.
Prövat med annan PSU.
Kopplat ur i princip allt annat som SSD
Försöker nu bara få igång den till BIOS, den bara spinner upp och ned.

Tacksam om någon har tips på hur ska jag gå vidare i min felsökning?

Visa signatur

--Stationär-- [Ryzen 5 5600X] [Gigabyte B550M AORUS PRO-P] [DDR4 3600MHz 16GBx2] [ASUS GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC] [SSD NVMe M.2 1TB]
--Server-- [J3455-ITX]

Permalänk
Medlem

Stor sannolikhet moderkortet.

Hade liknande problem med ett Msi Z87 Gaming 4 moderkort.

Systemet svarade sämre,låste upp sig av och till,men inte alltid, ibland kändes systemet normalt men det kunde ändra sig när som, satt o spelade i någon timme utan problem, satte sedan på en film och filmen hackade.

Gjorde samma sak som ni,bytte ut allt förutom cpu och moderkort men det hjälpte ej. Sedan en dag skulle jag startade upp datorn för fortsatt felsökning men det tog ca 1 minut innan jag kom in i windows och systemet var extremt segt och strax därefter small det till och en vrm brann upp, efter moderkortsbyte så är allt normalt igen.

Bootloop har man varit med om några gånger och för min del har felet alltid legat i moderkortet.

Kan tänka mig att det ev är en Kondensator som bråkar.

Det man kan gör är att mäta upp komponenterna på moderkortet så att de har rätt värden.

Permalänk

Tack för svaret

Skrivet av Bulltazar:

Stor sannolikhet moderkortet.

Hade liknande problem med ett Msi Z87 Gaming 4 moderkort.

Systemet svarade sämre,låste upp sig av och till,men inte alltid, ibland kändes systemet normalt men det kunde ändra sig när som, satt o spelade i någon timme utan problem, satte sedan på en film och filmen hackade.

Gjorde samma sak som ni,bytte ut allt förutom cpu och moderkort men det hjälpte ej. Sedan en dag skulle jag startade upp datorn för fortsatt felsökning men det tog ca 1 minut innan jag kom in i windows och systemet var extremt segt och strax därefter small det till och en vrm brann upp, efter moderkortsbyte så är allt normalt igen.

Bootloop har man varit med om några gånger och för min del har felet alltid legat i moderkortet.

Kan tänka mig att det ev är en Kondensator som bråkar.

Det man kan gör är att mäta upp komponenterna på moderkortet så att de har rätt värden.

Tråkigt med vrm som brann
Ja det låter likt, kanske är så tyvärr att moderkortet är på väg att ge upp.
Ska se om jag kan kontrollmäta på några ställen ändå.
Funderar även på att sätta om CPU bara en chansning men får se.

Ska se till att uppdatera tråden hur det gick.

Visa signatur

--Stationär-- [Ryzen 5 5600X] [Gigabyte B550M AORUS PRO-P] [DDR4 3600MHz 16GBx2] [ASUS GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC] [SSD NVMe M.2 1TB]
--Server-- [J3455-ITX]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Power Pro:

Funderar även på att sätta om CPU bara en chansning men får se.

Det kan vara värt att prova detta. Inte helt osannolikt.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)