Permalänk
Medlem

Dator startar inte längre

Hej på er! Min stationära dator startar inte längre tyvärr. Den har stått orörd i ungefär ett år och när jag nu försöker starta den går fläktarna igång i någon sekund innan allt stänger ner igen. Byggd 2016.

Här kommer lite info om datorn
Nätaggregat: Fractal Design Integra M 650W
Moderkort: Asus z170 Pro Gaming
CPU: Intel Core i7-6700K
Grafikkort: ASUS GeForce GTX 980
Operativsystem: Win 10
Kylare: Fractal Design Kelvin S36 360mm
Hårddisk: Samsung 850 Evo 250gb

Spelade in ett kort klipp på problemet

Har provat att ta ut och sätta i kablarna till moderkortet samt RAM-minnena, men inget satt löst eller så.
Får alltså ingen bild, ingenting hinner liksom starta upp innan den stannar igen. Kan det vara nätaggregatet som är kass?

Förstår om det inte är mycket att gå på, men är tacksam för all hjälp ni kan bistå med.

Permalänk

Det kan vara vad fan som helst. Om inget sitter löst är ditt nästa och enda alternativ att börja testa delarna var för sig.
Till detta behöver du fungerande delar att testa med.
Och ja oftast vid såna här situationer är det PSU eller moderkort som gett sig

Visa signatur

Main PC: I7-12700K, 32Gb Corsair Vengeance RGB DDR4 3200Mhz, MSI Z690 Pro DDR4, MSI SuprimX RTX 3080 10Gb,
Seasonic Focus 850W, Wallmounted, Display: Samsung Odyssey G5
Guest PC: I9-9900K, 32Gb Corsair LPX DDR4 3000Mhz, MSI z390-a Pro, MSI Ventus RTX 3070 8Gb, Seasonic Platinum 750W,
Wallmounted, Display: MSI Optix MAG321cqr
Laptop: Acer Helios 300 (i7-10870H,RTX 3060 6Gb, 16Gb DDR4)

Permalänk
Medlem

Kolla även CMOS-batteriet, kan vara urladdat. Kostar inte många kronor.

Permalänk
Medlem

Det första att kolla är att strömkabeln är isatt ordentligt där bak i datorn. Dessa kan med tiden vibrera ur lite så att kontakten blir lite dålig och då får datorn för lite kraft. Prova även med annan grenkontakt då dessa kan bli dåliga med åren. Nästa steg är att koppla ur alla frontpanel kontakter i moderkortet och sedan antingen med hjälp av startknapp på moderkortet (om sådan lyx finnes) eller genom att kortsluta de 2 pinnarna för power med tex en skruvmejsel försöka starta datorn den vägen.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

Hade provat med ett annat nätaggregat till att börja med. Problem med RAM och sånt brukar inte komma sådär på direkten vad jag vet. Känns mer som något strömrelaterat. Kan ju ha varit på g redan vid nedstängningen för ett år sedan som nu blivit värre.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem

Plocka ur grafikkortet och se om den går igång. Kör DP-kabel eller HDMI direkt i moderkortet. Så märker du om den bootar upp. Är det strömrelaterat kan det ju räcka med att en komponent tas ur för att det ska kunna försörja allt annat. Någonstans måste man iaf börja.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem

Plocka ur allt som inte är nödvändigt för att boota upp.
Ut med GPU, alla ram-stickor förutom en och starta. Som någon nämnde tidigare CMOS-batteriet skulle kunna vara en billig quick fix!

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk
Medlem

Resetta cmos

Glhf!

Permalänk
Medlem

Hur gick det sen då?

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips. Nu har jag lagt lite tid på att försöka få igång den. Bytte först CMOS-batteriet vilket inte gav något och provade sen med ett annat nätaggregat. Tyvärr blev det inte någon förbättring.

Sen har jag tagit bort komponent efter komponent och när jag inte hade något alls inkopplat förutom några småkablar till chassit så fortsatte nätaggregatet att köra utan att stanna. Men så fort jag kopplade in något mer t.ex en chassifläkt så fungerade det inte mer. Hade ingen skärm inkoppad tyvärr men ska se om jag kan få upp Bios åtminstone och se om där är något meddelande. Nätaggregaten verkar ju funka i alla fall..

Edit: Jag hade fortfarande RAM-stickorna i. Det fungerade utan problem

Permalänk
Medlem

Får du inga boot codes? Alltså, pipljud eller siffror på 7-segment display på moderkortet? De ska ju tala om vad som är fel. Sen får man googla på vad koderna betyder. Det är ungefär som morsekod lång, kort, lång... Minns inte om det är moderkorts-specifika koder.

Ifall du inte får det så kolla om moderkortet har plats för en sådan liten högtalare som man brukar koppla in för boot code ljudet. Det kan du i så fall skaffa billigt tror jag.

Får du ändå inga boot codes så gissar jag på antingen skadat moderkort eller problem med strömförsörjningen.

Bytte du till tillhörande PSU-kablar när du testade den andra PSU:n?

Funkar annan dator i samma eluttag/förgrening?

Sista gissningen skulle vara trasiga sladdar t ex till fläkten. Men sådant tror jag snarare leder till att proppen går i hemmet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thummen:

Hej på er! Min stationära dator startar inte längre tyvärr. Den har stått orörd i ungefär ett år och när jag nu försöker starta den går fläktarna igång i någon sekund innan allt stänger ner igen. Byggd 2016.

Här kommer lite info om datorn
Nätaggregat: Fractal Design Integra M 650W
Moderkort: Asus z170 Pro Gaming
CPU: Intel Core i7-6700K
Grafikkort: ASUS GeForce GTX 980
Operativsystem: Win 10
Kylare: Fractal Design Kelvin S36 360mm
Hårddisk: Samsung 850 Evo 250gb

Spelade in ett kort klipp på problemet

https://youtube.com/shorts/mLpxpiPQ8TA?si=QLydj3ncEa9f2-aP

Har provat att ta ut och sätta i kablarna till moderkortet samt RAM-minnena, men inget satt löst eller så.
Får alltså ingen bild, ingenting hinner liksom starta upp innan den stannar igen. Kan det vara nätaggregatet som är kass?

Förstår om det inte är mycket att gå på, men är tacksam för all hjälp ni kan bistå med.

Är det normalt att ha så få kablar inkopplade i PSU:n? Tycker det ser tokigt ut. Borde väl finnas från PSU till CPU och GPU åtminstone.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thummen:

Tack för alla tips. Nu har jag lagt lite tid på att försöka få igång den. Bytte först CMOS-batteriet vilket inte gav något och provade sen med ett annat nätaggregat. Tyvärr blev det inte någon förbättring.

Sen har jag tagit bort komponent efter komponent och när jag inte hade något alls inkopplat förutom några småkablar till chassit så fortsatte nätaggregatet att köra utan att stanna. Men så fort jag kopplade in något mer t.ex en chassifläkt så fungerade det inte mer. Hade ingen skärm inkoppad tyvärr men ska se om jag kan få upp Bios åtminstone och se om där är något meddelande. Nätaggregaten verkar ju funka i alla fall..

Edit: Jag hade fortfarande RAM-stickorna i. Det fungerade utan problem

Inspektera baksidan på grafikkortet, wifi-kortet? (kortet med röd fläns) samt moderkortet efter fuktskador så det inte är vattenpumpen som sprungit läck...