Nu vill IT-jättarna ha in personalen på kontoret igen

Permalänk
Testpilot
Skrivet av lindahlj:

Tycker att det är rättvist. Alldeles för många sitter hemma och slappar och gör minsta möjliga på jobbet då de "jobbar hemma". Hur många jobbar 8h hemma om arbetsdagen är så lång? Tveksamt att många gör det.

Och hur många sitter inte och har Aftonbladet eller Facebook öppet på mobilen eller en flik på arbetsdatorn på jobbet? Eller annars bara stirrar på en skärm medan de är någon helt annanstans mentalt? Kanske kastar upp en och annan excell-fil för att se ut som de har massvis att göra, i händelse av att avdelningschefen råkar gå förbi.

Finns inget som säger att man jobbar mer eller för den delen bättre bara för att man sitter på ett kontor.

Tycker Microsoft har en sund inställning:
Det viktiga är att jobbet blir gjort och med fokus på medarbetarnas hälsa.
Sedan att det förs dialog mellan den anställda och annars ansvariga gällande vart individen ska befinna sig, på plats, hemma eller någon form av blandning.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Galaxy S22+ | WF-1000XM4 | WH-XB900N >

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

På mitt jobb mäter de hela tiden allt man gör så de kan se att man jobbar på även hemma. De kan se exakt hur många sekunder man har ett mejl öppet, hur många sekunder man tar på sig i telefon, hur många sekunder man tar på sig att anteckna, hur många sekunder man tagit paus för att gå på toa eller dricka kaffe mm. De ser exakt när man loggar in och ut mm så om man inte är lika produktiv så märks det. Vi har krav på minst 90% effektivitet. Alltså man måste sitta i ett mejl eller samtal minst 90% av tiden. Eller produktivitet menar jag. Effektiviteten är produktiviteten med tider per mejl och samtal inräknat. Ju kortare tid desto mer effektivt.

Sjukaste jag hört idag. Jisses Amalia.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

Vi kanske kan sluta oss till att det finns jobb där en hög andel distansarbete inte bara är möjligt utan önskvärt, jobb där distansarbete är möjligt men knappast optimalt och jobb där distansarbete inte är möjligt överhuvudtaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Må så vara men jag har bättre arbetsmiljö hemma. Egen stol, bra uppkoppling, rejäla skärmar och så vidare. Sen slipper jag bli exponerad av diverse sjukdomar och avgaser i trafiken. Dessutom blir det mindre fika hemma.

Där sade du något... Egen stol... En viktig förutsättning för god trivsel på ett kontor. Egen arbetsplats. Annars är man ju för fan bara ett nötkreatur som springer runt där och fyller upp "en plats", vilken plats som helst. Man är inte någon utan bara en siffra. "Anställd nr 273" typ.

Glömde att många har delade arbetsplatser osv. Själv har jag eget rum som brukas av mig allena. Kan stänga dörren om jag vill slippa kollegerna eller om telefonen ringer, eller om man har teamsmöte. Kan man inte få vara i fred på kontoret är det så klart att det blir jobbigt. Alla dessa öppna landskap och ännu värre, flex-kontor. Tvi... Många chefer gillar "överhörning", det är bra tycker de. Själv vill jag ha lite "privatliv" även om det är 100% rena jobbsamtal osv som man håller på med. Avskyr när folk lyssnar passivt på en..

Permalänk
Medlem

Money talks. Finns nog många anledningar till varför många techbolag skärper sina regler kring detta, men det brukar alltid koka ner till pengar i slutändan. Typ att man inte lyckas ställa om styrning och ledarskap för att få ut full produktivitet på distans, att man inte lyckas med vissa saker som man lyckades med innan.

Bell labs HQ byggdes ju med en arkitektur som mer eller mindre "tvingade" olika forskare att blandas och därmed uppstod spännande saker i korsningen mellan deras olika fält. Dom trodde ju mycket på det här fysiska mötet. Samma sak finns ju på Cambridge där man aktivt ser till att olika forskare möts och innovation uppstår i deras möten. Kan tänka mig att en del techbolag märker att dom inte får till detta på samma sätt i distansvärlden.

Jag menar, varför skulle man annars tvinga in folk mot deras vilja?

Arbetsmiljöargumentet med 49/51% håller ju ända tills det fungerar bättre / är mer lönsamt att betala för folks arbetsmiljö hemma och låta dom vara hemma hela tiden.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

En sak som förvånar mig lite i debatten kring att jobba på distans vs på plats är att man sällan pratar om miljöaspekten. Där borde pendlandet vara önskvärt att minska. Att jobba på plats "bara för att" känns inte försvarbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underwatch:

This. Man säger så pga arbetsrätten, men i själva verket hos oss så arbetar man som man vill och de är två dagar i snitt på kontoret.

De dagar ni kommer till kontoret - har ni en egen kontorsplats då? Jag störde mig något enormt på alla kontor som stod tomma på mitt gamla jobb där majoriteten valde att jobba hemifrån. Vi hade trångt med lokaler för labbverksamhet men de vägrade göra om de tomma kontoren till labbutrymmen för folk "behövde" ju ha kontorsplatser trots att de bara kom in 1-2 dagar i veckan. Jag föreslog för min chef att alla som inte var minst 50% av den totala arbetstiden på kontoret skulle mista sina kontorsplatser. Men hon var ju en av de där som inte villa komma till arbetsplatsen men ändå behålla sitt kontorsrum så förslaget gick inte hem...

Man får nog räkna med att det blir så kallade flexkontor framöver på de arbetsplatser som har en stor andel personal som jobbar delvis på distans. Allt annat vore slöseri. Men vem vill jobba på ett flexkontor? Kanske är det ett sätt att göra sig av med kontorslokalerna genom att göra kontoren mindre attraktiva och därmed tvinga folk till allt mera distansarbete?

Permalänk

Intressant ämne! Jag jobbar bl.a. med en större enkätundersökning där vi tar tempen på vad unga i karriären letar efter hos arbetsgivare. Där visar tydligt att flexibilitet och Work-life balance är otroligt viktigt för de som jobbar inom tjänstemannasektorn.

När vi presenterar den så brukar vi lyfta bl.a. att många företag hänvisar till ”nu ska vi tillbaka till kontoren, och som vi gjorde förut!” Samtidigt så är många av de mest intressanta kandidaterna för företag de med ca 3 års arbetslivserfarenhet efter studierna. Dessa personer har aldrig upplevt ”som vi gjorde förut”, så det kan minst sagt skära sig när dessa medarbetare nu inte har någon referensram kring hårda närvarokrav. Det brukar vara lite av en tankeställare för företagen.

Permalänk
Medlem

Och vad händer med de som har svårt att producera som hemma när de sitter i ett gapigt öppet kontorslandskap med 1h pendling enkel väg?
Visst folk slappar lite när de är hemma men på kontoret är det ju accepterat eller till och med uppmuntrat att stå och snacka skit en kvart med folk. Men man ”är ju på kontoret ” - det är det viktiga!

Dumheter att tvinga in folk - låt folk komma in när det finns behov och man ser resultat av det. Vi har lägre throughput nu i teamet med 2 dagar på kontoret per vecka än vi hade under covid när alla var fullt remote. Vi märker det vid planering: ungefär tre dagars jobb med en feature, räkna med hälften så mycket gjort de två dagarna vi är på kontoret, så det blir en dag extra. Grattis företaget!

Problemet som jag ser det är att besluten fattas av chefer och chefer tenderar att utföra sitt jobb genom att ha möten - så det funkar skitbra för dem.
För utvecklingsarbete är det ju katastrofalt. Man behöver lugn och ro för att kunna fokusera men dagens kontor är inte gjorda för det.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snowscar91:

När vi presenterar den så brukar vi lyfta bl.a. att många företag hänvisar till ”nu ska vi tillbaka till kontoren, och som vi gjorde förut!” Samtidigt så är många av de mest intressanta kandidaterna för företag de med ca 3 års arbetslivserfarenhet efter studierna. Dessa personer har aldrig upplevt ”som vi gjorde förut”, så det kan minst sagt skära sig när dessa medarbetare nu inte har någon referensram kring hårda närvarokrav. Det brukar vara lite av en tankeställare för företagen.

Fasen vad intressant. Den där måste jag plocka med mig. Ganska självklart egentligen men inget jag fått till mig så kort och koncist innan.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Det är 100% missnöje bland _alla_ jag känner som har börjat tvingas in till kontoret igen. Flera har bytt jobb pga det.

Skrivet av Trihxeem:

Och vad händer med de som har svårt att producera som hemma när de sitter i ett gapigt öppet kontorslandskap med 1h pendling enkel väg?
Visst folk slappar lite när de är hemma men på kontoret är det ju accepterat eller till och med uppmuntrat att stå och snacka skit en kvart med folk. Men man ”är ju på kontoret ” - det är det viktiga!

Verkligen. Min sambos jobb har flyttat (paradoxen i att dom nu inte längre ska sitta centralt, och har skalat ner, men ändå ska kräva in arbetarna), till andra sidan stan, så det är 1,5h enkel pendling. Givetvis funkar inte det med familjelivet, så hon blir ju tvungen att gå ned i arbetstid för att hinna med. Sen ovanpå det som du säger en stimmig miljö med konstanta störmoment. Resultatet är att hon nu i snitt levererar 3 timmar mindre resultat per dag, men hon är ju på kontoret, så alla är jättenöjda!

Hål i huvudet på folk som bestämmer. Dom har redan tappat 3 av 7 pers i hennes grupp och hon letar också nytt. Så grattis! Ni tappar 4/7 seniora personer med strategin att flytta det centrala kontoret ut i skogen och sen kräva närvaro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Mitt jobb har börjat anställa landet runt folk som kan bo 50 mil från kontoret så blir svårt att kräva in dem.

De har fortfarande inga problem med att jag jobbar hemma hela tiden. Skulle inte vara värt för mig att åka till kontoret som jag jobbar nu heller. Då jag pluggar och sedan jobbar 18-22. En timme ritning en timme hem för 4 timmars jobb. Och tjänar inte mycket heller så en timmes lön går åt bara till bränsle och då är inte slitage inräknat.

På mitt jobb mäter de hela tiden allt man gör så de kan se att man jobbar på även hemma. De kan se exakt hur många sekunder man har ett mejl öppet, hur många sekunder man tar på sig i telefon, hur många sekunder man tar på sig att anteckna, hur många sekunder man tagit paus för att gå på toa eller dricka kaffe mm. De ser exakt när man loggar in och ut mm så om man inte är lika produktiv så märks det. Vi har krav på minst 90% effektivitet. Alltså man måste sitta i ett mejl eller samtal minst 90% av tiden. Eller produktivitet menar jag. Effektiviteten är produktiviteten med tider per mejl och samtal inräknat. Ju kortare tid desto mer effektivt.

Skrivet av Baxtex:

Fy fan jag hade bytt jobb direkt.

Ja fyfan. Storebror ser dig.

Låter lite som webhelp apple support ngl. Hört om att de kontaktar en om man ej rört musen på typ 3 minuter från folk som jobbade där tidigt i pandemin när wfh blev aktuellt.

On topic: både jobbat med noll wfh, jobbat med full wfh och hybrid.

Mår bäst av full WFH men att man kan få välja fritt när man vill dra förbi kontoret. Känns meningslöst om det inte är något särskilt, t.ex viktigare än vanligt möte, tacka av någon, lära upp någon, eller träffa någon kul kollega för lunch osv.

Men att det är strikt o komma in varje vecka för att sitta vid dator o jobba känns riktigt meningslöst. Kommer försöka undvika sådant framöver.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem

Slut med myglandet 😂

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem

Föredrar modellen ”get shit done”
Oavsett plats.

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Medlem

Om det är som ni säger att det är meningslöst att åka in då alla bara pratar, fikar och fördriver tiden med nåt annat så kanske firman borde halvera personalstyrkan och styra upp skiten...? Man har ju redan sett massa uppsägningar på bolag då de måste effektivisera och spara pengar pga överflödig personal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nord93:

Om det är som ni säger att det är meningslöst att åka in då alla bara pratar, fikar och fördriver tiden med nåt annat så kanske firman borde halvera personalstyrkan och styra upp skiten...? Man har ju redan sett massa uppsägningar på bolag då de måste effektivisera och spara pengar pga överflödig personal.

Det är väl lite det de hoppas på, att folk säger upp sig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Enda anledningen till åtstramningen bör rimligtvis vara att de sett att produktiviteten hos personalstyrkan gått ned.
Kanske t.o.m ständigt svagt dalande?

Hur mäter du denna produktivitet? Antal rader kod eller skapade dokument? Det har varit pandemi och storkrig i europa i flera år nu. För att inte tala om hyperinflation och ränteläget. Självklart förändras saker på 4 år om man vill jämföra senaste ’normala’ året. Men sen dess har också alla mobiler fått flera stora releaser och kanske framförallt Windows 11 och hundratals akuta säkerhetspatcher och …

Jag har i alla fall inga vettiga sätt att veta om någon gör mer eller mindre nu och i sådana fall varför. Alla är ju i sin individuella situation

Permalänk
Medlem

Helt rätt. Är ju bara se på de som måste jobba på plats hur deras vab dagar och sjukdagar ser ut på min arbetsplats med ca 1000 pers. De som jobbar hemma mestadels har KLART mindre vab och sjukdagar. Det behöver inte betyda att de jobbar mindre iofs då en del kan ta igen det på kvällstid, men det är inte det som är meningen. Då har man inte dagtidsjobb längre. I 100% av fallen, och jag har testat, så tar de ca dubbelt så lång tid att svara på ett mail än den som är på plats fysiskt på arbetet.

Hade det varit krav på att du faktist sitter framför din pc på hemmakontor, och att du faktist måste bevisa det (kommer ju aldrig bli lagligt), så hade detta tagit slut. Vi har mycket sämre prestanda från våra prosjektledare sedan covid, framför allt på fredagar och måndagar.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Mitt jobb har börjat anställa landet runt folk som kan bo 50 mil från kontoret så blir svårt att kräva in dem.

De har fortfarande inga problem med att jag jobbar hemma hela tiden. Skulle inte vara värt för mig att åka till kontoret som jag jobbar nu heller. Då jag pluggar och sedan jobbar 18-22. En timme ritning en timme hem för 4 timmars jobb. Och tjänar inte mycket heller så en timmes lön går åt bara till bränsle och då är inte slitage inräknat.

På mitt jobb mäter de hela tiden allt man gör så de kan se att man jobbar på även hemma. De kan se exakt hur många sekunder man har ett mejl öppet, hur många sekunder man tar på sig i telefon, hur många sekunder man tar på sig att anteckna, hur många sekunder man tagit paus för att gå på toa eller dricka kaffe mm. De ser exakt när man loggar in och ut mm så om man inte är lika produktiv så märks det. Vi har krav på minst 90% effektivitet. Alltså man måste sitta i ett mejl eller samtal minst 90% av tiden. Eller produktivitet menar jag. Effektiviteten är produktiviteten med tider per mejl och samtal inräknat. Ju kortare tid desto mer effektivt.

Hoppas de betalar riktigt jävla bra, annars borde du lämna en sån drakonisk organisation

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

Där sade du något... Egen stol... En viktig förutsättning för god trivsel på ett kontor. Egen arbetsplats. Annars är man ju för fan bara ett nötkreatur som springer runt där och fyller upp "en plats", vilken plats som helst. Man är inte någon utan bara en siffra. "Anställd nr 273" typ.

Glömde att många har delade arbetsplatser osv. Själv har jag eget rum som brukas av mig allena. Kan stänga dörren om jag vill slippa kollegerna eller om telefonen ringer, eller om man har teamsmöte. Kan man inte få vara i fred på kontoret är det så klart att det blir jobbigt. Alla dessa öppna landskap och ännu värre, flex-kontor. Tvi... Många chefer gillar "överhörning", det är bra tycker de. Själv vill jag ha lite "privatliv" även om det är 100% rena jobbsamtal osv som man håller på med. Avskyr när folk lyssnar passivt på en..

Min arbetsplats gick nyligen till "Aktivitetsbaserat" arbetssätt. Detta innebär att man inte ens har fast plats eller skrivbord och ska boka och hålla på. Ibland har jag inte ena fått plats och fick åka hem och jobba igen. Dessutom gör detta att man inte alltid kan sitta med sina kollegor. Så ibland sitter alla ändå i teamsmöten fast man sitter i samma byggnad. Då känns det lite extra meningslöst att åka in till kontoret.

Som tur är har det varit stora protester och alla skiter i att boka osv så snart återgår man nog till något mindre sinnessjukt kan man hoppas.

Nämnde för min fysioterapeut att man inte ens har egen stol längre. Hon himlade med ögonen och undrade om det ens är ok enligt arbetsmiljöverket. Ryggproblem delux att invänta, hon har redan sett det på andra företag som gjort liknande.

Eget kontor på en arbetsplats är jag för ung för att någonsin ha. Låter lyxigt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

I 100% av fallen, och jag har testat, så tar de ca dubbelt så lång tid att svara på ett mail än den som är på plats fysiskt på arbetet.

Är det ett sätt att mäta produktivitet då? Att man har tid att sitta och svara på mail snabbt? Ett irritationsmoment som jag ser det med arbete på kontoret är alla som ska sticka in huvudet och fråga saker istället för att skicka det via mail eller chat, då blir man avbruten och innan man fått tillbaka fokus så har det kommit ytterligare en fråga. Med mail och chat kan jag själv välja när jag svarar på det, men ja då kan det ju också dröja ett tag.

Självklart är det på individnivå, men då tycker jag också att man ska hantera det på individnivå och ha en dialog med sin chef. Jag får mycket mer gjort när jag arbetar hemifrån. Jag har bättre skärm, stol, hörlurar osv. Det gör mycket att kunna ta en paus på egna villkor med några minutes hundmys, snöskottning, trädgårdshäng. Har inte något som helst dåligt samvete för att jag går ifrån då och då med tanke på hur mycket folk på kontoret sitter och slösurfar, fikar, pratar osv.

Sen finns det såklart mycket andra personliga fördelar. Behöver inte hitta hundvakt, kan sova längre på morgonen, är hemma direkt efter jobbet. Som tur är så har jag fortfarande möjlighet att arbeta hemifrån, och min chef litar på att jag åker in om det behövs eller om jag behöver det sociala.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk

Låt den bästa vinna. Med det menar jag att på lång sikt så bör det företag med den effektivaste och mest attraktiva arbetsmiljön vinna. Kortsiktigt så är det så att jättarna kommer vara jättar ett bra tag till.

Det jag har märkt av efter distansjobb är det har blivit mycket mer populärt med möte och då kan vi prata om möte som börjar halv 7, sedan möte som pågår sent på kvällen.
Jag fick nyss gå av tåget på en ödestation stå ute och frysa för att man nu kan lägga möten som börjar sent.

Btw det borde finnas mötesrum på tåg som man kan diskutera allmänt ej speciella hemligheter utan behöva gå av tåg på olika stationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Låt den bästa vinna. Med det menar jag att på lång sikt så bör det företag med den effektivaste och mest attraktiva arbetsmiljön vinna. Kortsiktigt så är det så att jättarna kommer vara jättar ett bra tag till.

Det jag har märkt av efter distansjobb är det har blivit mycket mer populärt med möte och då kan vi prata om möte som börjar halv 7, sedan möte som pågår sent på kvällen.
Jag fick nyss gå av tåget på en ödestation stå ute och frysa för att man nu kan lägga möten som börjar sent.

Btw det borde finnas mötesrum på tåg som man kan diskutera allmänt ej speciella hemligheter utan behöva gå av tåg på olika stationer.

Nu har jag själv möten dygnet runt då jag gärna försöker anpassa mig till andra tidszoners kontorstider men det kan väl inte vara närvaroplikt på ett möte som bokas in sent eller tidigt utan ditt medgivande?

Permalänk
Skrivet av MsSmith:

Nu har jag själv möten dygnet runt då jag gärna försöker anpassa mig till andra tidszoners kontorstider men det kan väl inte vara närvaroplikt på ett möte som bokas in sent eller tidigt utan ditt medgivande?

Närvaroplikt är ett starkt ord som tyder på att företaget kan försöka säga upp en p.g.a. arbetsvägran.
Men man kan ha möten sent och tidigt som man är tvungen på att vara med på om man inte kommer skapa osämja.
Sedan är det ingen som lägger möte kl 03:00, bara för den kan. Ett sådant tidigt möte skulle isåfall vara inför på releasedagen av något eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaw_B:

En sak som förvånar mig lite i debatten kring att jobba på distans vs på plats är att man sällan pratar om miljöaspekten. Där borde pendlandet vara önskvärt att minska. Att jobba på plats "bara för att" känns inte försvarbart.

Om man ser på det långsiktigt så är det nog bäst att alla arbeten är "på plats". Då tänker jag i längden på att avbefolka landsbygden så att alla både arbetar och bor i storstäder med miljövänliga transporter till och från arbetet.

Kan man arbeta på distans finns otroligt få fördelar med att bo i en större stad.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem

Om det skulle Komma krav på att börja vara på kontoret igen så skulle det behövas rejält högre lön numera. Det många inte tänker på är att det är svindyrt för arbetaren att vara på kontoret och ta sig till och från.

Det är bensin, slitage på bilen, fritid som går åt till att pendla och lunch som kostar typ 150Kr om dagen. Det är inget jag någonsin kan tänka mig att återvända till. Att vi inte behöver vara på kontoret har gjort att vi flyttat från stan ut på "landet" det är ett mindre helvete att ta sig till kontoret nu. Är väl OK en gång i kvartalet när vi har teamträffar från runt om i landet. Men flera dagar i veckan? Nej fy fan. Fattar inte hur jag kunnat stå ut med att vara så låst tidigare. Det går väl att vänja sig med mycket skit och vet man inget annat och tror att det är "normalt" så är det väl så.

Vi har ju 8h arbete, 8h fritid och 8h vila om dagen. När de kräver att man ska vara på kontoret så förväntar de sig att man tar av sin fritid eller vila helt utan ersättning. Rätt virrigt egentligen att det har varit så, men en positiv sak är väl att många har öppnat ögonen nu och vill inte tillbaka till hur det var.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Har arbetat hemifrån i 10 år.
Bytte arbetsgivare senast 2020.
Skulle aldrig vilja tillbaka till kontoret.
Är där kanske 3-4ggr per år och verkligen avskyr det. Fattar inte hur så många accepterar det när det verkligen inte finns något riktigt behov för de flesta kontorsarbetare. Dessutom kostar det att pendla, och man tappar väldig mkt tid på allt runtom.
Snacket om att man tappar ”det sociala” är bara dravel. Du utför ett arbete som du får lön för. Vill du ha kompisar skaffar du det på fritiden.

Ibland glömmer jag att många kör till/från jobb vissa tider och det då blir trafikstockning. När jag fastar i det känns det som jag ser the Matrix. 🤣

Permalänk
Sötast

Jag är skåning, min kund finns i hela skåne, min chef finns inte ens i skåne, hälften av kollegorna är i ett annat land....

Tror det kvittar om jag är 3 mil längre upp eller ner på kartan och knappar på knapparna kopplade till min skärm.

Finns ingen anledning att åka någonstans utan motivation... inte så att kunden hoppas på att jag ska dyka upp med en räkning för att jag ville vara lite social, så då behöver jag inte göra det på kontoret heller....

Vi kanske borde ha ett sweclockers per stad också.... för gemenskapens skull... så att vi kan diskutera bättre och blir mer effektiva i vår kommunikation

Permalänk
Medlem

Den här var lite "funny cause it's true".
https://www.rollingstone.com/culture/culture-features/viral-t...

Hur står folk ut? Varför protesterar de inte? Jag hade sagt upp mig direkt om jag tvingats tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Min arbetsplats gick nyligen till "Aktivitetsbaserat" arbetssätt. Detta innebär att man inte ens har fast plats eller skrivbord och ska boka och hålla på. Ibland har jag inte ena fått plats och fick åka hem och jobba igen. Dessutom gör detta att man inte alltid kan sitta med sina kollegor. Så ibland sitter alla ändå i teamsmöten fast man sitter i samma byggnad. Då känns det lite extra meningslöst att åka in till kontoret.

Som tur är har det varit stora protester och alla skiter i att boka osv så snart återgår man nog till något mindre sinnessjukt kan man hoppas.

Nämnde för min fysioterapeut att man inte ens har egen stol längre. Hon himlade med ögonen och undrade om det ens är ok enligt arbetsmiljöverket. Ryggproblem delux att invänta, hon har redan sett det på andra företag som gjort liknande.

Eget kontor på en arbetsplats är jag för ung för att någonsin ha. Låter lyxigt!

Jag arbetar för en kommun, där flera fastigheter/avdelningar har börjat införa "aktivitetsbaserat arbetssätt".
Det har orsakat massflykt till oss, som sitter i en äldre inhyrd kåk, där vi bara sitter i öppna landskap.
Sen har jag problem med det också, eftersom de dagar jag är inne på kontoret blir man nersprungen av folk som vill ha hjälp, så enda tillfället jag kan göra något produktivt är efter 15.30 när övriga börjat gå hem. Hur kul är det?

Dessutom är skiljeväggarna lövtunna, och jag hör tydligt både personerna bakom väggen, och de personerna som är i telefonen.
Så det finns inget sätt att koncentrera sig.

Argumentet att vi ska vara på kontoret är för att "mötena i korridoren eller vid kaffemaskinen är viktiga" men de (ledningen) glömmer bort springandet från möte till möte... som vi inte ens vill ha.
Blir att man får ta igen arbetstid på kvällen eller helgen istället.

Visa signatur

Processor: Intel i7-13700K överklockad + EK vattenblock Moderkort: Asus Z790-E Strix Grafikkort: Nvidia RTX4090 FE + EK vattenblock RAM: G.Skill Trident DDR5 6400MHz CL32 Trident Z5 32GB Systemdisk: Samsung Evo 980 NVME 2TB M.2 Spel SSD: 2 x Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB Övrigt SSD: Crucial P3 4TB M.2 PCIe Gen 3 NVMe SSD Skärm: Dell Alienware AW3418DW 34" 3440x1440p G-Sync + Dell Alienware AW3423DW 34" 3440x1440p G-Sync Ultimate VR: Valve Index + FBT