Permalänk
Medlem

Accesspunkt utomhus

Önskar tips på accesspunkt att montera på fasaden på huset.

Den kommer endast användas av lastbalaserare för elbilsladdare 30m bort och behöver därför inte täcka någon stor yta. Lastbalanseraren stödjer bara 2,4Ghz.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av klockers:

Önskar tips på accesspunkt att montera på fasaden på huset.

Den kommer endast användas av lastbalaserare för elbilsladdare 30m bort och behöver därför inte täcka någon stor yta. Lastbalanseraren stödjer bara 2,4Ghz.

Ubiquiti har passande modeller.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klockers:

Önskar tips på accesspunkt att montera på fasaden på huset.

Den kommer endast användas av lastbalaserare för elbilsladdare 30m bort och behöver därför inte täcka någon stor yta. Lastbalanseraren stödjer bara 2,4Ghz.

Denna skall klara utomhusbruk, POE adapter följer med.
https://www.inet.se/produkt/5480021/ubiquiti-unifi-ac-mesh-ac...

Permalänk
Medlem
Skrivet av klockers:

Önskar tips på accesspunkt att montera på fasaden på huset.

Den kommer endast användas av lastbalaserare för elbilsladdare 30m bort och behöver därför inte täcka någon stor yta. Lastbalanseraren stödjer bara 2,4Ghz.

Många av ubiquitis AP's går att använda utomhus

Permalänk
Medlem

Kör själv med ett antal Ubiquitis AP's (UniFi AC Mesh AC1200) och de funkar bra som förväntat. Däremot kan det vara lite ovant att få till inställningarna för den som inte har jobbat med Ubiquitis UniFi program tidigare. Kan rekommendera Tp-Link´s AP's EAP225 Outdoor Access Point som en god ersättare. Satte nyligen upp två stycken på en förskola och blev förvånad över hur bra räckvidd de hade. Det var också busenkelt att konfa dom med deras app. Behöver man gräva djupare i konfandet så finns det en inbyggd programvara med lite bredare möjligheter.

Visa signatur

Varit med i datorvärlden sedan början på 70 talet. Telegrupp chef i Marinen, Jobbat med Xerox 800 ordbehandlings maskiner när det begav sig. PC-nisse sedan mitten av 80 talet. Raffinaderi inspektör sedan 1980.

Permalänk
Medlem

Du kan köra med i stort sett vad du vill, så länge prylarna är ordentligt skyddade från vädrets makter. De flesta APs producerar i stort sett ingen värme numera på grund av att chippen är så små därav ingen kondens. Jag har kört med vanliga D-link inomhus APs placerade utomhus i många år, funkar mycket bra och dom går bara på 2.4Ghz för att få maximal täckning. Kravet är inte prestanda utan att man ska kunna använda grundläggande Internet trådlöst på ett begränsat område. Det var lite jobbigt att fixa ström eftersom grejerna bara kan köras med AC adapter, men numera finns mycket som går att köra med PoE.

Utomhus prylar är ett måste om det kommer utsättas för snö, regn osv. för det tål inte vanliga prylar avsedda för inomhusbruk.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

Den billigaste lösning är nog enUbiquiti Networks NanoStation Loco M2
Har en riktantenn som gör att den räcker åtminstone 200 meter.
Har 2 st NanoStation M5 som har suttit ute i 15 år och fungerar fint.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

De flesta APs producerar i stort sett ingen värme numera på grund av att chippen är så små därav ingen kondens.

Borde det inte vara tvärt om, att ju mindre värme de producerar desto större risk för kondens?

Kondens blir det ju när kalla saker kommer i kontakt med varm, fuktig luft. När luften kyls ner kan den inte hålla lika mycket vattengånga och det bildas då droppar.

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen om ubiquiti, jag vet att de har bra grejer. Funderar på om det finns något i lägre prisklass som ändå löser behovet. Jag behöver tex inget stöd för mesh.

Vad tror ni om denna?

https://www.dustinhome.se/product/5011040213/auranet-eap110-o...

Permalänk
Medlem

@trudelutt jag vet inte, jag har alltid trott att det blev mer utfällning av kondens från luften om det är större skillnad i värmeenergi från två olika objekt men det kanske är fel ? Eller det kanske inte ens har någon betydelse då energimängden som överförs inte kan överstiga en viss nivå oavsett hur varma eller kalla respektive yta är ?

Om jag inte minns fel så kan man i alla fall läsa av en en tabell (entalpi) tror jag det var vid vilka temperaturer (och någon annan faktor på x eller y-axel) när man får fuktutfällning från luften. Var länge sedan jag höll på lite med detta. Någon annan får svara som kan mer om detta än jag.

Däremot har jag inte haft några problem med utrustning som är ventilerad och för inomhusbruk att användas utomhus även om det ställer andra krav och saker man måste tänka på för att det ska fungera. Utomhusprylar är såklart bättre men kostar mer kan också vara svårare att få tag i om akuta fel måste fixas ifall det går sönder.

Permalänk
Medlem

Om det bara ska vara någon enklare så har TP-Link ett par modeller för utomhusbruk.
T.ex.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2848480
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2779295