Helgsnack: Är det värt att uppgradera hårdvara just nu?

Permalänk
Medlem

Jag har gått vidare genom att helt enkelt acceptera att den "billiga" datorepoken är över. Tyvärr.

Det blev ett "fuck it, jag orkar inte vara irriterad på priserna längre."

Efter det köper jag det jag vill ha så länge det ger stor förbättring i prestanda. Man behöver ju inte köpa ny dator mer än typ vart femte år numera.

Permalänk
Medlem

Om jag uppgradera så blir det under en rea, tex black friday eller någon stream.

Senaste uppgradering var ju på komplett Bonanza, 7900XT från ett 6700XT.
Blev en ordentlig uppgradering, så mycket nöjd.

Även uppgradera min grabbs 7600K till en 12100F. För en ganska billig peng.
Så han klarar sig också Nästa omgång blir byta ut hans RX590.
Kommer nog kunna skaffa ett 6700XT för en billig peng i framtiden.

Men köpa något helt nytt, när det precis har släppts..Det händer aldrig, förutom när det priset har sänks kraftigt, tex under en stream

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Precis uppdaterat Android på en Nexus 7, vilket var en lite pain in the.... Surfplatta alltså. Eftersom det är den första jag ägt så måste det ju kallas uppgradering eller?

Förr var man ju glad om man hade något som, låt säga kunde lira doom, eller kanske tom CS. När Crysis kom så suktade man ju givetvis på 8800GTX, men det var ju bara att glömma med den ekonomin man hade då. Jag antar att jag kunde dra på stort och köpa in ett 4090 eftersom jag nog skulle ha råd, men prioriterar annat och nöjer mig med ett "sketet" begagnat 3080 istället.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk

Jag anser att PC hårdvaran just nu är väldigt bra och DDR5 minnen har blivit stabila och prisvärdiga.
Så jag anser att det inte är fel tid att köpa.
Sedan kan man ha valutaspekulationer om att vår valuta borde gå upp igen, men det är det ingen som vet. Hade folk vetat detta så vore det enkelt att tjäna pengar på att endast köpa svensk valuta.

Permalänk
Medlem

Sitter och väntar på Thunderbolt 5 innan man skaffar ny laptop + eGPU.

Permalänk
Medlem

Hårdvaran jag har räcker egentligen gott och väl till det vi gör. Funderar dock på att möblera om bland datorerna. Säljer i så fall någon 3600 och köper något från 5000-serien. Men tänker främst byta ut en eller två skärmar.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag anser att PC hårdvaran just nu är väldigt bra och DDR5 minnen har blivit stabila och prisvärdiga.
Så jag anser att det inte är fel tid att köpa.
Sedan kan man ha valutaspekulationer om att vår valuta borde gå upp igen, men det är det ingen som vet. Hade folk vetat detta så vore det enkelt att tjäna pengar på att endast köpa svensk valuta.

Ja kronan "borde" gå upp, men det har ju experterna sagt i 20 år och det har blivit precis tvärtom istället. Inget jag väntar på för att få lägre priser längre.

Permalänk
Medlem

Har nog aldrig köpt så mycket hårdvara som nu. Pengarna blir ju värdelösa och det bättre att få något för de. =P Själva PCn kommer jag nog inte uppgradera på länge. 5800X,3090 och 80GB RAM räcker till slösurf. xD.

Permalänk
Medlem

Nu är jag sugen på en ny CPU men inget motiverar riktigt när jag kommer från en 5900X. 7800X3D alternativt 14700K är väl det jag kanske funderat på om jag uppgraderat nu men har inte orken. Vill gärna se lite mer klös i hårdvaran helt enkelt.

Sitter redan med ett RTX 4090. Beroende på hur 4090 står sig när 5090 lanseras och hur mina krav och förväntningar är på vad som finns då är så kan det rent av bli en uppgradering. Men mer troligen 6090, eller kanske rent av 6080 om den är acceptabel då.

En OLED-baserad skärm är väl nästa halvplanerade. Minst 32" 16:9 eller typ 38" 21:9 är nog vad jag vill ha mest. Och såklart minst 120Hz och 3840x2160 eller högre i upplösning. Min 32" Acer i signaturen räcker rätt bra idag men vill ju ha en OLED-panel ändå.

I slutändan är det ändå behov och budget som avgör. För egen del så har datorhobbyn inte riktigt något budgettak utan jag går mer efter det jag vill ha.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Var lite sugen på en ny dator med 4090 men det verkar ju vara ett mellanklasskort om man ser till Alan Wake 2. Inte för att jag någonsin kommer spela Alan Wake 2. Man skulle leva i framtiden och slippa tänka på nya och bättre komponenter som inte släppts ännu. Tänker då på rykten om 2025 för nästa generation grafikkort från Nvidia.

Permalänk

Jag har blivit jättetråkig. Har en maskin där sånt jag vill spela rullar på fint i 1080p. Steget upp till bra prestanda i 1440p eller 4k är brant (och inkluderar en ny skärm!). Ska man ändå upp ditt känns det dumt att inte kolla på något som gör raytracing bra, och då kostar snart enbart grafikkortet mer än jag lagt på hela min dator hittills…

Permalänk
Medlem

När jag får dubbel prestanda från Grafikkortet brukar jag uppgradera det....... nu får jag det då 4090 var så bra men väntar till 5090 eller 6090 beroende på. Tror dock inte 5090 kommer dubblera prestandan från 4090. Synd bara att DLSS 3.0 inte fungerar på 30 serien som jag sitter på nu men men den som väntar på snö kommer få göra snöbollar en annan dag.

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem

min 5800X3D är fortfarand i topp i visa spel. så nej. gpun " 3080 10gb " ha börja falla efter i nåpgra spel.

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Medlem

Sitter på någon Intel i7 47xx med ett amd vega 64 idag och är rätt sugen på lite nyare saker. Får se om det finns något att göra åt saken på nästa stora rea.

Permalänk
Medlem

När burken började hacka i Photoshop samt liknande appar kände jag att det var läge. Bytte upp mig från 4770K till 13500 och det känns riktigt bra. Lite billigare men ändå bra prestanda. Nästa steg är väl att byta grafikkort nästa år. Sedan klarar jag mig en stund till!

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Skrivet av RHWarrior:

Se där ja, 1200/år verkar va en bra deal, iofs. upp til 1920x1080 men men...

Det gör ju att valfri laptop kanske med extern skärm mer än väl gör jobbet.

Det påstås att du ska få 4080 prestanda vilket väl ska kunna driva 4k spel. Nästan så man skulle testa att plocka ut mit 3090 och se om det fungerar

Permalänk
Medlem

När det är värt att uppgradera GPU/CPU beror ju helt på vad man sitter på idag och vad man använder det till. Som jag kör så har jag oftast inga som helst problem att använda sakerna i 6-7 år framåt.

Ogillar verkligen påhittet nuförtiden att bara vissa toppmoderna, tokdyra grafikkort skulle vara "bra för spel i 1440". Jag satt ganska tidigt med en 1440@100Hz skärm, cirka 2015 eller så. Har gått igenom Radeon 280x, 390x och 5700XT under den tiden och inget av dessa kort har varit "för klent" att driva 2560x1440 i mitt användarscenario.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Sitter kvar på en i7 8700 och GTX 1080. Funkar fint i de spel jag spelar samt hobbydesign i Fusion 360. Klarar mig till och med på 16GB RAM.

Dock tänkte jag att sonen får ta över min nästa år. Då blir det en i7 15700K Arrow Lake och ett nytt grafikkort i Nvidia 5000-serien. 2024 smäller det.

Byter man system så sällan som jag ändå gör (hade i7 2600K innan 8700) så är det en relativt billig hobby.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Jag sitter på 8700k och klarar mig fint, tänkte vänta tills nästa generation GPUer innan jag uppgraderar. Finns ingen anledning att uppgradera tätare än var 5e år, om man inte jagar absolut prestanda i raytracing eller 4k.

Insåg precis att den nyligen fyllt 6år. Som tiden går.

Sitter på en likadan, och jag har ingen brådska att uppgradera alls. Tycker inte att det finns något spel-prestandakrav som ligger över min prestanda i alla fall...än så länge. Skulle det dessutom komma ett enstaka spel som, kräver mer så kan jag gå ner en aning i settings hellre än att köpa en ny rigg för det enda spelet.
Jag tänker mer på idiotiska köpvanor nu för tiden än tidigare, och hur menlöst det är att köpa nytt ofta. Värdelöst för både miljön och den enskilda ekonomin.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

Sitter på en likadan, och jag har ingen brådska att uppgradera alls. Tycker inte att det finns något spel-prestandakrav som ligger över min prestanda i alla fall...än så länge. Skulle det dessutom komma ett enstaka spel som, kräver mer så kan jag gå ner en aning i settings hellre än att köpa en ny rigg för det enda spelet.
Jag tänker mer på idiotiska köpvanor nu för tiden än tidigare, och hur menlöst det är att köpa nytt ofta. Värdelöst för både miljön och den enskilda ekonomin.

Jag uppgradera från 9700K just för vissa spel fick micro stuttering.
CPUn slog i taket på 100% då och då, fruktansvärt irriterande.
I spel som BF2042, Warhammer Dark Tide, NFS Unbound.

Uppgradering till 7600X alla mina problem försvann.
Och en kompis fick köpa mitt paket billigt till hans son.

Att kunna "maxa" allt 3440x1440 med RT utan större påfrestningar på CPUn är helt J underbart.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Datorer har alltid varit dyra, det handlar väl mer om lönerna nu. Hamnar man efter inflationen så blir allt dyrt

Sett i kronor så blir det ju inte billigare, men kronorna har ju tappat ca 40% värde på några år nu jämfört med andra valutor

För ca 25 år sedan var ju datorerna svindyra, men det var under utvecklingstiden, när burkarna kom med den "nya tekniken" (Pentium, rambus minnen, 19-tums skärmar etc). Runt mitten på 2000-talet (fram till i dag) så kunde man ju få rätt mycket dator för en rimligare peng, och det fanns långt fler valmöjligheter än tidigare.
De gyllene åren måste varit när GTX 1080 till RTX 3080 släpptes. Där fanns en liknande prisklass för extremt ökad prestanda, i jämförelse till vad vi sett sedan dess i relation till pris. Idag så ser vi istället minimala prestandaökningar som man får betala för per procent, istället för att tekniken går framåt utan att det påverkar priset nämnvärt.

Som jag ser det så är RTX 3080 till "introduktionspris" det senaste släppet som var "normalt" och värt priset. RTX 3090 som kostade dubbelt så mycket för 12-13% mer prestanda än 3080 symboliserar ju hela marknadsutvecklingen sedan dess. Det finns liksom ingen mening med att uppgradera tätt nu såvida man är direkt obekväm med att ha pengar på kontot.

Jag kommer klara mig bra tills nästa riktigt stora prestanda kliv inom CPU, eller tills min burk brinner upp.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk

Jag har alltid tyckt att det kul att sitta på en relativt skjyst burk men de senaste åren har jag alltid mer tappat sugen.
Bytte från en ryzen 2600x till en 5600 när Diablo 4 släpptes... Vet egentligen inte varför eftersom det sannolikt är mitt GeForce 1080 som är den större flaskhalsen i 1440p
Jag hoppas snart att det blir så stökigt på GPUmarknaden så man jag få loss ett begagnat eller nytt grafikkort för vettiga pengar. Just nu känns det som att AMD och Nvidia har bestämt sig för att samma rasterprestanda ska kosta X kronor och sen har AMD ett avdrag på 5-10% ... Intel verkar inte heller va ute efter att konkurrera...
Jag förstår inte riktigt vem som köper ARC 770 ...

Men men .. det är väll bra för miljön gissar jag.

Visa signatur

Ryzen 5600, 16 Gig, Geforce 1080

Permalänk
Medlem

Brukar uppgradera när jag känner att jag får en bra step up från nuvarande system för inte allt för mycket pengar.

Uppgraderade nyss grafikkortet från rtx 2070 till 7900xtx, men märker att mitt 10700kf inte riktigt hänger med i vissa spel, så blir kanske en uppgradering där också snart.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Jag har mitt kluster, min server och min spelpuka. köpte spelpukan för att inte få frestelsen att uppgradera.
Jag köpte bästa AM4+ och först ett 5950x men uppgraderade sen till ett 5800x3d och 128gb ram. Kommer inte byta dator på ett bra tag.
Köpte under pandemin ett 6900XT som får följa med i många år då det kostade 14000 nytt.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

När kommer du uppgradera till windows 10/11/12? Aldrig!
Om ett spel inte funkar i steam så finns basic wine och överlag har vulkanöversättningarna bättre fps än directx.
Skulle hellre köra mac än windows 11, bläää. Man får viderligheter i munen bara man skriver sånt.

Enda existensberettigande windows har för mig är att ladda hem en linux iso och kneka ner på usb när man nyköppt en förinstallerad PC. Tvi vale.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Gällande att uppgradera hela plattformen skulle jag säga en gång var 8-10 år. Detta förusatt att man köper top of the line processor och redigt moderkort / ram samt nätaggregat när man väl uppgraderar.

Min förra rigg räckte 10 år med i7 860. Nuvarande med i9-9900K är planerad med ungefär samma tidsspann.

Oundvikligt är att byta grafikkort. På varje plattformsuppgradering brukar jag tänka 3st grafikkortsbyten.

Jag har kommit fram till att denna modell känns både prismedveten och samtidigt hyfsat hållbar på entusiastnivå om man utgår från att datorn skall användas till gaming på just entusiastnivå.

Permalänk
Medlem

För 15 + år sen, låg jag alltid på det senaste! Det vart nästan som ett drogberoende...
Fast vi kan kalla det hårdvaroberoende

Det var dyra saker, men jag sålde alltid den tidens generation begagnat, innan jag köpte en senare generation.
Och den cirkeln, bröt jag för ca 6- 7 år sen.

Att jaga FPS eller att hjärnan spelar en ett spratt att jag har en "flaskhals" i systemet..... Den tiden är förbi sedan några år.

Jag tycker synd om alla unga idag som vill ha det senaste!!!
Det kan inte vara lätt.
Jag får själv frågan någon gång per år om jag kan hjälpa en föräldrars son att införskaffa en "speldator" och när jag ger dom priset, börjar dom typ stamma och titta på en som jag är en idiot.

Jag har hyfsad bra lön, så visst kliar det i köpfingret att dra hem en ny saftig uppgradering ibland när man läser på Swec.
Men nä....Det kostar för mycket.

Köper jag hårdvara nu, så är det från begagnatmarknaden här ifrån.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk

Min laptop från 2010 på 1.8Ghz duger bra, enda jag köpt är nya batterier. Har dock funderat på att bygga en folding@home-rig igen och då är det en bra fråga vad som ger mest nytta per krona och kwh.

Permalänk

Jag tänker mycket på hållbarhetsaspekten av det hela med effekter av klimatkrisen som blir tydligare och tydligare, samt konsumtionen som driver på det till viss del. Så jag köper numera enbart beggat när det väl blir uppgraderingar, men samtidigt är det hela grejen med uppgraderingshetsen som känns sådär helt ärligt.

Hur som helst är jag inte mer än en hårdvaru- och grafiktokig människa och vill mer än någonsin uppgradera till ett RTX 4080 eller 4090 (Alan Wake II hype), men dels är det på tok för dyrt och dels känns det som att det är en väldigt omättad begagnatmarknad när det kommer till framförallt 4080, och då känns helt plötsligt köpet inte så hållbart längre.

Det blir att vänta att spela AWII ett år och antagligen köpa ett 4080 eller 4090 när 5XXX-serien släpps. Egentligen hade jag velat ta steget till 24Gb VRAM när jag väl uppgraderar då jag även sysslar med en del produktiv 3D, men vi får se!

Någon som har en idé om hur mycket 4090/4080 kommer kosta på begagnatmarknaden om ett år strax efter nästa släpp? 15 resp 8K ca?

Visa signatur

3900X | ROG Strix X570-F | 2080 Ti | 3TB | 32GB | RM750x
ROG Zephyrus M16 | i9 | 48 GB | 3070ti | 3TB | 2K 165Hz
Canon EOS 7D Mark II | 24-105 f/4 | 50 f/1.8 | 70-200 f/4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir Skybalotte:

Jag tänker mycket på hållbarhetsaspekten av det hela med effekter av klimatkrisen som blir tydligare och tydligare, samt konsumtionen som driver på det till viss del. Så jag köper numera enbart beggat när det väl blir uppgraderingar, men samtidigt är det hela grejen med uppgraderingshetsen som känns sådär helt ärligt.

Hur som helst är jag inte mer än en hårdvaru- och grafiktokig människa och vill mer än någonsin uppgradera till ett RTX 4080 eller 4090 (Alan Wake II hype), men dels är det på tok för dyrt och dels känns det som att det är en väldigt omättad begagnatmarknad när det kommer till framförallt 4080, och då känns helt plötsligt köpet inte så hållbart längre.

Det blir att vänta att spela AWII ett år och antagligen köpa ett 4080 eller 4090 när 5XXX-serien släpps. Egentligen hade jag velat ta steget till 24Gb VRAM när jag väl uppgraderar då jag även sysslar med en del produktiv 3D, men vi får se!

Någon som har en idé om hur mycket 4090/4080 kommer kosta på begagnatmarknaden om ett år strax efter nästa släpp? 15 resp 8K ca?

Det kan även bli som förra generationen när beggpriserna översteg nypriset. Gissningsvis tror jag dock 4080 för ca 12K och 4090 ca 16-17K. 5xxx seriens nypris kommer bli högre än 4xxx seriens nuvarande nypris.