Dekryptera sd-kort hur gör jag?

Permalänk
Medlem

Dekryptera sd-kort hur gör jag?

Hej

Har ett gammalt sd-kort som har suttit i flertalet äldre Samsung telefoner. Jag försöker nu komma åt sd kortet men får felmeddelandet att filerna är krypterade eller korrupta.

Hur kommer jag åt filerna? Det är framförallt bilder och filmer i JPG format.

Tacksam för hjälp.

Mvh S

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X

Permalänk
Medlem

Såtillvida att du faktiskt inte krypterat och glömt bort nyckeln så är det mest sannolikt är att kortet är korrupt/trasigt. Eventuellt kan något som t.ex. recuva eller liknande alternativ med lite tur hitta dina gamla bilder.

Permalänk
Medlem

känns spontant som att du behöver leta upp en gammal telefon och faktiskt dekryptera det där först.

Permalänk
Medlem

Hör gör du idag? Läser du den från något linux-operativ. Om inte så rekommenderar jag starkt att du ordnar en usb-pinne med en live-distribution av t.ex Ubuntu eller liknande. Därefter provar du kommandona enligt https://unix.stackexchange.com/questions/53542/how-to-determi...

Permalänk
Medlem

Man kan kopiera minneskortet (om man har SD-läsare i datorn) till en imagefil på hårddisken genom exempelvis https://hddguru.com/software/HDD-Raw-Copy-Tool/ eller dd (andra system, Linux). Sedan kan man experimentera på den filen bäst man vill. Mounta den med OSFmount eller vad man nu har tillgängligt. https://www.osforensics.com/tools/mount-disk-images.html

Ser du filerna eller inget alls? Har det suttit i "flertalet" äldre mobiler kanske det inte är krypterat, om det inte gjordes på den senast använda såklart.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av scj:

Hej

Har ett gammalt sd-kort som har suttit i flertalet äldre Samsung telefoner. Jag försöker nu komma åt sd kortet men får felmeddelandet att filerna är krypterade eller korrupta.

Hur kommer jag åt filerna? Det är framförallt bilder och filmer i JPG format.

Tacksam för hjälp.

Mvh S

Har du kvar telefonen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Har du kvar telefonen?

Alla förutom den första luren kortet satt i, den är skrotad.

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X

Permalänk
Medlem
Skrivet av scj:

Alla förutom den första luren kortet satt i, den är skrotad.

Testa koppla in den i den senaste telefon den suttit i och se om telefonen kan läsa det, om så är fallet kan du avkryptera det i telefonen också.

Permalänk
Skrivet av Spiffman:

känns spontant som att du behöver leta upp en gammal telefon och faktiskt dekryptera det där först.

Vilka telefoner gör så där? Då bör det ju finnas nån nyckel man borde vara medveten om. har du bra koll och är du mycket säker för jag blir genuint intresserad.

Är du riktigt säker.

Det är iten så att det är ett filformat som datorn inte har stöd för. Exempel PC är Windows och kör fat32, Android är Linux och kör något som heter... ? inte minns jag men typ ex nånting liknade och roten kan se ut så här \ utan något annat. På Windows C: D: och så vidare.

grejen är att jag fiflade mycket med SD kort förr under MP3 eran och har aldrig haft något problem alls, så då är det där någon man håller på med nu för tiden.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem

Har inte du uttryckligen krypterat den med en nyckel av eget val vid ett tillfälle?
102 år sedan jag körde något annat än iphone men vill minnas att möjligheten fanns att kryptera kortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Vilka telefoner gör så där? Då bör det ju finnas nån nyckel man borde vara medveten om. har du bra koll och är du mycket säker för jag blir genuint intresserad.

Är du riktigt säker.

Det är iten så att det är ett filformat som datorn inte har stöd för. Exempel PC är Windows och kör fat32, Android är Linux och kör något som heter... ? inte minns jag men typ ex nånting liknade och roten kan se ut så här \ utan något annat. På Windows C: D: och så vidare.

grejen är att jag fiflade mycket med SD kort förr under MP3 eran och har aldrig haft något problem alls, så då är det där någon man håller på med nu för tiden.

Skrivet av Spiffman:

Har inte du uttryckligen krypterat den med en nyckel av eget val vid ett tillfälle?
102 år sedan jag körde något annat än iphone men vill minnas att möjligheten fanns att kryptera kortet.

Din Android telefon håller koll på nyckeln, precis som med det interna minnet. Se det likt TPM på Windows.

Permalänk
Medlem

Linux Mint läser en telefon som en extern hårddisk. Där får man upp både telefonen och SD-kortet som en varsin extern hårddisk.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon