Apple: "M3 äntrar Macbook Pro – dags att överge Intel"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nasso:

Vad finns det på pc-sidan som är jämförbart? Prestandamässigt, som går att jämföra med 22 timmar batteritid och som inte blir varmt eller högljutt och inte throttlar.

Jag är lite kluven över en linux pc (igen) eller men macbook till nästa jobbdator. Macbooken ser väldigt trevlig ut. Med en macbook air med M2 och 16GB minne för 18.5kkr känns det som man får väldigt mycket prestanda, batteritid, skärm och dator i allmänhet för pengarna?

För den pengen borde man få mer minne och mer hdd..Man inte kan upgradera på minne på dem.

Permalänk
Medlem

Alla har rätt till en åsikt. Och min är att en Intel MacBook Pro från 2020 som jag har eller en kilformad (perfekt för projektledare) Air för runt 10-13tkr var bra produkter för vettigt pris. Visst man får köra med dongel om man skall ha usb-a och hdmi men det är ett mindre problem som jag ser det och många tillbehör så som projektorer, mickar osv har gradvis gått över till usb-c så då behövs den inte alls. Min gissning är att Apple jobbar på att återigen trycka ner formfaktorn och så gör man som man gjorde med magsafe. Dvs, först en försämring eller att man tar bort något för att sedan återintroducera det som en "ny" feature. Det finns ju inget bolag som är bättre på att göra minimala ändringar och sedan presentera det som revolutionerande nyheter. Ett annat exempel är när man gick från 20 pin kontakt på iPhone till 8. En sådan ändring hade inget annat företag kunnat presentera som en feature eller nyhet. Det är bara evolution som ingår i teknikutvecklingen.

Men jag tar med mig att ändringen i formfaktorn, i varje fall här på swec, snarare har uppfattats som positiv än negativ. Och det är givetvis fritt fram för alla att tycka olika.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BobbyM:

Alla har rätt till en åsikt. Och min är att en Intel MacBook Pro från 2020 som jag har eller en kilformad (perfekt för projektledare) Air för runt 10-13tkr var bra produkter för vettigt pris. Visst man får köra med dongel om man skall ha usb-a och hdmi men det är ett mindre problem som jag ser det och många tillbehör så som projektorer, mickar osv har gradvis gått över till usb-c så då behövs den inte alls. Min gissning är att Apple jobbar på att återigen trycka ner formfaktorn och så gör man som man gjorde med magsafe. Dvs, först en försämring eller att man tar bort något för att sedan återintroducera det som en "ny" feature. Det finns ju inget bolag som är bättre på att göra minimala ändringar och sedan presentera det som revolutionerande nyheter. Ett annat exempel är när man gick från 20 pin kontakt på iPhone till 8. En sådan ändring hade inget annat företag kunnat presentera som en feature eller nyhet. Det är bara evolution som ingår i teknikutvecklingen.

Men jag tar med mig att ändringen i formfaktorn, i varje fall här på swec, snarare har uppfattats som positiv än negativ. Och det är givetvis fritt fram för alla att tycka olika.

Jag hade en MBP 16” 2019 med maxad i9 config, 32GB RAM, 1TB SSD osv. Har numer en MBP 16” med M1 Pro, 32 GB RAM, 1TB SSD osv.

Det går inte jämföra maskinerna, det är två olika världar. Intel-maskinen var så hiskeligt trött i jämförelse, gick varm så fläktarna drog igång nästan direkt. Svårt att beskriva skillnaden, men hade någon påstått att ”M1 Pro-modellen kostar dubbelt så mycket” så hade min tanke varit ”makes sense”.

Måste säga att när jag skaffade M1 Pro-modellen så var det första gången jag kände att ”det är såhär jag alltid velat att en dator ska vara”.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

överge x86? pff när cad program som catia/nx/solidwork funkar på arm, då kan vi prata, finns fler användare än avg joes, foto/filmredigerare eller kodare...

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterbr:

Jag verkligen önskar att Apple gjorde en ordentlig satsning mot spelmarknaden, men med tanke på hur företaget ångar på så kanske dom inte behöver oss kantiga gamers. Får fortsätta drömma

Kanske en uppföljare till Pippin? Grymt framgångsrik spelkonsol.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Det går inte jämföra maskinerna, det är två olika världar. Intel-maskinen var så hiskeligt trött i jämförelse, gick varm så fläktarna drog igång nästan direkt.

Jag har en gammal MBook Pro Retina 2015 16/512. Enda gången jag någonsin upplevt att fläkten går på den är vid spel. Använder den än idag för Android Studio och den är knäpptyst och sval.

Inte för att jag betvivlar att M-burkarna är bättre. Men det är ingalunda så att intelvarianterna var skräniga monster. Utmärkta burkar, förutom de stackars årgångarna som Apple envisades med att stoppa in trasiga tangentbord i.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mpat:

Nej, Rosetta 2 översätter bara x64-kod. Om spelet är 32-bitars - vilket ganska många är - så fungerar det inte.

Var ju ett par/några år sedan Apple släppte 32-bit både i ARM och Intel ISA, detta måste ju ändå ses som ganska uttjatat vid det här laget. Går ju inte att hänga fast vid legacy-tjafs i all evighet, det blir till slut helt ohanterligt, särskilt med tanke på säkerhetsbrister med mera... Och I deras hemkokta processorer finns ju inte ens hårdvaran kvar för att köra gammeldags 32-bitars ARM-kod, så där finns en tämligen fysisk begränsning kan tilläggas.

Någon slags emulator med realtids transcode-funktion borde ju finnas därute tycker man iofs.

Citat:

Dessutom fungerar givetvis inte PowerPC-spel, men det rör sig om ett mindre antal.

Men guh. Är någon förvånad över det? PPC-eran tog ju slut runt artonhundra frysihjäl typ. (Med teknikvärlds-tideräkning villsäga.)

Skrivet av Mono:

Kanske en uppföljare till Pippin? Grymt framgångsrik spelkonsol.

Apple TV kan ju anses som Pippins moderna uppföljare. Inte lika käckt namn dock kan tillstås!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Håller med till viss del då Sony oftast betalat först för exklusivitet för att sen köpa upp som t ex crash bandicot så blir viss skillnad. Eller Final Fantasy där man bara betalat för exklusivitet men inte köpt upp.

Ja det är en jäkla skillnad mellan att skapa ett värde istället för att rakt av bara få det via uppköp.

"Omotiverad exklusivitet" är i sin tur en annan sorts otyg. Antar att tex Final Fantasy 16 hör dit ja. Även det har vi för mkt av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BobbyM:

Apple borde titta tillbaka på sina intel-modeller, ex MacBook Pro 13 tum från 2020 som jag har, och inse att den är slimmare och snyggare än alla M-datorer de släppt efter den. Jag lider varje gång en nyanställd får en ny MacBook Pro med M-platformen och den ser tjockare och äldre ut än min dator som över tre år senare funkar helt okej(med Intel CPU). De flesta (som inte är gamers eller konstnärer) behöver inte all den här kraften som nu släpps i M3. Vad hände egentligen med det där med hårdvara-design och den klassiska scenen när Jobs plockar upp en Air ur ett kuvert?

Man kan ju tycka vad man vill, men M1-varianten av MacBook Pro har iaf enligt vad jag har sett fått ofantligt mycket beröm för att Apple för en gång skull lyssnade på användarna vad de ville ha istället för att bara göra datorerna tunnare och tunnare till förbannelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Var ju ett par/några år sedan Apple släppte 32-bit både i ARM och Intel ISA, detta måste ju ändå ses som ganska uttjatat vid det här laget.

Läs tråden bakåt. Person 1 skrev att x86-spel inte fungerade på ARM-Macar. Person 2 skulle rätta den personen och säga att alla spel som har en native Mac release på Steam fungerar. Jag svarade på det för att påpeka att den rättelsen var fel, Person 1 hade rätt. Jag hade inte brytt mig om att reagera om någon bara hade skrivit rakt ut, men nu var det en rättelse som var fel.

Detta är inte alls en mindre detalj. Det är väldigt många spel på Steam som aldrig uppgraderades till 64-bitars, och utbudet av Mac-spel på Steam har som ett resultat av detta gått ner kraftigt och aldrig egentligen återhämtat sig.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Nej, Rosetta 2 översätter bara x64-kod. Om spelet är 32-bitars - vilket ganska många är - så fungerar det inte.

Dessutom fungerar givetvis inte PowerPC-spel, men det rör sig om ett mindre antal.

Fast nu stämmer detta ju inte alls:
"Another intriguing detail is that the new version of the Game Porting Tool adds support for 32-bit software, but the performance seems pretty bad for now."

Källa: https://9to5mac.com/2023/07/04/apple-game-porting-tool-macos-update/

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toss3:

Fast nu stämmer detta ju inte alls:
"Another intriguing detail is that the new version of the Game Porting Tool adds support for 32-bit software, but the performance seems pretty bad for now."

Källa: https://9to5mac.com/2023/07/04/apple-game-porting-tool-macos-update/

Det är 32-bitars Windows-program. Det finns inget stöd för 32-bitars Mac-program (eller spel), vilket var vad diskussionen handlade om.

Vill man sitta och leka med det toolkittet så kan man säkert få Windows-versionen av en hel massa gamla spel att fungera.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Dessa Macbook Pro ska jämföras med Lenovos Thinkpads och liknande. Jag ser inget speciellt anmärkningsvärt med grundpriset. Det enda är att man kan uppgradera Thinkpads själv.
T.ex endast dockan till Thinkpad workstation kostar runt 5000kr och detta pris ska man ta i beaktning att produkten är buggig.

Ja, det är synd att Mac är så buggig.

Permalänk
Medlem

Det blir väl ARM nån gång i laptopen, men när kommer det lite RISC-V? Jag är taggad!

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Skrivet av Dunde:

Ja, det är synd att Mac är så buggig.

jag syftade på lenovo dockorna var buggiga.

Permalänk

OpenGL stöd

Har försökt ta reda på om M3ans Ray Tracing och OpenGL stöd kommer göra att Autodesk VRED och Alias kmr fungera genom Paralells eller liknande. Det går sådär..
Är det ngt annat man kan sakna? Emulering av Gamecube, köra Steam VR och så verkar väl inte vara några problem.
Någon som vet?

Permalänk
Skrivet av Rallemulle87:

Har försökt ta reda på om M3ans Ray Tracing och OpenGL stöd kommer göra att Autodesk VRED och Alias kmr fungera genom Paralells eller liknande. Det går sådär..
Är det ngt annat man kan sakna? Emulering av Gamecube, köra Steam VR och så verkar väl inte vara några problem.
Någon som vet?

Ytterst tveksamt att hårdvaru-ray tracing kommer fungera i Autocad via parallels på mycket lång tid.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Rallemulle87:

Har försökt ta reda på om M3ans Ray Tracing och OpenGL stöd kommer göra att Autodesk VRED och Alias kmr fungera genom Paralells eller liknande. Det går sådär..
Är det ngt annat man kan sakna? Emulering av Gamecube, köra Steam VR och så verkar väl inte vara några problem.
Någon som vet?

OpenGL (och även OpenCL) ska tydligen fungera än så länge, men det kan nog försvinna rätt vad det är då dessa inte längre dokumenteras och har varit obsolete sedan MacOS 10.14 "Mojave".

Unity har tagit bort OpenGL stödet för MacOS sedan version 2023.1.

Om det är Dolphin du tänker på för emulering så har de numera en Metal backend (Metal är typ för MacOS vad DX12 är för Windows), d.v.s. OpenGL används inte längre.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av TobiasStockholm:

Ytterst tveksamt att hårdvaru-ray tracing kommer fungera i Autocad via parallels på mycket lång tid.

Skrivet av Yoshman:

OpenGL (och även OpenCL) ska tydligen fungera än så länge, men det kan nog försvinna rätt vad det är då dessa inte längre dokumenteras och har varit obsolete sedan MacOS 10.14 "Mojave".

Unity har tagit bort OpenGL stödet för MacOS sedan version 2023.1.

Om det är Dolphin du tänker på för emulering så har de numera en Metal backend (Metal är typ för MacOS vad DX12 är för Windows), d.v.s. OpenGL används inte längre.

Ok, ja det var Dolphin jag tänkte på.
Vet att Autodesk Alias ska köra OpenCL i modelleringsfönstrena, men det ska vara små problem här och där i övrigt. När det gäller VRED så ska det vara ngt OpenGL problem som gör att det inte ens går att köra, men sen alla problem man sett med Spelprestanda i olika reviews... Nja, dethär känns ganska kört. Det får bli en Razer Blade 16, ser det ut som.

Permalänk
Medlem

MAC Os < Windows
Har min Macbook Pro enbart för surf, Hårdvaran är bra absolut, filhantering och nätverk är bara så förbannat omständligt och hela OSet luktar sent 2000-tal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasseb64:

MAC Os < Windows
Har min Macbook Pro enbart för surf, Hårdvaran är bra absolut, filhantering och nätverk är bara så förbannat omständligt och hela OSet luktar sent 2000-tal.

Håller med. Har en Mac på jobbet, och jag älskar hur snabb och bra den är. Men en så otroligt simpel grej som att öppna två instanser av miniräknaren? Tyvärr omöjligt.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Håller med. Har en Mac på jobbet, och jag älskar hur snabb och bra den är. Men en så otroligt simpel grej som att öppna två instanser av miniräknaren? Tyvärr omöjligt.

Har ingen Mac men googlade på det:

open -na Calculator

i en terminal.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Nioreh83:

Håller med. Har en Mac på jobbet, och jag älskar hur snabb och bra den är. Men en så otroligt simpel grej som att öppna två instanser av miniräknaren? Tyvärr omöjligt.

Du menar så här?

Är verkligen calculatorn rätt verktyg dock? Kör själv beräkningar direkt i terminalen med t.ex. nodejs eller python REPL.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Du menar så här?
<Uppladdad bildlänk>

Är verkligen calculatorn rätt verktyg dock? Kör själv beräkningar direkt i terminalen med t.ex. nodejs eller python REPL.

Och hur gör du för att öppna dessa? Går inte utan speciella "kommandorörelser".

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk

Hehe, det tar emot när man ser prisbilden på de med M3 Max chippet... Men onekligen trevlig prestandaskjuts för en som sitter på M1 Max dator nu.

Visa signatur

7950X, X670E Hero, 64 GB 5200MHz
Macbook Pro M3 Max, 64 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Är verkligen calculatorn rätt verktyg dock? Kör själv beräkningar direkt i terminalen med t.ex. nodejs eller python REPL.

Går att skriva sina tal direkt i Spotlight-fältet, om de inte tagit bort det nyligen. Har man fingrarna på tangentbordet är det absolut snabbast.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Och hur gör du för att öppna dessa? Går inte utan speciella "kommandorörelser".

cd ~/Desktop echo open -na Calculator > calc.command chmod +x calc.command exit

skapar en genväg som öppnar nya räknare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

cd ~/Desktop echo open -na Calculator > calc.command chmod +x calc.command exit

skapar en genväg som öppnar nya räknare

Tycker att macOS är väldigt kraftfullt när man börjar dyka lite djupare.

Speciellt Script Editor som gör appar av allt. Har numera en snygg ColorPicker i docken

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mpat:

Läs tråden bakåt.

Jag har redan läst från första rad.

Citat:

Detta är inte alls en mindre detalj. Det är väldigt många spel på Steam som aldrig uppgraderades till 64-bitars

Det är totalt standard Apple-agerande, sedan väldigt många år tillbaks i tiden. Det är så här de agerar, man kunde göra argumentet sedan alltid, men rent realistiskt i den moderna eran iallafall (pga man kan ju inte förvänta sig emulering av en Apple II på en 68k-Mac direkt - eller ptja, inte i närheten av realtid.)

Apple släpper stöd för gamla APIer när de känner för det utan hänsyn till att det sänker äldre mjukvaror som inte uppdateras längre, eller gör långt större gallringar än så inemellanåt. De sumpade 68k-stöd ett antal år efter bytet till PowerPC, de sumpade all System x.x-mjukvara efter bytet till OS X, de sumpade all PPC-mjukvara ett antal år efter bytet till x86. De kommer sumpa OpenGL någon dag också, osv. Det är så här de gör, antingen gör man som Microsoft och håller kvar i all gammal skit in i det längsta, eller så sovrar man allt eftersom.

Man kan tycka vad man vill om detta, men Apple agerar så här och har gjort det i fantastiskt många år, inget nytt alls att de droppade 32-bit. Det är något en långtida Apple-användare är van vid. Sedan att det ställer till besvär för användare är ju en sak, men Apple är mer intresserade av aktiva utvecklare i dessa App Store-tider som uppdaterar sin programvara och lägger till stöd för de nya funktioner och APIer de nyss utvecklat än utvecklare i dvala som låter samma mjukvara ligga orörd i App Store år ut och år in, det är ju därför de gör sådana här sovringar. På iOS-sidan lär de ju sovra all mjukvara förr eller senare som fortfarande inte automatiskt anpassar sig efter skärmupplösningen och rundade skärmkanter, utan är fast i det gamla systemet före iPhone X, för det ser förjävligt ut på nyare enheter med grafiken uppskalad och med skärmkanter. Har några äldre spel som var så, pallar inte med att köra dem längre.

Får väl gråta en tår när de dumpas typ, men mer än en tår blir det inte för jag har varit medveten om att de legat löst till rätt länge nu.

Permalänk
Medlem

Tycker man kunde ha sparat M3 till MacBook Air och bara kört M3 Pro och M3 Max i MacBook Pro serien.

MacBook Pro 14" med M3, 8 GB minne och 1 TB SSD-lagring känns inte som ett särskilt bra köp för 26 500 kr.

Likadan maskin fast med M2 Pro och 16 GB minne säljs ut för ungefär samma pengar hos NetOnNet.

https://www.netonnet.se/art/brands/apple/mac/macbook-pro/appl...

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.