USB Type-C lyser med sin frånvaro i nya Mac-tillbehör

Permalänk
Melding Plague

USB Type-C lyser med sin frånvaro i nya Mac-tillbehör

Apple har nästan helt övergett Lightning-kontakten till förmån för USB Type-C, men när företaget släpper ny Imac följer fortfarande en Lightning-kabel med.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ni förstår er inte på innovationen att köra en 13 år gammal kontakt med en maxhastighet på 480 Mb/s

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Hoho. De har väl inte hunnit med att uppdatera dem. Jobbigt läge.

Jag sneglar lite på att skaffa en iphone. På väg att ändra min jobb-setup till macbook och airpods, så en iphone hade känt som ett naturligt komplement.

Iphone 15 är dock schvin-dyr och det är den enda som har usb-c. Jag vill inte köpa en telefon som inte har usb-c 2023...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nasso:

Hoho. De har väl inte hunnit med att uppdatera dem. Jobbigt läge.

Jag sneglar lite på att skaffa en iphone. På väg att ändra min jobb-setup till macbook och airpods, så en iphone hade känt som ett naturligt komplement.

Iphone 15 är dock schvin-dyr och det är den enda som har usb-c. Jag vill inte köpa en telefon som inte har usb-c 2023...

Alltså, håller med. Däremot med MagSafe så vet jag inte när jag kopplade in telefonen senast.

Det finns ju inget att koppla in den till?

Förstår att det känns dumt att inte köpa versionen med USB-C, men det är nog mest applicerbart på tillbehör som man kanske är med benägen att koppla in.

Visa signatur

Mac Studio M1 Max + Studio Display

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte det är någon big deal. Jag bytte till iPhone för ett par år sedan. Man använder annan kabel till ladda so what? Visst man kan inte låna av någon med Android men aldrig behövt låna laddare ändå. Har USB C på iPaden och tycker inte det är jobbigt att det är två olika kablar. Har alltid båda inkopplade så använder ena till iPad och ena till iPhone. Hastigheten spelar inte så stor roll heller. Man kopplar sällan in telefonen i datorn numera. Det är ju USB C i andra änden i ändå. Förutom äldre lightning kablar som är USB A precis som på Android.

Är ju inte som USB B att man måste hålla koll på vilken sida män sätter i. Inte för det är så krångligt heller. En 7 åring kan koppla in kabeln rätt. Visst skulle de kunna bytt tidigare men av alla saker att haka upp sig på är kabeln det jag bryr mig minst om.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Ni förstår er inte på innovationen att köra en 13 år gammal kontakt med en maxhastighet på 480 Mb/s

Om det ändå vore så att USB3.0 inte funkat med Lightning.. För övrigt viktigt med Gigabithastigheter när man laddar tangentbordet (ca 1 gång varannan månad), man skriver helt enkelt några nanosekunder snabbare då! 😎

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nasso:

Hoho. De har väl inte hunnit med att uppdatera dem. Jobbigt läge.

Jag sneglar lite på att skaffa en iphone. På väg att ändra min jobb-setup till macbook och airpods, så en iphone hade känt som ett naturligt komplement.

Iphone 15 är dock schvin-dyr och det är den enda som har usb-c. Jag vill inte köpa en telefon som inte har usb-c 2023...

Tror det blev nåt fel när du skrev, borde ha varit "har inte blivit tvingade av EU att bättra sig än".

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Ni förstår er inte på innovationen att köra en 13 år gammal kontakt med en maxhastighet på 480 Mb/s

Lightning klarar allt av mer än det. Klarar inte den 5 Gb/s? Att apple inte implementerade den hastigheten på särskilt många modeller är en annan historia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Tror det blev nåt fel när du skrev, borde ha varit "har inte blivit tvingade av EU att bättra sig än".

Snarare "inte hunnit uppdatera sedan EU tvingade dem att börja gå över".

Det lär komma. Det tar väl lite tid att designa om och uppdatera alla sina produkter. De vill väl säkert inte BARA byta ut laddningsporten utan kanske passa på att designa om prylarna med. Vem vet, vi kanske får en usb-c kontakt som inte sitter på undersidan av musen, till exempel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dubadai:

Alltså, håller med. Däremot med MagSafe så vet jag inte när jag kopplade in telefonen senast.

Det finns ju inget att koppla in den till?

Förstår att det känns dumt att inte köpa versionen med USB-C, men det är nog mest applicerbart på tillbehör som man kanske är med benägen att koppla in.

Det är mest convenience för mig. Om jag reser i jobbet, ska iväg på konferens, jobba på annan ort, åker tåg, etc etc, då vill jag ha en laddade och en sladda som kan ladda min telefon, mina hörlurar, min laptop, min ipad osv. One sladd to rule them all. När allt annat jag använder kör usb-c är jag rätt osugen på att köpa en ny pryl som använder något helt annat...

Trådlös laddning har jag inte kommit igång med/börjat använda i någon utsträckning, är nöjd och bekväm med en usb-c snabbladdare bara, och vet inte vad jag skulle behöva för externa tillbehör till min telefon, som inte är trådlöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Lightning klarar allt av mer än det. Klarar inte den 5 Gb/s? Att apple inte implementerade den hastigheten på särskilt många modeller är en annan historia.

Ja var någras Ipad Pro som fick USB 3 med 5 Gbit/s innan de gick över till USB-C.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Ni förstår er inte på innovationen att köra en 13 år gammal kontakt med en maxhastighet på 480 Mb/s

Nu kanske jag ligger i lä i förhållande till hur fort DU skriver men 480 Mb/s räcker för mitt skrivande

Men för h-e Apple, usb-c överallt - detta handlar bara om girighet så ni kan sälja en C-lightningkabel för 445kr.

Undrar hur det känns att vara ingenjör på ett sådant företag?
"Nu ska vi utveckla en ny produkt och sedan försämrar vi den lite så vi kan sälja fler tillbehör för vår vinstmarginal på produkten i sig räcker inte" <- bara kul om man har aktier/optioner i företaget.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Undrar hur det känns att vara ingenjör på ett sådant företag?
"Nu ska vi utveckla en ny produkt och sedan försämrar vi den lite så vi kan sälja fler tillbehör för vår vinstmarginal på produkten i sig räcker inte" <- bara kul om man har aktier/optioner i företaget.

antar de accepterar att dö lite inombords när de får hiskeliga pengar varje månad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nasso:

Det är mest convenience för mig. Om jag reser i jobbet, ska iväg på konferens, jobba på annan ort, åker tåg, etc etc, då vill jag ha en laddade och en sladda som kan ladda min telefon, mina hörlurar, min laptop, min ipad osv. One sladd to rule them all. När allt annat jag använder kör usb-c är jag rätt osugen på att köpa en ny pryl som använder något helt annat...

Trådlös laddning har jag inte kommit igång med/börjat använda i någon utsträckning, är nöjd och bekväm med en usb-c snabbladdare bara, och vet inte vad jag skulle behöva för externa tillbehör till min telefon, som inte är trådlöst.

Gillar Apple men här har dom tyvärr kört i diket. När jag reser behöver jag ha med mig tre sladdar:

iPad Pro: USB-C
iPhone 11: Lightning
Apple Watch: Magnetladdaren
AirPods: Lightning eller magnetladdaren

Sjukt störande. Iofs bra att man kan ladda allt samtidigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rågren:

Gillar Apple men här har dom tyvärr kört i diket. När jag reser behöver jag ha med mig tre sladdar:

iPad Pro: USB-C
iPhone 11: Lightning
Apple Watch: Magnetladdaren
AirPods: Lightning eller magnetladdaren

Du behöver USB A och C dessutom? om du byter eller hyr bil tex.
Så minst ett par kablar till.

Själv får jag alltid ha USB A och C till Lightning med mig så EU har gjort att jag behöver fler sladdar inte färre.

Tillägg: Det finns adapter mellan USB A och C också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Ni förstår er inte på innovationen att köra en 13 år gammal kontakt med en maxhastighet på 480 Mb/s

Kablarna är för laddning, ingen kopierar saker till tangentbord och mus.
Hållbarhet och voltage drop är vad som spelar roll.

Permalänk
Medlem

För tankarna onekligen tillbaka till: #courage

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Ni förstår er inte på innovationen att köra en 13 år gammal kontakt med en maxhastighet på 480 Mb/s

480Mbit/s räcker väl iofs ganska bra till tangentbord och mus.

Men störande att de producerar mer e-waste än nödvändigt.
Känns ironiskt också för Apple var ju ganska tidigt ute med USB Type C och Thunderbolt på flera av deras datorer.

Så att använda Type C för datortillbehör, inklusive tangentbord och möss är något de borde börjat med för 5 år sen.

Ibland är det som de jävlas för sakens skull.
Som om de är något självändamål att vara udda och krånglig.

Permalänk

Imac är en budget desktop, jag minns inte priset jag tror det var 4999kr för 27"aren. Då är det inte alls konstigt att Apple för detta pris skickar med gammal dritt. Hade iMacen varit dyrare än detta pris, så borde folk reagerat.

Jag själv är en som mycket stör mig på gamla portar i onödan. Då vanligtvis usb micro, där jag ej köper prylen om den har denna port. Det är även tråkigt att så mycket hårdvara fortfarande har usb A, som de flesta tangentbord och möss. Men det är lite hönan och ägget med detta, de flesta har laptops/desktops med få usb c portar och då väljer tillverkaren usb A som passar nästan alla.

Permalänk
Medlem

Känns sjukt konstigt faktist att ett företag som Apple som kan kontrollera alla detaljer väljer att vara så inkonsekvent i dessa frågor

Nästa år kanske är året de går över helt?

Permalänk
Medlem

Å ena sida, mus och tangentbord räcker ju med usb 2.0. och dom kan använda befintlig lager.
men ja, för en helt ny produkt att komma med "gamla accessories" är ju inte kanske lite halvdant? för att vara Apple, tänker jag.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Känns sjukt konstigt faktist att ett företag som Apple som kan kontrollera alla detaljer väljer att vara så inkonsekvent i dessa frågor

Nästa år kanske är året de går över helt?

Det är då lagkravet träder i kraft, kan vara så att ”udda” grejer fick dispens ett år? Typ rakapparat och kanske även tangentbord.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

Å ena sida, mus och tangentbord räcker ju med usb 2.0. och dom kan använda befintlig lager.
men ja, för en helt ny produkt att komma med "gamla accessories" är ju inte kanske lite halvdant? för att vara Apple, tänker jag.

Ja, hade samma tanke här: är det här bara ett sätt att tömma lagret på gamla (billiga) tillbehör?
Kontakterna i själva datorn är väl USB såvitt jag förstår.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phlopydisk:

Det är då lagkravet träder i kraft, kan vara så att ”udda” grejer fick dispens ett år? Typ rakapparat och kanske även tangentbord.

Om de lanserar produkten i EU innan december nästa år så behöver de inte ha USB-C nästa år heller även efter december då det bara gäller produkter lanserade från december 2024 som kravet gäller

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rågren:

...USB-C, Lightning, Magnetladdaren...
Sjukt störande. Iofs bra att man kan ladda allt samtidigt

Det som behövs är att de släpper duo laddaren igen fast med usb-c, så behöver man bara ha den och usb-c kabeln + laddare med sig. Det skulle bespara min packning ifrån lightningkabeln.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem

Jag kör med ett par sådana här:

Klart värt 30:-. Men bortsett från en äldre iPad Mini, så laddas alla Lightning-prylar med Qi-laddare. Har mer problem med allt som fortfarande kör microUSB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Jag kör med ett par sådana här:<Uppladdad bildlänk>

Klart värt 30:-. Men bortsett från en äldre iPad Mini, så laddas alla Lightning-prylar med Qi-laddare. Har mer problem med allt som fortfarande kör microUSB.

har gott om microb och usb-c hemma, det är när det behövs mini-b som man får leta lite. (wii u pro controller och ps3 sixaxis bland annat)

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

har gott om microb och usb-c hemma, det är när det behövs mini-b som man får leta lite. (wii u pro controller och ps3 sixaxis bland annat)

Har en micro-B till mini-B adapter också

Främst till någon gammal Garmin GPS och BT-högtalare. Till PS3:an började jag köra med sladdad tredjepartskontroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Jag kör med ett par sådana här:<Uppladdad bildlänk>

Klart värt 30:-. Men bortsett från en äldre iPad Mini, så laddas alla Lightning-prylar med Qi-laddare. Har mer problem med allt som fortfarande kör microUSB.

Finns den med USB-C istället för USB-A?

Visa signatur

:: iMac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poddan:

Finns den med USB-C istället för USB-A?

Har inte sett någon med enbart laddning, men denna typen finns:
https://fyndiq.se/produkt/6i1-magnetisk-laddkabel-snabbladdni...