Permalänk
Medlem

Datorstol för 3000~ vs 5000~ vs 10000~

Halloj,

Har planer att köpa ny datorstol & har sneglat en del. Tack vare kakorna så har man ju fått riktad reklam lite här & var om "gamingstolar".

En reklamskylt som stod ut var ju Herman Miller. Priset var ju dock chockande, men inte utesluten för ev köp.

Länkar några exempel jag kikat på::
10-11,000kr
https://segaming.hermanmiller.com/collections/gaming-chairs/p...

6000kr~
https://secretlab.eu/products/titan-evo-2022-series

4000kr~
https://www.ikea.com/se/sv/p/gruppspel-stol-foer-gaming-gunna...

Rimligtvis borde 4000>6000kr ha någon förbättring. Men 4000 eller 6000kr hoppet till 10000 bör ju vara en enorm förbättring?

Jag har ju varit några svängar på tex Mediamarkt(Power nu) & Elgiganten för att provsitta stolar där, och dessa stolar är ju i prisklasser mellan 2000-5000 där också, men känns otroligt plastiga med deras armstöd & hela "hållaren" till armstödet osv.

Vad fasen ska man köpa för stol, utan att behöva modda den i efterhand(tex sy på tyg med fodring för mjukare armstöd)?

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem

För 10k brukar man ju dock få 10 års garanti. Det är inte ovanligt att en kvalitetsstol håller 10-20 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

För 10k brukar man ju dock få 10 års garanti. Det är inte ovanligt att en kvalitetsstol håller 10-20 år.

Herman Miller stolen ger till och med 12 år, 24 timmars användningsgaranti på allt. Så det är förvisso riktigt jäkla bra.

Tror jag har haft min Ikea "kontorsstol" i lätt 10 år nu. Så pengarna hade inte varit bortkastade om man köpte en Herman miller från början.

Men just nu syftar jag på hur sköna de är att sitta i, om komponenter är plastiga, armstöd i hårdplast/mjuka ovanpå, bra stöd i rygg/häck osv. Men bara den där 12 års garantin gör att man blir mer sugen på den stolen.

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Musikälskare

En begagnad Kinnarps 9000 rekommenderar jag

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

En begagnad Kinnarps 9000 rekommenderar jag

Ta det inte personligt men jag rekommenderar verkligen inte den stolen. Helt klart Kinnarps sämsta. Otroligt mycket plast som börjar knarra och låta illa, plus funktioner som blir tröga. Känner folk som jobbar med rekond av stolar och Kinnarps 9000 är de värsta stolarna de vet för de blir aldrig tysta och smidiga. 6000- och 8000-serien är väldigt mycket bättre.

Permalänk
Medlem

Gamingstolar är sällan värda sitt pris om du frågar mig. Jag har ändå ägt tre stycken och varje gång så har de stolarna blivit defekta efter ett par år. Då kostar de ändå runt 2000-3000 kr. Upplevelsen är ju såklart olika beroende på vem du frågar men jag vill ändå påstå att du gör dig själv en tjänst om du väljer i att uppgradera din stol. Jag köpte en Herman Miller Aeron för ca 15000 kr och ångrar inte en sekund över det beslutet. Riktigt gedigen stol och efter ett års aktivt användande så känns den fortfarande som ny.

Så har man pengarna att rättfärdiga ett sådant premiumköp så skulle jag rekommendera det. Det är samma resonemang som när man köper en säng, du spenderar ex antal timmar där och då kan det vara värt att ha något bättre.

Sedan så går det också att köpa begagnade kontorsstolar som är minst lika bra. Så om du har möjligheten att testa runt lite så kör på det, smaken är som baken. 😄

Permalänk
Medlem
Skrivet av telrad:

Gamingstolar är sällan värda sitt pris om du frågar mig. Jag har ändå ägt tre stycken och varje gång så har de stolarna blivit defekta efter ett par år. Då kostar de ändå runt 2000-3000 kr. Upplevelsen är ju såklart olika beroende på vem du frågar men jag vill ändå påstå att du gör dig själv en tjänst om du väljer i att uppgradera din stol. Jag köpte en Herman Miller Aeron för ca 15000 kr och ångrar inte en sekund över det beslutet. Riktigt gedigen stol och efter ett års aktivt användande så känns den fortfarande som ny.

Så har man pengarna att rättfärdiga ett sådant premiumköp så skulle jag rekommendera det. Det är samma resonemang som när man köper en säng, du spenderar ex antal timmar där och då kan det vara värt att ha något bättre.

Sedan så går det också att köpa begagnade kontorsstolar som är minst lika bra. Så om du har möjligheten att testa runt lite så kör på det, smaken är som baken. 😄

Blir förmodligen den Herman miller stolen jag länkade till där ovan. Det känns som det är dags att ta det steget

Black Friday är ju runt hörnan, förhoppningsvis har dom också nån rabatt på stolen

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Skrivet av gurkburk92:

Blir förmodligen den Herman miller stolen jag länkade till där ovan. Det känns som det är dags att ta det steget

Black Friday är ju runt hörnan, förhoppningsvis har dom också nån rabatt på stolen

Tycker ofta jag ser rätt tilltagna rabatter på HermanMiller, typ 10k istället för 15k.