Äldre dator delar tillsammans med dagens större HDD..

Permalänk

Äldre dator delar tillsammans med dagens större HDD..

Hej.

Tänkte göra en fråga angående en build jag funderat på ett tag.
Har lite prylar stående efter jag bytt ut fars gamla enhet till en nyare och har då dessa som jag för nu inte använder, men tänkte jag skulle sätta upp en enhet med TrueNAS Scale installerad på som då är tänkt att agera med följande nedan.

Jellyfin / Media streaming.
NextCloud / Egen molnlagring.
OpenVPN / Säker åtkomst utifrån.
Filserver
Game lagring / Installations plats för spel man använder om det nu fungerar, aldrig provat tidigare. (Dagens spel tar ju plats)

Det är la tänkt detta till att börja med, men kan ju tänkas att det kommer till eller utökas med tiden.

Spec på enhet jag har nu.

Detta är inköpt 2011

ASUS M5A87 870 AM3+ ATX Länk Dustinhome Specifikation
AMD FX-6100 BE 6-CORE 3.3GHZ 14MB SOCKET AM3+ Länk Dustinhome Specifikation
HITACHI DESKSTAR 7K1000.C 500GB 7200RPM SATA/300 16MB / Boot drive och OP system samt Cache.
SAPPHIRE RADEON HD5450 1GB DDR3 PCI-E VGA/DVI/HDMI SILENCE LP

Corsair Xms3 16GB 1333MHz DDR3 Ej ECC (Inköpt 2016)
PSU Corsair CV Series CV650 650W 80 PLUS Bronze (Inköpt 2023)

Dock så har jag ju också fråga om just lagrings kapacitet, dessa delar är ju inte kanske dagens och jag har tänkt att använda mig av HDD som då är större en 10 TB då jag tror att det klarar till den storleken, så frågan är ju om moderkortet klarar av större diskar över.

Tänkte nämligen att sätta om möjligt 2st WD 14 TB eller högre som mirrored storage, har tittat lite på nedan disk, men vet inte hur de är i kvalite och om de passar miljön som NAS typ 24/7 eller om man ska gå på enbart NAS diskar, eller ska man använda sig av mindre diskar typ 6/8 TB för att spegla och om det rasar någon då smidigare och billigare att byta på längre sikt.

WD Ultrastar DC HC550 18TB Länk

Permalänk
Medlem

Hmm... moderkortet är tillräckligt gammal för att inte vara helt 100% säker på om den har 48-bits LBA support på SATA-anslutningarna i BIOS utan endast 32-bits LBA-support.

Det innebär att om det bara är 32-bits LBA support så kan du inte adressera SATA-diskar som är större än 2 TB storlek om den har 512-bytes sektorer. - dvs. även en inkopplad 4TB disk så har du i praktiken inte mer än 2 TB tillgängligt och tom. kan riskera att skriva över disken när du går förbi 2TB gränsen och det börja skriva på början av disken igen om inte använda OS som windows upptäcker att något är fel innan dess.

serverjärn från den tidsrymden har ibland problem med sådant, men märktes inte så länge Windows XP användes då den inte stöder GPT utan endast MBR som partitionstabell och då var det begränsat till max 2 TB storlek för diskar med 512-bytes sektorer oavsett.

Försökte söka lite snabbt på moderkortet men det verkar vara svårt att hitta info om detta dvs. om det stöder LBA48 eller om dem är begränsad till LBA32 på SATA-anslutningarna

Eventuellt kan det finnas BIOS-uppgraderingar som löser problemet om det skulle vara begränsat till 32-bits LBA.

Var försiktig och kolla noga med data som kan förloras innan du börja ladda upp oersättlig data när du skriver över 2 TB storlek på lagringen.

Permalänk
Medlem

i värsta fall så borde ett sata kort som tex https://www.amazon.se/-/en/Syba-SI-PEX40064-SATA-NON-RAID-Gre... ta hand om problemet

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk

Ah. ok, Jag har nu en 500GB hårddisk sitter som boot drive på enheten med installerat TrueNAS Scale system, går jag in under Bios på moderkortet så finns det en som heter "32Bit Data Transfer" och det verkar som att dessa inställningar går att ändra individuellt på varje enskild hårddisk, se bilder samt kapitel utdraget från manualen.

Moderkortets Bios är också uppdaterat till den senaste versionen som är aktuell och sista V. 1506 Build Date. 05/01/13

Permalänk

När jag köpte Toshiba 18TB så testade jag alla sektorer genom att skriva 99% av diskutrymmet och sedan kolla MD5, detta på en Intel 3770k / ASUS P8Z77-V Pro (2012 Q4). Men det betyder ju inte automatiskt att ditt system klarar biffen.

Permalänk
Expertgissare

Jag har svårt att se att det inte skulle fungera och skulle säga att eftersom du vill ha/behöver diskar på 10TB plus så är det bara att köpa det och testa, fungerar det inte så är maskinen inte kompatibel med dina önskemål. Och i så fall kan du köpa ett nyare system alternativt ett instickskort som nämts ovan

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB