Obetalda arbetet? Hemma hur gör ni?

Permalänk
Medlem

Obetalda arbetet? Hemma hur gör ni?

Idag kom min kvinna hem med en silicon sladdrig grej med mjuka piggar på! Man kan ha den på handen när man diskar i diskhon! Okej? Ska jag ta det för en pik eller?...Jag hade lyxen att kunna jobba hemifrån under hela de första sex åren när vi fick vår son, och med det fick jag också hemansvaret. Diska städa tvätta och laga mat och fortsatt sen dess. När jag gör det kallas det jämnställt när hon gör det heter det obetalt arbete hemma? Jag skriver inte detta för att gnälla det tar knappt en timme av dagen, och jag trivs med ordning och reda. Min fråga hur har ni löst (obetalt arbete) hon, (jämnställt) han.

Permalänk
Medlem

Happy wife, Happy life. Frugan, städar, tvättar, jag lagar nästan all mat.

Permalänk
Medlem

Bara för att något inte gäller dig så betyder inte det att inte gäller för någon annan heller.
Har du testat att snälltolka det hon sa?

Hur som, i vår familj så har vi olika sysslor ställt till kompetens. Jag är bra på att laga mat, diska, hålla vitvarorna i schack, rodda med det administrativa kring ekonomi och barn, tvätta, vika, bädda osv. Jag faller på att plocka och dammsuga osv. Där är min partner fantastiskt bra. Vi kämpar på tillsammans och kanske inte alltid håller sams kring sysslorna, men vi har väl kommit fram till efter 10 år tillsammans att det är enklare att prata om saker och ting innan det utvecklas till något otrevligt.

Permalänk
Medlem

Jag tolkar det som du inte längre kan jobba hemifrån, men fortfarande har kvar alla dessa sysslor du tog på dig under de 6 åren?

Jag hade pratat med din andra hälft och förklarat att du gärna gjorde jobbet då iom att du redan var hemma.
Men nu när förutsättningarna har ändrats så känner du dig överbelastad och gärna ser att ni delar på sysslorna.

Och som andra har nämnt, försök dela upp efter de ni tycker är roligare/bättre på att göra än den andre.

"Jämställdhet betyder att kvinnor och män har samma rättigheter, skyldigheter och möjligheter. Jämställdhet gäller alla områden i livet"

Permalänk
Medlem

Obetalt arbete kallas det oavsett vem i förhållandet som gör det. Men i heterosexuella förhållanden så är det fortfarande till största delen kvinnan som gör det ifall man tittar statistiskt.

Har du provat att prata med henne om det? Känner du att du får göra det mesta hemma så lyft det och se hur hon känner. Jag känner ibland att jag gör mer hemma än min fru, det jag har lärt mig är att det är bättre att lyfta det tidigt istället för att det byggs upp till irritation som leder till bråk.

Lycka till!

Permalänk
Medlem

I vårt hushåll så sköter jag all matlagning, disk, den mesta städningen (hon dammsuger ibland) medan hon sköter tvätten (min sortering duger inte, vitt vs inte-vitt).

Utöver det så är det även jag som sköter alla renoveringar, det mesta i trädgården och dyl. Så visst är det ojämställt, men det är vad det är. När barnen blir större kommer de få hjälpa till mera. Klippa gräset med en handjagare nästan slåss de om.

Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Asus Xonar DX | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795
HTPC: Philips 50PUS8804, Kodi samt extern usb-disk
Server: Raspberry Pi 4 | 8GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)

Permalänk
Medlem

Jag sköter
All storhandling, hon har inte gjort det en enda gång på 8 år. Jag betalar för rubbet.
Den mesta kompletteringshandlingen inkl alla beställningar från Mathem, Fodoora etc inkl. att jag betalar för rubbet.
Jag lagar den mesta maten.
Diskar 50%.
Dammsuger.
Fixar allt med all teknik, inkl. support till svärföräldrarna samt betalar för alla abonnemang. Har betalat för min frus iPhone, Apple watch, MB air etc.
Har koll på all vår ekonomi, boende, försäkringar etc.
Bilen sköter jag allt med, samt betalar för rubbet.
Jag lämnar på föris i princip alla dagar i veckan och hämtar i snitt två dagar i veckan.
Jag köper lite kläder till vårt barn, men bara "roliga" saker typ coola skor eller balklänningar. Min fru köper allt praktiskt och viktigt.
Jag nattar ALLTID, om jag inte sover borta eller jobbar sent (händer extremt sällan).
Jag kör alltid. Min fru har körkort men vägrar köra, så involverar det bilen involverar det mig.

Min fru sköter:
All tvätt, jag får inte ens titta på tvättmaskinen, hon blir tokig eftersom hon har heeeeelt andra krav.
All städ förutom dammsugning eller om jag får feeling och fixar lite. Även det mesta plocket efter vårt barn.
Den mesta planeringen kring vårt barn. Jag är med och exekverar, men min fru vet alltid bäst när det kommer till planering.
Alla presentinköp till folks födelsedagar, gåbort presenter etc (vi delar på inköpen pengamässigt).
Håller reda på viktiga saker, typ min mammas födelsedag och sånt jag annars glömmer.
Matlagning nån enstaka gång.
Diskar 50%
Hämtar på föris 3 ggr veckan ca. Lämnar någon enstaka gång ibland. Tar de flesta föräldramöten.
Lovade mig själv för länge sedan att jag alltid skulle handla alla kläder själv, gjorde det också tills jag träffade min fru. Hon är svinduktig på det så nu är det så..

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata