Permalänk
Medlem

Gamingdator 15-20k

Tjena!
Nu börjar black friday närma sig och jag tänkte slå till på en ny dator.

Det enda som är bestämt är att jag vill ha ett fractal design north chassi med fönster, samt att det ska vara vattenkylning för processorn (snygg design hehe). Resten är flexibelt.

Jag spelar lol, cs, starstable och inte speciellt mycket mer krävande spel än så.

Budgeten kan vara lite flexibel. Ska även köpa ny skärm 27 tum (ej i denna budget), så tar gärna emot rekommendationer för det också!

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/kundvagn/visa/bvYdAe-7t-GDbnFPu33qEkWqVD0/trizeel

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASRock B650i Lightning - G.Skill 32GB 6000MHz Trident Z5 - ASUS TUF Gaming RX 7900 GRE OC - Corsair SF750 - Thermalright Peerless Assassin 120 Mini - Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem

Två bra förslag redan, på olika sätt. Istället för att föreslå ytterligare alternativ lämnar jag bara kommentarer om "svårigheter" med de två.

1. 6400 MHz kan bli svårt att uppnå i 1:1 MEMCLK:UCLK. Av den anledningen 6000 MHz brukar anses optimalt, det ska inte vara problem att köra 1:1. Även 6200 MHz borde gå hyfsat smidigt men vid 6400 MHz börjar man lite behöva ha bra kisel-lotteri.

2. Arctics AIO får inte plats i toppen av chassit (för tjock, krockar med RAM/VRM). Bäst att hitta någon som är <60mm tjock (radiator+fläkt).

Visa signatur

Nr 1: Prime X670-P, 7700X, Peerless Assassin SE, Fury Beast 32GB 6000MHz CL36, 4070 Ti Super, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, North.
Nr 2: B550-A Pro, 5700X, Hyper 212 Evo V2, Vengeance 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snusious:

Två bra förslag redan, på olika sätt. Istället för att föreslå ytterligare alternativ lämnar jag bara kommentarer om "svårigheter" med de två.

1. 6400 MHz kan bli svårt att uppnå i 1:1 MEMCLK:UCLK. Av den anledningen 6000 MHz brukar anses optimalt, det ska inte vara problem att köra 1:1. Även 6200 MHz borde gå hyfsat smidigt men vid 6400 MHz börjar man lite behöva ha bra kisel-lotteri.

2. Arctics AIO får inte plats i toppen av chassit (för tjock, krockar med RAM/VRM). Bäst att hitta någon som är <60mm tjock (radiator+fläkt).

Bra input!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASRock B650i Lightning - G.Skill 32GB 6000MHz Trident Z5 - ASUS TUF Gaming RX 7900 GRE OC - Corsair SF750 - Thermalright Peerless Assassin 120 Mini - Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem

Tack för alla bra tips!

Har utgått från dessa och knåpat ihop nedan;

https://komponentkoll.se/bygg/wQEiL

Kan jag göra något bättre? snyggare? vad tycker ni? har jag missat något?

Permalänk
Medlem

Upptäckte nu att kylaren inte synkar färgmässigt till moderkortet, hur borde jag välja istället för att det ska bli harmoni mellan alla delar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trizeel:

Upptäckte nu att kylaren inte synkar färgmässigt till moderkortet, hur borde jag välja istället för att det ska bli harmoni mellan alla delar?

Båda är väl svarta?

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trizeel:

Upptäckte nu att kylaren inte synkar färgmässigt till moderkortet, hur borde jag välja istället för att det ska bli harmoni mellan alla delar?

Tänker du olika svarta nyanser eller RGB'n som du själv kan välja färg på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Båda är väl svarta?

Skrivet av willienelpson:

Tänker du olika svarta nyanser eller RGB'n som du själv kan välja färg på?

Menar gällande rgb! För allt från RAM till kylning mm. Kan det vara olika svarta också haha..😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trizeel:

Tack för alla bra tips!

Har utgått från dessa och knåpat ihop nedan;

https://komponentkoll.se/bygg/wQEiL

Kan jag göra något bättre? snyggare? vad tycker ni? har jag missat något?

Väldigt långsamt RAM. Något i denna stil?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Väldigt långsamt RAM. Något i denna stil?

https://komponentkoll.se/bild/yWccF.png

Åh Tack! Ska kolla på det, vill gärna ha rgb!

Permalänk
Medlem

Har även fått dessa förslag;

Vad tänker vi här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trizeel:

Att AM5 bygget ser bättre ut (Intel med DDR4 också).
Annars fortfarande att det kan bli svårt med kylaren i chassit..
Hade även valt andra varianter av grafikkorten egentligen.

Visa signatur

Nr 1: Prime X670-P, 7700X, Peerless Assassin SE, Fury Beast 32GB 6000MHz CL36, 4070 Ti Super, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, North.
Nr 2: B550-A Pro, 5700X, Hyper 212 Evo V2, Vengeance 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snusious:

Att AM5 bygget ser bättre ut (Intel med DDR4 också).
Annars fortfarande att det kan bli svårt med kylaren i chassit..
Hade även valt andra varianter av grafikkorten egentligen.

Okej! Vad är skillnaden kortfattat mellan ddr4 och 5? Är det lika ”framtidssäkert”?

Vilket grafikkort hade du valt och till vilket av byggena?

Tusen tack för all hjälp!