Permalänk
Medlem

Pixelgaranti? Köpa ny skärm.

Hej! Tänkte köpa ny skärm nu en 4k eller 1440p inte säker än.

Mina förra 2 skärmar jag köpt hade båda döda pixlar och en av dom fick jag ej lämna tillbaka (benq skärm). Så det blev helt bortkastade pengar (kommer aldrig köpa benq skärm igen)

Hur vet man om man får lämna tillbaka sin skärm om där är en död pixel? Vill ej spendera 10k på en 4k skärm sen är där en död pixel mitt i skärmen och så får jag ej lämna tillbaka den?

Permalänk
Medlem

Sök på "pixelgaranti [butik]".

Permalänk
Skrivet av nevalopo:

Hej! Tänkte köpa ny skärm nu en 4k eller 1440p inte säker än.

Mina förra 2 skärmar jag köpt hade båda döda pixlar och en av dom fick jag ej lämna tillbaka (benq skärm). Så det blev helt bortkastade pengar (kommer aldrig köpa benq skärm igen)

Hur vet man om man får lämna tillbaka sin skärm om där är en död pixel? Vill ej spendera 10k på en 4k skärm sen är där en död pixel mitt i skärmen och så får jag ej lämna tillbaka den?

Så pass bra garanti som 1 pixel är nog ingen som har tror jag.

De flesta brukar ha 4-5pixlar i ett litet område typ.

Finns säkert undantag.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Eizo har nog en av de bästa.
Se sida 7 här.

Edit: Den var visst från 2016, det jag hittar på Eizos hemsida nämner bara Bright pixels och säger att dark pixels inte alls räknas in i deras pixel policy. Så behöver nog kollas med dom vad som faktiskt gäller numera.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk

Senast jag köpte en dyr skärm som hade pixelfel kunde jag använda mig av 14dagars ångerrätt. Sen om det är rätt eller fel vet jag inte, men det var Inet själva som föreslog det när jag ringde och berättade om den döda pixeln. Skärmen som hade problem var en Acer 34" Predator X34P.

Permalänk
Bildexpert 📺

Min känsla är att senaste 5+ åren är det hyfsat vanligt med frågor om pixelgarantier, rädslan för döda pixlar och mycket om-jag-har-döda-pixlar-vad-gör-jag-då-frågor. Men väldigt få diskussioner om faktiskt döda pixlar. Och de som kommer handlar ofta om begagnade skärmar eller fyndvaror. Fyndvaror man kan misstänka är just returer pga av döda pixlar.

Däremot sällan det blir frågor om nyköpta skärmar, vilket kan tyda på att problemet arbetat ut sig självt, vilket förstås vara ett falskt intryck eftersom jag gissar att idag tar de flesta och gör som beskrivet ovanför: använder 14 dagars ångerrätt.

Permalänk

Glöm inte bort att död pixel inte är det enda som man ska tänka på, även Backlight Bleed och IPS Glow finns.
Jag köpte förra året en VA-panel från elgiganten, den fungerade jättebra i början men efter 3 veckor hade den succesivt byggt på så att det var väldigt svårt att se mörka scener. Tack vare elgigantens 30 dagars öppet köp var det inga problem att returnera den.