Thermalright Peerless Assassin 120 SE – bra och billigt i balans

Permalänk
Melding Plague

Thermalright Peerless Assassin 120 SE – bra och billigt i balans

Nästa anhalt för testlabbet är den ständigt efterfrågade processorkylaren Peerless Assassin från Thermalright, det är dags att syna lönnmördaren utan like.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det är inte stolthet man känner, när man sitter här med sin tre gånger så dyra Noctua och både undrar och i hemlighet hoppas att det kanske ändå blev något mätfel i testningen.

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk
Medlem

Det är synd att Thermalright mer eller mindre har varit försvunnet från våran marknad under lång tid, de hade några av de bästa kylarna innan Noctua kom in på marknaden.
Hoppas att denna eminenta produkt gör att mer av deras utbud kommer tillbaka till oss för att kunna öka konkurrensen och förhoppningsvis få ner de överpriserna som vissa kylare envisas med idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FarbrorBarbr0:

Det är inte stolthet man känner, när man sitter här med sin tre gånger så dyra Noctua och både undrar och i hemlighet hoppas att det kanske ändå blev något mätfel i testningen.

Jag vet inte hur gammal din Noctua är men min dh14 är gammal nog för att börja gro en moppemusch så även fast den var dyrare så blir det med lite girl math ändå jävligt billigt.

Det jag undrar mest är hur enkel den är att montera? Att montera Noctua är som en dröm, att montera Dark rock pro 4 satte en fot i graven. Det är värt rätt så mycket för mig att inte behöva få en hjärnblödning varje gång jag ska montera kylaren

Permalänk
Medlem

Vore intressant och se om kylningen blir närmare noctua med bättre fläktar 😊eller bättre!

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Fick hänga på två Noctua fläktar på min, dom rackarna som följer med låter en hel del över 50%.

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem

Vill man ha ännu billigare tyckte jag zalman-cnps9x-optima var rätt bra, speciellt för priset.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karazhan:

Jag vet inte hur gammal din Noctua är men min dh14 är gammal nog för att börja gro en moppemusch så även fast den var dyrare så blir det med lite girl math ändå jävligt billigt.

Det jag undrar mest är hur enkel den är att montera? Att montera Noctua är som en dröm, att montera Dark rock pro 4 satte en fot i graven. Det är värt rätt så mycket för mig att inte behöva få en hjärnblödning varje gång jag ska montera kylaren

Väldigt enkel tyckte jag, på AM5. Behövdes inget på baksidan. Bara två byglar som skruvades fast i standardfästena runt sockeln. Sen på med kylaren och skruva fast den med två lättåtkomliga skruvar i tidigare nämnda byglar.
Jämfört med 212+ som var den luftkylare jag monterade senast (säkert 10 år sedan) innan detta, var Peerless Assassin en njutning.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

Om man vill ha ram med hög profil så har thermalright peerless assassin (icke SE) modellen ca 1 cm mer utrymme för ram

Permalänk
Medlem

Jag har fortfarande en Thermalright Archon från 2012 som tuffar vidare. Det är lite märkligt att Thermalright inte är mer populära än vad de är, de har haft flera riktigt bra kylare, Archon, Silver Arrow och Macho för att dra några exempel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swedishchef_90:

Vore intressant och se om kylningen blir närmare noctua med bättre fläktar 😊eller bättre!

Många byter ju ut medföljande fläktar mot egna val. Det skulle vara intressant att se en jämförelse där alla kylarna har samma fläktar monterade och hur de presterar då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jawik:

Många byter ju ut medföljande fläktar mot egna val. Det skulle vara intressant att se en jämförelse där alla kylarna har samma fläktar monterade och hur de presterar då.

Jag tyckte min blev några grader svalare med Noctua fläktar på samma kurva.

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem

Kör själv Thermalright Phantom Spirit 120 SE som är snarlik, om möjligt marginellt bättre. Helnöjd!

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FarbrorBarbr0:

Det är inte stolthet man känner, när man sitter här med sin tre gånger så dyra Noctua och både undrar och i hemlighet hoppas att det kanske ändå blev något mätfel i testningen.

Tycker ändå att min med sina ynka 6 heatpipes presterar tillräckligt bra. Bara kul att luftkylning tar steg framåt, även i de lägre prisklasserna.

Blir också intressant att återkomma sen, när Noctua nu släpper sin uppdaterade variant av D-15.

https://www.sweclockers.com/nyhet/36504-noctua-presenterar-na...

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

riktigt bra kylare för pengarna, kyler min 6700k med 25% flödeshastighet gå mycket över din avger fläktarna ett vinande vansinnigt störande ljud. fläktarna ska bytas ut då det är bla dom sämsta jag varit med om

Permalänk

Kyler min 7800x3d utan problem, toppen kylare om man inte har en hungrig 14900k, då kanske en Be Quiet! Dark Rock Pro 5 skulle vara ett bättre val.

Kan inte Sweclockers testa en Be Quiet! Dark Rock Pro 5?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Skrivet av Panthro:

riktigt bra kylare för pengarna, kyler min 6700k med 25% flödeshastighet gå mycket över din avger fläktarna ett vinande vansinnigt störande ljud. fläktarna ska bytas ut då det är bla dom sämsta jag varit med om

Kan hålla med om att det där susande ljudet är lite små jobbigt ibland, men inget som stör om man har hörlurar på.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Vad roligt med ett kylartest mer... mer...

Den där ser ju ut som ett riktigt bra budgetkylare istället för 212an. Om man sedan byter ut fläktarna till några bättre får man mycket mer för pengarna än att köpa en Noctua.

Sitter själv med en Noctua NH-U12A Chromax Black som kostar idag 1549:- på Inet. De ser ju ut som de presterar likvärdigt till en tredjedel av priset.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk

Riktigt trevlig läsning 👍.

Permalänk
Medlem

Vad var det som hände för 15 år sedan när de försvann? En lappad TRUE var ju guld-standard innan D14 och alla andra kom ut

Det känns som de hade kunnat göra mer med den ledningen. Kul att se dem tillbaka med besked! I denna prisklass är de nog svårslagna

Edit: saknar kylprestanda vid de strypta varvtalen vid ljudtesterna. Det viktigaste borde ju vara prestanda vid en given ljudnivå

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av medbor:

Vad var det som hände för 15 år sedan när de försvann? En lappad TRUE var ju guld-standard innan D14 och alla andra kom ut

Det känns som de hade kunnat göra mer med den ledningen. Kul att se dem tillbaka med besked! I denna prisklass är de nog svårslagna

Edit: saknar kylprestanda vid de strypta varvtalen vid ljudtesterna. Det viktigaste borde ju vara prestanda vid en given ljudnivå

Det finns temperaturmätningar vid 40 dBA normaliserat i testet (grafen långt ner ovanför ljudmätningarna).

Permalänk
Medlem

Har en peerless till min överclockade 13600k (mellan 5,4-5,7ghz). Tempsen är väldigt bra. Tänkte först köpa en mycket dyrare kylare när jag såg nån video på YT, och tänkte "jag kan ge den en chans, i värsta fall kan jag ge bort den till min lillebror". I idle brukar jag ligga på i genomsnitt 32 grader, och i spel (som CP77) runt 60c. I cinebench kan jag pusha upp över 80 på några cores, men då kör alla cores 100%. Har också ersatt orginalhållaren med en thermalright frame, alltså plattan som håller cpu:n på plats för (kostade 10-20 dollar) vilket många säger också sänker tempsen.

Helt klart ett 10/10 köp för mig. Glad att jag vågade ge den en chans.

Visa signatur

Hahaha! Jag äger alla på Halo! PC, vad är det?

Permalänk
Medlem

Vågar man köra denna på en 5800X3D?

Har ett litet Coolermaster Nr200P chassi och ett 3080 kanske är för lite luft för att funka bra?

Permalänk
Medlem

Trevligt med ett kylartest , mer sånt vill vi ha!

Nu råkar man redan ha en Assassin 120SE i lådan så inte överraskad av det fina testresultatet. Själv tycker jag den är toppklass sett till va man får för pengarna, finns ingen kylare som jag tycker är värd de extra pengarna över Assassin 120SE.

Enda som känns billigt när jag jämförde den mot t.ex. min större och dyrare Scythe kylare va fläktarna som är enkla i sin design och utan någon gummidämpning men mina va ändå förvånandsvärt tysta efter jag gjort en egen fläktprofil med prio på låga varvtal. När de verkligen behöver dra på så är ändå mina utan konstigt ljud, bara vanligt vindljud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattemaz:

Vågar man köra denna på en 5800X3D?

Har ett litet Coolermaster Nr200P chassi och ett 3080 kanske är för lite luft för att funka bra?

den kyler en 5800x3d utan problem.
Däremot är ditt chassi för litet med 2 mm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ortovox:

Trevligt med ett kylartest , mer sånt vill vi ha!

Nu råkar man redan ha en Assassin 120SE i lådan så inte överraskad av det fina testresultatet. Själv tycker jag den är toppklass sett till va man får för pengarna, finns ingen kylare som jag tycker är värd de extra pengarna över Assassin 120SE.

Enda som känns billigt när jag jämförde den mot t.ex. min större och dyrare Scythe kylare va fläktarna som är enkla i sin design och utan någon gummidämpning men mina va ändå förvånandsvärt tysta efter jag gjort en egen fläktprofil med prio på låga varvtal. När de verkligen behöver dra på så är ändå mina utan konstigt ljud, bara vanligt vindljud.

Ingen dämpning? Mina fläktar har gummitrianglar i hörnen.
Kanske skiljer sig mellan modellerna då, jag har den vita med vita RGB fläktar.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Cool:

Ingen dämpning? Mina fläktar har gummitrianglar i hörnen.
Kanske skiljer sig mellan modellerna då, jag har den vita med vita RGB fläktar.

har samma model, köpt av en kille här på Sweclockers

Permalänk
Medlem

Ni skulle testat versionen med 7 heatpipes.
Jag har den och den va mycket bättre än min Noctua D15.
Jag kyler en 14700K utan problem, köptes på Amazon för 520kr.

Den med 7 heatpipes kan tygla 280W för samma peng som den med 6 värmerör.

https://www.thermalright.com/product/phantom-spirit-120-se/

Och sen finns det en med 8st heatpipes.
https://www.thermalright.com/product/silver-arrow-ib-e-extrem...

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 7800X3D Noctua D15 Chromax Black - Corsair 6400MHz cl30 - Msi 4080S Suprim X - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karazhan:

Jag vet inte hur gammal din Noctua är men min dh14 är gammal nog för att börja gro en moppemusch så även fast den var dyrare så blir det med lite girl math ändå jävligt billigt.

Det jag undrar mest är hur enkel den är att montera? Att montera Noctua är som en dröm, att montera Dark rock pro 4 satte en fot i graven. Det är värt rätt så mycket för mig att inte behöva få en hjärnblödning varje gång jag ska montera kylaren

Girl math är ju allt annat än logisk. Det du sa var både ekonomiskt och logiskt.

Sitter själv med en gammal dh-15 som jag köpte för typ 100 år sen på nån rea för runt 650 spänn.
Verkar fungera bra än idag.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Kyler min 7800x3d utan problem, toppen kylare om man inte har en hungrig 14900k, då kanske en Be Quiet! Dark Rock Pro 5 skulle vara ett bättre val.

Kan inte Sweclockers testa en Be Quiet! Dark Rock Pro 5?

Jag har samma kombination, och har fläkten inställd på en extremt återhållen fläktkurva.
Tyst. Och tillräckligt sval för att aldrig throttla.
Naturligtvis mest CPU:ns vettiga effektbehov att tacka för det, men kylaren gör verkligen ett bra jobb till någorlunda rimligt pris också.