Lite längre inlägg eftersom det alltid är många som helt okritiskt fortsätter sprida och baserar sina åsikter på siffror som uppenbarligen inte speglar verkligheten.
Man behöver faktiskt läsa mer än rubriken innan man drar slutsatser. Det är tjorvigt att nyhetssidorna även de misslyckas med detta, vilket gör det än svårare för konsumenten att se vad som är vettigt framtagna siffror och vad som är mediacirkus och sensationalism.
Här är Prisjakts nyhet från förra året om detta, vilken är en av de två källor TV4 använt sig av. Prisjakt säger ordagrant att:
Detta är alltså en någorlunda rimlig måttstock för att särskilja bluffreor från helt reguljära prishöjningar och prissänkningar - priset har höjts nyligen och varan förekommer som ett erbjudande under Black Friday. En del varor som inte är blufferbjudanden kommer slinka med här, exempelvis en vara som legat på 600:-, höjts till 700:-, reas ut för 550:- men där jämförelsepriset ändå anges som "600:-" eller "nedsatt 50:-". Svårt dock att avgöra om det är en relevant del av dessa 13%.
Pricerunners metodik har jag inte hittat, men i en artikel i Ehandel sägs att:
Pricerunner kollar alltså om priset höjts under de senaste tre-fyra månaderna och klassar det sedan som bluff om produkten reas ut under Black Friday - helt oavsett hur prissänkningen då anges. Det fångar då in väldigt många varor där priset någorlunda frekvent justeras och där butiken faktiskt är helt ärlig gällande prissättning. Tyvärr verkar Pricerunner inte så intresserade av att använda en vettig mätmetod:
Gällande att sju av tio inte korrekt redovisat lägstapriset så är även de uppgifterna från förra året, närmare bestämt två månader efter att lagändringen genomfördes. Jag hoppas det ser bättre ut i år. Det är också fullständig skit att det fuskas med priserna i kanske så mycket som 13% av fallen. Men det blir då inte bättre av att sidor som Pricerunner sedan också är oärliga i sin metodik istället för att försöka ta fram så bra underlag som möjligt.