AMD tar marknadsandelar från Intel igen

Permalänk
Melding Plague

AMD tar marknadsandelar från Intel igen

Efter en svag period i mitten av året steg AMD:s andel av processormarknaden återigen under tredje kvartalet, enligt siffror från Mercury Research.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Riktigt sköj, hoppas det släpper på grafikkortssidan snart också!

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Medlem
Skrivet av KorvMos:

Riktigt sköj, hoppas det släpper på grafikkortssidan snart också!

Lär inte hända. AMD må ha väldigt bra processorer och grafikkorten är inte dåliga de heller. Men Nvidia har sådant otroligt överläge, både när det gäller funktioner och prestanda.

Permalänk
Medlem

Kul att det går bra för amd då dom de senaste året haft bättre produkter än intel.
Tråkigt att intel fanboys inte kan erkänna att amd gör bättre produkter just nu.

Sen får deras grafikkort alldeles för mycket ”skit” för att inte va så ”starka” eller så men vilket dom är och till ett humant pris gent emot giriga nvidia som vill åt vart ända litet korvöre man kan från konsumenterna o ta överpris på sidan produkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ghuntax:

Kul att det går bra för amd då dom de senaste året haft bättre produkter än intel.
Tråkigt att intel fanboys inte kan erkänna att amd gör bättre produkter just nu.

Sen får deras grafikkort alldeles för mycket ”skit” för att inte va så ”starka” eller så men vilket dom är och till ett humant pris gent emot giriga nvidia som vill åt vart ända litet korvöre man kan från konsumenterna o ta överpris på sidan produkter.

@Ghuntax

Amd gör bra grejer som ger hög fps men väldigt många har problem med stutter vid hög fps så spelupplevelsen blir lidande.

Kolla in Amd forumet, är ett väldigt stort problem.
Amd vet om detta och har inte hittat någon lösning än.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 7800X3D Noctua D15 Chromax Black - Corsair 6400MHz cl30 - Asus Tuf 7900xtx - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ghuntax:

Sen får deras grafikkort alldeles för mycket ”skit” för att inte va så ”starka” eller så men vilket dom är och till ett humant pris gent emot giriga nvidia som vill åt vart ända litet korvöre man kan från konsumenterna o ta överpris på sidan produkter.

Både AMD och Nvidia har samma prisättning mer eller mindre.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem
Skrivet av iRonNuke:

Lär inte hända. AMD må ha väldigt bra processorer och grafikkorten är inte dåliga de heller. Men Nvidia har sådant otroligt överläge, både när det gäller funktioner och prestanda.

Det hade ju Intel över AMD också? AMD skulle gå i konkurs eller bli uppköpta, så gick snacket och spekulationerna. Vi vet alla hur det gick. Ingenting varar för evigt. Inte heller Nvidias övertag.

Permalänk
Medlem

Kul för AMD. Deras X3D serie är ju den som ser till att detta händer.
Blir intressant att se hur Intels gen15 serie som skall ha ny arkitektur står sig mot just X3D.

På grafikkortsfronten ligger dock AMD hopplöst efter Nvidia som är minst en generation före på allt utom rastrering.
Rastrering som dessutom spelar mindre och mindre roll i moderna titlar. Det som gäller nu och framgent är uppskalning samt Raytracing och energieffektivitet. Där vet vi hur det ser ut lagen emellan. Lägg därtill utvecklarstöd samt drivrutinernas funktion så blir AMD änmer efter. Bara en sådan sak som anti-lag vilket fick folk bannade från CS2 säger en hel del.

Permalänk
Skrivet av wibbe44:

Kul för AMD. Deras X3D serie är ju den som ser till att detta händer.
Blir intressant att se hur Intels gen15 serie som skall ha ny arkitektur står sig mot just X3D.

På grafikkortsfronten ligger dock AMD hopplöst efter Nvidia som är minst en generation före på allt utom rastrering.
Rastrering som dessutom spelar mindre och mindre roll i moderna titlar. Det som gäller nu och framgent är uppskalning samt Raytracing och energieffektivitet. Där vet vi hur det ser ut lagen emellan. Lägg därtill utvecklarstöd samt drivrutinernas funktion så blir AMD änmer efter. Bara en sådan sak som anti-lag vilket fick folk bannade från CS2 säger en hel del.

Ja 7800x 3d verkar sälja som smör, tror inte nya intel står sig särskilt bra mot X3d i mmo spel tex.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ghuntax:

Kul att det går bra för amd då dom de senaste året haft bättre produkter än intel.
Tråkigt att intel fanboys inte kan erkänna att amd gör bättre produkter just nu.

Sen får deras grafikkort alldeles för mycket ”skit” för att inte va så ”starka” eller så men vilket dom är och till ett humant pris gent emot giriga nvidia som vill åt vart ända litet korvöre man kan från konsumenterna o ta överpris på sidan produkter.

De har mycket problem med att köra höga hastigheter på minne.
De har problem volten så de stryper skiten.
De har problem med värmeutvecklingen.
De har så mycket problem så de har släppt ny bios uppdatering en gång i månaden och en då funkar det inte.

https://www.youtube.com/watch?v=JZGiBOZkI5w

Nä du har så fel.
Det sista bygget jag nu har (I9-13900KF) Jag bara starta datorn och allt funka från första dagen. Aldrig några problem alls.
Intel kommer alltid vara bäst.
Med vänliga hälsningar från intel fanboy.

Permalänk
Medlem

Då köper man en AMD processor, och aktier i Intel för motsvarande summa. Då har processorn betalt sig själv när det är dags att byta nästa gång

Permalänk
Medlem

Första datorn kom från egna pengar efter en sommars arbete. Frågade Sweclockers om råd, såg ut som AMD va bäst just då (2005). Skulle va lögn om jag sa AMD inte har en speciell plats i mitt hjärta men 2012 för de som kommer ihåg va AMD inte mycket att ha (bulldozer... haha) så blev intel 3700K. Hade AMD inte haft så fin rea på sin plattform för 2700X så hade det nog blitt en 9900K hösten 2018. Fortsätter AMD såhär blir det nog en x800X3D 2025. Intels multithread förmåga är dock stark så hoppas AMD kan skapa en bra hybrid med några "zen4c" cores.

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perdonotknow:

Nä du har så fel.

Jag trodde vi alla var överens om att inte låta subjektiva åsikter ersätta objektiv sanning.

Skärp er nu, det spelar ingen roll vilket företag som bygger vad utan vilken prestanda du får ur per krona (...för båda är precis lika tillförlitliga, i det stora hela) och när det kommer till prestanda per krona spenderat är vi alla förlorade.

Så, då släpper vi det och går vidare.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Jag trodde vi alla var överens om att inte låta subjektiva åsikter ersätta objektiv sanning.

Skärp er nu, det spelar ingen roll vilket företag som bygger vad utan vilken prestanda du får ur per krona (...för båda är precis lika tillförlitliga, i det stora hela) och när det kommer till prestanda per krona spenderat är vi alla förlorade.

Så, då släpper vi det och går vidare.

@SuperSverker

Du kan ju inte skriva något som inte stämmer och säga att vi ska gå vidare 😆

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 7800X3D Noctua D15 Chromax Black - Corsair 6400MHz cl30 - Asus Tuf 7900xtx - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

@SuperSverker

Du kan ju inte skriva något som inte stämmer och säga att vi ska gå vidare 😆

Vad är det som inte stämmer..?
Faktum kvarstår dock att vi alla (ja, både du och jag) letar fram och fokuserar på den informationen som stödjer vår egen ståndpunkt för vi båda är övertygade att den är rätt.

En ensam youtuber är knappast en källa, och som exempel har det gjorts undersökningar som kollar drivrutinstillförlitlighet mellan grafikkort och konstaterar att Nvidia krånglar mer än AMD men vi alla rider ändå på den gamla sanningen att AMD krånglar oftare för det är så vi människor fungerar.

Letar du efter en gul bil kommer du notera alla gula bilar men missa de blåa brinnande vraken vid sidan av vägen.

Jag är helt för att vi alla har en diskussion men att ange att någon annan har fel i sin åsikt är ju inte riktigt schysst. Ingen av oss sysslar med fakta här ändå

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Skrivet av Perdonotknow:

De har mycket problem med att köra höga hastigheter på minne.
De har problem volten så de stryper skiten.
De har problem med värmeutvecklingen.
De har så mycket problem så de har släppt ny bios uppdatering en gång i månaden och en då funkar det inte.

https://www.youtube.com/watch?v=JZGiBOZkI5w

Nä du har så fel.
Det sista bygget jag nu har (I9-13900KF) Jag bara starta datorn och allt funka från första dagen. Aldrig några problem alls.
Intel kommer alltid vara bäst.
Med vänliga hälsningar från intel fanboy.

Jag har inga problem alls med min 7800x3d, ingen värmeutveckling att prata om tillskillnad från dom som kör 13900k och 14900k stock. Jag har inga problem med bios. Kör mina DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo Svart AMD Expo i 6000mhz med expo inga problem alls, till skillnad vilka problem jag hade med xmp till min i9900k prolle, fick stänga av det till slut.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perdonotknow:

De har mycket problem med att köra höga hastigheter på minne.
De har problem volten så de stryper skiten.
De har problem med värmeutvecklingen.
De har så mycket problem så de har släppt ny bios uppdatering en gång i månaden och en då funkar det inte.

https://www.youtube.com/watch?v=JZGiBOZkI5w

Nä du har så fel.
Det sista bygget jag nu har (I9-13900KF) Jag bara starta datorn och allt funka från första dagen. Aldrig några problem alls.
Intel kommer alltid vara bäst.
Med vänliga hälsningar från intel fanboy.

Du har en 13gen cpu å pratar om värmeutveckling 😂
kör sj 13900ks och det är galet svårt å kyla den + sinnessjuk powerdraw och 7800x3d spöar den i majoriteten av spel ändå 😋

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Vad är det som inte stämmer..?
Faktum kvarstår dock att vi alla (ja, både du och jag) letar fram och fokuserar på den informationen som stödjer vår egen ståndpunkt för vi båda är övertygade att den är rätt.

En ensam youtuber är knappast en källa, och som exempel har det gjorts undersökningar som kollar drivrutinstillförlitlighet mellan grafikkort och konstaterar att Nvidia krånglar mer än AMD men vi alla rider ändå på den gamla sanningen att AMD krånglar oftare för det är så vi människor fungerar.

Letar du efter en gul bil kommer du notera alla gula bilar men missa de blåa brinnande vraken vid sidan av vägen.

Jag är helt för att vi alla har en diskussion men att ange att någon annan har fel i sin åsikt är ju inte riktigt schysst. Ingen av oss sysslar med fakta här ändå

Utan att undersöka djupare skulle jag kalla mig lite skeptisk till oberoende undersökningar när de är beställda - tänker på till exempel Intels beställda undersökning av processorer som Gamers nexus utredde inkl att intervjua vd för företaget som gjorde den där allt var kaos. Det var också äldre kort det gällde.

Betyder dock inte att jag är skeptisk till det påstådda resultatet- jag har generellt bytt grafikkort väldigt ofta tidigare, har haft mitt 6800XT sedan launch nu vilket är väldigt länge för mig, och en stor del av anledningen är att det är bekvämt med hur det bara rullar på. Nu är det ju en annan era nu också med FSR, FG osv- använder fluid motion frames i alan wake 2 för tillfället och att kunna bara mixtra med settings tills man får 45-50 fps och sedan bara magiskt dubbla det minskar ju upplevda behovet att uppgradera lite

Mitt "daily driver" kort var innan 2080S och där hade jag bland annat problem med nvlddmkm.sys, eller att driver och spel kraschade och nvlddmkm.sys var utpekad som den komponent som kraschade i loggen. På Nvidias forum och forum för de spel som jag hade problemet i så var det alltid överenskommet att det var något annat än drivern/kortet som var fel- det var nätagg, ram, Windows installation eller bara spelet. Installerade inte om eller bytte något vad jag minns när jag slängde in mitt 6800XT istället - ändå försvann problemen.
Har haft just det problemet på 1070 en gång i tiden - helt annan rigg, och annan av Nvidias .sys filer som pekats ut som orsakande dpc latency som pajade ljud på laptop- lösningen var att rulla tillbaka driver till typ äldsta jag kunde hitta för systemet eller bara köra utan Nvidia driver med iGPU.

Icke desto mindre hör man konstant här att de enda som har riktiga problem är AMD, och kan ju påpekas att det varit flera trådar på forumet då folk försökt byta till AMD och sedan gett upp för att det bara inte går av olika anledningar. Något så illa problem har jag aldrig stött på med alla de grafikkort jag haft vid det här laget, men dåliga exemplar finns ju och AMD har haft sin beskärda del issues med, samt mängden spel som inte bara släpps utan förblir väldigt instabila verkar bara öka.

Oavsett hilarious att ha kört många kort från båda sidor och höra i varje kommentarstråd att ena sidan funkar ju bara inte, att det är allmänt kännt.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göteborgaren:

Du har en 13gen cpu å pratar om värmeutveckling 😂
kör sj 13900ks och det är galet svårt å kyla den + sinnessjuk powerdraw och 7800x3d spöar den i majoriteten av spel ändå 😋

Man har inga problem med värmen. Ligger på 25-28 idel. Kör man tunga CPU bundna spel så ligger den och hoppar mellan 50-60 grader. Kör man äldre spel på 2-4 år. Ligger man på 40-50 Grader. Så man har det långt till 100 Grader.
Jag vet att jag kan få det kallare. För jag kör med en lopp med grafikkort på samma slinga.

Sen till spel. Varför ska man ha mer FPS när man ligger och hoppar mellan 150 FPS - 230 FPS i spel . Ibland upp till 300 FPS. Då alltid på högsta inställningar i spelen. Varför ska man då köpa en CPU som där är problem med. Jag satsar på säkra laget.

Så nej den är inte svår kyld. Man ska bara göra rätt med en sådan CPU. Med rätt kylning.

Jag tror du har tittat för mycket på tester där man kör CPUn typ 100 %. Det är inte dem du ska gå efter.
Tittar man på normal körning på CPU. Sen då CPU:s Hela Strömförbrukning. Man kan spela i timmar. Den är aldrig uppe runt 250W. Ligger och drar mellan 90 W till 150 W.
Så nej den är inte galet svår att kyla.

Ha en bra dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perdonotknow:

Man har inga problem med värmen. Ligger på 25-28 idel. Kör man tunga CPU bundna spel så ligger den och hoppar mellan 50-60 grader. Kör man äldre spel på 2-4 år. Ligger man på 40-50 Grader. Så man har det långt till 100 Grader.
Jag vet att jag kan få det kallare. För jag kör med en lopp med grafikkort på samma slinga.

Sen till spel. Varför ska man ha mer FPS när man ligger och hoppar mellan 150 FPS - 230 FPS i spel . Ibland upp till 300 FPS. Då alltid på högsta inställningar i spelen. Varför ska man då köpa en CPU som där är problem med. Jag satsar på säkra laget.

Så nej den är inte svår kyld. Man ska bara göra rätt med en sådan CPU. Med rätt kylning.

Jag tror du har tittat för mycket på tester där man kör CPUn typ 100 %. Det är inte dem du ska gå efter.
Tittar man på normal körning på CPU. Sen då CPU:s Hela Strömförbrukning. Man kan spela i timmar. Den är aldrig uppe runt 250W. Ligger och drar mellan 90 W till 150 W.
Så nej den är inte galet svår att kyla.

Ha en bra dag.

Vad kör du för kylning då? Största faktorn i kylning är ju just kylningen

Och gällande frågan om varför man ska ha högre fps- varför ska man någonsin ha högre fps? Om prestanda inte längre är en relevant datapunkt när man bedömer processorer så vet jag inte riktigt vad vi pratar om längre

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perdonotknow:

De har mycket problem med att köra höga hastigheter på minne.
De har problem volten så de stryper skiten.
De har problem med värmeutvecklingen.
De har så mycket problem så de har släppt ny bios uppdatering en gång i månaden och en då funkar det inte.

https://www.youtube.com/watch?v=JZGiBOZkI5w

Nä du har så fel.
Det sista bygget jag nu har (I9-13900KF) Jag bara starta datorn och allt funka från första dagen. Aldrig några problem alls.
Intel kommer alltid vara bäst.
Med vänliga hälsningar från intel fanboy.

Kul att du är nöjd med AMD`s 64-bitars extension som Intel använder sig av i sina processorer!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Det är bra att AMD sätter press på Intel, nu är dom tvingade att svara. Tror 15e gen kommer bli ball.
Hoppas att Intel kan komma in i GPU matchen ordentligt med Battlemage nu bara, så både AMD och Nvidia får svettas lite i det segmentet.

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perdonotknow:

De har mycket problem med att köra höga hastigheter på minne.
De har problem volten så de stryper skiten.
De har problem med värmeutvecklingen.
De har så mycket problem så de har släppt ny bios uppdatering en gång i månaden och en då funkar det inte.

https://www.youtube.com/watch?v=JZGiBOZkI5w

Nä du har så fel.
Det sista bygget jag nu har (I9-13900KF) Jag bara starta datorn och allt funka från första dagen. Aldrig några problem alls.
Intel kommer alltid vara bäst.
Med vänliga hälsningar från intel fanboy.

Du liksom många andra blandar ihop effekt och värmeavledning. Intels 13 gen processorer drar betydligt mer effekt än AMDs 7000 serie vid motsvarande last. Sedan kanske AMDs processorer många gånger gå ganska varma, men det betyder inte att de drar mycket effekt ("ström") snarare att värme av olika anledningar leds bort i mindre utsträckning. AMDs processorer är fysiskt mindre och uppdelade i chiplets vilket gör att värmen blir mer koncentrerad på några få fläckar än Intels processer. Sedan kan AMD medvetet ha ställt en högre måltemperatur för sina processorer så värmeavledningen ökar med temperaturer skillnaden mellan varma och kall yta. Du transporterar mer "värme per kylfläns" om du har en varmare processor. Och så länge inte värme påverkar processerna livslängd negativt så är det inget problem att den är varm.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem

Om tio år skrattar vi åt INTEL och AMD Nvida och priser. Det finns nog två håll att gå. Streama spel och film, eller så heter processon (Ping Pong Diong 3.007953257) och USA är skitförbannade för att Kina plundrat och utvecklat deras teknologi och säljer den 1/10 av priset med två veckers garanti.😙😚

Permalänk
Medlem

Fanboi eller ej, alla utom möjligtvis Intel kommer att tjäna på en jämnare konkurrenssituation och kanske till och med dem då de måste slimma och effektivisera sin organisation och spetsa sin erbjudanden. Tänk tillbaka till 2012-2016, hur kul var egentligen processormarknaden då när Intel i princip bara släppte samma cpu år efter år?

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Vad kör du för kylning då? Största faktorn i kylning är ju just kylningen

Och gällande frågan om varför man ska ha högre fps- varför ska man någonsin ha högre fps? Om prestanda inte längre är en relevant datapunkt när man bedömer processorer så vet jag inte riktigt vad vi pratar om längre

Prestanda är EN datapunkt. Den skall vara tillräcklig.
Sedan vill jag ha en tyst, energisnål, liten men ändå uppgraderingsbar burk, och en processor som lånar sig till sådana byggen. Sedan får den gärna vara billig också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Prestanda är EN datapunkt. Den skall vara tillräcklig.
Sedan vill jag ha en tyst, energisnål, liten men ändå uppgraderingsbar burk, och en processor som lånar sig till sådana byggen. Sedan får den gärna vara billig också.

Mjo, kommentarstråden jag svarade på gällde ju 13900KS, det känns väl inte som processorn man köper för ett bygge som du beskriver heller?

Menade att om prestanda inte spelar roll när man diskuterar flaggskepp-processorer så ser jag inte poängen med dem.

Håller med om uppgraderbarhet, gått från 2600 till 3900X till 5600X till 5950X inom AM4, dock även bytt moderkort för att jag tröttnade på ITX.
Sitter nu till slut utan upgrade path, men tre generationer på samma kan få räcka

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Mjo, kommentarstråden jag svarade på gällde ju 13900KS, det känns väl inte som processorn man köper för ett bygge som du beskriver heller?

Menade att om prestanda inte spelar roll när man diskuterar flaggskepp-processorer så ser jag inte poängen med dem.

Det har du naturligtvis rätt i.
Och min antydan var att flaggskeppsprocessorer, för den förkrossande majoriteten, har ingen poäng idag.
Vet inte hur många som faktiskt behöver de mest strömslukande CPU-monstren som vi har på konsumentmarknaden. Själv uppgraderade jag nyligen från en intel 3770 till en AMD 7800X3D. Allt i det nya systemet är en faktor 2-3 snabbare. Och jag märker ingen annan skillnad, någonstans*, mellan systemen än att det nya tar åtminstone fyra fem gånger längre tid på sig att starta upp.

Det var nog de tråkigaste 15000:- jag lagt på en uppgradering eller produkt någonsin.
(Därmed inte sagt att det nya systemet inte är bra, och förmodligen kommer att vara kompatibelt längre.)

Värstingsegmentet existerar primärt för att folk är beredda att betala för att ha ”värstingprylar” och tillverkarna är inte dummare än att de drar nytta av det. Håll på med det i decennier och vi landar där vi är idag, med ett marknadssegment som är väsensskilt från resten av datormarknaden för privatpersoner och företag.

Normala människor har fler önskemål några procent högre prestanda, och ibland blir diskussionerna här på SweC bara för … lokala?

* (Har nu riktigt stadiga 60fps i Starfield - men spelar inte längre spelet! 🤣)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perdonotknow:

Man har inga problem med värmen. Ligger på 25-28 idel. Kör man tunga CPU bundna spel så ligger den och hoppar mellan 50-60 grader. Kör man äldre spel på 2-4 år. Ligger man på 40-50 Grader. Så man har det långt till 100 Grader.
Jag vet att jag kan få det kallare. För jag kör med en lopp med grafikkort på samma slinga.

Sen till spel. Varför ska man ha mer FPS när man ligger och hoppar mellan 150 FPS - 230 FPS i spel . Ibland upp till 300 FPS. Då alltid på högsta inställningar i spelen. Varför ska man då köpa en CPU som där är problem med. Jag satsar på säkra laget.

Så nej den är inte svår kyld. Man ska bara göra rätt med en sådan CPU. Med rätt kylning.

Jag tror du har tittat för mycket på tester där man kör CPUn typ 100 %. Det är inte dem du ska gå efter.
Tittar man på normal körning på CPU. Sen då CPU:s Hela Strömförbrukning. Man kan spela i timmar. Den är aldrig uppe runt 250W. Ligger och drar mellan 90 W till 150 W.
Så nej den är inte galet svår att kyla.

Ha en bra dag.

En anekdot är inte värd någonting egentligen. Intel har varit det sämre alternativet i några år nu, särskilt det du har i datorn och katastrofen till refresh som kom efter. Lite konkurrens kan nog vara riktigt bra för att de ska få lite eld i baken och börja göra prisvärda produkter som kan konkurrera i både prestanda och effektivitet.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮