Bygga hemlarm med Home Assistant

Permalänk
Medlem

Bygga hemlarm med Home Assistant

Jag tänkte fimpa mitt Sector Alarm och bygga eget larm med Home Assistant och Alarmo-integrationen.
Jag har redan en del sensorer, men behöver utöka lite för att alla ingångar ska vara skyddade.

Tänkte så här:
Aqara magnetkontakter
Reolink E1 Zoom kameror, som även exponerar motion sensor till HA, samt har inbyggd siren.
Ring Alarm Keypad v2 (denna har tydligen också inbyggd siren)
Frient eller Aeotec Siren (ifall sirenerna i kamerorna och keypad inte är starka nog)
Ring Outdoor Siren (om det behövs)
Fibaro brandlarm
SIM-kort USB-dongle till notifikationer

Sen tänkte jag bygga vidare med utomhuskameror från Reolink och även deras NVR (och då även spela in inomhuskamerorna till samma ställe).
E1 Zoom har AI som ska kunna se skillnad på människor och husdjur, samt har active tracking så den följer efter personer den upptäcker (ska bara vara aktivt när vi inte är hemma).

Någon som gjort något liknande? Skulle ni använda några andra komponenter istället?

Visa signatur

Smarthemsystem: Home Assistant OS (Supervised) | Körs på: Intel NUC med Proxmox VE
Zigbee: Sonoff ZBDongle-P + Zigbee2MQTT
Fast belysning: Plejd
Övrig belysning: Philips Hue, IKEA Trådfri
Nätverk: UniFi (UCG Ultra + 3st AP)

Permalänk
Medlem
Skrivet av durrav:

Jag tänkte fimpa mitt Sector Alarm och bygga eget larm med Home Assistant och Alarmo-integrationen.
Jag har redan en del sensorer, men behöver utöka lite för att alla ingångar ska vara skyddade.

Tänkte så här:
Aqara magnetkontakter
Reolink E1 Zoom kameror, som även exponerar motion sensor till HA, samt har inbyggd siren.
Ring Alarm Keypad v2 (denna har tydligen också inbyggd siren)
Frient eller Aeotec Siren (ifall sirenerna i kamerorna och keypad inte är starka nog)
Ring Outdoor Siren (om det behövs)
Fibaro brandlarm
SIM-kort USB-dongle till notifikationer

Sen tänkte jag bygga vidare med utomhuskameror från Reolink och även deras NVR (och då även spela in inomhuskamerorna till samma ställe).
E1 Zoom har AI som ska kunna se skillnad på människor och husdjur, samt har active tracking så den följer efter personer den upptäcker (ska bara vara aktivt när vi inte är hemma).

Någon som gjort något liknande? Skulle ni använda några andra komponenter istället?

japp, gjorde först ett system med zigbee och hike kameror, körde det något år innan jag skiftade till nuvarande system på grund av problem med stabilitet. Nuvarande system består av z-wave, och dahua/imou kameror.
jag körde mycket ptz kameror först med autotrackning men nu har jag skiftat ut det mesta till fasta kameror ute. inne kör jag ptz för dom automatiskt ska åka in i skalet och stänga ner när jag kommer hem.
magnetsensorer kör jag billiga coolcam med uppladdningsbara batterier, röksensorer kör jag himan, sirener använder jag Aerotech samt högtalare, rörelsesensorer använder jag kamerorna och Aerotech multisensor. för att larma av/på styrs dels via kamerorna (ansiktsavläsning) via dörrens lås samt telefonens gps.
systemet har rullat felfritt ett par år men kommer uppgradera, magnetsensorer och rörelsesensorer till z-wave 800 främst för att slippa ladda batterier med 1-2års mellanrum. 3år eller mer skulle vara trevligt.
som kontroller kör jag fibaro hc3 som styrs via HA, för ansiktsavläsning använder jag en dahua ai nvr.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av durrav:

Jag tänkte fimpa mitt Sector Alarm och bygga eget larm med Home Assistant och Alarmo-integrationen.
Jag har redan en del sensorer, men behöver utöka lite för att alla ingångar ska vara skyddade.

Tänkte så här:
Aqara magnetkontakter
Reolink E1 Zoom kameror, som även exponerar motion sensor till HA, samt har inbyggd siren.
Ring Alarm Keypad v2 (denna har tydligen också inbyggd siren)
Frient eller Aeotec Siren (ifall sirenerna i kamerorna och keypad inte är starka nog)
Ring Outdoor Siren (om det behövs)
Fibaro brandlarm
SIM-kort USB-dongle till notifikationer

Sen tänkte jag bygga vidare med utomhuskameror från Reolink och även deras NVR (och då även spela in inomhuskamerorna till samma ställe).
E1 Zoom har AI som ska kunna se skillnad på människor och husdjur, samt har active tracking så den följer efter personer den upptäcker (ska bara vara aktivt när vi inte är hemma).

Någon som gjort något liknande? Skulle ni använda några andra komponenter istället?

Jag kommer istället köra med Frient brandvarnare som kör Zigbee, eftersom mitt Zigbee-nät är större än mitt Zwave. Dessutom har dessa lite olika sirenljud inbyggt så de kan utnyttjas även som sirener för inbrott, så jag slipper en separat siren inne.
Blir även en Reolink E1 Outdoor-kamera.

Visa signatur

Smarthemsystem: Home Assistant OS (Supervised) | Körs på: Intel NUC med Proxmox VE
Zigbee: Sonoff ZBDongle-P + Zigbee2MQTT
Fast belysning: Plejd
Övrig belysning: Philips Hue, IKEA Trådfri
Nätverk: UniFi (UCG Ultra + 3st AP)

Permalänk
Medlem

ingen direkt erfarenhet av hemlarm med Home Assistant men om du väl vill lägga till utomhuskameror så se till att du bara ser din egna tomt/mark med dom och beroende på hur du bor inte ser grannens mark/hus osv. är det lite säg 10% i ena hörnet så gör det inget men är det på framsidan att man ser ut mot vägen eller liknande och halva bilden är utanför din tomt så kan det bli dyrt om någon bitter individ ser det och anmäler dig.

(värt att tänka på att även om din granne och alla andra i området är ok med dina kameror så kan någon utomstående klaga och du kan åka dit ändå)

Sen vet jag inte riktigt hur det ser ut idag då jag varit utanför branchen några år nu men om du väl ska köra eget system så skulle jag även sätta antingen vibbrations detektorer alternativt magnet kontakter även på fönster, varrierar lite vad som är mest effektivt beroende på typ av fönster.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

ingen direkt erfarenhet av hemlarm med Home Assistant men om du väl vill lägga till utomhuskameror så se till att du bara ser din egna tomt/mark med dom och beroende på hur du bor inte ser grannens mark/hus osv. är det lite säg 10% i ena hörnet så gör det inget men är det på framsidan att man ser ut mot vägen eller liknande och halva bilden är utanför din tomt så kan det bli dyrt om någon bitter individ ser det och anmäler dig.

(värt att tänka på att även om din granne och alla andra i området är ok med dina kameror så kan någon utomstående klaga och du kan åka dit ändå)

Sen vet jag inte riktigt hur det ser ut idag då jag varit utanför branchen några år nu men om du väl ska köra eget system så skulle jag även sätta antingen vibbrations detektorer alternativt magnet kontakter även på fönster, varrierar lite vad som är mest effektivt beroende på typ av fönster.

Yes, detta är jag medveten om. Utomhuskameran är tänkt att sitta inne på den inglasade altanen på baksidan av huset, där det är enklast att ta sig in. Tänkte att det då kan larma innan någon ens hinner ta sig in i huset.
Den kommer sitta så att inga grannars hus kommer med, och inga vägar syns från baksidan

Det kommer att sitta magnetkontakter på alla fönster och dörrar. Aqara har vibrationssensorer också, så kanske kan sätta några sådana på de ställen det är störst chans att någon tar sig in.

Visa signatur

Smarthemsystem: Home Assistant OS (Supervised) | Körs på: Intel NUC med Proxmox VE
Zigbee: Sonoff ZBDongle-P + Zigbee2MQTT
Fast belysning: Plejd
Övrig belysning: Philips Hue, IKEA Trådfri
Nätverk: UniFi (UCG Ultra + 3st AP)

Permalänk
Medlem
Skrivet av durrav:

Yes, detta är jag medveten om. Utomhuskameran är tänkt att sitta inne på den inglasade altanen på baksidan av huset, där det är enklast att ta sig in. Tänkte att det då kan larma innan någon ens hinner ta sig in i huset.
Den kommer sitta så att inga grannars hus kommer med, och inga vägar syns från baksidan

Det kommer att sitta magnetkontakter på alla fönster och dörrar. Aqara har vibrationssensorer också, så kanske kan sätta några sådana på de ställen det är störst chans att någon tar sig in.

Ja just vibrationssensorerna kan vara vettiga men beror på typ av fönster, är det nyare modell kassett så kan en vanlig magnetventil vara vettigare då man "utan problem" kan plocka ut kassetten i många modeller och är man försiktig så kan man göra det utan att vibbrationsensorn löser ut (absolut bästa där är en sensor som är kombinerad magnet/vibbration)

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av durrav:

Jag kommer istället köra med Frient brandvarnare som kör Zigbee, eftersom mitt Zigbee-nät är större än mitt Zwave. Dessutom har dessa lite olika sirenljud inbyggt så de kan utnyttjas även som sirener för inbrott, så jag slipper en separat siren inne.
Blir även en Reolink E1 Outdoor-kamera.

större spelar mindre roll, det är hur många enheter med fast matning som spelar in, batteridrivna enheter skickar inte vidare signalen. sedan får du nackdelen att ju mer 2.4ghz saker du kör desto större risk att det blir ostabilt. (stör ut varandra)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

större spelar mindre roll, det är hur många enheter med fast matning som spelar in, batteridrivna enheter skickar inte vidare signalen. sedan får du nackdelen att ju mer 2.4ghz saker du kör desto större risk att det blir ostabilt. (stör ut varandra)

Du har rätt. Dåligt uttryckt. Stabilare är ett bättre ord. Jag har ganska många enheter med fast matning så Zigbee-nätet är väldigt stabilt. Zwave har jag bara fast matning i köket och controllern är i ett rum brevid och har därför ingen täckning av Zwave i hela huset

Visa signatur

Smarthemsystem: Home Assistant OS (Supervised) | Körs på: Intel NUC med Proxmox VE
Zigbee: Sonoff ZBDongle-P + Zigbee2MQTT
Fast belysning: Plejd
Övrig belysning: Philips Hue, IKEA Trådfri
Nätverk: UniFi (UCG Ultra + 3st AP)

Permalänk
Medlem

Har själv kört Alarmo lite lätt ett par månader. Jag har Aqara magnetbrytare på alla dörrar/fönster. Har dock lite problem att dom blir unavailable då och då. Jag har totalt 25 magnetbrytare men det är alltid samma sex som tappar kontakten efter ett tag så det kan vara just dom som är dåliga. Jag vet inte.

Jag har funderat på om man ska byta till något annat men jag har inte kommit på vad än. Jag har väl utbyggt zwave och zigbee så mottagning är inte problemet för nån av näten egentligen.

Som sirén använder jag mina aktiva takhögtalare i huset.

Brandvarnare har jag zigbee men inte kopplat in dom till Alarmo än. Jag har även Unifi-kameror inne och ute men dessa har jag inte heller gjort nånting med larmet. Jag vet inte om jag kommer göra det heller mer än att skicka ett snapshot till mobilen om larmet går. Dom spelar alltid in allting ändå.

Jag har larmat av och på med automatik när vi kommer och går men kopplade in en Ring keypad i söndags för att ha en fysisk panel. För tidigt för att utvärdera men känns spontant bra iaf

Visa signatur

- Intel i7 8700K | Z370 AORUS Gaming 5 | MSI 1080TI | 16GB DDR4 |
- Asus ROG G20AJ | Intel i7 4790K | GTX 970 | 16GB DDR3