Tips på aktivitetsarmband

Permalänk
Medlem

Tips på aktivitetsarmband

Tja,

är sugen på ett aktivitetsarmband men känns som det har blivit en boom av märken och modeller.
Jag är inte ute efter någåt spexigt och jag väljer armband just för jag inte vill ha en stor display (läs klocka) på armen.

Fastnade lite för Xiaomi Mi Smart Band 8 (vilken verkar ha typ för stor display egentligen men kan godkänna denna) då jag redan använder deras app Zepp-Life. Den verkar schysst men det lilla jag läst så verkar armbandets avläsningar inte vara det bästa, om inte ens stegräknaren räknar någorlunda korrekt så känns det inte direkt bra, eller har avläsningarna förbättrats kanske?

Tittade även på Fitbit Charge 6 som verkar vara outstanding på all avläsning av sömn, heart rate, steg m.m! Men enligt bilderna så verkar displayen vara riktigt stor...

Har ni några åsikter om dessa två? Eller har ni tips på en modell med liknande avläsning som Fitbit Charge 6 men med en mindre display?

Tacksam för era tips
Mvh

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem

Du ska kolla på https://www.youtube.com/@TheQuantifiedScientist

Jag tror charge är bättre på heartrate vid träning och speciellt sömnanalys,
jag körde med en tidigare mi band och heartrate funkar nog som indikation om man inte kör HIIT eller intervaller
och det gick också att få ut träningar till strava om man har med telefonen för loggning i appen.

För ṕriset och storleken tror jag du blir nöjd med en mi band om du inte vill satsa på något dyrare,
använder du redan zepp-life så finns det väl billiga tidigare mi band som är något mindre
man bör också kunna ha de i myntfickan på jeansen om man inte bryr sig om heartrate och display (tror band 8 har support för pendant)
själv gick jag över till garmin för att få allt fungerande inkl. GPS utan telefon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Du ska kolla på https://www.youtube.com/@TheQuantifiedScientist

Jag tror charge är bättre på heartrate vid träning och speciellt sömnanalys,
jag körde med en tidigare mi band och heartrate funkar nog som indikation om man inte kör HIIT eller intervaller
och det gick också att få ut träningar till strava om man har med telefonen för loggning i appen.

För ṕriset och storleken tror jag du blir nöjd med en mi band om du inte vill satsa på något dyrare,
använder du redan zepp-life så finns det väl billiga tidigare mi band som är något mindre
man bör också kunna ha de i myntfickan på jeansen om man inte bryr sig om heartrate och display (tror band 8 har support för pendant)
själv gick jag över till garmin för att få allt fungerande inkl. GPS utan telefon.

Tack för tipset om youtube kanalen! Helt jäkla outstanding, har bestämt mig för Fitbit Inspire 3 eller Fitbit Luxe får se vilken de bli bäst pris på under black friday!

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem

TheQuantifiedScientist på YT är riktigt bra!
Jag köpte en Charge 5 för några månader sedan primärt för sömnanalys (aldrig haft klocka innan). Jag ser inte storleken som ett hinder, den är ganska rundad och är inte speciellt i vägen dagtid, nattetid stör den mig inte alls (nattläge så displayen är släckt).
Helst hade jag inte velat ha något på armen över huvud taget men då krympte alternativen markant i synnerhet inom budget...

Charge 6 reas ut för 99 USD i usa nu så med lite tur kan den komma ned i pris här hemma också i närtid.
https://www.fitbit.com/global/se/products/trackers/charge6

Kommer inte ihåg exakt men jag har för mig att det var någon anledning att jag gick på charge istället för inspire/luxe. Något med sensorerna?
Batteriet töms mycket snabbt med GPS igång men stänger jag av den så håller batteriet många dagar.