Google Home temp och fuktgivare

Permalänk
Medlem

Google Home temp och fuktgivare

Hej!
Har en temp och fuktgivare https://amzn.eu/d/ehgrKOI (smartlife app)
I smartlifeappen ser jag både fukt och temp som jag ska.
När jag länkar kontot till Google Home så ser jag bara temperaturen i GH appen. När jag ska göra en automation och väljer givaren så går det endast välja värdet av luftfuktigheten.
Någon som har haft liknande problem och lyckats lösa det?

Permalänk
Medlem

Tuya kanske inte de bästa på att dela med sig data utanför sin egen app. Tyvärr.
Googles integration kanske inte är helt 100 den heller. Tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jacke15:

Hej!
Har en temp och fuktgivare https://amzn.eu/d/ehgrKOI (smartlife app)
I smartlifeappen ser jag både fukt och temp som jag ska.
När jag länkar kontot till Google Home så ser jag bara temperaturen i GH appen. När jag ska göra en automation och väljer givaren så går det endast välja värdet av luftfuktigheten.
Någon som har haft liknande problem och lyckats lösa det?

Google Home är väldigt begränsat när det kommer till automationer. Vissa saker syns aldrig i UI:et heller.

Visa signatur

Smarthemsystem: Home Assistant OS (Supervised) | Körs på: Intel NUC med Proxmox VE
Zigbee: Sonoff ZBDongle-P + Zigbee2MQTT
Fast belysning: Plejd & Shelly
Övrig belysning: Philips Hue, IKEA Trådfri
Nätverk: UniFi (UDR + 2st AC-LR)

Permalänk
Medlem
Skrivet av durrav:

Google Home är väldigt begränsat när det kommer till automationer. Vissa saker syns aldrig i UI:et heller.

Är det någonting annat du skulle rekommendera?

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Är det någonting annat du skulle rekommendera?

Home Assistant eller Homey

Visa signatur

Smarthemsystem: Home Assistant OS (Supervised) | Körs på: Intel NUC med Proxmox VE
Zigbee: Sonoff ZBDongle-P + Zigbee2MQTT
Fast belysning: Plejd & Shelly
Övrig belysning: Philips Hue, IKEA Trådfri
Nätverk: UniFi (UDR + 2st AC-LR)

Permalänk
Medlem
Skrivet av durrav:

Google Home är väldigt begränsat när det kommer till automationer. Vissa saker syns aldrig i UI:et heller.

Inte så begränsat om man använder home.google.com här kan man skapa egna automatiseringar och då kan man ta både temperatur och/eller annan mätning.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av durrav:

Google Home är väldigt begränsat när det kommer till automationer. Vissa saker syns aldrig i UI:et heller.

All data verkar ju finnas i google home, tempen visas i enhetsmenyn, luftfuktigheten visas när jag ska lägga till en automation.
Varför finns inte temperaraturen när jag ska göra en automation är frågan

Permalänk
Medlem
Skrivet av jacke15:

All data verkar ju finnas i google home, tempen visas i enhetsmenyn, luftfuktigheten visas när jag ska lägga till en automation.
Varför finns inte temperaraturen när jag ska göra en automation är frågan

Om du gör automationen på home.google.com så kan du göra det. I alla fall kan jag det, dock har jag en temp sensor från Aqara.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Jag använder mina Aqara temp-sensorer (och andra sensorer) som villkor för mina rutiner i Google Home, fungerar utmärkt. Hemligheten är som nämnts tidigare, att skapa sina automatiseringar via webben.

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Jag använder mina Aqara temp-sensorer (och andra sensorer) som villkor för mina rutiner i Google Home, fungerar utmärkt. Hemligheten är som nämnts tidigare, att skapa sina automatiseringar via webben.

Okej får testa då. Känns lite svårt att koda massa text för en okunnig 😃

Permalänk
Medlem
Skrivet av jacke15:

Okej får testa då. Känns lite svårt att koda massa text för en okunnig 😃

Det är ett ovanligt enkelt kodspråk, och sidan har gott om exempel och guider.

Permalänk
Medlem
Skrivet av durrav:

Home Assistant eller Homey

Ännu en dummare fråga. Det går väl inte riktigt att bara ladda in enheterna till Home Assistant Eller? Man måste väl ha en hemma server för det?

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Ännu en dummare fråga. Det går väl inte riktigt att bara ladda in enheterna till Home Assistant Eller? Man måste väl ha en hemma server för det?

Precis, du måste ha någon form av dator som du installerar det på.

Visa signatur

Smarthemsystem: Home Assistant OS (Supervised) | Körs på: Intel NUC med Proxmox VE
Zigbee: Sonoff ZBDongle-P + Zigbee2MQTT
Fast belysning: Plejd & Shelly
Övrig belysning: Philips Hue, IKEA Trådfri
Nätverk: UniFi (UDR + 2st AC-LR)

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Det är ett ovanligt enkelt kodspråk, och sidan har gott om exempel och guider.

Jag får felmeddelandet att (device.state.temperaturesetting) inte stöds? men värdet finns ju i systemet någonstans?
Går det kringgå detta på något sätt?
bifogar en bild här också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jacke15:

<Uppladdad bildlänk>
Jag får felmeddelandet att (device.state.temperaturesetting) inte stöds? men värdet finns ju i systemet någonstans?
Går det kringgå detta på något sätt?
bifogar en bild här också.

Märkligt, jag testade att skriva ett liknande för en av mina Aqara-sensorer och det validerar utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Märkligt, jag testade att skriva ett liknande för en av mina Aqara-sensorer och det validerar utan problem.
<Uppladdad bildlänk>

Hmm jaa det är väldigt konstigt att det inte går