Två Samsung 990 M.2 i RAID på ett Asus TUF GAMING Z690-PLUS WIFI D4 (DDR4)

Permalänk

Två Samsung 990 M.2 i RAID på ett Asus TUF GAMING Z690-PLUS WIFI D4 (DDR4)

Jag har ett:

Asus TUF GAMING Z690-PLUS WIFI D4 (DDR4) (manual)

Jag har redan sen nåt år en: Samsung 980 Pro series 1TB M.2 (MZ-V8P1T0) installerad som systemdisk.

Tänkte köpa två såna här: Samsung 990

Kommer jag stöta på några problem om jag vill köra dem i en RAID0 för lagring?
Om vi bortser från risken med RAID0 och att förlora data, jag tänker mer på kompatibilitet med moderkort, drivare och win10 etc?

Permalänk
Medlem

Borde inte vara några problem som jag ser det, men varför inte göra en storage pool i windows av dem?

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Tappar man inte TRIM/garbage collection funktionalitet om man kör RAID?

Edit: För Intel chipset och RST ser det ut som att TRIM stöd finns för RAID 0, men inte för RAID 1.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk

Tack för svar!

Jag är egentligen bara ute efter en enhet större än ca 6TB och trodde att RAID var enda alternativet, behöver ingen oerhörd prestanda.

Låter som ni är mer insatta i detta. Jag känner inte till "storage pools" hur funkar det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av harryangel:

Tack för svar!

Jag är egentligen bara ute efter en enhet större än ca 6TB och trodde att RAID var enda alternativet, behöver ingen oerhörd prestanda.

Låter som ni är mer insatta i detta. Jag känner inte till "storage pools" hur funkar det?

https://support.microsoft.com/en-us/windows/storage-spaces-in...

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk

Personligen tycker jag microsofts lösning verkade lite skum och konstig, förutom att jag tyckte den var seg. Men det var ett tag sen jag provade så jag kan inte berätta mer än så. Fungerar gjorde den i alla fall. Men det verkar som man behöver 2 diskar förutom den som windows ligger på:

"You need at least two extra drives (in addition to the drive where Windows is installed). These drives can be internal or external hard drives, or solid state drives. You can use a variety of types of drives with Storage Spaces, including USB, SATA, and SAS drives."

Permalänk

Jag säga att jag själv kör 4st 4TB QVO 870 som raid-0 på en z790 och det fungerar mycket bra. Visst det är sata men vad jag förstår ska det fungera lika bra med M.2-diskar. Jag rekommenderar dig att prova, skulle tro att du blir glad.

EDIT om jag förstod manualen korrekt kan man även blanda M.2 med Sata i sin raid.
EDIT2 min manual då för z790, jag hittar ingen RAID-pdf för ditt moderkort.
EDIT3 kanske jag som inte läst tillräckligt för det står så här "You can create a RAID set with SATA mode M.2 modules and SATA SSD/HDD." vilket verkar betyda att NVME inte kan användas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JustNuVetJagInte:

Personligen tycker jag microsofts lösning verkade lite skum och konstig, förutom att jag tyckte den var seg. Men det var ett tag sen jag provade så jag kan inte berätta mer än så. Fungerar gjorde den i alla fall. Men det verkar som man behöver 2 diskar förutom den som windows ligger på:

"You need at least two extra drives (in addition to the drive where Windows is installed). These drives can be internal or external hard drives, or solid state drives. You can use a variety of types of drives with Storage Spaces, including USB, SATA, and SAS drives."

som jag förstår det så kommer ts att köra med sin systemdisk + de två nya diskarna, men kan vara jag som missuppfattat.
Jag kör en storage pool över 6st 8TB HDD, och tycker mig inte märka att den skulle vara segare än innan (kör utan att den höjer hastigheten dock)

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Skrivet av sweisdapro:

som jag förstår det så kommer ts att köra med sin systemdisk + de två nya diskarna

Naturligtvis är det så, bara jag som blandade ihop 980 och 990 på samma sätt som jag brukar blanda ihop saker.

Nu har jag kollat UEFI på Intel Rapid där jag skapade min 4x4tb QVO, där finns inte mina båda Samsung 980 med att göra något med. Vad det beror på antar jag att det är för att bara SATA tillåts i raid. Den ena 980 har jag som boot och den andra som lagring.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Det där med hur man gör Raid är faktiskt krångligare och svårare än vad man kan tro vid första anblick.
Windows Storage pools är riktigt bra om man får till konfigurationen rätt men är rätt medioker som det är out of the box. Däremot mycket bättre och tryggare att köra det än raid från moderkortet.

Både moderkortet och Windows är mjukvaru-raid på så sätt inte mer pålitligt att välja funktionen i moderkortet. Sedan är det lättare att städa och hantera diskarna i windows med mjukvaruraid där igenom än via moderkortet som då döljer diskarna för OS:et.

Sedan behöver man inte heller göra en strippad raid bara för att få en stor enhet att lagra på, går utmärkt att köra valfri JBOD-lösning, t ex via storage pools.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av harryangel:

Asus TUF GAMING Z690-PLUS WIFI D4

Det är lite skillnad på våra moderkort, jag har en Prime z790-a wifi.

TUF:
* Intel® Rapid Storage Technology supports NVMe RAID 0/1/5, SATA RAID 0/1/5/10.
** Intel® Rapid Storage Technology supports Intel® Optane Memory H Series on PCH attached M.2 slots.

Prime:
* Intel® Rapid Storage Technology supports PCIe RAID 0/1/5/10, SATA RAID 0/1/5/10.

Så jag tror att det går mycket bättre för dig än för mig.

Permalänk

Uppdatering så här några månader senare. Jag hade hoppats att de skulle sjunka lite mer i pris men orkade inte vänta så jag skaffade dem här om dagen. Installerade i de två m2 platser på moderkortet jag kom åt utan att montera loss grafikkortet. Konfigurerade RAID0 i Bios och partionerade och formaterade i Windows, allt funkade utan problem.

Kopierar just nu 600GB video från en SATA SSD, får 540MB/S. Vad jag förstår är det här gränsen ligger för SATA.

Permalänk
Skrivet av harryangel:

Uppdatering så här några månader senare. Jag hade hoppats att de skulle sjunka lite mer i pris men orkade inte vänta så jag skaffade dem här om dagen. Installerade i de två m2 platser på moderkortet jag kom åt utan att montera loss grafikkortet. Konfigurerade RAID0 i Bios och partionerade och formaterade i Windows, allt funkade utan problem.

Kopierar just nu 600GB video från en SATA SSD, får 540MB/S. Vad jag förstår är det här gränsen ligger för SATA.

Njae 625 har jag för mig det är men ytterst få ssd på sata som är snabbare än 540.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Njae 625 har jag för mig det är men ytterst få ssd på sata som är snabbare än 540.

600 MB/s, men p.g.a. diverse overhead så ligger den praktiska gränsen på ca 550 MB/s.

Permalänk

Provade att kopiera några GB från min 1TB 980 Pro systemdisk till den nya RAIDen och Windows säger 2,5-2,8GB/s. Väldigt snabbt!