Permalänk
Medlem

98" tv, bra?

20k om man är medlem, blev sugen på en stor tv. bra eller skräp? https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/tv-tillbe...

Visa signatur

Datamaskin: ///// P166 MMX//// s3virge//// tvkort/// Moderkort noname

Permalänk
Bildexpert 📺

TCL P745 är en basklassmodell. Så enklast möjliga utan att det för den delen blir till bottenskrap. Så helt upp till vad du jämför med.

Permalänk
Medlem

Fick min hem igår. Bytte från en Optoma UHD60 Projektor till den här.
Klart bättre bild än projektorn, och inte minst tyststare!

Har än så länge bara testad Netflix 4K och tycker nog bild kvalien är godkänd!

Inte testad 120Hz än. (som endast 98" har av P745)

Permalänk

Kommit fram till något vettigt? Är sugen på denna med.
Har även kikat in MQLED80 85” och får lite beslutsångest.

Permalänk
Medlem

Ja beställde en då våran projektorduk gick sönder ville ha stor tv , va man läst så verkar den fått bra i tester på Tisdag kommer den , 131" till 98" men de blir nog bra

Permalänk
Skrivet av Gneter1:

Ja beställde en då våran projektorduk gick sönder ville ha stor tv , va man läst så verkar den fått bra i tester på Tisdag kommer den , 131" till 98" men de blir nog bra

Vart har du hittat tester på denna? Jag hittar inget.
Endast på tidigare modell c745 som dessutom ska va något vassare än p745.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalleteodor:

Vart har du hittat tester på denna? Jag hittar inget.
Endast på tidigare modell c745 som dessutom ska va något vassare än p745.

https://www.techweekmag.com/reviews/tv/tcl-p745-review/

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600Mhz CL16 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B550-F Gaming Wifi | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av kalleteodor:

Vart har du hittat tester på denna? Jag hittar inget.
Endast på tidigare modell c745 som dessutom ska va något vassare än p745.

C745 har en FALD och förmodligen dubbla ljusstyrkan jämfört med P745. FALD:en är inget särskilt i sig, men den gör att svart mer upplevs svart. Det är ungefär som skillnaden mellan exempel A och C i denna jämförelse, alltså att C745 är mer lik exempel A och P745 är mer lika exempel C.

Högre ljusstyrkan hos C745 bidrar i sin tur med mer kraft för HDR även om det inte är på nivån för toppklassmodeller.

Permalänk
Medlem

I den storleken för man nästan jämföra med projektor och även en rätt dålig TV slår en projektor. Jag har en projektor från ett par år sedan då det inte fanns så stora TV då. Den är mycket bättre än min gamla
Projektor från 2007 utan tvekan men TV är ändå bättre.

Sen så lär den inte stå sig mot en bra OLED men de kan inte fås så stora vad jag vet. Och absolut inte till det priset.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Billig budget TV blir en dyr TV då du inom 5 år har tröttnat på bilden och vill köpa en ny. Köp ur premium segmentet har du inte råd välj mindre eller vänta tills du har pengarna. Kul att kolla på goe filmen och veta att skärmen gör så det bli svårt att se vad som händer i mörka filmsekvenser.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Mycket TV för pengarna

Läser man specen noggrant inser man att man får mycket TV för pengarna.
Det där med OLED och svärta ska inte överdrivas i jämförelse med senare LCD teknik med bra LED teknik som ljuskälla, vilket denna TV har.
TV:n du nämner kommer fungera utmärkt, och om sex, sju år kan du uppgradera till OLED i 120 tum till samma pris som denna.
Finns ingen anledning att tveka om du vill ha en stor skärm som levererar mycket bra, men inte bäst, bild.
Man får inte glömma att de flesta av oss sitter framför både mindre och äldre TV-apparater och klarar oss på det.

TV:n har direct LED med relativt högt antal LED dioder och modern mjukvara vilket får betraktas som god LED-teknik.
Permalänk
Bildexpert 📺

"Direct LED" är endast en beteckning för att lysdioderna sitter bakom panelerna. Finns ingen kvalitetsaspekt där, bara den vanligaste placeringen på lysdioderna.

De enkla TCL-modellerna är fullt rimliga apparater som finns i storlekar till låga priser som få kunde tänka sig för bara 2-3 år sedan. De är fortfarande chanslösa mot en OLED, eller för den delen något likt Samsung QN95C som också finns i 98 tum.

Permalänk

Kollade på denna i en butik. Tyvärr är det dålig betraktningsvinkel på den. Önskade att dom använde sånt filter som Sony och Samsung använder på vissa av deras LCD paneler, för att förbättra detta. Men hade väl ökat priset rejält.

Överlag så är det ju vansinnigt bra pris, för en så stor TV.
Och bilden, om man håller sig i sweetspot, såg ändå riktigt bra ut (för att vara LCD).

Jag väntar dock några år till, och kör vidare på min Projektor/OLED kombo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

"Direct LED" är endast en beteckning för att lysdioderna sitter bakom panelerna. Finns ingen kvalitetsaspekt där, bara den vanligaste placeringen på lysdioderna.

De enkla TCL-modellerna är fullt rimliga apparater som finns i storlekar till låga priser som få kunde tänka sig för bara 2-3 år sedan. De är fortfarande chanslösa mot en OLED, eller för den delen något likt Samsung QN95C som också finns i 98 tum.

Har du ett bra förslag på en tv på 80" eller mer? Budget runt 35 tusen.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av tronix79:

Har du ett bra förslag på en tv på 80" eller mer? Budget runt 35 tusen.

Toppklassen. Räcker inte pengarna till toppklassen, då går du på mellanklassen. Räcket inte pengarna till mellanklassen, då går du till basklassen. Räcker inte pengarna till basklassen sparar du pengarna ett tag tills du har råd med den TV du vill ha.

Permalänk
Medlem

Jag köpte tv:n och har haft den ett tag nu, är så sjukt nöjd över köpet, grym svärta, snabba menyer, grymt bra betraktningsvinkel trots skribenten ovan. det ända som jag inte var helt nöjd med var ljudet, vilket var ok. Men tv i den här storleken vill man ha bio ljud så köpte en soundbar så nu finns det inget att klaga över. Slår alla mina tidigare high end tv som jag köpt tidigare på allt.

Visa signatur

Datamaskin: ///// P166 MMX//// s3virge//// tvkort/// Moderkort noname

Permalänk
Medlem

Någon som testat gamea lite, PC eller från ps5/xbox?

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|