Permalänk
Medlem

Låst på 120hz efter nytt grafikkort

Knappade hem ett 7800 XT Fighter från inet som dök upp idag, installerade det, avinstallerade de gamla drivisarna med DDU.

Befintlig dator +/- Grafikkort

Efter att jag installerat AMD Adrenalin så ser jag att jag inte kan få mer än 120hz på min 144 skärm, samt endast 60 på min sekundär skärm som har 75.

Ser inte att det skall vara kabel problem, eftersom det fungerade perfekt i mitt GTX 1080. Bör inte vara något G-sync heller eftersom min andra skärm inte har gsync.

Jag har kollat inställningar på skärmen, testat installera om AMD software ett flertal gånger, uppdaterat BIOS.

Har testat olika portar på grafikkortet.

Nu är det slut på ideér. tips?

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk

Hdmi? DisplayPort?

Visa signatur

MSI Geforce GTX 1080 - Intel Core i5 9600K@ 5.0 GHz - Corsair Hydro 115i Platinum RGB - Phanteks Evolv X - Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 @ 3000 MHz - ASUS Rog Strix Z390-E Gaming - Corsair RM750X V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av ÖverklockarN94:

Hdmi? DisplayPort?

Om han fick det på sitt nvidia kort så lär det vara samma kablar till samma utgång på nya kortet och amd bör ha nyare standarder...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asprarn:

Knappade hem ett 7800 XT Fighter från inet som dök upp idag, installerade det, avinstallerade de gamla drivisarna med DDU.

Befintlig dator +/- Grafikkort

Efter att jag installerat AMD Adrenalin så ser jag att jag inte kan få mer än 120hz på min 144 skärm, samt endast 60 på min sekundär skärm som har 75.

Ser inte att det skall vara kabel problem, eftersom det fungerade perfekt i mitt GTX 1080. Bör inte vara något G-sync heller eftersom min andra skärm inte har gsync.

Jag har kollat inställningar på skärmen, testat installera om AMD software ett flertal gånger, uppdaterat BIOS.

Har testat olika portar på grafikkortet.

Nu är det slut på ideér. tips?

Kör du en displayport kabel till varje skärm?

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Kör du en displayport kabel till varje skärm?

Mvh

Det stämmer bra.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Har kört DDU ytterligare en gång och rensat upp utan resultat, har installerat om windows 10, utan resultat.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
99:e percentilen

För referens och för trådens framtida värde kan jag tillägga att skärmarna i fråga är Acer XB270HU (bprz) och Philips E-Line 275E1S (enligt länken i TS).

Har du provat med bara en skärm inkopplad?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Har du provat med bara en skärm inkopplad?

Ja, det gör ingen nytta.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Har provat göra en custom resolution i AMD Software, inte heller det fungerar.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Kollat att rätt hz är inställt i windows?
H-klick skrivbord, bildskärmsinst sen avancerade inställningar (tror jag det heter).

Mvh

Visa signatur

7800x3d, 7900xtx

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asprarn:

Har provat göra en custom resolution i AMD Software, inte heller det fungerar.

Vad har du för moderkort och BIOS version?

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldScrub:

Kollat att rätt hz är inställt i windows?
H-klick skrivbord, bildskärmsinst sen avancerade inställningar (tror jag det heter).

Mvh

Ja, kollat där.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Vad har du för moderkort och BIOS version?

Mvh

Kör ett Asus ROG Strix B450-F Gaming, blev inte bättre av att uppdatera bios till den senaste.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asprarn:

Kör ett Asus ROG Strix B450-F Gaming, blev inte bättre av att uppdatera bios till den senaste.

Det låter otroligt märkligt alltihop, det ska inte vara några konstigheter.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Kanske finns svaret nära botten på den här sidan:
https://linustechtips.com/topic/395106-acer-xb270hu-limited-t...
""There is a problem with 144 hz on Gsync displays on AMD cards. This is a fault of the NVIDIA Gsync scaler itself, as these monitors do not use a traditional scaler.""
Ingen aning om det är detta i just ditt fall, men .. kanske? Läs vidare där om du hittar nåt sätt attt fixa till det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heliopause:

Kanske finns svaret nära botten på den här sidan:
https://linustechtips.com/topic/395106-acer-xb270hu-limited-t...
""There is a problem with 144 hz on Gsync displays on AMD cards. This is a fault of the NVIDIA Gsync scaler itself, as these monitors do not use a traditional scaler.""
Ingen aning om det är detta i just ditt fall, men .. kanske? Läs vidare där om du hittar nåt sätt attt fixa till det

Även om det skulle vara fallet förklarar det inte varför min andra skärm med freesync inte får mer än 60hz (75 kapabel)

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Glädjespridare
Skrivet av Asprarn:

Även om det skulle vara fallet förklarar det inte varför min andra skärm med freesync inte får mer än 60hz (75 kapabel)

Det förklarar väl inte exakt varför, men utesluter inte potential som orsak heller.

Om åtminstone en skärm har G-Sync så kvarstår en minsta gemensam nämnare, med resultatet att drivrutin/grafikkort låter bli att aktivera Freesync överhuvudtaget... och istället något slags default-/kompabilitetsläge.

Skärmen med Freesync kanske alltså håller sig på 60Hz sålänge en skärm med G-Sync är ansluten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linda_Almighty:

Det förklarar väl inte exakt varför, men utesluter inte potential som orsak heller.

Om åtminstone en skärm har G-Sync så kvarstår en minsta gemensam nämnare, med resultatet att drivrutin/grafikkort låter bli att aktivera Freesync överhuvudtaget... och istället något slags default-/kompabilitetsläge.

Skärmen med Freesync kanske alltså håller sig på 60Hz sålänge en skärm med G-Sync är ansluten?

Det har inte varit någon skillnad med att enbart köra 144hz skärmen.

Visa signatur

Citera för svar