Permalänk

VIST gaming pc CDON

Hej. Jag är ute efter en ny gaming dator och hittade den här https://cdon.se/hemelektronik/vist-gaming-pc-ryzen-9-3900-64-...

Det känns som ett helt galet bra pris men hittar ingen info om dem online och cdon avskriver sig allt ansvar om det skulle vara en scam. Ser också att VIST är ett polskt företag. De har ingen hemsida ens... Någon som handlat från dem tidigare?

Permalänk
Medlem

Varför inte bara köra en egen build från t.ex Inet? Dom kan även montera och konfigurera allt. Du har självklart garantier och allt precis som det ska vara.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Om det är för bra för att vara sant så är det nog inte sant. Ringer många varningsklockor och jag hade inte tagit den risken om det skulle bli så att man inte får en dator eller man får problem med datorn.

EDIT: Hittade hemsidan https://www.vist.pl

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Skrivet av kaimor:

Varför inte bara köra en egen build från t.ex Inet? Dom kan även montera och konfigurera allt. Du har självklart garantier och allt precis som det ska vara.

Blir det inte väldigt svårt att få en dator med dessa komponenter för det priset?

Permalänk
Skrivet av Vzano:

Om det är för bra för att vara sant så är det nog inte sant. Ringer många varningsklockor och jag hade inte tagit den risken om det skulle bli så att man inte får en dator eller man får problem med datorn.

EDIT: Hittade hemsidan https://www.vist.pl

Snyggt
Jag har hittat några recensioner på cdon nu som faktiskt är bra.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pontagon1337:

Blir det inte väldigt svårt att få en dator med dessa komponenter för det priset?

Rent spontant ser det inte särskilt imponerande ut i mina ögon. Tänk på att CPU är två generationer gammal (släpptes juli 2019) och GPU en generation gammal mellanklass (släpptes december 2020).
Nog tror jag du kan få ihop något snarlikt i Sverige utan scamrisk.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Rent spontant ser det inte särskilt imponerande ut i mina ögon. Tänk på att CPU är två generationer gammal (släpptes juli 2019) och GPU en generation gammal mellanklass (släpptes december 2020).
Nog tror jag du kan få ihop något snarlikt i Sverige utan scamrisk.

Insåg inte att cpun var två gen gammal. Tack för hjälpen

Permalänk
Medlem

ett galet bra pris är det inte med tanke på att det är några generationer gammal hårdvara (mest sannolikt begagnad/refurbed) vid det här laget. För 15k kan du få betydligt bättre hårdvara om du köper via tradera/swec marknad.

Permalänk
Medlem

Du får ju färdiga pc från bla komplett till samma pris som är bättre - Den där skärmen, men den tror inte jag är specielt bra.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Viking

Jag tycker det ser ut att vara en ganska kass deal. T-bord, mus och headset är ju rent skräp. Sånt man hittar på dollarstore för 50 kr. Skärmen är också dålig.

Om man kan bygga dator själv går det att få bättre till mycket lägre pris:

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Jag tycker det ser ut att vara en ganska kass deal. T-bord, mus och headset är ju rent skräp. Sånt man hittar på dollarstore för 50 kr. Skärmen är också dålig.

Om man kan bygga dator själv går det att få bättre till mycket lägre pris:
https://komponentkoll.se/bild/kYsNW.png

Japp, hade bytt GPU dock.

Permalänk
Viking
Skrivet av Alastor Moody:

Ja, det är mycket bättre. Var inte en direkt rekommendation. Mer bara för att visa att en likvärdig är billigare.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Hej,
är ganska novis på gamingdatorer och beställde just denna dator som skrivs om i tråden, bara processorn.
Beställde den från cdon den 12 dec med leverans om cirka 7-10 dagar. Ingenting har hänt....ingenting. Cdon föreslår att jag kontaktar vist men jag har för fan betalat cdon för att de ska sköta sina avtal med företagen.
Min fråga är följande:
fick du din dator till slut och vad är din bedömning?
kan man lita på cdon?

mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av mickan87:

Hej,
är ganska novis på gamingdatorer och beställde just denna dator som skrivs om i tråden, bara processorn.
Beställde den från cdon den 12 dec med leverans om cirka 7-10 dagar. Ingenting har hänt....ingenting. Cdon föreslår att jag kontaktar vist men jag har för fan betalat cdon för att de ska sköta sina avtal med företagen.
Min fråga är följande:
fick du din dator till slut och vad är din bedömning?
kan man lita på cdon?

mvh

Du kommer inte komma någon vart med cdon. De är välkända att inte bry sej alls. Om du inte får tag på VIST så tror jag att det finns någon myndighet du kan vända dej till. Kan dock inte tillräkligt om det så kanske någon annan kan säga exakt vilken. Men CDON är det nog kört med.

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av mickan87:

Hej,
är ganska novis på gamingdatorer och beställde just denna dator som skrivs om i tråden, bara processorn.
Beställde den från cdon den 12 dec med leverans om cirka 7-10 dagar. Ingenting har hänt....ingenting. Cdon föreslår att jag kontaktar vist men jag har för fan betalat cdon för att de ska sköta sina avtal med företagen.
Min fråga är följande:
fick du din dator till slut och vad är din bedömning?
kan man lita på cdon?

mvh

Hoppas du tog det på faktura via Klarna för annars får du nog kyssa pengarna adjö.
CDON kommer göra allt för att undvika att hjälpa dig.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Angående VIST, beställde jag en low-end PC (dvs AMD Ryzen 5 4600G, 16 GB osv) från dem för sjutton dagar sedan, 29 mars. Den skickades dagen efter, och levererades med snigelpost, dvs UPS vilket innebar att försändelsen tog 10 dagar från Polen till Sverige, kom till min hemort förra veckan och tog ytterligare 6 dagar på sig att komma till mitt ombud. Datorn är välpackad och färdiginstallerad, precis som utlovat. Jag gav 4292 kr inkl. frakt (nu är priset höjt till 4586 kr), vilket jag hade svårt att köpa den som delar för, även om jag skulle få tag på en "billig" Windows-licens.