Permalänk
Medlem

i5 10600k OC Hjälp! Niblet här

Tjenare!

DatorSpecs:
GPU: RTX 3080
CPU: i5 10600k
Moderkort: Asus Rog Strix Z490-F Gaming
PSU: 850 Gold
Ram: G-Skill DDR4 4000mhz

Dagsläge:
Upgraderade precis från 2666mhz Ram till 4000mhz. Gjort mina tester med Prime95/Memtest/HCI Memtest och det gav inga errors. Så då vände jag mig till att försöka OC min CPU, som vanligtvis ligger på vanligt Turbo mode @ 4.5ghz multi thread, 4.8ghz single thread. När detta körs i spel eller tester så visas inga errors eller orimliga temps (35C Idle, 70~ Load).

Önskan o egna tester:
Jag hade velat ha en stabil OC på CPU @ 4.8-4.9Ghz. Alla guider jag följt slutar bara med BSOD eller att skärmen fryser efter några sekunder av Prime95. Jag testade att sätta på Asus egna AI OC, då ligger jag på 4.8Ghz och jag kan lira spel (Tarkov/Cyberpunk etc) och köra Cinebench R23 fullt ut, men fryser dock vid Prime95. Märkte ju ganska snabbt att Asus AI OC satte Voltage nivåerna långt över vad andra guider rekommenderade med manuell OC.

Så mina frågor är följande:
- Jag vill OC'a CPU för jag tror den bottleneckar min GPU. Kan jag ens förvänta mig en märkbar prestanda skillnad om jag lyckas OC'a CPU(etc 5+fps i spel)?
- Kan ni rekommendera en Guide eller egna anvisningar för att uppnå detta?

(Jag har uppdatarat BIOS och alla drivers på datorn)

Permalänk

Du har nog helt enkelt haft osis i kisellotteriet och fått en cpu som klockar dåligt helt enkelt om inte äns asus ai overclock funkar den brukar generellt va relativt stabil men som du säger bara vräker på med spänningen.
Äkna inte med några underverk för några futtiga hundra Mhz men vist några fps i genomsnitt kan det säkert göra.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows