Forskningsrapport visar: Videokonferenser tröttar ut hjärnan

Permalänk
Melding Plague

Forskningsrapport visar: Videokonferenser tröttar ut hjärnan

Att möten, föreläsningar och andra samtal som hålls virtuellt är tröttsamma kan mätas med EKG och EEG.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Stör mig som fan att mitt nya jobb kräver att man har webbkameran på när man har möte. Detta från att ha kommit från ett jobb där ingen hade kamera någonsin. Det är så mycket friare att inte ha kamera, man kan ta möten var som helst och lite hur som helst. Nu med webbkamera ska man alltid behöva sitta vid ett skrivbord med bra ljus osvosvosv.
Det är redan jobbigt nog att bli inkastad i massa möten varje dag, så ska man så klart göra det ännu jobbigare med krav på webbkamera.

/Rant over

Permalänk
Medlem

Förvånar mig inte. Har alltid känt att det är svårare att hänga med än att ha det fysiskt, framför allt vad gäller föreläsningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwertylol1:

Stör mig som fan att mitt nya jobb kräver att man har webbkameran på när man har möte. Detta från att ha kommit från ett jobb där ingen hade kamera någonsin. Det är så mycket friare att inte ha kamera, man kan ta möten var som helst och lite hur som helst. Nu med webbkamera ska man alltid behöva sitta vid ett skrivbord med bra ljus osvosvosv.
Det är redan jobbigt nog att bli inkastad i massa möten varje dag, så ska man så klart göra det ännu jobbigare med krav på webbkamera.

/Rant over

Mjo, det med. Tänker ju även på det klassiska citatet att man inte ska ta ett möte för något som kunde ha förmedlats över ett mejl.

Permalänk

Jag tycker arbetsliv för kontorsfolk är ett intressant ämne.
På 70 talet så gjorde folk sitt jobb på arbetsplatsen, till viss del gick det bära med sig vissa saker hem. Folk hade ingen mobil och gick endast nå när de var hemma eller på jobbet.
Sedan kom hemdatorn och det blev lättare att ta med sig arbetsfiler/dokument hem.
Sedan kom mobilen och folk gick att nå dygnet runt, även om alla inte svarar dygnet runt.
Sedan kom internet i hemmen och folk kunde skicka och ladda upp filer hemifrån.
Sedan kom jobba hemifrån bommen med corona och videomöten gick från något sällsynt till något som folk gör konstant hela tiden.

Detta har lett till att folk går att kontakta mycket oftare, det ökar garanterat produktivitet rejält. Men folk får ej vara lediga och i frid på sin fritid. Jag själv vara ute och göra ett ärende, helt plötsligt blir jag inkallad till ett videomöte för rådfrågning.

Jag minns en gång , jag äkte ett tåg skulle ett ställe. Helt plötsligt blev jag inkallad på ett videomötet. Jag visste om att mottagningen suger kommande sträcka, så jag fick gå av tåget och ta mötet vid den hållplatsen, för att sedan efter mötet ta nästa tåg.
Visst effektivt emot förr, men det bränner ut folk om det är för mycket sådant.

Permalänk
Medlem

Jag har morgonmöte varje dag förutom torsdagar. Jag har aldrig förstått mig på möten. Nu sitter vi utspridda i världen så visst kan det vara trevligt att se sina kollegor men i det stora hela så skulle typ 10 rader slack meddelande sköta informationen bättre. HR har sagt att kameran ska vara på under möterna. Bara jag som har den på. Sitter alltid med mjukisbrallor, levis beany på huvet och vit t-shirt o säger nästan ingenting för jag sitter o jobbar samtidigt och tittar inte ens "på mötet" (rätt meningslöst när ingen annan använder kamera) (som förövrigt HR har sagt att man inte ska göra...jobba under mötena) Jag tappar 2 timmar per vecka känns det som. Möten förstör mer än vad det gör nytta enligt mig, spelar ingen roll hur viktig mötet är. Skriv ner det i ett massutskick istället så folk kan läsa det och faktiskt ta in informationen de behöver.

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Skrivet av 925a:

Jag har morgonmöte varje dag förutom torsdagar. Jag har aldrig förstått mig på möten. Nu sitter vi utspridda i världen så visst kan det vara trevligt att se sina kollegor men i det stora hela så skulle typ 10 rader slack meddelande sköta informationen bättre. HR har sagt att kameran ska vara på under möterna. Bara jag som har den på. Sitter alltid med mjukisbrallor, levis beany på huvet och vit t-shirt o säger nästan ingenting för jag sitter o jobbar samtidigt och tittar inte ens "på mötet" (rätt meningslöst när ingen annan använder kamera) (som förövrigt HR har sagt att man inte ska göra...jobba under mötena) Jag tappar 2 timmar per vecka känns det som. Möten förstör mer än vad det gör nytta enligt mig, spelar ingen roll hur viktig mötet är. Skriv ner det i ett massutskick istället så folk kan läsa det och faktiskt ta in informationen de behöver.

Min åsikt om möten så är det inga problem, speciellt inte om man jobbar emot offentliga sektorn.
Privat sektor så är det 100% faktueringsbarhet som gäller. Så om man har 1h timmas "mys möte" en dag, så får man jobba en timma extra den dagen då man måste ha full fakturering.

Detta får mig att tänka upp uppdrag granskning angående mobilförsäljare. Där vissa var tvungen att ha "1h myssmöte" inför dagen, där denna timma räknades som egen fritid.

Permalänk
Medlem

Föredrar oftast digitala konferenser. Istället för att vara bortrest under en period. Det är dock lättare att få smidiga samtal vid fysiska konferenser.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Privat sektor så är det 100% faktueringsbarhet som gäller. Så om man har 1h timmas "mys möte" en dag, så får man jobba en timma extra den dagen då man måste ha full fakturering.

Vad är det för slags ställe du jobbar på? Blir inkallad i möten som gör att du måste jobba extra? Om det fanns krav på mig att jag skulle fakturera 100% skulle jag tacka nej till alla möten jag inte kunde fakturera.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

Hehe... och fysiska "möten, föreläsningar och andra samtal" är inte tröttsamma för hjärnan?

Visa signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Privat sektor så är det 100% faktueringsbarhet som gäller. Så om man har 1h timmas "mys möte" en dag, så får man jobba en timma extra den dagen då man måste ha full fakturering.

Vad händer om du inte har full fakturering? Avsked?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Vad är det för slags ställe du jobbar på? Blir inkallad i möten som gör att du måste jobba extra? Om det fanns krav på mig att jag skulle fakturera 100% skulle jag tacka nej till alla möten jag inte kunde fakturera.

Skulle säga upp mig om det krävdes 100% fakturerad tid. Kommer alltid gå bort tid på diverse admin och annat som man inte kan fakturera kund för.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tvivlar inte på detta men även ett fysiskt möte kan vara riktigt själadödande ibland

Beroende på vad det är för möte kan många saker gå lättare när man sitter ihop och går igenom något... eller tvärtom. Ibland behöver flera deltagare gräva fram information under mötets gång och det gör jag helst inte i ett konferensrum på en laptop.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Att rapporten visar på detta är kanske inte förvånande.

Tycker däremot att den mer intressanta frågan är vad som tröttar ut en mest under en arbetsdag:

- Pendling till/från jobbet och allt det innebär i alla dess möjliga former
vs
- Distansarbete med denna typen av möten

Visa signatur

-----

AMD 5600x :: 3080 :: Oculus Rift S + Flygnördsprylar

Permalänk
Medlem

Ju längre man är i en roll, ju fler onödiga återkommande möten blir man indragen i, sedan ska alla tävla om vems kalender som är mest fullbokad. Värst är möten som är dagliga, även om det inte finns något att prata om så måste man gå igenom hela processen vilka ändå tar 10 minuter.
Saknar ibland mitt gamla it-support jobb där det i princip var noll möten..

Visa signatur

Xbox Series X gamertag: rawsmus

Permalänk
Medlem
Skrivet av CGI:

Hehe... och fysiska "möten, föreläsningar och andra samtal" är inte tröttsamma för hjärnan?

Gissningsvis! Här jämförde de dock fysiskt möte med videokonferens, och såg att deltagarna blev mer trötta när de såg lektionen på video.

Som jag tolkar det efter snabbläsning så såg visst deltagarna samma lektion (samma innehåll) två gånger, en gång med närvarande föreläsare och en gång på video. Men hälften fick se video först och andra halvan fick se den fysiska lektionen först. Jag tycker det hade varit rimligt att ha två lektioner med olika men ungefär lika svårt innehåll, inte så kul att se samma lektion för andra gången. Oavsett vilket så borde eventuell påverkan av det jämna ut sig, just eftersom hälften fick börja med video och hälften fysiskt.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag tycker arbetsliv för kontorsfolk är ett intressant ämne.
På 70 talet så gjorde folk sitt jobb på arbetsplatsen, till viss del gick det bära med sig vissa saker hem. Folk hade ingen mobil och gick endast nå när de var hemma eller på jobbet.
Sedan kom hemdatorn och det blev lättare att ta med sig arbetsfiler/dokument hem.
Sedan kom mobilen och folk gick att nå dygnet runt, även om alla inte svarar dygnet runt.
Sedan kom internet i hemmen och folk kunde skicka och ladda upp filer hemifrån.
Sedan kom jobba hemifrån bommen med corona och videomöten gick från något sällsynt till något som folk gör konstant hela tiden.

Detta har lett till att folk går att kontakta mycket oftare, det ökar garanterat produktivitet rejält. Men folk får ej vara lediga och i frid på sin fritid. Jag själv vara ute och göra ett ärende, helt plötsligt blir jag inkallad till ett videomöte för rådfrågning.

Jag minns en gång , jag äkte ett tåg skulle ett ställe. Helt plötsligt blev jag inkallad på ett videomötet. Jag visste om att mottagningen suger kommande sträcka, så jag fick gå av tåget och ta mötet vid den hållplatsen, för att sedan efter mötet ta nästa tåg.
Visst effektivt emot förr, men det bränner ut folk om det är för mycket sådant.

Du generaliserar mycket. Jag själv jobbar 8-17 och det funkar alldeles utmärkt. Kl 16 går teams etc in i stör ej läge. Hos oss gäller det att vara kontaktbar mellan 9-15 vardagar. Övrig tid är big no no.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 925a:

Jag har morgonmöte varje dag förutom torsdagar. Jag har aldrig förstått mig på möten. Nu sitter vi utspridda i världen så visst kan det vara trevligt att se sina kollegor men i det stora hela så skulle typ 10 rader slack meddelande sköta informationen bättre. HR har sagt att kameran ska vara på under möterna. Bara jag som har den på. Sitter alltid med mjukisbrallor, levis beany på huvet och vit t-shirt o säger nästan ingenting för jag sitter o jobbar samtidigt och tittar inte ens "på mötet" (rätt meningslöst när ingen annan använder kamera) (som förövrigt HR har sagt att man inte ska göra...jobba under mötena) Jag tappar 2 timmar per vecka känns det som. Möten förstör mer än vad det gör nytta enligt mig, spelar ingen roll hur viktig mötet är. Skriv ner det i ett massutskick istället så folk kan läsa det och faktiskt ta in informationen de behöver.

Ja det där känner man igen. Egentligen borde man faktura 200% eftersom man jobbar samtidigt på mötena? Har så fruktansvärt många helt meningslösa möten varje vecka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 925a:

Jag har morgonmöte varje dag förutom torsdagar. Jag har aldrig förstått mig på möten. Nu sitter vi utspridda i världen så visst kan det vara trevligt att se sina kollegor men i det stora hela så skulle typ 10 rader slack meddelande sköta informationen bättre. HR har sagt att kameran ska vara på under möterna. Bara jag som har den på. Sitter alltid med mjukisbrallor, levis beany på huvet och vit t-shirt o säger nästan ingenting för jag sitter o jobbar samtidigt och tittar inte ens "på mötet" (rätt meningslöst när ingen annan använder kamera) (som förövrigt HR har sagt att man inte ska göra...jobba under mötena) Jag tappar 2 timmar per vecka känns det som. Möten förstör mer än vad det gör nytta enligt mig, spelar ingen roll hur viktig mötet är. Skriv ner det i ett massutskick istället så folk kan läsa det och faktiskt ta in informationen de behöver.

Låter inte direkt som att din attityd gynnar det hela heller. Jag leder morgonmöten varje dag och det är frustrerande att se hur vissa zonar ut och inte lyssnar på sina kollegor. Så oförskämt beter sig inte folk ansikte mot ansikte.

Du skulle kunna prova att engagera dig mer samt föreslå att ni effektiviserar mötena så att det känns givande att delta. Har ni inget retrospective där ni pratar om ert arbete?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 925a:

Jag har morgonmöte varje dag förutom torsdagar. Jag har aldrig förstått mig på möten. Nu sitter vi utspridda i världen så visst kan det vara trevligt att se sina kollegor men i det stora hela så skulle typ 10 rader slack meddelande sköta informationen bättre. HR har sagt att kameran ska vara på under möterna. Bara jag som har den på. Sitter alltid med mjukisbrallor, levis beany på huvet och vit t-shirt o säger nästan ingenting för jag sitter o jobbar samtidigt och tittar inte ens "på mötet" (rätt meningslöst när ingen annan använder kamera) (som förövrigt HR har sagt att man inte ska göra...jobba under mötena) Jag tappar 2 timmar per vecka känns det som. Möten förstör mer än vad det gör nytta enligt mig, spelar ingen roll hur viktig mötet är. Skriv ner det i ett massutskick istället så folk kan läsa det och faktiskt ta in informationen de behöver.

Verkar som ditt jobb misslyckas med de mötena brutalt. Vi har 15 min standup varje morgon. Asgött att snacka med kollegorna, gå genom vad man jobbar med och eventuellt om man behöver hjälp.

Viktig del av scrum (antar att alla andra på SweC är utvecklare då det verkar stämma på minst 70%).

Själv tycker jag kameran är svinviktig för mötena - finns inget tråkigare än möten där folk inte har kameran på.

Skrivet av Sebbepojken:

Låter inte direkt som att din attityd gynnar det hela heller. Jag leder morgonmöten varje dag och det är frustrerande att se hur vissa zonar ut och inte lyssnar på sina kollegor. Så oförskämt beter sig inte folk ansikte mot ansikte.

Du skulle kunna prova att engagera dig mer samt föreslå att ni effektiviserar mötena så att det känns givande att delta. Har ni inget retrospective där ni pratar om ert arbete?

Du sa det skitbra.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Ja det där känner man igen. Egentligen borde man faktura 200% eftersom man jobbar samtidigt på mötena? Har så fruktansvärt många helt meningslösa möten varje vecka.

Vad jobbar ni med som har så många meningslösa möten??

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

Låter inte direkt som att din attityd gynnar det hela heller. Jag leder morgonmöten varje dag och det är frustrerande att se hur vissa zonar ut och inte lyssnar på sina kollegor. Så oförskämt beter sig inte folk ansikte mot ansikte.

Du skulle kunna prova att engagera dig mer samt föreslå att ni effektiviserar mötena så att det känns givande att delta. Har ni inget retrospective där ni pratar om ert arbete?

Leder du givande möten? Sitter jag i ett möte som inte är givande för mig och mitt arbete zonar jag också ut, för det är bara slöseri med min tid.

Som tur var så innebar covid-epidemin en klar förbättring för mig. De dagliga mötena blev kortare, mer målinriktade och kan i vissa uppdrag skippas helt om ingen har något vettigt att säga.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

Jag har jobbat länge med det jag gör och blir därför inkallad till alla möten mellan himmel o jord för de vet att jag har svaren.
Min strategi nuförtiden är att om mötet är 1h så är jag med 15 minuter o så fokuserar vi på "mitt" område o sen lämnar jag så kan övriga tjafsa bäst de vill i 45 minuter.

Jag vill ha möten korta o specifika och med få personer. Finns ingen tydlig agenda så tackar jag nej helt enkelt.

Annars angående trötthet: Är man engegerad i mötet så brukar det inte upplevas som utmanande. Förvisso svårt på en föreläsning.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timmy Fox:

Förvånar mig inte. Har alltid känt att det är svårare att hänga med än att ha det fysiskt, framför allt vad gäller föreläsningar.

Jag älskade när det va digitala föreläsningar, lider själv utav dyslexi så har svårt att anteckna rätt grejer och hänga med på föreläsningar.

Men när det gick över digitalt så spelade alt föreläsaren in sin egen föreläsningar eller så drog man igång sitt OBS och spelade in hela föreläsningar. Så va man osäker på något så va det bara att gå igenom hela föreläsningen igen tills man förstod eller kunna formulära en riktig fråga via mail i efterhand.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Leder du givande möten? Sitter jag i ett möte som inte är givande för mig och mitt arbete zonar jag också ut, för det är bara slöseri med min tid.

Som tur var så innebar covid-epidemin en klar förbättring för mig. De dagliga mötena blev kortare, mer målinriktade och kan i vissa uppdrag skippas helt om ingen har något vettigt att säga.

Ja, möten slutat ganska snabbt vara givande när man knte engagerar sig i dem...
Det är klart att det finns onödiga/långdragna möten, men att sitta och jobba med annat bidrar bara till att mötena blir ineffektiva. Det är en extremt okonstruktiv "lösning" på problement.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 925a:

Jag har morgonmöte varje dag förutom torsdagar. Jag har aldrig förstått mig på möten. Nu sitter vi utspridda i världen så visst kan det vara trevligt att se sina kollegor men i det stora hela så skulle typ 10 rader slack meddelande sköta informationen bättre. HR har sagt att kameran ska vara på under möterna. Bara jag som har den på. Sitter alltid med mjukisbrallor, levis beany på huvet och vit t-shirt o säger nästan ingenting för jag sitter o jobbar samtidigt och tittar inte ens "på mötet" (rätt meningslöst när ingen annan använder kamera) (som förövrigt HR har sagt att man inte ska göra...jobba under mötena) Jag tappar 2 timmar per vecka känns det som. Möten förstör mer än vad det gör nytta enligt mig, spelar ingen roll hur viktig mötet är. Skriv ner det i ett massutskick istället så folk kan läsa det och faktiskt ta in informationen de behöver.

Vad är det för möten ni har som går att lösa med ett mejl? Är det enbart att förmedla information?

Hålls det mycket sådanna möten förstår jag att folk blir frustrerade. I princip alla möten på mitt job är interaktiva i någon mån. Har workshops för att diskutera lösningar, code walkthroughs för att höja kodkvaliten, diskussioner för att gemensamt fatta beslut etc. Allt detta är extremt ineffektivt att försöka ta via mail istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Vad jobbar ni med som har så många meningslösa möten??

It. Ledningen fick för för sig att effektivisera med ett omtag att jobba agilt. Så vi har massa standups, retro osv som är totalt värdelöst för vårt team. Kunde säkert funkat bättre i ett mee strukturerat projekt med en produkt men det är inte det vi gör. Kan inte riktigt gå in på det mer.

Ingen lyssnar på nån så det känns väldigt meningslöst och slöseri med tid.

Permalänk
Medlem

Få saker är så vidriga som just möten. Vissa arbetsgivare är helt rabiata i möten och det ska hållas möten om allt hela tiden. Sedan gnälls det om ineffektivitet och annat fast en hel del arbetstid går åt till möten. 🤦🏼‍♂️ Inte konstigt att ”mötesinfarkt” är ett vedertaget begrepp. Finns ju också kollegor som älskar att sitta i möten men inte får så mycket annat gjort av det dagliga arbetet. Titta på mig! Jag är en viktig person som sitter i möten hela dagarna!

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwertylol1:

Det är så mycket friare att inte ha kamera, man kan ta möten var som helst och lite hur som helst. Nu med webbkamera ska man alltid behöva sitta vid ett skrivbord med bra ljus osvosvosv.

Detta! Är anledningen till att ha kameran på, ingen skulle någonsin komma på tanken att ta ett fysiskt möte ”lite hur som helst, var som helst”, var är fokus, var är engagemang? Det där låter som receptet för helt värdelösa möten, möten ska ha ett syfte och vara vettiga det håller jag med om (och det finns en del möten som aldrig borde varit ett möte, det arbetar jag själv aktivt för att få bort), men har man ett möte så deltar man och man är engagerad och är det ett teams-möte så är ett bra sätt att åstadkomma det genom att alla har kameran, ingen skulle ha svårt att acceptera att de andra deltagarna ser en när man har ett möte i ett konferensrum, varför är ett teams möte annorlunda?

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Jag älskade när det va digitala föreläsningar, lider själv utav dyslexi så har svårt att anteckna rätt grejer och hänga med på föreläsningar.

Men när det gick över digitalt så spelade alt föreläsaren in sin egen föreläsningar eller så drog man igång sitt OBS och spelade in hela föreläsningar. Så va man osäker på något så va det bara att gå igenom hela föreläsningen igen tills man förstod eller kunna formulära en riktig fråga via mail i efterhand.

Inspelade föreläsningar tycker jag är ett stort plus. Även om de inte ersätter vanliga föreläsningar så är det ett ordentligt komplement till dem för mig. Tycker däremot att det är extra svårt att hänga med i digitala föreläsningar gentemot fysiska sådana just när det är live. Allra helst har jag en fysisk föreläsning först, och sedan en digital inspelning i efterhand ifall jag behöver repetera eller fräscha upp minnet.