Google Drive-användare slår larm om förlorad data

Permalänk
Melding Plague

Google Drive-användare slår larm om förlorad data

I Googles supportforum framgår att flera användare blivit av med flera månaders data som lagrats i Googles molntjänst.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Trust no one. Backup.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Trust no one. Backup.

Ironiskt nog så är det just en tjänst som agerar som "Backup" som lider av dataförlust i detta fallet.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Därför är fysiska lokala backuper lika viktiga som serverbackuper.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

LOL!!!!

Molntjänster som tappar data?
Lösenordstjänster som blir hackade på global nivå!

Vad är nästa stora grej?

Skärmar som visar fel innehåll?
CPUer som räknar fel? (igen?)

IT-sektorn, det händer bara där!

Permalänk
Musikälskare

Har hårddiskar med backuper (foto, musik) hos päronen och hemma om det skulle brinna hos mig, samt i molnet på Jottacloud. Mer än så känner jag att man inte kan göra

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Vi får hoppas att de hittar en lösning på problemet. Jag verkar inte ha blivit av med något.

Visa signatur

Min blogg: https://tokar86a.top - Mest fokuserad på Pokémon Sleep & Pokémon Go l Hårdvara/server`s information: https://tokar86a.top/hardware-information/

Permalänk
Medlem

MAN SKA BACKUP PÅ RAID0. Trodde alla visste det.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ang3r:

MAN SKA BACKUP PÅ RAID0. Trodde alla visste det.

RAID1. RAID0 är stor risk för dataförlust om en av de två diskarna pajar.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

RAID1. RAID0 är stor risk för dataförlust om en av de två diskarna pajar.

Inte bara stor risk, kraschar en disk med RAID0 är datan borta, men antar lite ironi med inlägget pga Caps Lock.

Men kör man enligt principen 3-2-1 så är det ju tråkigt om detta händer men ska inte vara någon katastrof.

Permalänk

Men är det verkligen någon som kan ens låtsas vara överraskad?

Visa signatur

NES.

Permalänk
Skrivet av Sarato:

RAID1. RAID0 är stor risk för dataförlust om en av de två diskarna pajar.

Jag är bara glad att det finns folk kvar som kan resonera kring sina RAID.

Visa signatur

NES.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Inte bara stor risk, kraschar en disk med RAID0 är datan borta, men antar lite ironi med inlägget pga Caps Lock.

Men kör man enligt principen 3-2-1 så är det ju tråkigt om detta händer men ska inte vara någon katastrof.

Missade "BOOMER CAPS LOCK" innan. Jobbar inom regionen så är alldeles för van vid att vissa skriver så oironiskt.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

RAID1. RAID0 är stor risk för dataförlust om en av de två diskarna pajar.

Skulle nå mera säga att RAID5-6 är säkrare.

Visa signatur

Min blogg: https://tokar86a.top - Mest fokuserad på Pokémon Sleep & Pokémon Go l Hårdvara/server`s information: https://tokar86a.top/hardware-information/

Permalänk
Medlem

man ska ju ha trippebackup minst, 1 onsite, 1 offsite/offline och 1 "cloud". gärna två (tex gdrive och onedrive, eller dropbox eller vad man nu gillar.)

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av tokar86a:

Skulle nå mera säga att RAID5-6 är säkrare.

Absolut. Ju fler speglade diskar desto bättre.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tokar86a:

Skulle nå mera säga att RAID5-6 är säkrare.

Skrivet av Sarato:

Absolut. Ju fler speglade diskar desto bättre.

Hur resonerar ni då?
10 x 2TB i RAID1 ger fortfarande bara 2TB för att samtliga speglas sinsemellan.
Så att det är säkrare med RAID 5-6 än RAID1 skulle jag inte säga, såvida vi inte är ironiska fortfarande.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

Kan man säga att det regnar från molnet nu då?

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Verkar vara kopplat till "Google Drive for desktop" baserat på de två länkar som anges som källor till artikeln.
Det är dåligt att den detaljen inte är med i Sweclockers artikel.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define 7 CPU: AMD Ryzen 9 3900X CPU Cooler: Corsair iCUE H115i RGB PRO XT Graphics Card: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC Motherboard: MSI MEG X570 UNIFY RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB Storage: WD Black SN850X 2TB, Samsung 970 EVO Plus 1TB, Samsung 860 EVO 1 TB PSU: Corsair HX1000i / 1000W OS: Windows 10 Pro 22H2 Mouse: Logitech G Pro X Superlight Keyboard: Logitech G915 Tactile Monitor: AOC 24G2U, Dell U2412M

Permalänk
Medlem

Bland det jobbigaste är ju om man inte vet att det försvunnit data. Att data saknas "i molnet" och det man har lokalt synkroniseras så man tappar data även lokalt. (om det synkas åt båda hållen alltså, vilket man ju vill ibland - fast kanske inte som backuplösning)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Hände mig när jag körde NextCloud. Min C: disk råkade bli full och då kunde inte NextCloud skriva till en log-fil, det fick som effekt att NextCloud servern helt enkelt började ta bort alla filar, både på klienten och servern. Det finns en ticket men felet kvarstår. Kan tala om att jag inte använder NextCloud längre, kör seafile istället och backupar det.
Man bör ta backup på sånt som ligger i molnet, det finns specifika programvaror just för att sånt här händer ibland. Backup ingår inte i tjänsten.

Visa signatur

Maskin: i7, 64GB ram, 4070 Ti Super, Seasonic 1000W, 2 x 24" + Acer 27" XB271HUBM
OS: Win11

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pirum:

Bland det jobbigaste är ju om man inte vet att det försvunnit data. Att data saknas "i molnet" och det man har lokalt synkroniseras så man tappar data även lokalt. (om det synkas åt båda hållen alltså, vilket man ju vill ibland - fast kanske inte som backuplösning)

Man får väl hoppas att folk inte förlitar sig på synktjänster som backup. Vilket såklart är naivt att hoppas på hehe.

Jag har en vän som tyckte sig ha backup på ljudproduktion för mycket låg ju på backupdisken.
Fast ja... det fanns tydligen bara på backupdisken ;).
Ingen olycka. Jag luskade ut läget och gav lite råd. Win!

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Har egentligen bara en sak att säga: HA HA (Nelson, Simpsons)

Skulle aldrig lita en sekund på någon off-site-lagring, oberoende av leverantör, annat än enbart för ren 100%-ig redundans (dvs bara ett av minst två olika lagringsplatser, varav den primära för min del självklart ska vara on-site, och de viktigaste filerna lagras lämpligen även offline).

Om kunderna som drabbats varken har backup eller annan redundans så säger jag det en gång till: HA HA

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Field-Mouse88:

Hände mig när jag körde NextCloud. Min C: disk råkade bli full och då kunde inte NextCloud skriva till en log-fil, det fick som effekt att NextCloud servern helt enkelt började ta bort alla filar, både på klienten och servern. Det finns en ticket men felet kvarstår. Kan tala om att jag inte använder NextCloud längre, kör seafile istället och backupar det.
Man bör ta backup på sånt som ligger i molnet, det finns specifika programvaror just för att sånt här händer ibland. Backup ingår inte i tjänsten.

Snacka om en extremt allvarlig bugg, det är nog bäst jag varnar om detta på jobbet, där vi kör NextCloud on-prem främst för internbruk.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Inte förvånad.

Kör med lokal backup och off-site av allt även sånt som finns online i min OneDrive.

Servern hemma backupas till en lokal NAS och den kopieras i sin tur en annan NAS som står hemma hos päronen som off-site backup.

Permalänk
Medlem

Har funderat på det här, vad händer om gdrive (eller konkurrerande tjänst) har en bugg som gör att filer försvinner. Typ att deras databas tappar kopplingen med filen som ligger på lagringsservern. Eller att deras interna synkmotor som flyttar runt mina filer mellan servrar som är online.

Eller om skrivbordsklienten tyst inte synkar vissa filer. Ofta gnäller den, men man vet aldrig. Och är det filer som man inte försöker nå från en annan enhet så märker man inte det.

Vissa saker går ju skydda sig mot genom att skaffa en tredjeparts tjänst som tar backup. Men har man kopiöst med filer och gamla arkiv som man inte bländar runt i så märker man inte att filer försvinner och återvinningstiden på backup och papperskorgen har gått ut

Permalänk

Därför det är smidigt att använda drives inbyggda schemaläggare som skapar komprimerade filer för nedladdning. Brukar vara 2gb smidigast. Så slänger man dom i en offline-disk sedan.
(Förutom vanlig backup, ej synk.)

(För övrigt är ju raid 1+0 det enda rätta. Vissa hävdar 0+1 dock)

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xinpei:

Ironiskt nog så är det just en tjänst som agerar som "Backup" som lider av dataförlust i detta fallet.

Fast nej, det är jättekonstigt att betrakta cloud som backup. Enriktig backup är offsite, offline & helst ett annat medium för riskspridning.

Cloud är mer att betrakta som en mirror/RAID/access över flera devices. Samt att det är jävligt smidigt att tanka ned allt från cloud vid ominstallation. Med det sagt är det fortfarande inte en backup.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon344829:

Fast nej, det är jättekonstigt att betrakta cloud som backup. Enriktig backup är offsite, offline & helst ett annat medium för riskspridning.

Cloud är mer att betrakta som en mirror/RAID/access över flera devices. Samt att det är jävligt smidigt att tanka ned allt från cloud vid ominstallation. Med det sagt är det fortfarande inte en backup.

Det klart det är en backup. Men man måste alltid komma ihåg 3-2-1-regeln om det är viktiga data, dvs data ska ska finnas på 3 ställen, lagrade på 2 olika sorters media, och 1 ska vara off-site. Du kan betrakta "cloud" som off-site och på ett annat media jämfört med lokala data (SSD, hårddisk), men det betyder fortfarande att du behöver 2 andra ställen att lagra dina data.

Men visst, har man 2 datorer och någon slags automagisk synkronisering med "molnet" där Google eller vad man nu kör när som helst kan ta bort data från alla tre ställena samtidigt kan man ju knappast räkna det som att man har 3 kopior.

Permalänk
Inaktiv

Jag har inte mycket jag behöver backup på, men det jag har gör jag backup på tre olika USB-minnen, samt tre olika molntjänster.