Permalänk
Inaktiv

Illamående och huvudvärk av ny Skärm

Hej

Har nyligen byggt ny dator och köpt en LG 32gq850 skärm till datorn som är en 1440p ips 240hz skärm.

Jag har inte använt datorn jättelänge endast några få timmar. Men, märkte ganska snabbt att jag började må illa och få huvudvärk. Vad beror detta på? Är det ips, 240hz eller att jag kanske sitter lite för nära skärmen? Har liten datorbord, så jag tycker själv att jag sitter för nära, men är det enda orsaken?

Är det moderkortets wifi antenner som jag lagt ovanpå datorn? Står i manualen att man ska vara minst 20cm ifrån.

Tidigare har jag endast kört på laptop med 60hz ca 14tum och 2k upplösning, och inte känt mig illamående, samt att jag kan använda moderna smartphones länge utan att känna mig så, om det säger något.

Någon annan som fått illamående av ny skärm?

Permalänk
Moderator
Moderator

Steg 1: dra ner ljusstyrkan till 0. Vänj dig några minuter.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av twit:

Steg 1: dra ner ljusstyrkan till 0. Vänj dig några minuter.

Brightness är på 30 sen jag började använda. Hur hjälper det att sänka till 0?

Permalänk
Medlem

Händer det bara med rörligt innehåll som actionfilm och spel, eller allt?
Om du flyttar tillbaka stolen en halvmeter och tittar på ett ganska stilla motiv, som t.ex läsa nyheterna eller bläddra på denna site, hur blir det då?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Heliopause:

Händer det bara med rörligt innehåll som actionfilm och spel, eller allt?
Om du flyttar tillbaka stolen en halvmeter och tittar på ett ganska stilla motiv, som t.ex läsa nyheterna eller bläddra på denna site, hur blir det då?

Definitivt mer under spelande, som fortnite och cs. Har inte använt den mycket utanför spelande, men kan känna illamående då också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon352238:

Hej

Har nyligen byggt ny dator och köpt en LG 32gq850 skärm till datorn som är en 1440p ips 240hz skärm.

Jag har inte använt datorn jättelänge endast några få timmar. Men, märkte ganska snabbt att jag började må illa och få huvudvärk. Vad beror detta på? Är det ips, 240hz eller att jag kanske sitter lite för nära skärmen? Har liten datorbord, så jag tycker själv att jag sitter för nära, men är det enda orsaken?

Är det moderkortets wifi antenner som jag lagt ovanpå datorn? Står i manualen att man ska vara minst 20cm ifrån.

Tidigare har jag endast kört på laptop med 60hz ca 14tum och 2k upplösning, och inte känt mig illamående, samt att jag kan använda moderna smartphones länge utan att känna mig så, om det säger något.

Någon annan som fått illamående av ny skärm?

Gissningsvis är det en skärm som justerar ljusstyrkan med en alldeles för låg PWM-frekvens. Hög nog för att du inte direkt uppfattar det som flimmer, men låg nog för att det ändå flimrar. Jag är oerhört känslig för flimmer, och reagerar med yrsel när jag har flimmer i synfältet.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Prova sänk max fps till 60

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av cyklonen:

Gissningsvis är det en skärm som justerar ljusstyrkan med en alldeles för låg PWM-frekvens. Hög nog för att du inte direkt uppfattar det som flimmer, men låg nog för att det ändå flimrar. Jag är oerhört känslig för flimmer, och reagerar med yrsel när jag har flimmer i synfältet.

Kan du förklara vad detta betyder?

Permalänk
Avstängd

Du kanske håller på att bli magsjuk

Visa signatur

Ny här

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av m4gnify:

Prova sänk max fps till 60 och prova.

Testade förut, kände inte märkbar skillnad

Permalänk
Medlem

Jag personligen tycker max 25" funkar för cs och fps spel.
Blir för mycket för ögonen att hålla koll på annars.

Permalänk
Medlem

Det finns så många möjliga orsaker, jag tänkte först på åksjuka när man sitter nära en stor skärm och det rör sig mycket, men kan vara så enkelt som plast- och kemikaliedofterna av en ny skärm som blir varm, kan hjälpa att öppna en dörr ett tag, eller vädra lite. En annan möjlighet är att det är kopplat till synen på nåt sätt, eller ljussättningen i rummet, eller som nån ovan beskrivit att skärmen är för ljus eller kontraststark eller nåt sånt. Prova lite olika saker, se om nåt hjälper.

Permalänk
Medlem

Testa och ställ ner/stänga av blåljuset, det brukar stressa ögonen och i mitt fall fick jag lite huvudvärk utav det. Testa även nattläge alt F.lux, det ger en gulton i skärmen som gör det lättare för ögonen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon352238:

Kan du förklara vad detta betyder?

Grovt räknat finns det två metoder för att styra ljusstyrkan på en skärm. Den ena är att ändra spänningen, vilket är totalt flimmerfritt om matningen sker med likspänning (det normala). Men den andra metoden, som nog är helt dominerande eftersom den är billigare och energisnålare, är att växla mellan att ha ljuset på och av men med så korta intervall att (de flesta) inte uppfattar det som att det blinkar eller flimrar, utan att ljuset är fast och stadigt. Förhållandet mellan hur långa perioderna med ljuset på och ljuset av är ger den upplevda ljusstyrkan. Om perioderna med ljuset på är, t ex, 900 mikrosekunder och ljuset är av i 100 mikrosekunder, så är den upplevda ljusstyrkan 90 %. Med 500/500 mikrosekunder upplevs ljusstyrkan som 50 %, osv...

Problemet är att växlingsfrekvensen ibland är så låg att folk som är känsliga för flimmer uppfattar flimret. Det kanske bara är några procent av befolkningen, och det kan vara så att de som testat och utvärderat produkten hos tillverkaren inte tillhör den känsliga gruppen, så de fattar inte att den kan störa. Jag cykelpendlade en period med en diodframlampa som hade PWM-styrning som var ganska lågfrekvent, gissningsvis runt 200-300 Hz. Jag fick då och då stanna pga yrsel orsakad av flimret.
I dag är flimrande ljuskällor tyvärr extremt vanliga. Till och med strålkastare och baklampor på nya bilar kan flimra våldsamt, vilket är obegripligt dåligt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Gissningsvis är det en skärm som justerar ljusstyrkan med en alldeles för låg PWM-frekvens. Hög nog för att du inte direkt uppfattar det som flimmer, men låg nog för att det ändå flimrar. Jag är oerhört känslig för flimmer, och reagerar med yrsel när jag har flimmer i synfältet.

Inte för jag är insatt i deras test metoder, men enligt rtings så skall det vara en flimmer fri skärm.

"The backlight is completely flicker-free at all backlight levels, which can help reduce eye strain."

https://www.rtings.com/monitor/reviews/lg/32gp850-b

Visa signatur

[Asus P5B Dlx 430Mhz FSB] :: [Core 2 Duo E6400 2130@3440Mhz / Big Typhoon] :: [G-Skill PC6400 HZ DDR2 2GB 4-4-4-12] :: [X1900XT 680/800] :: 30" Dell 3007WFP

Permalänk
Medlem

Vet inte om det är relaterbart, men jag köpte hem en nanoips skärm för något år sedan och fick också märkliga symptom av och sitta vid den. Räckte med bara 10 minuter så började jag känna mig snurrig och mina ögon kändes jätteansträngda och lätt illamående, googlar man lite på detta just med nanoips verkar fler ha samma problem men vad det kan bero på lämnar jag osagt. Suttit med massor av skärmar genom åren och aldrig upplevt något liknande. Den fick åka tillbaka helt enkelt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av svolter:

Inte för jag är insatt i deras test metoder, men enligt rtings så skall det vara en flimmer fri skärm.

"The backlight is completely flicker-free at all backlight levels, which can help reduce eye strain."

https://www.rtings.com/monitor/reviews/lg/32gp850-b

Det är inte exakt samma skärm (P istället för Q), och en snarlik fast 4K (32GQ950) är inte helt flimmerfri vid lägre ljusnivåer i deras test av den, så det går nog inte att gissa exakt hur just denna beter sig utifrån de två.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av svolter:

Inte för jag är insatt i deras test metoder, men enligt rtings så skall det vara en flimmer fri skärm.

"The backlight is completely flicker-free at all backlight levels, which can help reduce eye strain."

https://www.rtings.com/monitor/reviews/lg/32gp850-b

Ok, ja, då får TS hitta andra förklaringar.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Jag hade en 27" LG nano IPS som jag inte riktigt blev vän med.
Det var lite kombinationen av väldigt starka färger som stack i ögonen (wide color gamut), särskilt röda toner.
Kombinerat med rätt så dålig svärta pga backlight bleed och annat blev också kontrasten lidande ifall man drog ner ljusstyrkan till botten och skruvade ner färgintensiteten.
Sida vid sida blev då den gamla skärmens bild i native settings betydligt lenare och finare, vet inte om man kan säga mer full (mindre skarpa toppar som bländar, jämnare register?)

Som en sidenote har jag något utav samma problem med ny mobiltelefon jag har skaffat, Samsung S23 jämfört med gamla RedmiNote 10 pro. Det vita är så bländande vitt på samsungen även om jag sätter på extra dimming, medan resten av bilden blir för mörk istället xP Som att titta på vita subtitles i HDR!!!

edit: Förresten, har du kollat så att du inte har black frame insertion på eller annan teknik som för att minska rörelseoskärpan?

Permalänk
Medlem

Ett sätt att se om skärmen flimrar är att filma med mobilen (eller egentligen bara ha den i filmläget), gärna ett slow-motion-läge om det finns. Då brukar även rätt högfrekvent flimmer synas väldigt tydligt på mobilskärmen.
Man kan också ta en bild med kameran, med lång slutartid och snabbt panorera kameran förbi skärmen under exponeringen. Om skärmens ljus är helt stadigt kommer det att bli en mjuk ljusblobb utan hack i bilden. Om skärmen flimrar kommer det att se ut som en hel rad ljusa, skarpkantade rektanglar som överlappar varandra, med visst mellanrum.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Inaktiv

Jag ska testa igen imorgon och följa era tips.

Satte mig framför skärmen för 5 min sen, och måde dåligt + huvudvärk nästan direkt, han bara sänka ljusstyrkan till 0 från 30. För att testa imorgon igen.

Fundera på att återlämna skärmen, som är köpt från proshop :/ hört att det kan strula med dem. Som tur är, har jag inte betalt än dock, har på mig till mitten av december, men frakten kan bli lite dyr tror jag. Får se.

Permalänk
Medlem

Jag upplever också att man kan upptäcka flickering om man exempelvis fladdrar med ett finger i synfältet med ljuskällan i bakgrunden. I konstant motljus blir det en jämn, diffus smudge av fingret medan flimmrande ljus ger mer som dubbelkonturer, ungefär som att sätta på pekarspår i musinställningarna i windows

Permalänk
Medlem

Här är två bildexempel jag nyss fixade.
Första visar klockan på min mikro. Den flimrar kraftigt, och det syns som distinkta kopior av siffrorna över varandra i bilden.
Andra är en indikatorlampa på en apparat, som inte flimrar. Den syns i bilden som en obruten ljusremsa. Möjligen är den PWM-styrd, men då med så hög frekvens att det inte går att urskilja.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av svolter:

Inte för jag är insatt i deras test metoder, men enligt rtings så skall det vara en flimmer fri skärm.

"The backlight is completely flicker-free at all backlight levels, which can help reduce eye strain."

https://www.rtings.com/monitor/reviews/lg/32gp850-b

Står visserligen även så här:
"It doesn't use pulse width modulation (PWM) to dim the backlight, but there's a high-frequency flicker pattern with a brightness setting of '29' or lower. It flickers at about 1282Hz below that setting, which isn't noticeable and likely won't bother people sensitive to flicker."

Men TS körde väl ljusstyrkan på 30 så då borde det inte bero på detta.

Jag har själv problem med skärmar som är för ljusstarka och får då värk i ögonen och huvudet.
Nu är väl alla skärmar olika men på min egen 32" är ljusstyrkan inställd på 11, jag hade inte stått ut någon längre tid den ställd på 30. TS borde prova ställa ned ljuset rejält.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Reckie:

Står visserligen även så här:

Den av rtings testade och länkade skärmen är fortfarande inte samma modell som TS har, så man kan inte dra några relevanta slutsatser utifrån deras uppgifter.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Jag har en lg950 och har samma symptom som dig, jag gick från 24" TN till 27" IPS.

Vad som hjälpte mig var att ändra FoV i spelet. Samt ta bort allt vad motion blur etc som är på.

Jag kör med brightness runt 50 då jag har ett ljust rum. Sen har jag laddat ned ICC calibration från rtings för att få den någorlunda kalibrerad.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Jag skulle börja med att kontrollera att skalning och uppdateringsfrekvens är korrekt inställda.

Skalning:
Högerklicka på skrivbordet, välj "Bildskärmsinställningar", kontrollera skalning.
Under "Avancerade skalningsinställningar" finns även en funktion för att försöka "åtgärda oskarpa appar", om den är aktiverad, prova deaktivera.

Uppdateringsfrekvens:
Högerklicka på skrivbordet, välj "Bildskärmsinställningar", gå ner till "Avancerade skärminställningar", här bör du finna inställning för uppdateringsfrekvensen, men, det finns på ytterliggare minst ett ställe till.
Välj "Egenskaper för bildskärmskort för bildskärm 1" eller något liknande, du får nu upp en liten ruta.
Under den andra fliken "Bildskärm?" bör du ha en lista. Kontrollera att rätt frekvens är vald.
(Det finns en risk att de flyttat på denna ruta i Win11, om du nu använder det.)

En vän som bytte skärm från en som klarade 60Hz till en som klarade 75Hz råkade ut för en konstig kombination där skärmen kördes i 75Hz men signalen som skickades var med 60Hz eller om det var tvärt om, kommer inte ihåg, men minns att det var väldigt jobbit för denne. Jag vet dock att det var en HDMI-kabel som användes.
Kommer inte riktigt ihåg hur vi löste problemet.

Kontrollera även att inställningarna i mjukvaran för grafikkortet korrekta.
Ska även tillägga att om du har möjlighet att prova en annan kabel så är det att rekommendera så problemet inte beror på signalstörningar i kabeln...

Permalänk
Medlem
Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Kanske dum fråga, men du har inte (utan att tänka på det) ändrat något annat i rummet samtidigt, som t.ex. att flytta någon lampa? Vissa lampor (mest äldre lysrör iofs) flimrar ju och då man får en ny skärm som annan stor ljuskälla i rummet kanske det upplevs annorlunda?
Annars skulle jag nog också i första hand föreslå att sätta dig lite längre bak under en längre testperiod, t.ex. genom att ta in ett extra bord eller hurts för tangentbord och mus vid behov.
Jag har kört med 55-tums TV på skrivbordet och det var på tok för stort, men i ditt fall borde det inte vara fullt så extremt, så det är mycket möjligt det är något tekniskt med hur backlighten i skärmen funkar, som redan nämnt av andra som vet mer.

Visa signatur

Jag hade mer RAM än du. Sen insåg jag att det var fullständigt onödigt, så jag sålde hälften.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av oooskar:

Kanske dum fråga, men du har inte (utan att tänka på det) ändrat något annat i rummet samtidigt, som t.ex. att flytta någon lampa? Vissa lampor (mest äldre lysrör iofs) flimrar ju och då man får en ny skärm som annan stor ljuskälla i rummet kanske det upplevs annorlunda?
Annars skulle jag nog också i första hand föreslå att sätta dig lite längre bak under en längre testperiod, t.ex. genom att ta in ett extra bord eller hurts för tangentbord och mus vid behov.
Jag har kört med 55-tums TV på skrivbordet och det var på tok för stort, men i ditt fall borde det inte vara fullt så extremt, så det är mycket möjligt det är något tekniskt med hur backlighten i skärmen funkar, som redan nämnt av andra som vet mer.

nej, inget sånt.