Permalänk
Medlem

Uppgradera router

Hej,

Har haft ett halvbuggigt nätverk hemma som ibland fungerat dåligt med att streama video genom plex.

Har en TP-Link Archer C3200 från 2017 och tänkt uppgradera till en 2023 Asus RT-AX59U med Wi-Fi 6 osv. Vad är faktiska uppgraderingen ? Tänker främst om jag streamar till en tv med 5ghz osv.

Mkt nya tekniker som jag inte förstår mig på.

Permalänk

Du kommer inte märka nån större skillnad då TP-Link Archer C3200 var en bättre modell då och Asus RT-AX59U är en mellanmodell.
Det du får rent tekniskt är Wifi 6 OFDMA och något teoretiskt sett snabbare wifi hastighet 3600Mbps på 5Ghz mot din 1500Mbps så frågan är väl vilken hastighet har du på din internetuppkoppling och hur stor yta skall du täcka?

Eftersom du har problem med nuvarande så är det kanske idé att titta på något nytt men lås dig inte vid en specifik modell köp en som har bra pris vs prestanda.
Testa dock först att uppgradera din firmware i din befintliga router.
https://www.tp-link.com/se/support/download/archer-c3200/#Fir...
Fast nu när jag själv kollade den är inte uppdaterad sen 2016 så skulle jag ändå byta router.

2 bra modeller som inte är allt för dyra:
https://www.webhallen.com/se/product/357486-ASUS-TUF-AX3000-V...

https://www.webhallen.com/se/product/364984-Acer-Predator-Con...

En bra modell sett till vad den kostar just nu 699:-
https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/natverk/router/t...

Permalänk
Medlem

Du är lite sen på bollen kring AX59U som kostade 999kr under Black Week men nu tillbaka på ordinarie pris.
Kanonpris för modellen och specs då, 1600kr idag är väl helt ok men skulle välja något billigare enligt ovan förslag i sådant fall.

Reor kommer och går ska sägas, näst på tur är mellandagsrean. Om samma pris återkommer på 59U då vet jag ej men tveksamt. Om det kommer bra pris på andra routers? Sannolikt!

Permalänk
Medlem

Jag betalade 999 kr för asusen, därav en prisvärd uppgradering på en lägenhet på 90 kvm. Tror inte det är det som spökar?

Den gamla har äldre teknik och bara 1500 mbps och nya asus 3600 mbps,måste ju spela roll?

Mitt mål att streaming från pc till tv genom plex fungerar utan problem, även på 4k.

Permalänk
Skrivet av gubel:

Jag betalade 999 kr för asusen, därav en prisvärd uppgradering på en lägenhet på 90 kvm. Tror inte det är det som spökar?

Den gamla har äldre teknik och bara 1500 mbps och nya asus 3600 mbps,måste ju spela roll?

Mitt mål att streaming från pc till tv genom plex fungerar utan problem, även på 4k.

Nja visst det nya är teoretiskt sett snabbare på det trådlösa jag skriver teoretiskt då du iaf har en viss bandbredd från din internetleverantör de flesta privata linor erbjuder inte mer än 1Gbit visst finns några som erbjuder 10Gbit men merparten max 1Gbit.
Fördelen är om du har många enheter över det trådlösa som skickar och tar emot data mot routern samtidigt det hanterar den lite effektivare än din tidigare router men förvänta dig inga underverk.

Grattis till ett bra köp av router Asus RT-AX59U fin liten router enda minuset är väl 3 lan portar i övrigt riktigt fin router.
Spökar det för dig även med den nya routern?

Permalänk

Jag kör unifi USG eller två ihopkopplade asus 66u_b1 beroende var jag befinner mig. Enda downtiden jag haft var när strömadaptern kollapsa till USG. För mitt behov så räcker ac66 mer än väl. 4k behöver väl runt 30mbit/s har jag för mig.

Permalänk
Skrivet av julgranen:

Jag kör unifi USG eller två ihopkopplade asus 66u_b1 beroende var jag befinner mig. Enda downtiden jag haft var när strömadaptern kollapsa till USG. För mitt behov så räcker ac66 mer än väl. 4k behöver väl runt 30mbit/s har jag för mig.

Ja det är väl kring 25-30Mbit som du är inne på.

Permalänk
Medlem

Nu lyckades jag koppla upp mig med nya routern på 5Ghz men jag ser inte några 3600 bps. Länkhastighet är 1201/720 bps enligt Wifi inställningarna. Då är det verkligen teoretisk, datorn är en nästan ny HP Victus 15L

Permalänk
Medlem
Skrivet av gubel:

Nu lyckades jag koppla upp mig med nya routern på 5Ghz men jag ser inte några 3600 bps. Länkhastighet är 1201/720 bps enligt Wifi inställningarna. Då är det verkligen teoretisk, datorn är en nästan ny HP Victus 15L

3603 Mbps är med Wifi6, bandbredd 160 MHz och MIMO 3x3.
Det vanliga att köra på 80 MHz så där åker vi ned till 1801 Mbps .
HP datorn har 2x2 MIMO så där åker en 1/3 till.
Nu är vi nere på 1201 Mbps, så du har uppnått max på din uppkoppling.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Nu har jag bara mer problem med nya routern

Det är något snabbare enligt brwdbandskollen men lagar något otroligt och jag får packet lost i tex mw3. Vad är problemet här? Har 400 mps nerladdning, hur referar man till de teoretiska 1201?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gubel:

Nu har jag bara mer problem med nya routern

Det är något snabbare enligt brwdbandskollen men lagar något otroligt och jag får packet lost i tex mw3. Vad är problemet här? Har 400 mps nerladdning, hur referar man till de teoretiska 1201?

Laggar det är det för du kör WIFI och inte kabel..

WIFI störs av andra wifi-enheter (även dina egna), samt allt annat som samsa på dom öppna spekrumen som WIFI använder.

det som står på asken "1200mbps" på en wifi router är bara bullshit, ofta är det kombinerad 2.4 o 5ghz hastighet (400+800), och sen så beror det helt på vad din enhet har för radio-delar - för att få ca 500 mbps krävs 2 strömmar av data och 2:2 mimo på din dator och router, samt att din dator har 2 antenner.
För att få mer krävs oftast 4 antenner och det är ovanligt på datorer såvida det inte är en specifik modell.