Permalänk

Ojordad uttag i kontorsrum

Hej,

Lite osäker på om jag lagt denna tråd rätt, om inte så ber jag om ursäkt.

Jag och sambo har precis flyttat in i en hyreslägenhet, och vi har upptäckt att flera rum har ojordade vägguttag.

Kök och hall har jordat, men sovrum, vardagsrum och kontorsrum har ojordade uttag. Jag blev själv väldigt förvånad när jag såg detta, men det är en gammal lägenhet så antar att inget gjorts på elfronten på många många år.

I ett av rummen ska vi ha kontor. I det rummet finns ett vanlig vägguttag med 2st ojordade uttag. Fråga: Kan vi koppla 2st grenuttag (ett i varje uttag) till våra respektive kontorsplatser:

Kontorsplats 1 (in i väggutag 1): Jordat grenuttag med ca 6-8st uttag. Två stycken datorskärmar, en stationär dator, en dockstation för laptop, mindre övriga saker som t.ex USB-hub för laddning och en bordslampa.
Kontorsplats 2 (in i väggutag väggutag 2): Jordat grenuttag med ca 6-8 uttag. En skärm, en macbook pro laddare, lampa, laddare.

Finns det nån risk med detta? Vad är egentligen riskerna med ojordat? ELI5 (kan inget om el).

Tack på förhand,

Permalänk
Medlem

Vet inte varför det skulle vara förvänande, det var inte förrens 1994 som det började krävas jordat överallt vid nyinstallation.

Ja, det går bra att koppla som du beskrivet, inga konstigheter. Folk överlevde för det mesta även före 1994.

Är det bätrte med jordat? Ja, är det jättefarligt med ojordat? Nej.

Permalänk
Medlem

Som du själv säger så är detta vanligt i gamla fastigheter. Tanken är att om allt i ett visst rum är ojordat och ett jordfel uppstår i en apparat så är risken för elchock ändå låg eftersom det inte finns någon jordpunkt att komma i kontakt med i rummet. Så länge man inte råkar jorda ett isolerat rum, genom att t.ex. dra en förlängningssladd från ett rum med jord, eller att det finns andra ledare typ vattenrör mm så funkar denna princip.
Det jag vill minnas jag har läst vid något tillfälle är att apparater som har EMI-skydd inte fungerar lika bra om det saknas jord, vilket då skulle kunna vara en nackdel, men överlag är det inga problem att koppla in en jordad apparat om förutsättningar enligt ovan är uppfyllda.

Permalänk

Sålänge du inte blandar jordat och ojordat i samma rum är det lugnt.

Att de sitter i en grendosa med jord har ingen betydelse ända skillnaden är att alla apparters jordstift är kopplade till varandra på varje grendosa men allt bör ha ojordad potential iom att inget har kontakt med jordplanet.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Okej tack för svar! En sak jag tänker på är att i kontorsrummet med ojordade uttag så är det ett vattenelement, är det normalt och finns det någon risk med detta?

Och en till fråga, om jag kopplar en internetsladd från routern i hallen/vardagsrummet (som då går genom jordade utrymmen) in i kontoret - är det en risk? Ingen elkabel tänker jag, men vill ändå dubbelkolla. Är det att man måste ha en ojordad nätverkskabel (UTP?).

Permalänk
Skrivet av mustogusto:

Okej tack för svar! En sak jag tänker på är att i kontorsrummet med ojordade uttag så är det ett vattenelement, är det normalt och finns det någon risk med detta?

Och en till fråga, om jag kopplar en internetsladd från routern i hallen/vardagsrummet (som då går genom jordade utrymmen) in i kontoret - är det en risk? Ingen elkabel tänker jag, men vill ändå dubbelkolla.

Är helt normalt.

Kanske ska dra dig för att hålla i elementet och datorn samtidigt för det kan ev kittla lite men inget onormalt att ha vattenradiatorer och ojordat på äldre byggnader.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av mustogusto:

Okej tack för svar! En sak jag tänker på är att i kontorsrummet med ojordade uttag så är det ett vattenelement, är det normalt och finns det någon risk med detta?

Och en till fråga, om jag kopplar en internetsladd från routern i hallen/vardagsrummet (som då går genom jordade utrymmen) in i kontoret - är det en risk? Ingen elkabel tänker jag, men vill ändå dubbelkolla. Är det att man måste ha en ojordad nätverkskabel (UTP?).

Det är i och för sig normalt, men det finns risker med det. Om du har ett jordfel, t.ex att chassit är strömförande och eftersom du har ojordat så har säkringen inte gått utan du ligger med spänning på chassit. Kommer du då i kontakt med chassit och elementet samtidigt så kommer strömmen att ta den vägen. Det är därför den bästa elsäkerhetshöjande åtgärden är att ha en jordfelsbrytare. Den kommer då att lösa och även om du hinner få en rejäl stöt så är det "säkert". Finns det jordfelsbrytare skulle jag inte oroa mig för detta scenario.

Permalänk
Skrivet av mustogusto:

Okej tack för svar! En sak jag tänker på är att i kontorsrummet med ojordade uttag så är det ett vattenelement, är det normalt och finns det någon risk med detta?

Och en till fråga, om jag kopplar en internetsladd från routern i hallen/vardagsrummet (som då går genom jordade utrymmen) in i kontoret - är det en risk? Ingen elkabel tänker jag, men vill ändå dubbelkolla. Är det att man måste ha en ojordad nätverkskabel (UTP?).

Ojordad nätverkskabel är väl att föredra.

Dock brukar sällan konsumentprodukter ha jordade nätverkskontakter så joden blir inte kopplad ändå men ingen poäng att köpa det oavsett situation ojordat nätverk duger i alla lägen.

Är typ industrier med extrema magnetfält som det är typ nödvändigt ute i fabriken men hemma är det totalt onödigt och kostar bara mer.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

Sålänge du inte blandar jordat och ojordat i samma rum är det lugnt.

Att de sitter i en grendosa med jord har ingen betydelse ända skillnaden är att alla apparters jordstift är kopplade till varandra på varje grendosa men allt bör ha ojordad potential iom att inget har kontakt med jordplanet.

Vad är det som gör det dåligt att ha i samma rum?

Känns väl som det borde vara ganska vanligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Ojordad nätverkskabel är väl att föredra.

Dock brukar sällan konsumentprodukter ha jordade nätverkskontakter så joden blir inte kopplad ändå men ingen poäng att köpa det oavsett situation ojordat nätverk duger i alla lägen.

Är typ industrier med extrema magnetfält som det är typ nödvändigt ute i fabriken men hemma är det totalt onödigt och kostar bara mer.

Samt hade en granne som lyssnade mycket på polisradio där tydligen det blev mindre störningar när han bytte till "shielded" kablar...dock tror jag inte han bytte nått annat än kablarna, så de lär väl inte varit jordade. Han fick väl lite nytta av skölden utanpå kontakterna, inte att det blev jordat.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irregular Programming:

Vad är det som gör det dåligt att ha i samma rum?

Känns väl som det borde vara ganska vanligt?

Nej, i vanliga fall är alla uttag i samma rum jordade ELLER ojordade, inte blandat inom rummet.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irregular Programming:

Vad är det som gör det dåligt att ha i samma rum?

Känns väl som det borde vara ganska vanligt?

Jag har för mig att man inte får blanda ojordat o jordat i samma rum enligt elsäkerhetsreglerna, så om det är vanligt är det en hemmapulare som gjort detta inte en seriös elektriker.

Permalänk
Skrivet av Irregular Programming:

Vad är det som gör det dåligt att ha i samma rum?

Känns väl som det borde vara ganska vanligt?

En jordad produkt och en ojordad kan ha en väldigt hög potentialskillnad

Samma sak som att du i teorin kan hålla i 2 st elledare så länge de är samma fas och du inte jordar mot nolla eller jord då bägge elledarna har samma potential 230v så då är potentialen 0V

Tar du där emot i en fasledare och nolla/jord eller 2 olika faser Så har du helt plötsligt flera hundra volt potentialskillnad.

Blir samma sak om en grejen du tar i är jordad och den andra inte de kan flera hundra volt potentialskillnad mellan sig och det är denna potentialskillnad som typ tillåter ström att gå mellan kablarna.

Testa för guds skull inte detta i praktiken du kan mycket väl dö på fläcken.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Irregular Programming:

Vad är det som gör det dåligt att ha i samma rum?

Känns väl som det borde vara ganska vanligt?

Knappast vanligt och direkt förbjudet då de jordade uttagen innebär en mycket lågresistiv koppling direkt till jord (och alla jordade apparaters hölje som är anslutna till dem).

Får du ström i dig från en ojordad apparat i samma rum och har handen på en jordad apparats ledande hölje så får du maximal strömgenomgång genom de jordade uttagens anslutningar, istället för den isolerade miljö (plastmatta på golvet osv) som var tanken i de rum där man godkände ojordat förr (men var krav i kök med diskbänk i metall osv). Att man ändå hade vattenelement i metall i sådana rum var en kompromiss där man ansåg att färgen var en isolerande barriär.

Så nej, hittar du jordade uttag i samma som som ojordade är det ingen auktoriserad elinstallatör som gjort det och det är som sagt förbjudet och potentiellt livsfarligt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Conqvistadoren:

Det är i och för sig normalt, men det finns risker med det. Om du har ett jordfel, t.ex att chassit är strömförande och eftersom du har ojordat så har säkringen inte gått utan du ligger med spänning på chassit. Kommer du då i kontakt med chassit och elementet samtidigt så kommer strömmen att ta den vägen. Det är därför den bästa elsäkerhetshöjande åtgärden är att ha en jordfelsbrytare. Den kommer då att lösa och även om du hinner få en rejäl stöt så är det "säkert". Finns det jordfelsbrytare skulle jag inte oroa mig för detta scenario.

Är osäker, men om du ska installera jordfelsbrytare så måste man nog konvertera hela lägenheten till jordade uttag, dubbelkolla för säkerhets skull.

Permalänk

Tack för alla svar. Känns rätt läskigt det här, när man inte kan något. Får en känsla av att man kommer bli friterad på fläcken om nåt går fel. Men då låter det åtminstone som att vi kan köra på enligt våran plan, samt se till att nätverkskabeln är UTP. Ska också ta en titt på elcentralen och se om det sitter en jordfelsbrytare monterad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mustogusto:

Tack för alla svar. Känns rätt läskigt det här, när man inte kan något. Får en känsla av att man kommer bli friterad på fläcken om nåt går fel. Men då låter det åtminstone som att vi kan köra på enligt våran plan, samt se till att nätverkskabeln är UTP. Ska också ta en titt på elcentralen och se om det sitter en jordfelsbrytare monterad.

Ni kommer kunna arbeta säkert på erat kontor, inget du behöver oroa dig över

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Skrivet av mustogusto:

Tack för alla svar. Känns rätt läskigt det här, när man inte kan något. Får en känsla av att man kommer bli friterad på fläcken om nåt går fel. Men då låter det åtminstone som att vi kan köra på enligt våran plan, samt se till att nätverkskabeln är UTP. Ska också ta en titt på elcentralen och se om det sitter en jordfelsbrytare monterad.

Bör det göra har för myg att lägenheter har krav att jorfelsbrytare ska va monterad oavsett typ av eluttag i resten av lägenheten.

Men dålig koll på regler för hyresvärdar.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Hedersmedlem

Poängen är att du vill inte ha vänster hand på en strömförande gammal ojordad lampa (själva lampan eller i ojordat uttag) med internt trasig kabel som gjort höljet strömförande (inte jordad, säkringen går inte), och höger hand på datorlådan i metall, där datorn är inkopplad i ett jordat uttag. Då är risken avsevärd att du inte överlever, särskilt om du har handsvett.

Jordfelsbrytare sänker den risken till "bara" en j*vla smäll på max 30mA istället för 10A under en betydligt längre stund innan säkringen förhoppningsvis löser ut. Hur stor strömgenomgången verkligen blir varierar från person till person och andra, yttre omständigheter som färgen på datorlådan t ex.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Poängen är att du vill inte ha vänster hand på en strömförande gammal ojordad lampa (själva lampan eller i ojordat uttag) med internt trasig kabel som gjort höljet strömförande (inte jordad, säkringen går inte), och höger hand på datorlådan i metall, där datorn är inkopplad i ett jordat uttag. Då är risken avsevärd att du inte överlever, särskilt om du har handsvett.

Jordfelsbrytare sänker den risken till "bara" en j*vla smäll på max 30mA istället för 10A under en betydligt längre stund innan säkringen förhoppningsvis löser ut. Hur stor strömgenomgången verkligen blir varierar från person till person och andra, yttre omständigheter som färgen på datorlådan t ex.

Med andra or den hel massa aspekter som måste falla på plats, men man chansar inte med livet som insats

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av jojopp:

Är osäker, men om du ska installera jordfelsbrytare så måste man nog konvertera hela lägenheten till jordade uttag, dubbelkolla för säkerhets skull.

Nej, det behövs inte. Följer av det jag beskrev tidigare.

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Knappast vanligt och direkt förbjudet då de jordade uttagen innebär en mycket lågresistiv koppling direkt till jord (och alla jordade apparaters hölje som är anslutna till dem).

Får du ström i dig från en ojordad apparat i samma rum och har handen på en jordad apparats ledande hölje så får du maximal strömgenomgång genom de jordade uttagens anslutningar, istället för den isolerade miljö (plastmatta på golvet osv) som var tanken i de rum där man godkände ojordat förr (men var krav i kök med diskbänk i metall osv). Att man ändå hade vattenelement i metall i sådana rum var en kompromiss där man ansåg att färgen var en isolerande barriär.

Så nej, hittar du jordade uttag i samma som som ojordade är det ingen auktoriserad elinstallatör som gjort det och det är som sagt förbjudet och potentiellt livsfarligt.

Tänker att det finns många ettor med jordade uttag i köket?

Kanske inte, har inte tänkt på det mer än så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irregular Programming:

Tänker att det finns många ettor med jordade uttag i köket?

Kanske inte, har inte tänkt på det mer än så.

Ja, och det är inget problem så länge alla uttag i köket är jordade.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Det finns ett specialfall vad gäller jordat/ojordat i kök. Så här skriver elsäkerhetsverket:

"Det är normalt inte tillåtet att blanda jordade och ojordade uttag i rum. För kök installerade före 1994 saknas dock ibland jordade uttag vid matplatsdelen, medan köksdelen är jordad. Detta förutsätter att risken för samtidig beröring av utsatt del och jordat föremål är obetydlig genom utrymmets och elinstallationens utformning."

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Skrivet av FX9:

Ja, och det är inget problem så länge alla uttag i köket är jordade.

Köket är ju i samma rum. Är ju ingen skillnad på om jag hade haft bara datorn jordad som att jag har bara kylskåpet jordat.

Skrivet av PeCe:

Det finns ett specialfall vad gäller jordat/ojordat i kök. Så här skriver elsäkerhetsverket:

"Det är normalt inte tillåtet att blanda jordade och ojordade uttag i rum. För kök installerade före 1994 saknas dock ibland jordade uttag vid matplatsdelen, medan köksdelen är jordad. Detta förutsätter att risken för samtidig beröring av utsatt del och jordat föremål är obetydlig genom utrymmets och elinstallationens utformning."

Tack

Permalänk

Jordfelsbrytare?

Hallå igen,

Jag har tagit en bild på elcentralen i hallen och undrar om det sitter en jordfelsbrytare här?

Tänker att där det står "TEST" så är det en jordfelsbrytare? Längst upp, vid 1an.

Bilder:

https://imgur.com/a/DoJdHpf

Permalänk
Medlem
Skrivet av mustogusto:

Hallå igen,

Jag har tagit en bild på elcentralen i hallen och undrar om det sitter en jordfelsbrytare här?

Tänker att där det står "TEST" så är det en jordfelsbrytare? Längst upp, vid 1an.

Bilder:

https://imgur.com/a/DoJdHpf

Jädrans racklig bildkvalitet, men längst till vänster upptill ser ut som en JFB.

Permalänk
Skrivet av ztenlund:

Jädrans racklig bildkvalitet, men längst till vänster upptill ser ut som en JFB.

Haha ja, sorry för det. Såg bra ut på telefonen när jag tog bilden. Kan ta en ny bild ikväll om det behövs. Tycker också att det ser ut som en jordfelsbrytare när jag googlar men vill vara säker, annars ska vi prata med hyresvärden om att få en installerad.

Permalänk

Ja uppe till vänster är en jfb som bryter vid 30mA.

Så ny bild behövs inte och alla dina rum är skyddade mot ev jordfel varesig kontakten är jordad eller inte.

Vill du ha det verifierat borde det stå i översikten för säkringspanelen att det är jfb på plats 1/2

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Ja uppe till vänster är en jfb som bryter vid 30mA.

Så ny bild behövs inte och alla dina rum är skyddade mot ev jordfel varesig kontakten är jordad eller inte.

Vill du ha det verifierat borde det stå i översikten för säkringspanelen att det är jfb på plats 1/2

Problemet är väl att hen kan få en stöt nu om något blir strömförande, först då kommer JFB lösa ut.
Dock är chansen mer eller mindre minimal och det mesta du köper idag är dubbelisolerat så det är ett ickeproblem egentligen.

Sålänge kök och badrum är jordat och att du har en JFB så är allt bra.