Amazon skjuter på återbetalning av 13K

Permalänk
Medlem

Amazon skjuter på återbetalning av 13K

Vill dela min erfarenhet och besvikelse av amazon.se
Köpte en iphone i slutet av september, returnerade den 2 dagar senare pga bättre erbjudande via elgiganten som kom upp.
Telefonen fortfarande oöppnad, den 3e okt når den deras lager i Danmark.

Ringde amazon i mitten av oktober och undrade hur det har gått med returen, man hävdade att dyrsre produkter tar längre tid och hantera. Jag frågade om retur informationen på hemsidan som säger 14 dagar inte gäller, svaret var nej. Att det är minst 14 arbetsdagar, dvs minst 3v plus 5-7 bankdagar innan pengarna kommer.

20e november ringer jag igen och får besked att det är 23e december som gäller. Jag begär en förklaring varför det tar så lång tid, och får till svar att det är normalt för dyrare produkt returer.
Jag har varit i kontakt med amazon ytterligare en gång och bad om att få telefonen åter skickad till mig eller återbetala pengarna, men man står fast att 23e december gäller tidigast.

Tar gärna emot tips på hur jag ska göra. Det är ändå ganska mycket pengar.

Edit: Varan såldes och fraktades av amazon.

Rubrik smått justerad. // MOD
Permalänk
Medlem

Såldes och fraktades den av Amazon själva? Eller var det en tredjepartshandlare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AGI:

Såldes och fraktades den av Amazon själva? Eller var det en tredjepartshandlare?

Amazon själva

Permalänk
Geeks
SweClockers

Har du betalat med kreditkort? I så fall kan du vända dig till banken och bestrida transaktionen. I annat fall tror jag att det är bäst att du kontaktar Konsumentombudsmannen och tar hjälp den vägen.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Test att begära ränta om inte pengarna kommer om någon dag. Det har du sannolikt rätt till. Inte för att det kommer ge några stora pengar, men har du tur är det extra jobbet att hantera ränt mer än att bara skicka tillbaka pengarna omgående.

Permalänk
Medlem

För mig tog det ca 1 månad att få pengarna tillbaka på min Iphone jag returnerade. Betalade då via deras faktura tjänst som dom bara sköt upp förfallodatumet på.

Permalänk
Medlem

Det finns inget du kan göra förutom att vänta.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Jag lämnade tillbaka ett par mellandyra hifi-hörlurar som inte höll för vad priset lovade. Fick också höra att det tar längre tid med dyrare varor. Vilket jag i och för sig kan förstå då jag hade använt lurarna, men du hade ju obruten förpackning och då kan man ju tycka att det borde gå snabbare. Det tog 1 månad och nån dag, och då hade jag ändå valt att få det i Amazons presentkort. Fick maila ett par gånger och efter sista gången tog det nån timma innan presentkortet fanns där.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem

Rekommenderad läsning för Amazon om vi pratar om vanlig ångerrätt:

"14 § Om konsumenten utövar sin ångerrätt, ska näringsidkaren betala tillbaka vad konsumenten har betalat till näringsidkaren. Återbetalning ska göras utan onödigt dröjsmål och senast inom 14 dagar från den dag då näringsidkaren tog emot konsumentens meddelande om att avtalet frånträtts.

Vid avtal om överlåtelse eller upplåtelse av en vara behöver återbetalning dock inte göras förrän näringsidkaren tagit emot varan från konsumenten eller konsumenten visat att varan sänts tillbaka. Detta gäller inte om näringsidkaren enligt 13 § andra stycket på egen bekostnad ska hämta varan.

Näringsidkaren ska använda samma betalningssätt som konsumenten, om inte konsumenten uttryckligen går med på något annat. Konsumenten får inte drabbas av några kostnader på grund av att ett annat betalningssätt används.
Lag (2014:14)."

Jag har väldigt svårt att se att de har något stöd för att hålla pengarna i 1-2 månader efter att de har fått tillbaka varan. Är man snäll kan man säga 14 dagar, men om det inte är helgdagar o dyl kan jag nog tycka att över en vecka efter att de fått varan i sin besittning igen är "onödigt dröjsmål".

Permalänk
Medlem

Tuff väntetid...

Det är lite väl häftigt. Men i mitt fall (en retur av en Movistar telefon) så måste jag vänta 30 dagar enligt operatören...vet att det inte är sant...men en månad går fort. DOCK om de dröjer efter detta så blir det en civil stämning. What other thing can I do...

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Rekommenderad läsning för Amazon om vi pratar om vanlig ångerrätt:

"14 § Om konsumenten utövar sin ångerrätt, ska näringsidkaren betala tillbaka vad konsumenten har betalat till näringsidkaren. Återbetalning ska göras utan onödigt dröjsmål och senast inom 14 dagar från den dag då näringsidkaren tog emot konsumentens meddelande om att avtalet frånträtts.

Vid avtal om överlåtelse eller upplåtelse av en vara behöver återbetalning dock inte göras förrän näringsidkaren tagit emot varan från konsumenten eller konsumenten visat att varan sänts tillbaka. Detta gäller inte om näringsidkaren enligt 13 § andra stycket på egen bekostnad ska hämta varan.

Näringsidkaren ska använda samma betalningssätt som konsumenten, om inte konsumenten uttryckligen går med på något annat. Konsumenten får inte drabbas av några kostnader på grund av att ett annat betalningssätt används.
Lag (2014:14)."

Jag har väldigt svårt att se att de har något stöd för att hålla pengarna i 1-2 månader efter att de har fått tillbaka varan. Är man snäll kan man säga 14 dagar, men om det inte är helgdagar o dyl kan jag nog tycka att över en vecka efter att de fått varan i sin besittning igen är "onödigt dröjsmål".

Ovan har helt rätt, även om man ponerar att de istället löser det inom 14 dagar från mottagandet så har den tiden passerat helt klart.

Tips 1: Hänvisa till lagen och be om en återbetalning inom 3-5 dagar.

Tips 2: Om det inte sker anmäl till ARN finns en chans att du även har rätt till ränta på pengarna som de hållit inne.

Tips 3: Använd för guds skull Klarna kortet, hade du registrerat en retur hos Klarna så hade de själva återdebiterat summan när tiden hade passerat.

Permalänk
Skrivet av Shabbe:

Ovan har helt rätt, även om man ponerar att de istället löser det inom 14 dagar från mottagandet så har den tiden passerat helt klart.

Tips 1: Hänvisa till lagen och be om en återbetalning inom 3-5 dagar.

Tips 2: Om det inte sker anmäl till ARN finns en chans att du även har rätt till ränta på pengarna som de hållit inne.

Tips 3: Använd för guds skull Klarna kortet, hade du registrerat en retur hos Klarna så hade de själva återdebiterat summan när tiden hade passerat.

Så är det inte lika bra med kort?

Vilka lagar gäller i Danmark? Kan det vara att de i Danmark missuppfattat svensk lag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Så är det inte lika bra med kort?

Vilka lagar gäller i Danmark? Kan det vara att de i Danmark missuppfattat svensk lag?

Om det är ett kreditkort vilket exempelvis Klarna kortet är men det kan egentligen vara vilket som så går köpet även under konsumentkreditlagen där följande gäller:

”Om köparen på grund av köpet har anspråk på återbetalning, skadestånd eller annan penningprestation, svarar kreditgivaren lika med säljaren för att anspråket fullgörs. Kreditgivaren är dock inte skyldig att betala mer än vad som har mottagits av köparen med anledning av krediten.”

Att jag rekommenderar just Klarna är för att de har stor erfarenhet sv just e-handel tvister och har avdelningar dedikerade till det (jobbat med dem när jag var kundservicechef). De tar kundens sida så länge du har rätt i sak och ser till att få det löst. Jag gillar själv inte kredit men använder det just för onlineköp om ett företag mot förmodan skulle strula

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shabbe:

Om det är ett kreditkort vilket exempelvis Klarna kortet är men det kan egentligen vara vilket som så går köpet även under konsumentkreditlagen där följande gäller:

”Om köparen på grund av köpet har anspråk på återbetalning, skadestånd eller annan penningprestation, svarar kreditgivaren lika med säljaren för att anspråket fullgörs. Kreditgivaren är dock inte skyldig att betala mer än vad som har mottagits av köparen med anledning av krediten.”

Att jag rekommenderar just Klarna är för att de har stor erfarenhet sv just e-handel tvister och har avdelningar dedikerade till det (jobbat med dem när jag var kundservicechef). De tar kundens sida så länge du har rätt i sak och ser till att få det löst. Jag gillar själv inte kredit men använder det just för onlineköp om ett företag mot förmodan skulle strula

*Missade det om Danmark, vi har nu för tiden gemensamma konsumentköpslagar inom EU vad gäller innehållet. Dock vågar jag inte svara på vad tidsfristen är för återbetalning då respektive land kan välja att ha ”förmånligare” regler än minimum men jag kan lova dig att det inte är över en månad i alla fall^^

Permalänk
Medlem

Bara för att uppdatera, har ännu inte fått återbetalning, snart 2 månader.
Tänker polisanmäla för bedrägeri, dock osäker om det hjälper.
Om man skickar in anmälan till kronofogden, finns det nån minsta antal dagar som måste gå innan man kan begära att kronofogden ingriper?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CH4:

Om man skickar in anmälan till kronofogden, finns det nån minsta antal dagar som måste gå innan man kan begära att kronofogden ingriper?

Om du syftar på indrivning av Kronofogden så måste du först anmäla till Kronofogden som skickar brev till säljaren.
Det är först efter tre utskickade brev som du kan kräva indrivning och väljer säljaren att bestrida pengasumman så får du dra vidare det till rättegång.
Så Kronofogden skulle jag inte gå till i första hand utan istället dra det till ARN.

Tro mig, jag talar av erfarenhet efter att tidigare drivit företag till Kronofogden. Processen är varken rolig eller snabb.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Så processen är så slö? :O

Skrivet av Sarato:

Om du syftar på indrivning av Kronofogden så måste du först anmäla till Kronofogden som skickar brev till säljaren.
Det är först efter tre utskickade brev som du kan kräva indrivning och väljer säljaren att bestrida pengasumman så får du dra vidare det till rättegång.
Så Kronofogden skulle jag inte gå till i första hand utan istället dra det till ARN.

Tro mig, jag talar av erfarenhet efter att tidigare drivit företag till Kronofogden. Processen är varken rolig eller snabb.

Oh det trodde man inte att processen var så slö? Enligt folk med skulder (lyxfällan) så är nästintill KFM processen snabbare än en blodsugande blodigel på benet en varm sommardag...men men...

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radovic:

Oh det trodde man inte att processen var så slö? Enligt folk med skulder (lyxfällan) så är nästintill KFM processen snabbare än en blodsugande blodigel på benet en varm sommardag...men men...

Inte för indrivning. Du får inte heller någon "prick" förrän det har gått till indrivning så det krävs mycket för att du ska landa där.
Så för att landa där i första taget så måste du ha mer eller mindre skitit i räkningar i minst ett kvartal.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radovic:

Oh det trodde man inte att processen var så slö? Enligt folk med skulder (lyxfällan) så är nästintill KFM processen snabbare än en blodsugande blodigel på benet en varm sommardag...men men...

Det är en långsam process tills det blir allvar, sen går det fort!

Visa signatur

Desktop: Ryzen 7800X3D | Gigabyte Windforce RTX 4080 | Kingston Fury Beast DDR5 32GB @ 6000MHz | MSI MAG B650 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Kingston KC3000 1TB + WD SN850X 4TB | Arctic Liquid Freezer II 360 | Phantek G360A | Corsair RM1000e

Laptop: Lenovo X1 Carbon G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av lumberjack:

Det är en långsam process tills det blir allvar, sen går det fort!

Stämmer. En indrivning går fort men för min del tog det nästan ett helt år innan jag fick den möjligheten. Och om företaget som nämnt innan väljer att överklaga beslutet så stannar indrivningsbeslutet tills man vunnit fallet i en rättegång.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk

Snacka med ARN först om hur du ska gå tillväga och uppdatera oss sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Snacka med ARN först om hur du ska gå tillväga och uppdatera oss sedan.

Tack, ska skriva ihop något och skicka mejl till ARN med alla chat konversationer och mejl.