Dubbelköpare anledningen till GTA VI-lansering på PC dröjer

Permalänk
Melding Plague

Dubbelköpare anledningen till GTA VI-lansering på PC dröjer

Efterlängtade Grand Theft Auto VI släpps 2025, men PC-lansering uteblir, vilket enligt experter beror på spelares vilja att köpa spelet till flera plattformar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tja, då får väl vi som utgör spelarbasen kollektivt skylla oss själva. Rockstar gör rätt företagsmässigt. På detta sätt slipper de släppa spel lika ofta och får samtidigt in mer pengar till utveckling av efterföljande titel.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Tja, då får väl vi som utgör spelarbasen kollektivt skylla oss själva. Rockstar gör rätt företagsmässigt. På detta sätt slipper de släppa spel lika ofta och får samtidigt in mer pengar till utveckling av efterföljande titel.

vett inte om "gör rätt företagsmässigt" är att göra rätt.
även fast man vill tjäna pengar så behöver man inte vara girig.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem

dåså, tur att jag slutat köpa spel.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

Jepp. Jag kommer köpa det först till PS5 och sen till PC.

Med RDR2 var det så illa jag köpte det först till konsoll, sen till Rockstars launcher när det kom till PC dit en månad före, och sen till Steam när det äntligen kom dit.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Förräderi!

Äsch, jag kan väl vänta ett tag. Men jag tycker fortfarande att...

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

Konsumentfientliga Rockstar... Inte okej!

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Enda fördelen med att det släpper till PC senare är att de kan ha fixat till buggar eller kanske finputsa nåt.

Men hade helst sett de släpper till alla plattformar samtidigt

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberz:

vett inte om "gör rätt företagsmässigt" är att göra rätt.
även fast man vill tjäna pengar så behöver man inte vara girig.

Om du driver ett mindre företag och är enda ägaren så kan man tänka som du gör. Det påverkar bara dig själv.

Nu handlar det inte om det utan ett börsnoterat bolag (Take-Two Interactive Software, Inc) med många spridda investerare. Det du nämner som "girigt" är helt enkelt så det fungerar då företaget vill leverera maximal vinst till ägarna. Dels för att behålla befintliga ägarna (som har riskerat pengar) men också för att attrahera nya investerare.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk

Det är alltid folk med för mycket pengar på fickan som förstör för alla andra. Sänk brytpunkten för marginalskatten betydligt!

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur Rockstars historiskt lanserat spel på PC så ligger detta helt på dom då konsumenterna antingen får vänta till döds på exempelvis Red Dead Redemption eller bara vänta något eller några år på de andra populärare spelen.

När man isåfall ställs inför att kanske aldrig får spela spelet på PC så blir det ett av få sätt vi kan hantera det att acceptera den sämre konsolutgåvan och iallafall få spela det istället för att vänta i år eller aldrig få spela. Inte som att det går att tvinga Rockstars att släppa spelet på PC.

Rockstars borde satsa mer på PC, vi har ju inte ens fått raytracing uppdateringen till GTA V ens, och sluta vara så gnidna. Shark cards till V är en diskussion som ofta missas när microtransaktioner diskuteras.

Från Ars: https://arstechnica.com/gaming/2023/12/pc-players-will-probab...

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Vem är förvånad över att företaget bakom GTA online gör allt de kan för att ta så mycket pengar som möjligt från sina fans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Om du driver ett mindre företag och är enda ägaren så kan man tänka som du gör. Det påverkar bara dig själv.

Nu handlar det inte om det utan ett börsnoterat bolag (Take-Two Interactive Software, Inc) med många spridda investerare. Det du nämner som "girigt" är helt enkelt så det fungerar då företaget vill leverera maximal vinst till ägarna. Dels för att behålla befintliga ägarna (som har riskerat pengar) men också för att attrahera nya investerare.

"Bla bla maximal vinst bla bla". Kapitalism kan dra åt helvete!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

"Bla bla maximal vinst bla bla". Kapitalism kan dra åt helvete!

Köp ut bolaget från börsen och gör vad du vill.

Permalänk
Medlem

Sony och/eller Microsoft kommer förmodligen betala för en del marknadsföringen av spelet. Sony och Take Two hade en deal för Red Dead Redemption 2. Jag tror inte det finns någon motsvarande firma på PC-sidan som vill betala Take Two för en tidigare PC-version. Google betalade tiotals miljoner för en RDR2 Linux/Vulkan-port till Google Stadia. Nvidia, Intel, AMD, Valve och Epic kommer ändå spendera massa pengar på marknadsföring när det lanseras till PC senare.

På det här sättet kan Take Two håva in pengar från Sony, Microsoft, och PC-företag och vanliga medborgare.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem

Girighet alltså. Med tanke på att det är Take2 så är jag inte förvånad.
De grisiga girigbukarna.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Efterlängtade Grand Theft Auto VI släpps 2025, men PC-lansering uteblir, vilket enligt experter beror på spelares vilja att köpa spelet till flera plattformar.

Läs hela artikeln här

Resonemanget känns rimligt, dock förväntar jag mig ju att det inte specifikt bara gäller PC utan att planen är omsläpp till PS6, XBox Y och PC några år efter första släppet.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

"Bla bla maximal vinst bla bla". Kapitalism kan dra åt helvete!

Argt skrivet från en enhet som med största sannolikhet tillverkats av ett kapitalistiskt företag. Men det är så klart det funkar att hata kapitalism när det ”passar”?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

"Bla bla maximal vinst bla bla". Kapitalism kan dra åt helvete!

"You'll own nothing but copies of GTA and you'll be happy"
-kapitalister

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem

Har inte ägt en konsol sedan Playstation 3 och tänker inte skaffa en nu för det här. Då väntar jag hellre.

Visa signatur

ASUS TUF Gaming B550M-PLUS ~ AMD Ryzen 5600 XT ~ ASUS TUF Gaming AMD Radeon RX 6800
Corsair Vengeance LPX Red 16GB (2x8GB) 2400MHz DDR4 ~ Samsung SSD 860 EVO M.2 1TB
Corsair RM750 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

För egen del så leder detta beteende till att jag tappar intresse för och glömmer av spelet, och tar del av det först när det väl släppts till PC och sedan är kraftigt prissänkt på nån rea. Så har i alla fall skett med det senaste decenniets Rockstarspel. Jag har tillräckligt att göra utan att behöva hänga på låset till det senaste släppet.

Permalänk
Medlem

Skyrim ligger i sin pälsfäll, dricker whisky och skrockar lite samtidigt som ordet "Amatör" yttras.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Det är alltid skönt med experter på saker och ting, men det krävs ju inga högre examina i ryggen för att dra den här slutsatsen.

Jag hade inte så pass roligt med GTA V att jag springer iväg och köper en konsol för att få möjlighet att spela spelet som jag dock först också måste köpa. Kan också tycka att spela med handkontroll på en konsol är att uppleva ett spel i stympad form. Jag vill nästan alltid pilla med någonting. Om inte med bildinställningar, så med grejer som synfältsstorlek eller lättare moddning. Att spela Alan Wake 2 utan ett vidare synfält eller att spela Starfield utan en inventory-modd är för mig att lämna värde på bordet.

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk
Medlem
Skrivet av kellox:

Argt skrivet från en enhet som med största sannolikhet tillverkats av ett kapitalistiskt företag. Men det är så klart det funkar att hata kapitalism när det ”passar”?

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Stämmer nog väldigt bra jag har GTA V på 3 olika plattformar och jag har Red dead redemption 2 på Playstation och Steam.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Medlem

Köpt och spelat alla spelen på både konsol och PC, de är betydligt bättre på PC (förutom GTA IV som var dåligt portat). Kommer bli samma sak denna gång. Kört på PS,PS2,PS3, hoppat över ps4 och tänkte hoppa över ps5 för att köra på ps6, men släpps GTA VI på ps5 så får man väl köpa det bara för det i väntan på PC release.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Kände säkert närmare 10 pers som köpte GTA 5 2+ gånger, de flesta köpte till PS3/360 på launch och sedan på PC. Deras strategi funkar utan tvekan men det är riktigt trist att GTA 6 lär minst dröja till 2026 för PC.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem

Practice what you preach

Permalänk
Medlem

Sluta dubbelkööööp! Idioterrrrr!

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem

Förklara poängen med "dubbelköpare"? Vad är poängen med att köpa ett spel till en annan plattform när man väl spelat den på en annan? Vad hindrar såna från att "dubbelköpa" om det släpptes till PC samtidigt?

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.