Permalänk
Medlem

Fri konkurrens mellan olika tjänsteleverantörer inom samma nät skulle bli billigt, ju!

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem

Helt galet. Min 100/100 tjänst har gått från 259kr/månad till 479kr/månad. Nästan dubbla. Dessutom är 479kr för 100/100 tjänst helt insane, det är vad andra betalar för typ 500/500 tjänst. Borde inte vara tillåtet, har inte ens några val förutom att flytta eller ba betala? Finns 10/10 tjänster för 300kr i månaden….

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Utom priset för arbete då (i.e. lön) så då kan man ju undra var alla prishöjningar tar vägen.

Räntehöjningar och elpriser främst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skibbyy:

Helt galet. Min 100/100 tjänst har gått från 259kr/månad till 479kr/månad. Nästan dubbla.

Samma här. Började på 249kr/mån eller så för 100/100. Nu är det 449kr/mån med två stora höjningar på bara ett år. Men elen och räntan har blivit dyrare så jag gissar att det är det som "motiverar" ökningen. Det är inte gratis att bygga fibernät. Frågan är om avgiften kommer gå ner när räntorna och elkostnaden går ner? Det tror jag tyvärr inte...

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Räntehöjningar och elpriser främst.

Så människor som jobbar på bank och Vattenfall?

Permalänk
Medlem

Bytte ju operatör där i mars som skrivet tidigare i tråden, well nu är det dags att se sig om igen (i samma stadsnät....)
, Comviq skriver:

"Till följd av att den kommunikationsoperatör som driver nätet där vi levererar ditt bredband har höjt sina priser, är vi tvungna att justera priset på din bredbandstjänst. Här nedanför kan du läsa mer om vad det här innebär för dig.

Nytt pris på din bredbandstjänst
Från och med den 2 februari 2024 höjs ditt pris från 365 till 469 kr/mån för Bredband 100/100. "

Som grodor i en kastrull

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Skrivet av Densetsu:

Jippi fick mail från Bahnhof för ytterligare en höjning februari 2024, någon mer som fått?

Är väl tredje höjningen på väldigt kort tid.

499:- för 250/250Mbit, började på 369:- eller något sånt. Snark vad trött man blir på skiten.

499kr låter som rena rånet! Inte ens 399kr är ett bra pris. Hade aldrig betalat mer än 299kr för 250/250mbit.

Vad tar de andra operatörerna i ditt nät?

Skrivet av Parmenides:

Fri konkurrens mellan olika tjänsteleverantörer inom samma nät skulle bli billigt, ju!

Nej stadsnäten blev ett fallerat koncept som inte fungerar i verkligheten. Något för staten och kommunerna att se över.

Priserna i stadsnäten har löpt amok senaste åren. Men det har aldrig varit billigt att tillhandahålla en bredbandstjänst hos dem från början.

Sverige kommer bara halka efter som it-nation ännu mer pga detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Nej stadsnäten blev ett fallerat koncept som inte fungerar i verkligheten. Något för staten och kommunerna att se över.

Priserna i stadsnäten har löpt amok senaste åren. Men det har aldrig varit billigt att tillhandahålla en bredbandstjänst hos dem från början.

Sverige kommer bara halka efter som it-nation ännu mer pga detta.

Det är min favoritgrej inom IT hur dåligt stadsnät blev. Finns inte förutsättningar för att det ska bli billigt för slutkunden samtidigt som det ger incitament till en rutten marknad där operatörerna försöker locka in folk med lägre priser med bindningstid för att sedan höja efter bindningstiden och hoppas att kunden inte orkar ge sin in i byteskarusellen igen.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Skrivet av Parmenides:

Det är min favoritgrej inom IT hur dåligt stadsnät blev. Finns inte förutsättningar för att det ska bli billigt för slutkunden samtidigt som det ger incitament till en rutten marknad där operatörerna försöker locka in folk med lägre priser med bindningstid för att sedan höja efter bindningstiden och hoppas att kunden inte orkar ge sin in i byteskarusellen igen.

Ja det blir en soppa av alltihopa där inget av denna konkurrens fungerar. Alla tävlar om att höja mest.

Inte nog ska kunden tvingas förhållas till en operatör som kan höja priset mot slutkund men också en den dolda driftoperatören för kunden som driver stadsnäten som i sin tur kan höja sina priser gentemot operatörerna som i sin tur höjer ännu mer mot slutkund. Hur ska kunden veta detta? Finns ingen som helst transparens där.

Jag förstår inte varför varför detta kollas över. Se bara hur en operatör kan höja över 100% på mindre än ett år där de flesta operatörerna följer efter.

Permalänk
Medlem

499:- för 250/250 låter saftigt? Jag tecknade nytt abonnemang med banhof för en månad sedan, 449:- i månaden för 500/500 utan bindningstid. Ring in och hota dem med att byta?

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Vore kul att veta hur mycket Zitius höjt. Bahnhof vill höja min kostnad med 110kr/mån (339->449). Grannen, som också har Bahnhof 100/100, sade att de höjer hans kostnad med 60kr/mån...

några år sen höjde dom min , tror det va 100kr, då varande tjejen fick 0kr i höjning.
vete fan hur dom lottar ut höjningar.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Jag gick från 600kr för Telia ADSL (10Mb/s) för 2 år sen till Bahnhof via Zitius fiber (100Mb/s) för ca 300kr/månad till nu nära 500kr/månad tack vara höjningar två gånger om året. Vart tar det slut? Kan ju knappast dra in en till fiber-nät. Att få Zitius tog redan ca 6 år att få gjort.

Kollade lite igenom mina mail, så här har det gått för mig sen jag skaffade mig Zitius med Bahnhof (100Mb/s):
Dec 2021: 299kr
Feb 2022: 349kr
Feb 2023: 389kr
Juli 2023: 449kr
Feb 2024: 479kr

Visa signatur

| Asus Prime Z390-A | Intel Core i5 9600K | Corsair Vengeance RGB Pro 32GB | MSI GeForce RTX 2070 Gaming Z |

Permalänk
Medlem

Denna tråden gjorde mig nyfiken på hur min egen bredbandskostnad har utvecklat sig dom senaste åren, men kan tyvärr bara kolla 1 år tillbaka;

December 2022: 449:-
December 2023: 549:-

Gäller 600/50 Coax hos Tele2 (tidigare Com Hem)

Upptäckte även nu precis att jag kan byta till 1200/100 för 899:- vilket känns lite väl saftigt.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk

Sneglade litet snett på 5g bredbandslösningar idag och de var billigare än jag trodde. Så det finns väl något teoretiskt pristak för hur mycket stadsnäten kan klämma ut iaf 😅

Och mobiloperatörerna har iaf långa bindningstider! Har lärt mig respekt för att det är en fördel för sån här skit, så man slipper tänka på det under tiden.

Tänker faktisk mest för farsan som det är helt galet att han ska betala så mycket för en fast anslutning bara för räkningar etc, men pallade inte supportera något annat. Men om 5g blir billigare blir han fan omflyttad dit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

499kr låter som rena rånet! Inte ens 399kr är ett bra pris. Hade aldrig betalat mer än 299kr för 250/250mbit.

Vad tar de andra operatörerna i ditt nät?

Det billigaste jag ser är 388:- utan startavgift, från "Internet Bolaget", för 250/250.

Inleed - 385:-/mån - Startavgift: 250:-.
Samma företag 399:-/mån för 500/500 - Startavgift:250:-

Internetport - 500 Mbit/s - 405:-/mån.

Osv.

Man får scrolla en hel del för att komma till 499:- för 250/250 iallafall, så Bahnhof är helt klart en av dom dyraste just nu, dom började som en av dom billigaste.

Så alternativ verkar finnas, men frågan är om dom håller samma kvalité, känner inte igen namnen på många leverantörer.

Någon som har erfarenhet från någon av dessa:

Internet Bolaget
Inleed
Internetport
Bredband2

Permalänk
Medlem

@Densetsu jag slår ett slag för Bredband2, ganska bra priser (ordinarie) och inte några problem med hastigheterna. Jag slapp även CGNAT eftersom det påverkar saker jag behöver använda, kostade inget att slippa det. Annars hade jag behövt byta leverantör.

Det är dock lite bittert att priserna klättrat något otroligt vad gäller de flesta leverantörer. För min del är det OK att det stigit med cirka 100kr från att det kostade runt 320kr för 100Mbit så är det nu uppe i cirka 420kr. Skaffade 250Mbit för att det skiljde 20kr mer per månad och jag har användning för den högre farten.

Jag misstänker att det beror på att IP-Only behöver pengar till fibernäten som dom håller på och bygger, dålig likviditet för att dom tagit på sig för mycket fibernät som ska byggas. Varför Bahnhof blivit så dyra vet jag inte, finns säkert någon anledning men att fibernätsägarna höjer priserna så mycket är lögn. Någon annan i tråden skrev om det som jobbat eller jobbar med stadsnät, det är bara en passande ursäkt för att höja.

Permalänk
Skrivet av Densetsu:

Det billigaste jag ser är 388:- utan startavgift, från "Internet Bolaget", för 250/250.

Inleed - 385:-/mån - Startavgift: 250:-.
Samma företag 399:-/mån för 500/500 - Startavgift:250:-

Internetport - 500 Mbit/s - 405:-/mån.

Osv.

Man får scrolla en hel del för att komma till 499:- för 250/250 iallafall, så Bahnhof är helt klart en av dom dyraste just nu, dom började som en av dom billigaste.

Så alternativ verkar finnas, men frågan är om dom håller samma kvalité, känner inte igen namnen på många leverantörer.

Någon som har erfarenhet från någon av dessa:

Internet Bolaget
Inleed
Internetport
Bredband2

Troligtvis inte. Tyvärr ser man inte heller vilken typ av peering de har eller om de kör CGNAT eller publika ipv4 heller tråkigt nog. Bredband2 vet jag är bra de andra har jag inte ens hört talats om.

Permalänk
Medlem

Har också Bahnhof, efter senaste höjningen är det 100/100 Mbit/s 479 kr/mån.
Kollar jag på deras hemsida kan jag få:
250/250 Mbit/s för 499 kr/mån
500/500 Mbit/s för 519 kr/mån
1000/1000 Mbit/s för 549 kr/mån

Billigaste på ZMarket (Har Zitius som stadsnät) är NWT Media Bredband (Nya Wermlandstidningen). Verkar finnas en del "media-företag" sdom har tidningar/nyhetsportaler som också kör bredband.

De har iaf 100/100 Mbit/s för 339kr/mån och just nu kampanj med 271 kr/mån i 12 månader, plus 249kr i engångskostnad.

208kr / månad är ju en del pengar att spara, får fundera på om det är vettigt.

Har bara behövt kontakta Bahnhofs support någon enstaka gång för att vpr router tappar nät någon gång ibland. Det var pingplotter i 24h på en enskild dator för att ens börja felsöka, fick göra det när vi skulle på semester en helg, annars är det helt galet att inte få ha nät ett dygn när man har smart-lampor och allt hemma.
De hittade inget just det dygnet heller, för felet dyker kanske upp en gång i veckan eller ibland månaden, sen kan det bli fel tre gånger samma helg. Vi får leva med det för jag orkade inte krångla mer med dem. Hade bytt router till WiFi 6 utan skillnad, startar man om "fibermodemet" så funkar det igen, varje gång.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX