Philips Smart-TV som sitter fast med gammal webbläsare

Permalänk
Medlem

Philips Smart-TV som sitter fast med gammal webbläsare

Köpte en Philips PUS8556 på förra mellandagsrean men nu börjar den inbyggda webbläsaren 'Vewd' att krångla och ha svårt med vissa sidor.

Via apparatens inbyggda Play Butik hittar jag knappt några webbläsare, i alla fall ingen som jag känner igen.

Googlar man "Webbläsare från Vewd" ger det två träffar och det visar sig då att min versionen inte har fått en uppdatering sedan 2018. TV-apparaten är alltså från 21/22 och hade redan då en gammal webbläsare, är inte det märkligt?

Har försökt mig på att installera den nya versionen av samma app via webbläsaren i TV:en men får till svar att appen inte är kompatibel.

Ska det vara så här illa att en TV som bara är ett par år gammal är låst till en mjukvara som inte får någon uppdatering?

Har ni tips på vad man kan hitta på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reckie:

Googlar man "Webbläsare från Vewd" ger det två träffar och det visar sig då att min versionen inte har fått en uppdatering sedan 2018. TV-apparaten är alltså från 21/22 och hade redan då en gammal webbläsare, är inte det märkligt?

Ska det vara så här illa att en TV som bara är ett par år gammal är låst till en mjukvara som inte får någon uppdatering?

Verkligheten är tyvärr sådan att tillverkarna överger sina produkter så fort en ny årsmodell släpps. Du som har en TV från 2021 får vara glad om du får säkerhetsuppdateringar, men oftast är det bara pyttesmå buggfixar och ytterligare reklam för årets modell som du borde köpa.

Det är skittråkigt och borde förstås inte få vara så, men så är det.

Man ska aldrig förlita sig på det inbyggda operativsystemet då alla TV-apparater levereras med kass hårdvara som överges så fort det bara går.

Lösningen är att ha en Chromecast med Google TV, Nvidia Shield, Apple TV eller liknande beroende på vilket ekosystem man föredrar. Man slipper då TVns inbygga system, får regelbundna uppdateringar, snabbare gränssnitt med mindre reklam och rejält bättre prestanda.

Visa signatur

press nu1mlock