Permalänk

Råd ang förstärkare

Hej, är det någon som har information om t.ex denna:
https://www.promixsweden.se/hem-hifi/hifi-forstarkare/audizio...

Kändes lite för billig för att vara bra.
Om inte, har ni nått annat bra och billigt förslag för att driva mina Dali Concept 10or.

Mvh

Permalänk
Medlem

Mitt råd som vanligt när det kommer till ljud är, vill du ha det billigt köp beg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikos:

Mitt råd som vanligt när det kommer till ljud är, vill du ha det billigt köp beg.

Håller med, iaf när det kommer till stereo. Hade det varit till hemmabion hade jag rekommenderat nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

Håller med, iaf när det kommer till stereo. Hade det varit till hemmabion hade jag rekommenderat nytt.

nea, Går att hitta rätt bra Recievers beg också. Ända problemet är om man vill ha de nyaste HDMI/video funktionerna och eller diverse ljud funktioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikos:

nea, Går att hitta rätt bra Recievers beg också. Ända problemet är om man vill ha de nyaste HDMI/video funktionerna och eller diverse ljud funktioner.

Ja och det var precis det jag menade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikos:

nea, Går att hitta rätt bra Recievers beg också. Ända problemet är om man vill ha de nyaste HDMI/video funktionerna och eller diverse ljud funktioner.

Receiver är för mig inte samma sak som en hemmabioförstärkare utan är snarare en förstärkare med radiodel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Receiver är för mig inte samma sak som en hemmabioförstärkare utan är snarare en förstärkare med radiodel.

De heter ju Home cinema Reciever på engelska...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikos:

De heter ju Home cinema Reciever på engelska...

Absolut, om de innehåller en radiodel.

Permalänk
Medlem

Ja, galet nog så innehåller många påkostade hembio-förstärkare (reciever) radiodel 2023. Det vore intressant att se hur stor del av användarbasen som utnyttjar radiofunktionen..

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | GTX 1080 | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Absolut, om de innehåller en radiodel.

Jo visst, även om idagsläget har det generalliserats till hela produkt serien (pryl med 5+ kanaler som kan avkoda surround ljud)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikos:

Jo visst, även om idagsläget har det generalliserats till hela produkt serien (pryl med 5+ kanaler som kan avkoda surround ljud)

Det håller jag med om. När jag köpte hemmabioförstärkare på 90-talet så var det relativt vanligt att de inte innehöll radiodel, jag hade t ex en Yamaha DSP-A1.

Permalänk

Ja absolut, beg är ett jättebra alternativ. Dock skulle jag vilja ha blåtandsfunktionen, därav att jag kollar på nya.
Annars har jag kollat på NAD C272 som verkar bra, då får jag väl bara köpa till en liten blåtandsreciever.
Tänkte mest på att priset på den jag länkade verkar oslagbart billigt, så det måste vara nått som inte står rätt till imo. Men enda sättet att få reda på är väl att köpa och recensera.

Permalänk
Medlem

En sådan liten klass AB förstärkare på 400W lär ju brinna upp om den levererar vad den säger.
Tror inte riktigt den lilla förstärkaren kan leverera 2x200W i någon vidare hög impedans.

Köp begagnat eller en klass D förstärkare om du vill ha mycket kraft och nytt.

Jag kör yamaha wxc-50 och en XTZ edge A2-300 hemma i uterummet. Finns säkert bättre och billigare Bluetooth mottagare nuförtiden. Betalade runt 2000kr styck begagnat för dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av brucetablett:

Ja absolut, beg är ett jättebra alternativ. Dock skulle jag vilja ha blåtandsfunktionen, därav att jag kollar på nya.
Annars har jag kollat på NAD C272 som verkar bra, då får jag väl bara köpa till en liten blåtandsreciever.
Tänkte mest på att priset på den jag länkade verkar oslagbart billigt, så det måste vara nått som inte står rätt till imo. Men enda sättet att få reda på är väl att köpa och recensera.

Observera att C272 är ett rent slutsteg, inte en integrerad förstärkare. Den integrerade förstärkaren som innehåller samma slutstegsdel heter C372.

Permalänk
Skrivet av pelikan:

En sådan liten klass AB förstärkare på 400W lär ju brinna upp om den levererar vad den säger.
Tror inte riktigt den lilla förstärkaren kan leverera 2x200W i någon vidare hög impedans.

Köp begagnat eller en klass D förstärkare om du vill ha mycket kraft och nytt.

Jag kör yamaha wxc-50 och en XTZ edge A2-300 hemma i uterummet. Finns säkert bättre och billigare Bluetooth mottagare nuförtiden. Betalade runt 2000kr styck begagnat för dem.

Nej jag känner samma sak, men det är tillverkat av ett danskt företag och säljs av en svensk återförsäljare så det vore märkligt om dom kunde råljuga om alla specs, jag tror jag tar och testar och återkommer. Tänk om jag har klivit på en riktig guldgruva 😅

Skrivet av ztenlund:

Observera att C272 är ett rent slutsteg, inte en integrerad förstärkare. Den integrerade förstärkaren som innehåller samma slutstegsdel heter C372.

Ah, tack för rättelsen.

Permalänk
Medlem

Det springer iväg i pris ganska fort om du vill ha kvalitetsgrejer, nytt, med blåtand men har två rekommendationer:

https://www.hembiobutiken.se/produkter/forstarkare/stereofors...

Emotiva TA1

2x60W, blåtand, möjlighet till Low Pass och High Pass om du får för dig att haka på en sub eller koppla in ett slutsteg framöver. 6499:- enligt hemsidan (men kan bero på att jag är inloggad medlem).

https://www.hembiobutiken.se/produkter/forstarkare/stereofors...

WiiM AMP

2x60W, inbyggd streaming så du kan köra Tidal/Spotify Connect (styra med telefonen, men streama direkt till stärkaren). Sub Out om du vill haka på en sub, men igen pre-out för slutsteg. 4490:-

Visa signatur

STRIX B550-E | 5600X | ASUS 3080 TUF
Define S | Noctua NH-D15 | SeaSonic Focus+ 750W | LG 32GP850
X2HR | ATH-50X | WH1000XM3 | iFi Zen DAC 2.0

Permalänk
Medlem

Jag slänger in denna som tips om man nu vill handla nytt, Sony STR-DH190:
https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/hogtalare...

Får generellt bra betyg för ljudkvalitet och prestanda!
https://www.lifewire.com/sony-str-dh190-review-5077349

Närmare dubbelt upp i slant än den du funnit, så röstar väl också för beggat men jag köpte den ovan, totalt fetnöjd.