Finns det någon bra "dum-tv" på marknaden?

Permalänk
Medlem

Finns det någon bra "dum-tv" på marknaden?

Sitter på min 60" plasma från 2010 eftersom det varit svårt att hitta något bättre, men nu behöver vi köpa en till till hushållet, vart jag än tittar så ser jag bara smart-tv. Vill ha en tv med bra bild, traditionell fjärrkontroll utan touch eller andra krusiduller, utan mediaspelare, inga kameror, mikrofoner, Netflix, Amazon, Disney och Akuten knappar.

En helt vanlig "analog" tv, fast digital, såklart.

Permalänk

Existerar inte längre.

Marknaden har gått mot att tvn ska va en allt i ett produkt till alla hundratals tjänster som existerar idag.

Men inget som hindrar dig från att inte äns koppla den till nätverk så är den ju mer eller mindre en dum-tv.

Möjligen om du hittar sk public display att köpa de är mer eller mindre en tv utan allt bara ett gäng signalingångar.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Kanske går att köpa en större datorskärm? Annars är det ju gradskillnader i helvetet när det kommer till smarttv och skräp man får med.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Kunderna (den breda massan) efterfrågar tjänsterna och tillverkarna får betalt för att klämma in streamingjättarnas appar och knappar. Win-win. Själv har jag stängt av nätverksdelarna helt i min LG TV och kör uteslutande via Apple TV, båda stödjer HDMI CEC så jag slipper använda tevens fjärr helt och hållet.

Permalänk
Bildexpert 📺

Det lustiga eller karakteriserande för den här frågan är att det är samma svar som tvärtomfrågan, när man istället vill ha det "bästa" smart-systemet som ger mest appar: Köp den TV med den bild du vill ha. För man kan aldrig ändra på bildkvaliteten i efterhand. Man kan inte öka ljusstyrkan, kan inte addera ett bättre reflexfilter eller byta ut de fasta lysdioderna mot en FALD.

Däremot kan med fördel välja sin smart-lösning – inklusive ingen alls – via Apple-TV, GoogleTV-boxar, Amazon Fire TV med flera. Så skippar man det inbyggda systemet. Bara ansluter till nätverket då och då för uppdateringar till TV:n. För eller senare är man ändå där när TV:ns systemkretsar är föråldrade och mjukvarufixarna slutar komma.

LG:s modeller går att köra utan allt för stor inverkan från deras system som beskrivet ovan. Panasonics är väl de som är "dummast" med ett ganska rudimentärt system, i alla fall de med My Home Screen-systemet. Nu kör ju Panasonic en blandad kompott med 2023-utbudet.