Rykte: Nästa Xbox släpps 2026 – väntas köra Zen 5-processor

Permalänk
Melding Plague

Rykte: Nästa Xbox släpps 2026 – väntas köra Zen 5-processor

Enligt nya rykten väntas Microsoft vilja vara först ut i nästa generations konsolkrig genom att sikta på lansering 2026.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Livet är kort, varför leva i framtiden.
Skämt å sido. Konsoler är en fantastiskt investering jämnfört med pc-gaming sett prestanda/livslängd. Men pc-gaming är roligare, för man har alltid nått se fram mot att uppgradera, eller bara pyssla med.

Permalänk
Medlem

PS5 Pro känns ju lite för lite och lite för sent om detta stämmer. Två års cykel lär ju inte vara tanken, så vi får gissa att MS helt enkelt skippar pro-cykeln här och går på nästa direkt, känns vettigt när de ligger efter

Även vid 4GHz+ som Pro ryktas få så kommer 8st Zen2 inte kunna mäta sig alls…

Spännande tider

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

PS5 Pro känns ju lite för lite och lite för sent om detta stämmer. Två års cykel lär ju inte vara tanken, så vi får gissa att MS helt enkelt skippar pro-cykeln här och går på nästa direkt, känns vettigt när de ligger efter

Även vid 4GHz+ som Pro ryktas få så kommer 8st Zen2 inte kunna mäta sig alls…

Spännande tider

Sen kommer man på att Series S säkert kommer supportas minst 2 år in i generationen.

Pro tar prestanda Tronen i 2 år, sedan håller Nästa Xbox den i upp till 2 år för att sedan bli överkörd av PS6 igen som då förmodligen kommer ha en generation bättre CPU och GPU.

Ska bli spännande om Sony eller Xbox väljer ARM framöver också, dessa rykten säger ju Zen men tidigare uppgifter har väl diskuterat ARM för Xbox?

Det brukar väl vara rätt korta cykler och upplaga för mid-gen refresh konsoler? One X tillverkades väl mindre än 3år?

Men jag håller med om att det är en bra ide för Xbox att korta ner generationen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Falistar:

Livet är kort, varför leva i framtiden.
Skämt å sido. Konsoler är en fantastiskt investering jämnfört med pc-gaming sett prestanda/livslängd. Men pc-gaming är roligare, för man har alltid nått se fram mot att uppgradera, eller bara pyssla med.

Investering?

Slår vad om att nästa generation konsoler har fortfarande 30FPS som mål i flesta AAA-spel och på lägre grafikinställningar.

Med PC så behöver man oftast endast lägga pengar på en ny GPU, Zen2 sitter ju även i PS5 Pro.

Jag hade lätt kunnat sitta kvar på mitt RX 5700 kort och lira i 30FPS 1440P på datorn, men det var dags för en uppgradering, 7900XT för 8000:- DET är en bra investering.

Konsoler är så nedlåsta och tråkiga.. vet inte om man faktiskt kan kalla de för bra valuta..

Permalänk
Medlem

Med tanke på vart de båda tillverkarna är på väg med vald arkitektur och AMD som hovleverantör för bäggedera, varför ens prata om generationer förutsatt att bakåtkomaptibilitet kan behållas utan bara släppa nytt snabbare som kunderna kan uppgradera till när man tycker det är dags. Lite som vi egentligen redan såg förra generationen med PS4 Pro och Xbox One X.

Nu vet jag inte om det egentligen är något jag är för helt och hållet för men vi är ganska långt ifrån hur konsolgenerationerna brukade se ut med olika designval. Nu är det egentligen bara PC-hårdvara som säljs i format av en konsol. Att ha en "fast" plattform att supporta generationen ut har sina fördelar, även som konsument, men problemet är ju som i förra och förrförra generationen där vi hade trötta gamla PS3 och Xbox 360 samt senare PS4 och Xbox One som bromsade utvecklingen ett par år in.

Sedan går tiden fort, att något nytt bör ha hittat ut 2026 känns rimligt. Tiden går ganska fort, snart 4 år sedan Covid blev känt, lite drygt 3 år sedan PS5-lanseringen var. Switch når snart 7 år sedan lansering. Och de flesta av oss lär nog vara döda innan GTA 8 lanseras.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Frågan är vad det kommer ge... Det är inte hårdvaran (även om Series S är ett åbäke i ett utvecklarperspektiv) som gjort att de är på klar sistaplats.

Permalänk
Medlem

Hoppas nästa generation kan köra både PS4/PS5 och One/Series spel så man slipper ha flera konsoler inkopplade.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas att det handlar om alla uppköp och spelutvecklarna kanske håller på med titlar för Xbox Series X2?

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Sen kommer man på att Series S säkert kommer supportas minst 2 år in i generationen.

Pro tar prestanda Tronen i 2 år, sedan håller Nästa Xbox den i upp till 2 år för att sedan bli överkörd av PS6 igen som då förmodligen kommer ha en generation bättre CPU och GPU.

Ska bli spännande om Sony eller Xbox väljer ARM framöver också, dessa rykten säger ju Zen men tidigare uppgifter har väl diskuterat ARM för Xbox?

Det brukar väl vara rätt korta cykler och upplaga för mid-gen refresh konsoler? One X tillverkades väl mindre än 3år?

Men jag håller med om att det är en bra ide för Xbox att korta ner generationen.

Ja, lite förvånande att inte MS kör eget till och med, de har ju börjat med server-chip nu för maskininlärning och ARM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falistar:

Livet är kort, varför leva i framtiden.
Skämt å sido. Konsoler är en fantastiskt investering jämnfört med pc-gaming sett prestanda/livslängd. Men pc-gaming är roligare, för man har alltid nått se fram mot att uppgradera, eller bara pyssla med.

Det roligaste med PC, för mig, är de sociala aspekterna.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Godisskålen:

Investering?

Slår vad om att nästa generation konsoler har fortfarande 30FPS som mål i flesta AAA-spel och på lägre grafikinställningar.

Med PC så behöver man oftast endast lägga pengar på en ny GPU, Zen2 sitter ju även i PS5 Pro.

Jag hade lätt kunnat sitta kvar på mitt RX 5700 kort och lira i 30FPS 1440P på datorn, men det var dags för en uppgradering, 7900XT för 8000:- DET är en bra investering.

Konsoler är så nedlåsta och tråkiga.. vet inte om man faktiskt kan kalla de för bra valuta..

Det finns inget implicit i en konsol som gör att man tvingas köra 30 fps och ”lägre” grafikinställningar. Det handlar om att utvecklare troligen alltid kommer föredra att pusha den tekniska komplexiteten framför perf då 30 fps ses som ett acceptabelt nedre spann. Det är alltid en avvägning av var man fördelar den givna mängden resurser man får som utvecklare. En PC kommer alltid tillåta en att ”brute force:a” genom det tack vare bättre configs över tid.

Att ni sitter och argumenterar om investeringar är roande. Det är ingen investering att lägga pengar på ett grafikkort, såvida man inte var extremt opportunistisk under covid. Däremot är det svårt att argumentera emot det enorma pris per värde du får av en konsol.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Banka:

Det finns inget implicit i en konsol som gör att man tvingas köra 30 fps och ”lägre” grafikinställningar. Det handlar om att utvecklare troligen alltid kommer föredra att pusha den tekniska komplexiteten framför perf då 30 fps ses som ett acceptabelt nedre spann. Det är alltid en avvägning av var man fördelar den givna mängden resurser man får som utvecklare. En PC kommer alltid tillåta en att ”brute force:a” genom det tack vare bättre configs över tid.

Att ni sitter och argumenterar om investeringar är roande. Det är ingen investering att lägga pengar på ett grafikkort, såvida man inte var extremt opportunistisk under covid. Däremot är det svårt att argumentera emot det enorma pris per värde du får av en konsol.

Jo, jag ser inte 30FPS som bra optimerat, som nya motorsportspelet från Ubisoft patetiskt dåligt.

Läs mer här ang detta.
https://www.reddit.com/r/The_Crew/comments/16gwtan/ps5_crew_m...

Så konsolerna är mer eller mindre som en PC med låst mjukvara och en hel del ''storebror ser dig'' moment.

Unreal 5 motorn gör att Ps5an går på knäna, det i min värld är inte heller så bra optimerat.

Men men, jag älskar PC och dess frihet, och möjligheten GOG och mods.. skräddarsy allt efter ens behov.

Permalänk
Medlem

Är en PS användare men tror det är ett smart drag från Xbox.
Folk med mindre koll köper det första "nya" mer än det bästa.
Är den även billigare så säljer den nog bra.
Switch är ju billigare än båda och säljer mycket bättre.

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Medlem

Känner inte att Microsoft har kunnat hålla vad de lovade med Xbox Series X|S, så det kanske är lika bra att börja om på nytt och släppa EN helt ny konsol?

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Godisskålen:

Slår vad om att nästa generation konsoler har fortfarande 30FPS som mål i flesta AAA-spel

Fortfarande?
Än så länge har de flesta AAA titlarna ett 60 fps läge.

Dessutom så är det mjukvara, och inte hårdvara, som har "framerate-mål" så hela din formulering är bakvänd. Så man kan säga att du redan har förlorat ditt vad.

Permalänk
Medlem

Xbox Y alltså, framtiden...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Är mest nyfiken på vad den kommer heta. Spånar lite

Xbox one - 2

Ybox one (second generation)

Xbox 720

Xbox xxx (hoppar xx, tre x bättre än två)

Xbox next next gen

Permalänk
Medlem

Vad spelar det för roll om de inte har några bra exklusiva spel? De behöver nog satsa på kvalité mer än kvantitet.

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Glädjespridare
Skrivet av Fearnox:

Ska bli spännande om Sony eller Xbox väljer ARM framöver också, dessa rykten säger ju Zen men tidigare uppgifter har väl diskuterat ARM för Xbox?

Vi är nog många som gärna skulle se den utvecklingen, åtminstone de av oss som vet att modern ISA med mindre "crud"/"ballast" skulle gynna prestanda + energieffektivitet. 👍

Tyvärr hänger det väl mycket på att ARM får till mer APU-liknande chip, med en kraftig grafikdel. Alternativt en lösning med en/ett separat kraftfull GPU/-chip, med snabb kommunikation med system-/grafikminnet, och allt det på ett kostnadseffektivt sätt.

Det skulle ju vara kanon med en "ARM-APU" med integrerad kraftfull grafik och system-/grafikminne, som Ryzen-baserade med AMD-grafik och "unified memory" med hög bandbredd (100-tals GB/s.) som gagnar hela systemet (CPU/SoC + grafik).

Och om en sådan SoC/APU görs tillgänglig för systembyggare skulle jag vara bland de sista att gnälla på det... tänk en bärbar workstation byggd kring detta och med möjlighet att köra konsolspel minst lika rappt. 🤤

Permalänk
Medlem

Det är ju spelen som är viktigast för en konsoll, inte prestanda där har ju xbox inte en chans mot sony.

Permalänk
Medlem

Hoppas MS kortar ner generationerna och att vad som förut varit pro-modellerna nu kommer med ny arkitektur. Så länge det är x86 och bakåtkompatibelt

PS4 har fortfarande stöd och nya spel släpps fortfarande till en 10-årig plattform, och nu ser det ut som Nintendo har bakåtkompatibilitet i nya Switch potentiellt

Har svårt att se hur det skulle skapa för mycket jobb för utvecklare, och om plattformar klarar 10+ år så kan spelare fortsatt använda samma hårdvara länge - från barnsben tills att man flyttar hemifrån om man nu vill det!

Permalänk
Medlem

2025 låter lite tidigt. Hoppas de får ihop en bra gpu del då.

jag gissar 6 eller 8 Zen5c cores då. 24GB ram ? delat med gpu?
vcache ? det är frågan, jag hoppas det, men iom värmeutvecklingen så vet man aldrig.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av underwatch:

Vad spelar det för roll om de inte har några bra exklusiva spel? De behöver nog satsa på kvalité mer än kvantitet.

Xbox har inte haft ett exklusivt spel sedan Xbox 360. Så kvantiteten är nog inte problemet, utan just att den inte har några exklusiva spel över huvud taget.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk

Den enda Xbox generation som Microsoft verkligen lyckats med är första. Sen dess har dem gjort ett enormt misstag varenda generation som har begränsat dess popularitet utanför USA. Denna generationen var Xbox Series S deras enorma tabbe. Förra generationen hade en grymt svag GPU jämfört med Sony och deras marketing ännu värre. "TV, TV, TV!" Min Xbox 360 orkade jag inte ens fixa efter tredje RROD. Jag har inte stora förväntningar för nästa Xbox heller, dem verkar inte vara kapabla till att lära sig från deras misstag. Nöjer mig med min PS4 slim och PC tills vidare.

Permalänk
Medlem

Även on hela grejen känns lite desperat så är det i linje med vad jag spekulerade om för länge sen.

Release då TSMC N3E är riktigt massmarket (2026 troligen) med cross-gen period som ger framförallt Series S luft fram till 2028.

Troligen (trots att den egentligen inte gett dem några fördelar) med fortsatt 2 produkts-strategi. En billigare "Series A" med GPU-prestanda och minnesmängd i nivå med Series X, fast med bättre CPU (tom Starfield snurrar i 60 fps). Samt en "Series Z" som öser på med fetare GPU (>PS5 Pro, förstås) och mer minne.

Det är som sagt inte hårdvara som gjort att MS förlorat denna generation men OM nu alla spel-uppköp börjar ge lite resultat där 2026 nånstans så skadar det nog inte att ha lite ny hårdvara att vifta med, oxå.

Troligen erbjuds enbart digitala alternativ... Om de vågar. Om inte blir det add-on, ala nya PS5

Edit: Och om detta skyndar på att Series S hamnar på soptippen (dvs att det för xbox spel inte längre är obligatoriskt att släppa en Series S version) så tjaa...jag är helt för detta!

Permalänk
Skrivet av Godisskålen:

Unreal 5 motorn gör att Ps5an går på knäna, det i min värld är inte heller så bra optimerat.

Har vi något konkret exempel på det här?

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falistar:

Livet är kort, varför leva i framtiden.
Skämt å sido. Konsoler är en fantastiskt investering jämnfört med pc-gaming sett prestanda/livslängd. Men pc-gaming är roligare, för man har alltid nått se fram mot att uppgradera, eller bara pyssla med.

Sen kan man ju använda datorn till mycket mer så då kan det vara mer prisvärt att även spela på den. Svårt att köra tex Photoshop eller Nuendo på en Xbox.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Sen kan man ju använda datorn till mycket mer så då kan det vara mer prisvärt att även spela på den. Svårt att köra tex Photoshop eller Nuendo på en Xbox.

Det kanske fanns en anledning till att jag skrev "pc-gaming"