Fråga ang köp av en ny disk (PCIe)

Permalänk

Fråga ang köp av en ny disk (PCIe)

Så känner att det är dags att uppgradera och bygga ut utrymmet lite på disk fronten när det kommer till gaming och system disk.
Har ej gått över till NVM/PCIe drives ännu utan sitter på mekaniska som lagring och System samt gaming är två SSD drives.

Nu till min fråga.
Kommer jag se någon upptick i performance om jag byter ut min gaming SSD till ny generation PCIe ?

Att byta ut min SSD som windows ligger på till den nya generationen lär ju uppenbarligen ge lite nya kraftag men jag vet inte om jag känner för att köpa 2st nya diskar utan tänker att jag köper en PCIe i storlek 2-4tb och installerar windows, program samt spel på en och samma disk och skipper separat gaming.

Vad tror ni och hur skulle ni gjort för bästa resultat här?
Jag menar skulle dubbla drives ge såpass mycket kraftag över en singulär drive så har jag inga problem med att kasta lite mera pengar på en mindre system PCIe och en stor till gaming men man vill ju gärna spara där det går.

Tack på förhand.

Visa signatur

CPU ∙ 7800x3D •
RAM ∙ 32GB G.Skill •
MB ∙ MSI MAG B650 Tomahawk •
GPU ∙ 4070ti Super •
PSU ∙ Seasonic Focus+ Gold 750W •

Permalänk
Skrivet av Unbalanced:

Så känner att det är dags att uppgradera och bygga ut utrymmet lite på disk fronten när det kommer till gaming och system disk.
Har ej gått över till NVM/PCIe drives ännu utan sitter på mekaniska som lagring och System samt gaming är två SSD drives.

Nu till min fråga.
Kommer jag se någon upptick i performance om jag byter ut min gaming SSD till ny generation PCIe ?

Att byta ut min SSD som windows ligger på till den nya generationen lär ju uppenbarligen ge lite nya kraftag men jag vet inte om jag känner för att köpa 2st nya diskar utan tänker att jag köper en PCIe i storlek 2-4tb och installerar windows, program samt spel på en och samma disk och skipper separat gaming.

Vad tror ni och hur skulle ni gjort för bästa resultat här?
Jag menar skulle dubbla drives ge såpass mycket kraftag över en singulär drive så har jag inga problem med att kasta lite mera pengar på en mindre system PCIe och en stor till gaming men man vill ju gärna spara där det går.

Tack på förhand.

Nu killgissar jag, men jag kan inte tänka mig att du skulle se någon relevant prestandaförsämring i verkliga livet av att köra en enda modern NVMe jämfört med att separera data och OS. Däremot blir ju datoranvändningen i normalfallet smidigare av att ha en enda stor pool av lagring istället för flera mindre.

Däremot kan jag rekommendera att investera lite av pengarna du sparar i en separat USB-disk (mekanisk eller SATA-SSD), och konfigurera backup av sånt du inte vill tappa om något händer med din dator eller lagringsenheten i den.

Permalänk

Generellt så märker du imgen skillnad mellan sata Ssd eller nvme förrän du börjar skyffla extrema mämgder data på en gång till eller från något som är minst lika snabbt.

För vanligt dagsbruk är skillnaden ytterst marginell.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Generellt så märker du imgen skillnad mellan sata eller nvme förrän du börjar skyffla extrema mämgder data på en gång till eller från något som är minst lika snabbt.

För vanligt dagsbruk är skillnaden ytterst marginell.

Precis! Det är viktigt att komma ihåg att dett stora hoppet sker från mekanisk till SSD. Det finns tester där användare inte märker någon skillnad mellan SATA-SSD:er med 400 MB/s och NvME-SSD:er med 7000 MB/s.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 7800X3D | Gigabyte Windforce RTX 4080 | Kingston Fury Beast DDR5 32GB @ 6000MHz | MSI MAG B650 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Kingston KC3000 1TB + WD SN850X 4TB | Arctic Liquid Freezer II 360 | Phantek G360A | Corsair RM1000e

Laptop: Lenovo X1 Carbon G9

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Unbalanced:

Så känner att det är dags att uppgradera och bygga ut utrymmet lite på disk fronten när det kommer till gaming och system disk.
Har ej gått över till NVM/PCIe drives ännu utan sitter på mekaniska som lagring och System samt gaming är två SSD drives.

Nu till min fråga.
Kommer jag se någon upptick i performance om jag byter ut min gaming SSD till ny generation PCIe ?

Att byta ut min SSD som windows ligger på till den nya generationen lär ju uppenbarligen ge lite nya kraftag men jag vet inte om jag känner för att köpa 2st nya diskar utan tänker att jag köper en PCIe i storlek 2-4tb och installerar windows, program samt spel på en och samma disk och skipper separat gaming.

Vad tror ni och hur skulle ni gjort för bästa resultat här?
Jag menar skulle dubbla drives ge såpass mycket kraftag över en singulär drive så har jag inga problem med att kasta lite mera pengar på en mindre system PCIe och en stor till gaming men man vill ju gärna spara där det går.

Tack på förhand.

Du har inte skrivit vad det är för system och för disk du har idag. Således går det bara att gissa om det finns prestanda att hämta.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Du har inte skrivit vad det är för system och för disk du har idag. Således går det bara att gissa om det finns prestanda att hämta.

Känns som det kvittar

Frågan var ju främst ersätta en mekanisk disk eller byta ut os ssdn.

Os ssdn kommer va ytterst marginell skillnad oavsett vilken sata ssd det rör sig om, men att ersätta en av de mekaniska kommer troligen vara natt eller dag både i svarstid och hastighet att flytta större filer.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Rouge of Darkness:

Känns som det kvittar

Frågan var ju främst ersätta en mekanisk disk eller byta ut os ssdn.

Os ssdn kommer va ytterst marginell skillnad oavsett vilken sata ssd det rör sig om, men att ersätta en av de mekaniska kommer troligen vara natt eller dag både i svarstid och hastighet att flytta större filer.

Byta en ok DRAM-NVME OS-disk till en annan DRAM-lös NVME är ju rätt menlöst....

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Byta en ok DRAM-NVME OS-disk till en annan DRAM-lös NVME är ju rätt menlöst....

Ja det är ju möjligen en nedgradering.

Men du överskattar cachen då den knappt gör nån inverkan varesig på os eller spel då de imte skriver/läser tillräckligt mycket i de flesta os eller spel för att äns påverka nått nämnvärt.

Och skillnaden i uppstartstid eller laddskärm i ett spel snackar vi typ max nån sekund mellan en sata ssd och en nvme oavsett cache eller inte utan samma där största skillnaden man märker är om man typ ska flytta 100gb filmer eller nått om inget annat begränsar den från att köra fullt ös.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Att köra operativsystemet på en snurrdisk låter som en hiskeligt dålig idé. Oavsett vad så är det dags att byta ut den mot en SSD. Särskilt nu när det är extremt bra priser på M.2-diskar.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Att köra operativsystemet på en snurrdisk låter som en hiskeligt dålig idé. Oavsett vad så är det dags att byta ut den mot en SSD. Särskilt nu när det är extremt bra priser på M.2-diskar.

Jag gjorde samma tankevurpa först, TS kör LAGRING på HDD, system och gaming på SSD

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk

Många svar, tackar.

Vart lite förvirrat i mitt inlägg kanske men min setup just nu är;
C: (SSD - systemdisk)
D: (SSD - speldisk)

Dom är väldigt gamla och inte så stora.

Men jag antar min fråga är om jag köper en ny 2-4tb M2 drive bör jag använda den som systemdisk och installera spel på den eller är det fortfarande rekommenderat ur ett prestanda perspektiv att ha separat disk för spel ?

Visa signatur

CPU ∙ 7800x3D •
RAM ∙ 32GB G.Skill •
MB ∙ MSI MAG B650 Tomahawk •
GPU ∙ 4070ti Super •
PSU ∙ Seasonic Focus+ Gold 750W •

Permalänk
Medlem

prestanda? inget du kommer märka i spel nej. du kommer inte märka bytet från ssd til nvme heller.

jag kör egen OS disk, men det bara för att jag växte ut den och la till en större disk. skulle jag starta med ny dator hadde jag haft allt på samma.

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Byta en ok DRAM-NVME OS-disk till en annan DRAM-lös NVME är ju rätt menlöst....

Jag hittar 0 information om DRAM i INETS Lagrings sortiment...
Jag förstod det som DRAM-less drives tar RAM från systemets RAM minne för vad den nu använder det till vilket inte låter särskilt bra för mig som har relativt mycket pågång på samma gång + lirar mycket spel i långa omgångar som är ökända för att tugga RAM.
-- Jag hittade om jag googlar dem olika produkterna, så här sätter min perfektionist del in och givetvis måste jag ha en som har RAM på stickan.

Skrivet av thesutex:

prestanda? inget du kommer märka i spel nej. du kommer inte märka bytet från ssd til nvme heller.

jag kör egen OS disk, men det bara för att jag växte ut den och la till en större disk. skulle jag starta med ny dator hadde jag haft allt på samma.

Okay, så en singulär 2-4tb NVMe drive till allt låter lockande och enkelt om det ändå inte spelar någon roll.

Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Nu killgissar jag, men jag kan inte tänka mig att du skulle se någon relevant prestandaförsämring i verkliga livet av att köra en enda modern NVMe jämfört med att separera data och OS. Däremot blir ju datoranvändningen i normalfallet smidigare av att ha en enda stor pool av lagring istället för flera mindre.

Däremot kan jag rekommendera att investera lite av pengarna du sparar i en separat USB-disk (mekanisk eller SATA-SSD), och konfigurera backup av sånt du inte vill tappa om något händer med din dator eller lagringsenheten i den.

Så jag tror du gav mig svaret här.
Det var det jag ville ha svar på OM jag lika gärna kan köpa en större NVMe och köra både OS och spel/program på den utan att förlora någon prestanda över min nuvarande setup med separata.

Installerar ändå i princip aldrig om windows, en gång per årstionde på sin höjd.

Tänkte först okej köper en större 2-4tb till enbart gaming och program och mindre på 500GB till enbart OS.
(Samma setup som jag kör nu fast med nyare generations prylar)
Men om det inte ens ger 5% prestanda vinst så ser jag ingen mening med det. Pengarna är inte något direkt problem men vem vill KASTA pengar i sjön utan några få % åtminstone.

Visa signatur

CPU ∙ 7800x3D •
RAM ∙ 32GB G.Skill •
MB ∙ MSI MAG B650 Tomahawk •
GPU ∙ 4070ti Super •
PSU ∙ Seasonic Focus+ Gold 750W •